در برنامه هفت مطرح شد

طالب‌زاده: دغدغه ی آوینی جهان اسلام و توسعه ی فرهنگ حقیقت و اخلاق در آن بود / احمدزاده: آوینی نیاز به دیده شدن نداشت

نادر طالب زاده کارگردان و مستند ساز سینما و تلویزیون و حبیب احمد زاده نویسنده در خصوص چگونگی استفاده از اندیشه های آوینی در جهت ارتقای فرهنگ امروز پرداخت.

طالب‌زاده:دغدغه ی آوینی جهان اسلام و توسعه ی فرهنگ حقیقت و اخلاق در آن بود/احمد زاده: آوینی نیاز به دیده شدن نداشتبه گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ اولین برنامه هفت در سال 94در حالی با بخش هایی جدید به روی آنتن رفت که محمود گبرلو سر دبیر برنامه پس از عرض سلام و تبریک عید و میلاد حضرت فاطمه (س)  به مخاطبانش گفت: بانوان سینمای ایران نجیب ترین بانوان سینمایی در سراسر جهان هستند که سعی می کنند چهره ی یک بانوی ایرانی را در پشت و جلوی دوربین به جهانیان نشان دهند.

وی در ادامه افزود: امسال توسط  مقام معظم رهبری سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نام گرفته است و سینمای ایران نیز برای رشد و ترقی بیش از سالهای دیگر به این دو عنصر نیاز دارد. اختلاف سلیقه همیشه وجود دارد اما صاحبان اندیشه با گفتگو با هم می توانند بسیاری از مشکلات را حل کنند امیدوارم در سال جدید همدلی اهالی سینما بیش از سالهای گذشته دیده شود. متاسفانه در هفته ی گذشته دو تن از اهالی سینما مرتضی ندایی مستند ساز و خسرو فرخزادی دوبلور با سابقه را از دست دادیم که برای آنها آرزوی آمرزش دارم.

بنا بر این گزارش؛پس از بخش اخبار هفت تصاویری از شهید مرتضی آوینی گبرلو به گفتگو با نادر طالب زاده کارگردان  و مستند ساز سینما و تلویزیون و حبیب احمد زاده نویسنده در خصوص چگونگی استفاده از اندیشه های آوینی در جهت ارتقای فرهنگ امروز پرداخت.

*آوینی صدای زمان است

نادر طالب زاده پیرامون شهید مرتضی آوینی گفت:همیشه صحبت کردن در خصوص آوینی برایم شیرین بوده است.او انسانی با حکمت و با دانش بود که من همیشه حسرت می خورم چرا با دوربینم از زندگی عادی  او فیلم نگرفتم. مرتضی در زمان حیات ستاره ای بی نظیز بود و رقیب و حس زیاد داشت. به همین دلیل هیچ گاه در مورد آثارش با او مصاحبه ای گرفته نشد. این موضوع عجیب نیست؟ افراد از قدرت کلام او می ترسیدند.

وی در ادامه افزود:من زیاد نگران آینده ی استفاده از افکار او نیستم زیرا در این روز ها آثاری از جوانان می بینم که حیرت زده می شوم. مرتضی در سال های آخر عمر خود آثار مکتوب زیادی به جای گذاشت و بیشتر فیلم های او ارتباط نزدیکی با مسائل امروز دارد و صحبت جاری و آینده ی جهان است.

این کارگردان اظهار داشت:آوینی اطلاعات کاملی داشت و افزون بر حکیم بودنش غرب را به طور کامل می شناخت و با هر روشن فکری می توانست گفتگو کند و او را به چالش بکشد اوینی صدای زمان بود اما در دوران حیاتش هیچ کس او را نشناخت.

*آوینی فیلم سازی را به خودش آموخت

کارگردان مستند «خنجر و شقایق» عنوان کرد: نمی توان فیلم سازی را از کسی کپی برداری کرد .فیلم ساختن تا حد زیادی به ذوق و سلیقه افراد بستگی دارد و مرتضی به شدت انسان با سلیقه ای بود.بعضی افراد این روز ها با نام آوینی فیلم ای بی ربط با افکار او می سازند و به دلیل برند بودن اوینی خوب می فروشند. مرتضی در زمان حیاتش نقد های خوبی به بعضی افراد که ادعای مذهبی بودن داشتند اما خلاف این مسئله عمل می کردند در سوره وارد کرد او بدون غرض ورزی و از روی حق به افراد نقد می کردو با وجود اعتماد به نفس بالایی که داشت نظر مخالفان را می پذیرفت.

وی افزود: مرتضی فیلم سازی را خودش به خودش می آموخت و مدام تجربه می‌کرد خود من برای اولین بار با دیدن اثر آوینی با وی آشنا شدم و مرتضی با خودآموزی سبکی خاص و عام پسند پیدا کرد به گونه ای که سکولارها هم قبولش داشتند و سر او این بود که پس از شهادتش ناخته شد.

*دغدغه ی آوینی جهان اسلام و توسعه ی فرهنگ حقیقت و اخلاق در آن بود

طالب زاده اظهار داشت:خنجر شقایق از جمله کار هایی بود که تلویزیون آن را ناقص پخش کرد. موضوع این مستند بر مبنای اولین درگیری پس از فروپاشی شوروی و به پاخیزی مسلمانان بود که ایران هیئتی متشکل از آقایان صدری ،گرجی ، من و ...فرستاد و اوینی هم متن و تدوین این کار را به عهده گرفت.

