اختصاص 350 میلیون دلار به طرح انتقال آب سیستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: دولت در لایحه بودجه ۹۷ اعتبار ۳۵۰ میلیون دلار برای تکمیل طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله در دشت سیستان را تصویب کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: دولت در لایحه بودجه ۹۷ اعتبار ۳۵۰ میلیون دلاری برای تکمیل طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله در دشت سیستان را پیشنهاد داد که برداشت این میزان اعتبار به صورت تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

رضا نجفی در کارگروه کشاورزی این سازمان افزود: پس از تایید و تصویب مجلس این طرح به دفتر مقام معظم رهبری برای دریافت مجوز ایشان ارسال شد که با برداشت این 350 میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای بزرگ‌ترین پروژه اقتصاد مقاومتی کشور موافقت کردند.

وی ادامه داد: در فاز نخست از سال ۹۳ تا امسال ۵۰۰ ميليون دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملي براي اجراي طرح ۴۶ هزار هكتاري انتقال آب با لوله به دشت سيستان اختصاص يافت.

رضا نجفي با بيان اين كه در اين طرح حدود ۴۱۰۰ كيلومتر لوله گذاري صورت مي گيرد، گفت: اين طرح تا كنون ۶۲ درصد پيشرفت فيزيكي داشته و ۱۰ هزار هكتار آن آماده بهره برداري است.

رئیس جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: براي طرح انتقال آب با لوله در دشت سيستان سالانه نزديك به ۴۰۰ ميليون متر مكعب آب از محل مخازن ذخيره چاه نيمه ها تخصيص يافته است.

نجفي ادامه داد: براي ۱۰ هزار هكتار اراضي آماده بهره برداري نيز سالانه حدود ۸۶ ميليون متر مكعب آب نياز است.

وي تصريح كرد: با انتقال آب از طريق لوله به اراضي كشاورزي دشت سيستان، تلفات آب از ۷۰ درصد به كمتر از ۵ درصد كاهش مي يابد.

رييس سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان گفت: با اجراي اين طرح، براي نخستين بار مطالعات مربوط به اجراي سيستم آبياري تحت فشار را آغاز كرده ايم.

وي پايداري كشت و توليد، بهره وري آب، جلوگيري از مهاجرت و استقرار جمعيت و اشتغالزايی را از جمله مزيت هاي اجراي اين طرح در اراضي سيستان عنوان كرد.

انتهای پیام/گ

اختصاص اعتبار برای انتقال آب سیستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار