دیشب در اعتراضات ایذه چه گذشت؟ /مطالبات بی آبی و انباشت آشفتگی

معترضان خوزستان برای ششمین شب پیاپی در چند شهر خوزستان تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، اعتراضات خوزستان که از شهرستان‌های جنوبی و غربی آغاز شده بود، حالا به شهر‌های شمالی و شرقی نیز سرایت کرده است.

شامگاه ۲۹ تیر ماه تعدادی از شهروندان ایذه‌ای در مناطقی از شهر دست به تجمعات زدند که تصاویر آن نشان می‌دهد، اعتراضات در ابتدا مسالمت آمیز است.

احسان که یکی از شهروندان شاهد تجمعات  اعتراضات دیشب «خیابان اصلی حد فاصل چهارراه اصلی و چهار راه امام علی (بازار)» بود، با بیان اینکه قشر گسترده‌ای از جمعیت را جوانان تشکیل می‌دادند، افزود: وجود زنان در این جمعیت به ندرت دیده می‌شد، اما اکثر معترضان را بچه‌های دهه هفتادی و دهه هشتادی تشکیل می‌دادند.

احسان بیان کرد: اعتراض دیشب تا ساعت ۱۱ به درازا کشید که اگرچه در ابتدا مسالمت آمیز بود، اما پس از مدتی با سر دادن شعار‌های تند و هجوم برخی افراد به نیرو‌های انتظامی با تنش همراه شد و در مقابل آن‌ها نیز اقدام به پراکنده کردن معترضان کردند.

این شهروند ایذه‌ای می‌گوید پلیس در ابتدا سعی داشت با گفتار درمانی، اعتراض کنندگان را به خانه‌ها بفرستد، اما به یکباره عده‌ای در میانه جمعیت با فریاد و صدا‌های عجیب و غریب به سمت نیروی انتظامی هجوم بردند و درگیری رخ داد، اگرچه من هیچ زخمی با چشم خود ندیدم.


بیشتر بخوانید


از مطالبات بی آبی تا انباشت آشفتگی

بر اساس اطلاعات رسانه‌های محلی و معترضان، شهر ایذه دیشب شاهد درگیری و تنش‌ بوده است، جاده کمربندی آن با چند لاستیک خودرو به آتش کشیده شد و دستکم یک تن در اعتراضات دیشب جان باخت، اما تاکنون هیچ مسئولی در این خصوص اظهار نظری نداشته است.

ایذه یکی از شهرستان‌های خوزستان در شمال شرقی این استان واقع شده و بخش دهدز مشهور به پر آب‌ترین شهر خاورمیانه نیز در همین شهرستان قرار دارد که در محاصره ۲ سد بزرگ کارون ۳ و ۴ با میلیارد‌ها متر مکعب آب است، اما روستا‌های این بخش با تنش‌های جدی آبی و حتی مشکل در زمینه تامین آب شرب مواجه هستند.

اما آنچه از شعار‌ها در شهر ایذه پیدا بود، نه مطالبات آبی که اعتراض به ناکار آمدی مدیریت کنونی نیز بوده است.

نداشتن مطالبات مشخص و نبود هیچ جایگزینی از بزرگترین مشکلات این اعتراضات است. طبقه فرودست جامعه و جوانان نا امید از چشم انداز روشن، تحت فشار عظیم‌ترین تحریم‌های بین المللی علیه یک ملت و تدبیر نادرست با روسای نابلد خود را تحقیر شده می‌پندارند و تنفر خود را در خیابان‌ها به این شکل به نمایش می‌گذارند.

شهادت یک مامور نیروی انتظامی در ماهشهر

علاوه بر ایذه دیشب در ماهشهر نیز اعتراضاتی به وقوع پیوست و بر اساس گفته‌های فریدون بندری سرپرست فرمانداری بندر ماهشهر ۲ تن از نیرو‌های انتظامی از سوی اغتشاشگران غافلگیر و از بالای پشت بام هدف رگبار گلوله قرار گرفتند که یک تن از آن‌ها شهید و دیگری مجروح شد.

در شهر‌های ویس، سوسنگرد و محله لشکر آباد اهواز نیز معترضان به خیابان آمدند، هرچند گزارشی از درگیری شدید در این مناطق منتشر نشده است، اما مواردی محدود از زخمی شدن افراد وجود دارد.

ویدیویی از ترافیک سنگین و صف طولانی خودرو‌ها و کامیون‌ها قبل از پل احداث شده بر روی رودخانه مارون منتشر شده که گویا گروهی اقدام به مسدود سازی این مسیر کرده اند.

