تالاب میقان اراک استراحتگاه پرنگان مهاجر+تصاویر

تالاب میقان یکی از تالاب های کویری استان مرکزی است که در 15 کیلومتری شمال شرقی این استان قرار دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ استان مرکزی در مرکز ایران قرار دارد این استان از دیرباز دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری بوده است.

 
بزرگترین شهر و مرکز استان مرکزی شهر اراک است که به عنوان پایتخت صنعتی ایران شناخته شده است.

در آغاز فصل بهار نیز طبیعت جان تازه ای می گیرد و مناطق بکر طبیعی استان بیش از پیش جلوه نمایی می کند.

شهر اراک به سبب آب و هوای کوهستانی با زمستان های سرد و تابستان های معتدل،دارای چشم اندازهای طبیعی متنوع و جذاب است .

تالاب میقان اراک

تالاب میقان یکی از تالاب های کویری این استان و ایران است که در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی اراک و جنوب غربی داوود آباد قرار گرفته و وسعت تالاب حدود ۲۵٬۰۰۰ هکتار است که شامل دریاچه با سه جزیره در وسط، قسمت کویری و دشت‌های اطراف می‌شود که به ثبت ملی رسیده است.

تالاب میقان اراک استراحتگاه پرنگان مهاجر+تصاویر

در سال هایی که بارندگی مناسب است، تالاب دارای آب قابل توجه است و در سال های کم آبی سطح تالاب خشک شده و به حالت کویری در می‌آید به همین دلیل این تالاب به تالاب کویری میقان نیز معروف است  و گفته می شود به علت شوری آب، لایه‌های نمکی در منطقه دیده می‌شود، علاوه بر این گنبدهای نمکی نیز در سطح زیرین منطقه وجود دارند که تحت تاثیر گسل‌های منطقه باعث لرزه خیزی خفیف در منطقه می‌شوند, این تالاب با توجه به داشتن ترکیبات نمک،آب های وارد شده را ضد عفونی می‌کند و بخشی از تلطیف هوای اراک به عهده کویر میقان و تالاب آن است این تالاب در مواقع پر آبی اراک به 30 هزار متر نیز افزایش می‌یابد.


تالاب میقان اراک استراحتگاه پرنگان مهاجر+تصاویر

این تالاب دارای ویژگی‌های بوم‌شناسی خاصی است از جمله اینکه سالانه تعداد زیادی از پرندگان مهاجر را در خود جای می‌دهد که در میان آنها بعضی از گونه‌های نادر و حمایت شده دیده می‌شوند و به علت جمعیت بالای درنا در تالاب نسبت به زیستگاه‌های دیگر کشور، این تالاب اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

تالاب میقان اراک استراحتگاه پرنگان مهاجر+تصاویر

درنا، مرغابی سانان، فلامینگو ها، خروس کولی و انواع پرندگان دیگر با حضور خود در طبیعت بکر تالاب میقان انسان را شگفت زده و به دیدن هر چه بیشتر وا می دارد.

تالاب میقان اراک استراحتگاه پرنگان مهاجر+تصاویر


این تالاب توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی به منطقه شکار ممنوع تبدیل شده است. تالاب میقان اراک سالانه پذیرای بیش از 12 هزار قطعه پرنده مهاجر از سیبری است و از سوی دیگر تالابی در یک محیط کویری است که این خصوصیت یک ویژگی منحصر بفرد و جالب است.


انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.