ایران؛ ظهور یک ابر قدرت در عرصه بین‌الملل

اسکای نیوز نوشته است: «ناتو در حال مغلوب شدن برابر روسیه، ایران، چین و کره شمالی است.»

کم کم زمان اثبات ادعا‌ها نیز فرا میرسد؛ صحبت‌هایی که به میان می‌آمد، اما شاید برخی به اثبات آنها شک داشتند. نقل‌هایی که در میان غربی‌ها نیز درباره قدرت کشورمان رواج داشت حالا رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. شاید بد نباشد به بخشی از این اظهار نظر‌ها نگاهی بیاندازیم.

فاکس نیوز: ایران در آستانه ابرقدرت شدن

تیرماه بود که شبکه فاکس‌نیوز در برنامه‌ای به قدرت روز‌افزون جمهوری اسلامی ایران اذعان و اعلام کرد: ایران در آستانه ابرقدرت شدن است.

در این برنامه ابتدا «مارک لوین مجری» مجری این شبکه تلویزیونی ضمن اذعان به قدرت افزایی جمهوری اسلامی ایران خطاب به «ریچارد کِمپ عضو سابق نیرو‌های ویژه انگلیس در افغانستان» مهمان برنامه می‌گوید: «ما در مورد چین و روسیه زیاد صحبت کرده‌ایم، اما امروز می‌خواهیم در مورد ایران صحبت کنیم، هیچ توجهی به این مسئله نمی‌شود که ایران در آستانه ابرقدرت شدن است، اکنون فناوری هسته‌ای نیز دارد و در حال کار برای کنار هم قرار دادن آن است، این یک کشور بنیادگرا است که بار‌ها و بار‌ها درباره نابودی آمریکا صحبت کرده است.»

دی ماه هم روزنامه گاردین در یک گزارش تحلیلی با تاکید بر اینکه جایگاه ایران باتوجه به تحولات اخیر در منطقه، بهبود روابط این کشور با کشور‌های حاشیه خلیج فارس و دوستی‌اش با چین و روسیه تقویت شده است، نوشت: ایران، اکنون بزرگ‌ترین قدرت در غرب آسیاست.

اسفند سال پیش هم در رده‌بندی جدید منتشر شده از سوی سایت تحلیلی گلوبال فایرپاور، ایران را بالاتر از برخی کشور‌های غربی و در رتبه ۱۴ دسته‌بندی کرد. این وب‌سایت تخصصی نظامی، ایران را در رده‌بندی قدرت نظامی از میان ۱۴۵ کشور بر مبنای بیش از ۶۰ شاخص در رتبه چهاردهم قرار داد؛ و این تنها بخش کوچکی از اذعان رسانه‌های غربی به قدرت ایران بود؛ قدرتی که حالا از شنیده به دیده تبدیل شده است. آن هم بعد از یک وعده صادق.

جمهوری اسلامی به یک رژیم دارای سلاح اتمی حمله کرد

علیرضا تقوی نیا کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است: ایران با انجام عملیات وعده صادق چند کار مهم انجام داد ابتدا اینکه به تهدیدات خود مهر اعتبار زد؛ همان تهدیداتی را عملیاتی کرد که بسیاری گمان می‌کردند هرگز عملیاتی نخواهد شد. نکته دوم اینکه جمهوری اسلامی به یک رژیم دارای سلاح اتمی حمله کرد؛ آنهم در این حجم که بسیار مهم است و آنهایی که باید پیام این حمله را می‌گرفتند گرفتند. وزن و جایگاه ایران با این حمله اثبات شد که جمهوری اسلامی ایران دارای بهترین سامانه‌های پدافندی است که میتواند بر مجهز‌ترین سامانه‌های پدافندی دنیا موثر باشد و کشور‌هایی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه به کمک اسرائیل می‌آیند تا بتواند موشک‌های ایرانی را رهگیری کند با این وجود بسیاری از این پرتاب‌ها از سامانه‌های پدافندی عبور کردند.