دیشب در اعتراضات ایذه چه گذشت؟ /مطالبات بی آبی و انباشت آشفتگی

لزوم یافتن رهکار‌های بلند مدت برای رفع تنش‌های آبی

در هر حال مجموع این اتفاقات موجب شده تا بسیاری از دستگاه‌های اجرایی پای کار آمده و سعی کنند از تنش‌های آبی بکاهند، اگرچه به عقیده برخی صاحب نظران این دست اقدامات همانند چسب زخمی است که هر چند می‌تواند در کوتاه مدت راه حل باشد، اما چاره کار در بلند مدت نیست.

ارتش و سپاه برای آبرسانی به مناطق دور دست در خوزستان و شهرستان‌های شادگان و دشت آزادگان اقدام به فرستادن تانکر‌های آبرسان کرده اند.

همچنین قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان که پیشتر مورد انتقادات گسترده‌ای از سوی رسانه‌های خارجی به دلیل اظهارات خود در خصوص «مربوط به گذشته خواندن ویدیو‌های اعتراضی در سوسنگرد و خرمشهر» قرار گرفته بود ،گفت: هر کجا مسئله مردم باشد «ذره‌ای کوتاه نخواهم آمد» و مدیران را به دلیل کوتاهی در وظایف شان در برابر مردم عزل کرده ام.

دیشب در اعتراضات ایذه چه گذشت؟ /مطالبات بی آبی و انباشت آشفتگی

بخشی از اقدامات انجام شده برای رفع تنش‌های آبی خوزستان

همچنین حفاظت محیط زیست خوزستان از رهاسازی آب سد‌های استان به منظور سیراب کردن زمین‌های تشنه خوزستان خبر داده و از دیروز تاکنون تصاویر زیادی از پر آبی رودخانه کرخه منتشر شده و جهاد کشاورزی نیز برای آب تنی گاومیش‌های روستاییان در این رود، با استفاده از بیل‌های مکانیکی حوضچه‌هایی ساخته است.

اما در این بین احتمالا رها سازی آب از سد‌ها نگرانی‌هایی را از بابت آینده به وجود می‌آورد، زیرا پیشتر مدیر مدیر عامل سد و نیروگاه کرخه گفته بود که باید بین احیای تالاب هورالعظیم و تامین برق مردم یکی را انتخاب کنیم، زیرا در صورت رها سازی آب ممکن است تا پایان تابستان با مشکل مواجه شویم، ضمن آنکه با باز کردن دریچه‌های بند، «یک قطره» آب هم به هورالعظیم نمی‌رسد و در مسیر صرف آبیاری مزارع شلتوک می‌گردد.

در خصوص رفع تنش‌های آبی در دهدز نیز هژیر کیانی دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان از افزایش امید‌ها برای رفع مشکلات آبی این بخش گفت و توضیح داد که با ارائه گزارشی در این خصوص مقرر شد طی هفته‌های آینده نشستی به منظور جلب کمک‌های بنیاد برکت متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام برگزار شود.

آب را بروی خوزستان باز کنید تا رفع عطش کند

  • یکی از مهم‌ترین واکنش‌ها به اتفاقات خوزستان توییت محمود احمدی بیغش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بود که نسبت به عواقب رها نکردن آب در خوزستان هشدار داده و آن را «آتشی» خوانده که باید «با آب خاموش» شود.

دیشب در اعتراضات ایذه چه گذشت؟ /مطالبات بی آبی و انباشت آشفتگی

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیرعباس
۱۳:۰۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
وقتی ویدیو آتش زدن قرانو دیدم یارو بعدش گفت اینترنشنال برو حال کن ! همون لحظه فهمیدم این حروم زاده ها دردشون آب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۳۰ تير ۱۴۰۰
ایذه که مشکل آب نداره . این ها فقط دبنال یک بهانه هستند که بیان توی خیابان ، همین مردم ایذه بیشترین رای رو به روحانی دادن حالا هم طلبکارن
خود کرده را تدبیر نیست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۰۰ ۳۱ تير ۱۴۰۰
چرا این طور می گید
سیستان که دیگه آب نداره
فقط موضوع ایذه نیست
دولت که همه رو به فنا داد
مجلس انقلابی پس از ۱۵ ماه چکار کرده
اصلا فکر می کنید
فقط دولت همه کاره است
پس اگه این طوره مجلس و نمایندگی سازمان ها جمع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۳۰ تير ۱۴۰۰
مگر ایذه هم تشنه است؟! این گونه اغتشاشات ریشه از بیرون دارد، و در کل بر می‌گردد به بی تدبیری ها، اگر قرار بر باز شدن سد بود پس چرا زودتر اقدام نکرد.
Germany
ایذه ای ام
۱۶:۱۸ ۳۱ تير ۱۴۰۰
مگه تو تو ایذه زندگی میکنی که میدونی ایذه اب داره یا نه کجای ایرانی که همه چیزت گل و بلبله بگو ما هم بیایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
تو مگه ایذه ای هستی این طور جواب میدی همه جای ایران گل وبلبله
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۴۶ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
همه جای ایران گل وبلبل هست البته اگه دشمنان بزارن