به یاد کارگردان «قصه‌های مجید»؛

روایت انتخاب بی‌بی «قصه‌های مجید» از زبان کیومرث پوراحمد

مرحوم کیومرث پوراحمد، سال‌ها قبل ماجرای جالب انتخاب مادرش پروین‌دخت یزادانیان برای نقش بی‌بی در سریال «قصه‌های مجید» را توضیح داد.

موزه سینمای ایران به یاد «کیومرث پوراحمد»؛ فیلمنامه نویس و کارگردان سینمای ایران بخش‌هایی از گفتگوی تاریخ شفاهی این هنرمند فقید را بازنشر کرد.

کیومرث پوراحمد با اشاره به دوران کودکی خود گفت: من دراصل نجف آبادی هستم و در زمان کودکی سرگرمی زیادی برای ما وجود نداشت؛ یک مدادرنگی شش تایی کوچک برای ما جهان بزرگی بود.

وی درباره آشنایی خود با سینما خاطرنشان کرد: برادر بزرگم چندبار من را به سینما برده بود. یادم می‌آید فیلم‌های «عروس فراری»، «آقا جنی شده» و «اسپارتاکوس» را با او در سینما دیدم و با دیدن فیلم «اسپارتاکوس» دریچه دیگری از سینما به روی من باز شد و دائم از خودم می‌پرسیدم این فیلم‌ها را چگونه می‌سازند و این تصاویر را چگونه کنارهم قرار می‌دهند و هنوز بعد از سال‌ها اسپارتاکوس فیلم محبوب من است.

کیومرث پوراحمد اولین فیلم بنیاد سینمایی فارابی را ساخت

وی با بیان اینکه در جوانی همیشه با خودم می‌گفتم من یا باید کارگردان شوم و یا معلم، بیان داشت: در دوره‌ای برای کار به روزنامه اطلاعات رفتم که جواد مجابی سردبیر بود در همان دوره‌ای که فریدون جیرانی هم در این روزنامه کار می‌کرد و رسول صدرعاملی در بخش حوادث بود. همکاری من با این روزنامه درست زمانی بود که می‌خواستم فیلم بسازم.

پوراحمد یادآور شد: در همان دوره‌ها فیلمنامه «تاتوره» را به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برده بودم که بعد از ۱۳ بار اصلاح تصویب شد. یادم می‌آید با محمدمهدی دادگو سر جوی‌های محوطه موزه سینما باهم قرارداد بستیم و اولین فیلم بنیاد سینمایی فارابی را من ساختم.

چرا پوراحمد مادرش را برای نقش بی‌بی قصه‌های مجید انتخاب کرد؟

وی درباره انتخاب مادرش برای ایفای نقش در «قصه‌های مجید» نیز گفت: داستان به این شکل بود که ما خانه و مهدی باقربیگی (مجید) را انتخاب کرده بودیم و فقط بی بی مانده بود. مادر من برای انتخاب نقش بی بی با همسایه‌ها و خانم‌های مُسن صحبت می‌کرد و ما از آن‌ها تِست بازیگری می‌گرفتم. یادم می‌آید یک روز یکی از خواهرانم به من گفت تو سراغ خانم‌های معمولی خانه دار می‌روی مادر خودمان هم این خصوصیات را دارد چرا از او برای این نقش استفاده نمی‌کنی. این‌ها درحالی بود که مادر من عاشق سینما بود؛ هفته‌ای دو سه بار به سینما می‌رفت، همه سریال‌های تلویزیون را می‌دید و در آشپزخانه‌اش یک رادیو داشت که دائم قصه‌ها را گوش می‌کرد، کتاب زیاد می‌خواند و کتاب قصه‌های مجید را هم چندبار خوانده بود. یک دوربین وی اچ اس کوچک داشتیم مادرم را به خانه‌ای که انتخاب کرده بودیم به همراه مجید بردیم و به او گفتم قصه خواب نما را بگوید و ما فیلمبرداری کردیم و متوجه شدم که مادرم برای این نقش بسیارخوب است و به این شکل بود که بی بی «قصه‌های مجید» انتخاب شد.

محبوب‌ترین ساخته‌های پوراحمد از زبان خودش

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره بازیگران جوانی که در فیلم هایش حضور داشتند، گفت: محمدرضا فروتن و الناز شاکردوست را من به سینما معرفی کردم و افسانه بایگان سطح کارش با فیلم «خواهران غریب» عوض شد. فیلم «خواهران غریب» بسیار موفق بود در جشنواره فیلم فجر و چند جشنواره خارجی جایزه گرفت.