وی تشریح کرد: تا قبل از این حمله میان ایران و اسرائیل نوعی توازن وجود داشت مبنی بر اینکه ایران و اسرائیل از تعرض به هم خودداری می‌کردند، اما جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی عملا حمله کرد و مسئولیت آن را نیز برعهده گرفت، اما رژیم صهیونیستی نتوانست واکنش در خوری نشان دهد و عقب نشینی کرد و تحقیر در برابر ایران را پذیرفت.

اسکای نیوز: ناتو در حال مغلوب شدن

محمدباقر خرمشاد کارشناس دیگر مسائل سیاسی نیز در این باره معتقد است: شاید گذاره‌ای که این روز‌ها خیلی شنیدیم و قطعا یکی از پیامد‌های راهبردی اتفاق افتاده است بحث بالا رفتن قدرت بازدارندگی ایران است. برای این که ما این را تصور کنیم و خوب بفهمیم روز قبل از عملیات وعده صادق را تصور کنیم کاملا می‌توانیم قضاوت کنیم که آن روز قبل از عملیات وعده صادق به هرحال فضای رسانه‌ای بین المللی چه بود، این که ایران خاکش، سفارتش خورده جواب می‌دهد، نمی‌دهد، می‌تواند جواب بدهد، نمی‌تواند جواب بدهد، ایران خیلی در فضای سنگینی قرار گرفته، در بن بست سنگینی قرار گرفته خصوصا مخالفان در بیرون ایران خیلی بر این می‌دمیدند، شما این را مقایسه کنید با فردای عملیات وعده صادق که به اذعان همه کارشناسانی که سری در سر‌های کار‌های استراتژیک دارند این بوده که قدرت بازدارندگی ایران نه تنها ترمیم شد بلکه به نسبت قبل از آن چند پله بالاتر قرار گرفت، همین یک اتفاق دیگر راهبردی را هم به صورت پیامد باعث شده، این که موازنه قدرت استراتژیک را در منطقه قطعا و به تعبیر بعضی‌ها حتی در سطح جهانی موازنه قدرت را بین بلوک‌های قدرتی که در منطقه شکل گرفته تغییر داد به صورت محسوسی این اتفاق، روند‌هایی بود این عملیات وعده صادق به عنوان کاتالیزور عمل کرد، شتاب داد و ناگهان موازنه استراتژیک قدرت را به شرایط قبل و بعد از خودش تقسیم کرد به دلیل اهمیتی که داشت.

و در پایان شاید بد نباشد به اظهار نظر شبکه اسکای نیوز درباره تاثیر عملیات وعده صادق بر چینش قدرت‌ها در نظام بین‌الملل اشاره کنیم که نوشته است: «حمله ایران و جنگ اوکراین، ضعف فزاینده غرب در برابر تهدید‌ها را آشکار کرد. ناتو در حال مغلوب شدن برابر روسیه، ایران، چین و کره شمالی است.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
دیر یا زود مجبور میشن ما رو عضو شورای امنیت کنن چون اینجوری ما رو مجبور به دخالت تو مشکلات جهانی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جنگنده های سوخو را کپی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
چشم عباس اقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۲ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
دممون هزاران بار گرم
درود بر ایران و ایرانی
دشمنی دشمن رو در نطفه خفه میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
متولد ۷۵ بیکارم
۱۲:۰۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
حالمون خوب نیست سنمون رفت بالا ولی ایران درست نشد خدا ازتون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ایران درسته تو خودت و افکار خودت را درست کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگه شغل داری اگه سلامتی داری اگه آبرو داری اگه امنیت داری اگه دوست و فامیل داری اگه رابطه خوب با فامیل و دوستان داری فقط خدا رو شکر کن
با شکر گزاری حتما حالت خوب میشه به داشته هات فکر کن داشته هات رو با خدا مرور کن و از خدا تشکر کن
اگه مجردی و برات ممکنه ازدواج کن برای ازدواج سخت نگیر توکل بخدا کن خدا روزی رسان است از زندگی و همه وهمه کمترین توقع رو داشته باش و بیشترین خیر خواهی رو داشته باش اونوقت معجزه تو زندگیت رو خوب خوب حس میکنی.
کشورهای دیکه هم گرفتارند لااقل این چند ساله خیلیها رفتند واز نزدیک دیدند و واسه مون تعریف کردند خیلی به تبلیغات توجه نکن اونجا هم گرفتارند
حتی اروپا وآمریکاش هم گرفتارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
منظور از ابر همون که ازش بارون میاد؟ یعنی توهم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ابدقدرت ها همه چیز تو مملکتشون هست کار هست همه مهاجرت میکنند برای کار . آیا ماهم ابرقدرت هستیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
در ایران مهاجرین اتباع چند میلیون هستند؟
بکوری چشم دشمنان ما هم قدرت مطرح منطقه هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جهان نیازمند یک تغییر و تحول اساسی در روابط بین‌المللی است و جهان دیگر تحمل این وضعیت نابهنجار را ندارد که عده‌ای قلیل با دزدی و چپاول سرمایه سایر کشورها قدرت اقتصادی بهم زده و با در اختیار گرفتن سازمانهای بین‌المللی در اثر غفلت مردم جهان ، عده‌ای داعش مسلک مقدرات ملت های جهان را بدست گرفته‌ و کار جهان را بجایی رسانده‌اند که بجای تروریست های صهیونیست در آمریکا و اسرائیل ، مردم مظلوم یمن و فلسطین ولبنان و سوریه و ایران مورد تحریم اقتصادی و تهاجم نظامی قرار می‌گیرد ، امروز وحشی ها در وحشی‌گری خود آزاد و مظلومین در دفاع از خود دست بسته اند و محکوم می شوند.
Armenia
ناشناس
۱۵:۱۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
اینا فقط مصرف داخلی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کار خودشونه ، معلوم شد اسکای نیوز هم مال ماست. چقدر شما با ایران و ایرانی دشمنید ؟ حقد و کینه کار شما را به کجا رسانده ؟
Germany
ناشناس
۰۹:۰۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
مصرف داخلی هم نداره ، مصرف حزب الله ای داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
دیگه مصرف داخلی هم نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
شما اینجوری فکر کنید جناب ۱۵:۱۱ و همفکران ، اما بدانید مردم قدرشناس کشورمان و همه آزادگان عالم که غالباً دوستدار ایران هستند از قدرت گرفتن ایران خوشحالند بر عکس شما وطن فروشان قدر نشناس و شما هم فقط خودتان را اذیت می کنید وگرنه کاری از دستتان بر نمی آید.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۴:۵۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
داشتن چند تا موشک یا بمب اتم دلیل ابر قدرت بودن نیست
کشورهای گنده ایی بودن که بمب اتم هم داشتن ولی با این حال فرو پاشیدن
ابر قدرت بودن در همدلی مردم اون کشور با مقاماتشون میباشد
که این موضوع پای صندوق رای مشخص میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
در اختلاس و فساد و ارتشا رتبه اول، از لحاظ رشد اقتصادی و ارزش پول ملی هم رتبه اول از ته جدول.
Romania
ناشناس
۱۴:۱۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
یعنی ایران سلاح اتمی دارد؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ایران از نابودی هیچ کشوری تا حالا صحبت نکرده ولی مبارزه با زورگوئی در دستورکار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جونم ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
نظرم مثبت است، اشتباهی منفی دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ویراسنارهای مجازی دارند گند میزنند به ادبیات فارسی و اساتید! تنها ذهنشان به کاربرد دو تا کلمه انگلیسی بجای فارسی گرم شده در حالیکه املاء و انشاء و آیین نگارش فارسی بسرعت رو به قهقرا میرود. به یک بچه کلاس پنجم نظام قدیم همین گزارش را بدهند حداقل 20 اشتباه املایی و نگارشی پیدا میکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
مواظب باشید هندوانه زیر بغل نگذارند.
باید با دیپلماسی کوثر وغش ده به کشورهای حوزه خلیج فارس اطمینان دهیم که قدرت ما در جهت امنیت منطقه است.
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۳:۰۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ایران هرگز از نابودی آمریکا صحبت نکرده. اینها شانتاژ رسانه های صهیونی است.
ایران از خنثی کردن توطئه های آمریکاو انگلیس و فرانسه و نابودی رژیم صهیونیستی یعنی اسرائیل صحبت می‌کند. باید دولت اسرائیل نابود شود و انتخابات آزاد با حضور همه ساکنان اصلی فلسطین با هر دینی که دارند انجام شود.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۴۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
امام خمینی(ره):
ما از قدرت نظامی نمی ترسیم.
ما از حصر اقتصادی نمی ترسیم.
آنچه ما را می ترساند، وابستگی فرهنگی است.

