جاذبه های طبیعی وتاریخی قصرقند پذیرای گردشگران نوروزی

شهرستان قصرقند با ۴۴۰ اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری آماده پذیرایی از گردشگران و مسافران نوروزی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، قصرقند از چشم انداز‌های طبیعی فراوانی برخوردار است که می‌تواند خاطره و سفری خوش و به یاد ماندنی برای گردشگران به همراه داشته باشد.

شالیزارها، آبشارها، درختان میوه‌های گرمسیری، رودخانه پر آب کاجو و تمساح پوزه کوتاه از جاذبه‌های مهم و دیدنی این شهرستان است که نظر هر بیننده‌ای را به سوی خود جلب می‌کند.

جاذبه های طبیعی وتاریخی قصرقند پذیرای گردشگران نوروزی

وجود ۲۲ رشته قنات و جاری شدن آب در دامنه‌ها سبب شده است تا در طول سال ۲ بار برنج از شالیزار‌های این منطقه برداشت شود، رویدادی که در دیگر مناطق کشور کمتر اتفاق می‌افتد.

رودخانه زیبا و دایمی کاجو شریان حیاتی شهر قصرقند مرکز این شهرستان را تشکیل می‌دهد و تمساح‌های پوزه کوتاه در طول سال فضای این منطقه را بسیار زیبا و خاطره انگیز می‌کنند.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر وجود روستا‌های زیبا با باغ‌های میوه‌های گرمسیری، آبشار‌ها و چشمه‌های آب معدنی و حیات وحش نادر در اطراف رودخانه کاجو و تمساح پوزه کوتاه است.

آنچه که قصرقند را از دیگر شهر‌های سیستان و بلوچستان متمایز کرده فراوانی آب با وجود رودخانه‌های دایمی، چون کاجو و قنات‌ها است.

جاذبه های طبیعی وتاریخی قصرقند پذیرای گردشگران نوروزی

قصرقند با توجه به پیشینه تاریخی که دارد از قدیمی‌ترین شهر‌های جنوب شرقی سیستان و بلوچستان است به طوری که آن را به عنوان 'پایتخت مکران' می‌شناسند.

این شهرستان یکی از قطب‌های ویژه کشاورزی در جنوب سیستان و بلوچستان است که مهمترین محصول آن خرما، برنج، انبه، لیمو ترش، لیمو شیرین، پاپایا (خربزه درختی) و موز است.

۱۴ اثر تاریخی قصرقند در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستاندر گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: تپه‌های دمبیگان، سیاه بن و کوشک، نقوش کنده‌های شمال قصرقند (کاجو)، محوطه دمبگور، قلعه‌های ساخته شده مربوط به دوران اسلامی نظیر قلعه قصرقند و قلعه بگ از جمله آثار تاریخی و باستانی این شهرستان است.

جاذبه های طبیعی وتاریخی قصرقند پذیرای گردشگران نوروزی

میرحسینی  اظهار کرد: ۱۴ اثر تاریخی قصرقند در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: این شهرستان با داشتن ۴۹ اثر اسلامی، تاریخی و پیش از تاریخ دارای جاذبه‌های طبیعی بی شماری است.

وی گفت: آبشار آبند، قنات‌های چند صد ساله که شریان حیاتی قصرقند بوده و منبع آبیاری باغ‌های گرمسیری و شالیزار‌ها است، کاشت درختان پرباری، چون انبه و کشت برنج از ویژگی‌های این شهرستان محسوب می‌شود.

 

قصرقند به عنوان مرکز مکران با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان کشاورزی و گردشگری با گستره ۶ هزار متر مربع و ۶۵ هزار نفر جمعیت با سه بخش مرکزی، ساربوک و تلنگ در جنوب سیستان و بلوچستان قرار دارد.

قصرقند در سال ۱۳۱۶ هجری خورشیدی به بخش تبدیل شد و سال ۱۳۹۰ به شهرستان ارتقا پیدا کرد.

این شهرستان در شمال شهرستان چابهار در ارتفاع ۴۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است.

انتهای پیام/ع

 

برچسب ها: نوروز ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیم رئیسی
۱۶:۴۴ ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
بد نیست از روستای کوشوک قصرقند ی سرچ تو اینترنت بکنید
آخرین اخبار