وی در ادامه افزود: دغدغه ی اصلی مرتضی جهان اسلام و توسعه ی فرهنگ حقیقت و اخلاق در آن بود. او پیش بینی های خوبی در خصوص آینده ی جهان اسلام داشت و متن‌های بسیار عجیبی می نوشت متاسفانه پس از آمدن مستند به ایران تمام صداهای آوینی را از مستند حذف کردند و تنها صدایش در بخش قبرستان ماند.

*انقلاب اسلامی ایران یک نفوذ فوق العاده ی فرهنگی در کل جهان داشت

کارگردان سریال «بشارت منجی» گفت: زمان بهترین سندی است که ما خود را با آن تطبیق می دهیم در حال حاضر و گذشته جنگ‌ها و حرکت های زیادی اتفاق افتاد که منشا آن انقلاب اسلامی ما بود. امروز انقلاب های فرهنگی بسیاری صورت می گیرد  که الهام گرفته از تفکر اهل بیت است. انقلاب ما یک نفوذ فرهنگی بود که روحیه ی حق طلبی را در جهان زنده کرد.

وی ادامه داد: ابراهبم حاتمی کیا با ان همه سابقه و اثار درخشان گفت من از زمان عقب افتاده ام.ما باید سعی کنیم از زمان عقب نمانیم. من امید زیادی به فیلم سازان جوان دارم و نگران آینده نیستم برای مثال یک فیلم 20 دیقه ای بدون کات از یک کارگردان جوان گمنام دیدم که بسیار حیرت زده و به اینده ی جوانان امیدوار شدم.

*باید در زمینه های مختلف نوآوری کرد

این کارگردان اظهار داشت: در بحث توسعه‌ی فرهنگ انقلاب اسلامی زمان بهترین ایجاد کننده‌ی تحول است و کافی است انسان در زمان حال به بهترین شکل به وظیفه اش عمل کند.

وی در ادامه افزود: باید در زمینه های مختلف نوآوری کرد. این نوآوری تا حدی وظیفه ی ما و جوانان اول جنگ و مقداری کار جوانان امروز است. انقلاب یک برکت جاری است و باید برای آن دور هم جمع شویم و ببینیم چه چیز سبب موضوع شدن ایران در محافل مختلف شده است؟ الان آغاز دورانی است که تازه می فهمند تمام تبلیغات علیه ایران به عمد و کذب بوده است.

*به جای مجسمه ساختن از آوینی به وظایف خود درست عمل کنیم

حبیب احمد زاده گفت: اگر ما برنامه های مختلف در زمان جنگ ایران عراق را نگاه کنیم خواهیم فهمید که برخلاف عراقی‌ها که به تجهیزات و اشیا اهمیت می دادند ما بیشتر به انسانها بها می دادیم. اگر کسی از بیرون به مستند آوینی نگاه کند به لایه های پنهانی بر خواهد خورد که برایش قابل درک نیست. آوینی تفکر بسیجی را طوری فریز کرده که هیچ واژه ی دیگری را نمی توان به جای لغت‌هایش قرار داد و این خوب است.

وی ادامه داد: ما دوست داریم شهدا بیایند جای ما کار کنند ما منتظریم هر سال سالگرد آوینی شود و در مورد وی صحبت کنیم؛ آوینی کار خود را کرد و رفت ما باید ببینیم خودمان چه کاره هستیم و مسائل را آسیب شناسی کنیم. آوینی انسانی است که سیر و سلوک را همپچون سایر شهدا پله پله طی کرده اما ما بتی از آنها می‌سازیم که انگار چوب جادویی داشته اند آوینی راه را به ما نشان داد تا ما ادامه را درست برویم.

*آوینی نیاز به دیده شدن نداشت

این نویسنده خاطرنشان کرد: مشکلی که از زمان کشف سینما تاکنون در ایران اتفاق افتاد دور بودن فضای حقیقی و مجازی آن از هم است ما چنان با مسائل مجازی خو گرفته ایم که از ایده آل‌های خود دور شده ایم. متاسفانه سینما ما را دچار ظاهر سازی کرده است و نمی خواهیم به حقیقت ها بپردازیم.

وی در ادامه افزود: ما سینما گرانی داریم که می توانند به بحث دفاع مقدس بپردازند اما این کار یک جوهره‌ی عملی می‌خواهد که آوینی آن را شناخته بود. آوینی هیچگاه نیاز به دیده شدن نداشت و ارتباطات را به خوبی آموخته و تشخیص می داد.

*مشکل ما در استعداد یابی است

احمد زاده خاطرنشان کرد: متاسفانه ما یک برنامه ریزی همه جانبه نداریم و مشکل اساسی ما کشف نکردن استعداد ها است. ما استانداردهای انسانی داریم که دنیا را عوض می کند درسال 57 چه کسی جز یک روحانی می توانست بدون صلاح بجنگد؟ما روشنفکر های بی ثباتی داریم که ریشه ندارند و هر دقیقه حرف خود را تغییر می دهند اما امام می گفت اگر مطمئنی حرفی حق است حتی با یک فشنگ از آن دفاع کن. امروز به دو جهت ماندگاری انقلاب اسلامی و ادامه‌ی راه آوینی و عمل کردن به وظایف از آوینی یاد می کنیم. آوینی را یکسری افراد پس از حضور آقا در مراسم خاک سپاری و گرفتن تابوتش شناختند و یک سیاهی مطلق با یک حرکت سپید از بین می رود.

گفتنی است در قسمت های بعدی برنامه ابو الحسن داوودی و بیتا منصوری کارگردان و تهیه کننده ی فیلم «رخ دیوانه» و کارگردان «انارهای نارس» به صحبت در باره فیلم هایشان پرداختند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار