قانون حمایت از هنرمندان صنایع دستی در انتظار اجرایی شدن

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان از اجرایی نشدن قانون "حمایت از هنرمندان صنایع دستی" بعد از گذشت ۴ سال از ابلاغ آن خبر داد.

شیردل گفت: قانون جدید مجلس در خصوص بیمه قالیبافان که فقط به ۴ دهک پایین جامعه تعلق می‌گیرد، خلاف قانون حمایت از هنرمندان صنایع دستی است.


 قانون "حمایت از استادکاران و هنرمندان و فعالان صنایع دستی" در اواخر سال ۱۳۹۶ و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان توسط رئیس جمهور وقت به جهت تدوین آیین‌نامه و اجرایی کردن سازوکار‌های مندرج در قانون مذکور ظرف مدت ۶ ماه، به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابلاغ شد.

او می گویدمتأسفانه قانون "حمایت از استادکاران و هنرمندان و فعالان صنایع دستی"  تا کنون توسط وزارت میراث فرهنگی اجرایی نشده  و اخیراً نیز صرفاً بخشی از اجرای آن در دستور کار اجرا قرار گرفته است.

به گفته رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با اشاره به اینکه مقرر شده بود در این قانون امکان صدور مجوز‌ها به تشکل‌ها واگذار شود تا این تشکل‌ها مانند اتحادیه‌ها اختیار اقدامات اجرایی داشته باشند، : این موضوع عملاً اتفاق نیفتاده است؛ چراکه هم‌اکنون و از یک ماه قبل ادارت کل استانی رأسا مجوز‌های تولید و فروش را صادر می‌کنند.

شیردل می گوید در ابلاغ قانون جدید مجلس شورای اسلامی و منوط شدن معافیت بیمه‌ای مشمولان قانون تأمین اجتماعی قالیبافان و شاغلان صنایع دستی، به ارزیابی آزمون وسع وزارت کار که مطابق با آن تنها به ۴ دهک پایین تعلق می‌گیرد، این امر نیز برخلاف قانون "حمایت از استادکاران و هنرمندان و فعالان صنایع دستی" است که به دلیل اجرایی نشدن مفاد این قانون بعد از گذشت ۴ سال و عدم تأمین اعتبار جهت بیمه کردن هنرمندان، نیز شاهد بروز چنین رفتار‌های سلیقه‌ای هستیم.

 عدم وجود صندوق حمایت از هنرمندان در وزارت میراث فرهنگی که در قانون حمایت از هنرمندان مصوب مجلس شورای اسلامی هم قید شده بود علت این موضوع است این در حالی است که مجلس بودجه مورد نظر جهت تشکیل این صندوق را مصوب کرده است، ولی هنرمندان صنایع دستی از داشتن کمک هزینه‌های مربوطه محروم مانده‌اند.

بنا به گفته رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان، وزارت ارشاد از محل درآمد همین صندوق حمایت از هنرمندان، هزینه‌های مربوط به بیمه هنرمندان خود را تأمین می‌کند، که متأسفانه این موضوع در حالی روی می‌دهد که عدم وجود این صندوق در وزارت میراث فرهنگی باعث شده که بیمه برخی از هنرمندان در مقاطع بحرانی نظیر شیوع ویروس کرونا قطع شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.