آغاز پویش مسیر سبز، ایران پاک در ملایر

فرماندار ویژه ملایر از پویش «مسیر سبز، ایران پاک» به مناسبت هفته زمین پاک، در شهرستان ملایر خبر داد.

سلمان اسماعیلی گفت:نامگذاری زمین پاک یک اقدام نمادین برای حفظ محیط زیست و یادآوری به عموم مردم و مسئولان برای اهمیت دادن به این نعمت خدادادی است.

او گفت:برای حفظ زمین و محیط زیست، از تمامی شهروندان ملایری، اقشار مختلف مردم، مسئولان و سازمان‌های مردم نهاد درخواست داریم که به پویش سراسری «مسیر سبز، ایران پاک» بپیوندند.

فرماندار ویژه ملایر گفت:هدف عمده گرامیداشت هفته زمین پاک  پاکسازی شهری، محیط‌های اطراف و حاشیه شهر‌ها از زباله و پلاستیک  است و شعار امسال روز زمین پاک به نام «سرمایه‌گذاری در زمین با حذف پلاستیک» نامگذاری شده و در این زمینه باید همت خود را بر پاکسازی زمین از پلاستیک و زباله معطوف کنیم.

اسماعیلی گفت:این روز‌ها پلاستیک به یک آفت و بلا برای آسیب زدن به محیط اطراف و زمین تبدیل شده که باید تلاش کنیم این چهره زشت را از شهر‌ها و محیط اطراف پاک کنیم و این اقدام مختص یک روز نباشد و در تمام طول سال در دستور کار مردم و مسئولان قرار گیرد.

رئیس اداره محیط زیست ملایر نیز در این آئین گفت:وجود پلاستیک در سطح زمین  یک معضل و تهدید جدی برای زمین است و مردم باید بدانند که پلاستیک تجزیه‌پذیر نیست و فقط به نانو ذرات تبدیل می‌شود.

عباس نجاری گفت:نانو ذرات پلاستیک در تمام ارکان زندگی ما از جمله در خون و ریه جانوران یافت شده است که نامگذاری روز و هفته زمین پاک با عنوان «سرمایه‌گذاری در زمین برای حذف پلاستیک» نیز به همین منظور است و عموم مردم و مسئولان باید به این پویش بپیوندند.

او گفت: آغاز پویش ملی مسیر سبز، ایران پاک بر جمع‌آوری زباله‌های حاشیه راه‌ها، مسیر‌های گردشگری و ورودی شهر‌ها به ویژه پلاستیک متمرکز است.

به گفته رئیس اداره محیط زیست ملایر اجرای برنامه فرهنگ‌سازی در زمینه پاکسازی حاشیه جاده‌ها و کاهش استفاده از پلاستیک خانواده‌ها، به عنوان یک مصوبه هفته گذشته در کارگروه پسماند اداره محیط زیست این شهرستان به تصویب رسید و مقرر شد این برنامه ادارات و سازمان‌های مرتبط با مدیریت پسماند، اجرایی شود.

نجاری گفت: تداوم این برنامه‌ها در شهر باید ادامه داشته باشد و مقرر شد دستگاه‌های اجرایی مرتبط برنامه‌های یکساله خود را در خصوص جمع‌آوری زباله‌ها به ویژه در حاشیه جاده‌ها به اداره محیط زیست ارایه دهند تا به مرحله اجرا برسد.

در این آئین با حضور اقشار مختلف مردم، دهیاری‌ها و سازمان‌های مردم نهاد، حاشیه شهر ملایر از میدان بهارستان تا میدان استاندارد از زباله و پلاستیک پاکسازی شد.

دوم تا هشتم اردیبهشت ماه به نام هفته زمین پاک نامگذاری شده است.

منبع ایرنا

برچسب ها: زمین پاک ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.