اعدام و قصاص چه فرقی با یکدیگر دارند؟

حتما بار‌ها با واژه‌های قصاص و اعدام روبه‌رو شده‌اید. هر چند در نگاه اول ممکن است این‌طور به‌نظر برسد که قصاص و اعدام فرقی با هم ندارند، اما از منظر حقوقی، این دو مجازات شرایطی کاملا متفاوت دارند.

سیدمسعود موسوی، عضو کانون وکلای استان تهران درباره تفاوت اعدام و قصاص اظهار کرد: هر دو مجازات‌های سالب حیات هستند؛ با این تفاوت که قصاص نفس، یک مجازات قابل گذشت است و اولیای دم می‌توانند به‌طور مجانی یا با مصالحه، رضایت و اعلام گذشت کنند، اما اعدام، چون از طرف قانونگذار تعیین شده یک جرم غیرقابل گذشت است و فقط درصورت وجود شرایط خاصی در قانون، مثل توبه یا عفو رهبری ممکن است به مجازات دیگری تبدیل شود.

او می‌افزاید: اعدام در حقوق کیفری در زمره یکی از مجازات‌های اشد و سنگین قرار دارد که توسط اغلب کشور‌ها به روش‌های گوناگونی مثل به دار آویختن، اتاق گاز، تزریق سم و صندلی برقی به اجرا درمی‌آید.

برخی از مهم‌ترین موارد قانونی که مجازات اعدام در آن اجرا می‌شود عبارتند از:

اعدام محارب: در قانون مجازات اسلامی برای محاربه ۴ مجازات (اعدام، صلب، تبعید و بریدن دست راست و پای چپ) تعیین شده است. قاضی دادگاه کیفری با توجه به شیوه ارتکاب جرم و شرایط پرونده در انتخاب هرکدام از ۴ مورد فوق مختار است و تنها می‌تواند یکی را مورد حکم قرار دهد.

اعدام مفسد فی‌الارض: طبق ماده ۲۸۹ قانون مجازات اسلامی هرکس به‌طور گسترده مرتکب جرائم علیه تمامیت جسمانی افراد، امنیت عمومی، اقتصاد، محیط‌زیست و ... شود، درصورت وجود قصد مجرمانه به‌عنوان مفسد فی‌الارض شناخته شده و به مجازات اعدام محکوم می‌شود.

اعدام زانی و زانیه: درصورتی‌که یک شخص با محارم نسبی خود مرتکب زنا شود، مجازات زانی و زانیه اعدام است. همچنین درصورتی‌که یک مرد با زوجه پدر خود زنا کند، به اعدام محکوم می‌شود.

مجازات زانی به‌عنف و اکراه: براساس قانون مجازات اسلامی اگر مردی با توسل به زور و عنف با زن یا مرد دیگر نزدیکی کند، به مجازات اعدام محکوم می‌شود. راهزنان، قاچاقچیان و کسانی که دست به سلاح می‌برند و موجب سلب امنیت شهر‌ها و خیابان‌ها می‌شوند نیز به مجازات اعدام محکوم می‌شوند.

اعدام کسی که برای چهارمین بار مرتکب جرم حدی شود: درصورتی‌که یک نفر مرتکب جرم حدی مثل سرقت حدی، قذف یا زنا شود و هر سه بار مجازات حدی بر او اجرا شود، درصورت ارتکاب چهارمین جرم حدی و اثبات آن، به مجازات اعدام محکوم می‌شود.

 موسوی درباره نحوه اجرای قصاص و اعدام هم می‌گوید: این دو با هم متفاوت است. قصاص نفس در حضور اولیای دم یا نماینده قانونی آنها اجرا می‌شود و اعدام از سوی واحد اجرای احکام دادسرای دادگستری و توسط نماینده دادستان انجام می‌شود و در مواقعی بسته به مورد خاص ممکن است به‌صورت علنی اجرا شود.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب ها: قصاص ، اعدام ، حکم دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
مجازات های سلب حیات مجازات های سنگینی هستند که با جان افراد سر کار دارند. اما متأسفانه در ایران بعضی از قضات در این امر متخصص نیستند مثلا قاضی که تخصصش حقوق خانواده هست کی می دونه این حکم را بدرستی صادر کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
اعدام وقصاص هر فرقی دارند اما برای سیاسیون آمریکا وانگلیس وآلمان وفرانسه وکانادا وصهیونیسمهای یهودی واجب ولازم الجرا میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
هیچ