اُجاق قشقایی نماینده فارس در جشنواره فیلم اقوام ایرانی

فیلم مستند سینمایی "اُجاق" به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی بلندنظر یکی از مستند‌هایی است که به بخش مسابقه ملّی اولین دوره جشنواره ملّی فیلم اقوام ایرانی راه یافته و جایگاه اجاق در باور‌های قشقایی را روایت می‌کند.

علی بلندنظر، تهیه‌کننده و کارگردان اجاق گفت: این مستند کوتاه روایتی از آئین‌ها و رسوم ایل قشقایی و جایگاه ویژه اُجاق در باور‌های این قوم ریشه‌دار ایرانی است.

او ادامه داد: اجاق روایت یکی شدن با طبیعت و روایت اشک‌ها و لبخند‌هایی به درازای تاریخ بشر و زندگی گذرا است و یکدلی و یکرنگی مردمان با اصالت و نجیب را روایت می‌کند.

این کارگردان قشقایی افزود: این مستند به شیوه مردم نگاری ساخته شده و در ژانر سینمای مستند قوم‌نگار قرار می‌گیرد و به ضبط و ثبت جایگاه اجاق و قسمتی از آیین‌ها و رسوم مربوط این ایل بزرگ از قول ریش‌سفیدان ایل می‌پردازد.

بلند نظر با اشاره به حضور درخشان این مستند در جشنواره‌های متعدد بین‌المللی، عنوان کرد: اجاق عنوان‌های فیلم برگزیده جشنواره فیلم مذهب امروز ایتالیا، جشنواره رسانه‌های تصویری جوانان میهودو ژاپن و جشنواره فیلم ویوا بوسنی را در کارنامه دارد و اینبار نماینده فارس در نخستین حشنواره قیلم اقوام ایرانی شده است.

او یادآور شد: مستند اجاق در انجمن سینمای جوانان ایران دفتر شیراز تهیه شده است.

علی بلندنظر کارگردانی و تهیه کنندگی اجاق است و محمد ناصری‌راد فیلمبرداری و تدوین، محسن دانشور صدابرداری، احسان بلندنظر تحقیق و پژوهش، ساسان حیدرپور مجری طرح و محمدحسین فلاح‌زاده، سینا بهروزیان مدیریت تولید این مستند سینمایی را به عهده دارند.

محمد ناصریراد نیز عکاس، حسین بلندنظر و مریلا مرادی طراح پوستر، احسان بلندنظر تایپوگراف و مرجان پیروی و الهام قارلی‌پور مترجم انگلیسی اجاق هستند.

نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود. این جشنواره فیلم حاصل همکاری بنیاد ایرانشناسی و موسسه فرهنگی هنری فصل هنر است که با هدف به تصویر کشیدن تنوع قومی و فرهنگی و آداب و رسوم و گویش‌ها روی پرده سینما در قالب فیلم کوتاه برای توجه به اقوام ایرانی و نمایش رنگین‌کمان فرهنگی برای جامعه برپا شده است.

هیات انتخاب فیلم‌های مستند شامل هادی آفریده، بابک بهداد و محمدرضا بهشتی منفرد است که ۶۵ فیلم مستند را برای رقابت در بخش اصلی جشنواره انتخاب کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.