اسلام اگر درست پیاده شود از هیچ چیزی نمی هراسیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دمت گرم ایران وایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد
دشمنان ایران را در جائی قرار دادند که یا میبایست ابرقدرت شود و یا نابود شود.
وایران مسیر ابرقدرت شدن را انتخاب کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
در حوزه نظامی پیشرفت خوبی داریم چون نیروهای نظامی خالصانه کار می‌کنند و نفوذی در آنها نداریم ولی در اقتصاد خیلی موفق نبوده ایم چون نفوذی در تصمیم گیری ها زیاد است و به تعبیر مقام معظم رهبری مبارزه با این اژدهای هفت سر را دشوار کرده ، دغدغه رهبری هم مسائل اقتصادی است و این را از نام‌گذاری سالانه ایشان می‌شود فهمید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
امریکا از حسادت بمیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ایران قهرمان جهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
طبق نظم آفرینش جهان متضاد عناصری شرور و عقده ای و متجاوز است و عنصر مقابل آن حیات و زیبایی و مثبت است در اینجا جبهه شرق طرفدار آزادی و عدالت و افکار مثبت است چون ما کشور اسلامی در این جبهه قرار داریم اما مطلب دیگه اینکه اصلا همکاری با کشورها تنها راه رشد است ولی وارد شدن در داخل جبهه شرق و غرب را هر کشوری انتخاب نمی‌کنند و هیچ اتفاقی برایش بوجود نیامده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ابرقدرت که پولش بی ارزش ترین دنیاست.برای خودتون پپسی باز کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
به قول شهید مظلوم دکتر آیت الله بهشتی امریکا عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
امریکا خشمگین باش وازخشمت بمیرررر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ماشاله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ان شالله
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۴۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
لطفا در مورد اقتصاد و افزایش روز افزون قیمتها و خم شدن کمر ما مردم هم با همین آب و تاب مطلب بنویسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک زمانی هم قدرت نظامی ایران این نبود خدا رو شکر الان پیشرفت کردیم ان شاءالله اقتصادمونم هر چه زودتر درست بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
خود تحقیر، اول ادم سالم، خوبی ها و نقاط قوت را می بیند و تعریف می کند و بعد ایرادات را هم می گوید، ولی امثال شماها وقتی حتی خارجی ها هم از ایران تعریف می کنند، باز هم اول خود تحقیری می کنید و امثال تو جوری صحبت می کنند که انگار ایران، بدبخترین و بدترین اقتصاد دنیا است!! در حالی که ایران با همه گرانی های ان، مطابق رتبه بندی سایت های جهانی، از بین 200 کشور دنیا، رتبه 21 دنیا را دارد، یعنی اقتصاد ایران از 179 کشور دیگر دنیا، بالاتر است.
آخرین اخبار