پوراحمد در پاسخ به این سوال که کدام یک از فیلم‌هایش را بیشتر دوست دارد، گفت: همه فیلم‌هایم را دوست دارم، اما «شب یلدا»، «اتوبوس شب»، «خواهران غریب»، «به خاطر هانیه» و «قصه‌های مجید» را بیشتر دوست دارم.

فیلم شب یلدا قصه زندگی کیومرث پوراحمد است

وی درباره فیلم «شب یلدا» نیز توضیح داد: «شب یلدا» زندگی خودم است و بدین شکل ساخته شد که خودم پلان به پلان بازی می‌کردم و محمدرضا فروتن تکرار می‌کرد. به شکلی که وقتی مادرم در اصفهان فیلم را دیده بود کاملا متوجه شده بود که زندگی خودم است، زیرا حرکات و نحوه بیان محمدرضا فروتن درست مثل من بود که بلافاصله به من زنگ زد و گفت کیومرث تو واقعا خودت را یک سال در خانه حبس کرده بودی و به ما نگفته بودی.

پوراحمد در ادامه افزود: در کارم فقط به نادر ابراهیمی که در حق من پدری کرد مدیون هستم، زیرا من را آزاد گذاشته بود هر سکانسی که می‌خواستم با هر فیلمبرداری می‌گرفتم و تشویقم هم می‌کرد.

وی درباره حضورش در فیلم «جمشیدیه» به عنوان بازیگر بیان داشت: سال‌هاست با فردین خلعتبری کار می‌کنم. خلعتبری بسیار آهنگساز خوب، مرد شریف، فیلسوف و دوست نازنینی است. یک روز به من گفت می‌خواهم فیلمنامه‌ای که خودم نوشته ام را بفرستم و تو بخوانی و من خواندم و گفتم فیلمنامه خوبی است. به من گفت حاضر هستی نقش پدر در فیلم جمشیدیه را بازی کنی؟ نقش کوچکی بود، اما من پذیرفتم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۳:۰۰ ۲۱ فروردين ۱۴۰۲
چی بگم...خدارحمتش کنه...قصه های مجیدیه زندگی پراز امیدونشاط رو به ما یاد داد ولی آخه چرااینجوری خودشو کشت تصاویرلحظه خودکشی رو واضح دیدم دلم لرزید خدایاخودت به همه ی ماکمک کن،متاسفانه پسرخاله منم۳سال پیش خودشو تو خونه خودش دار زد
Germany
باوقار
۰۸:۲۳ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
روانش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
روحشان شاد حیف شد
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۹:۲۹ ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
علت مرگ شو جویا بشید مطمئن بشید که یک هنرمند خودکشی نمیکنه یه جای کار میلنگه اینا مرام دارن شعور دارن دلشون به حال ملت ساده لوح میسوزه و همینا کار دستشون میده که شاید از خواب غفلت بیدار بشن و با مافیا بجنگیم روح این غیرت مردان شاد
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۰:۲۲ ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
رفتنش غم انگیز بود!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۰ ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
چه جشنی چه جشنواره ای !! روحش شاد و یادش گرامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۲ ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
روحشون شاد اثر فاخر به این میگن هنوزم از دیدنش سیر نمیشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
قصه های مجید و اتوبوس شب خیلی خوب بود، خدا رحمتش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
خودکشی کرد و رفت ته جهنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
اونجا باتوهمنشین میشود پس ای دکتر آبیاری گیاهان دریایی که دریافت کردی از دوقوزآباد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
سليم بن قيس از اميرالمؤمنين علی(عليه السلام) نقل مى كند كه: «رسول اللّه(صلی الله علیه و آله) مى فرمودند: خداوند بهشت را حرام كرده است بر هر فحّاش بى آبرو و كم شرمى كه باكى از آنچه گويد و آنچه به او گفته شود ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
خدا رحمتشون کنه هم خودش هم مادرش ان شاءالله شفاعت امامان وشهدا نصیبشون بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
خدا رحمتش کنه ای کاش خودکشی نمی کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
خداوند قرین رحمتش کنه .خیلی با فیلمهایش خاطره داریمِ.شنیدم افسرده شده بود اگه ایشون دست به خودکشی بزنه پس تکلیف ما چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
روح هردوشاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
فیلمی که صد بار بشه نگاش کرد فیلم نیست جواهره
Iran (Islamic Republic of)
باقری
۱۷:۳۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
روحش شاد.آثار جالبی داشتند
آخرین اخبار