وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

فردوسی در قله حکمت و ادب تاریخ ایران ایستاده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر نامدار ایرانی برای همیشه در تاریخ ایران زمین و در قله مرتفع از حکمت، فلسفه، شعر و ادب ایستاده است.

محمد مهدی اسماعیلی عصر سه‌شنبه در مراسم گرامیداشت مقام حکیم ابوالقاسم فردوسی در محل آرامگاهش با قرائت پیام رییس‌جمهور به مناسبت گرامیداشت این شاعر و حماسه سرای بزرگ ایرانی گفت: فردوسی کاخ بلندی به نام شهر فارسی با حکمت اسلامی و ایرانی بنا نهاده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در دولت جمهوری اسلامی توجه به میراث گران‌بها را در دستور کار داریم، بیان کرد: ابتکار در شهر مشهد و تبدیل روز فردوسی به یک دهه و پایان آن همزمان با روز سوم خرداد (سالروز فتح خرمشهر) یک اقدام قابل توجه است.

وی ادامه داد: به زودی در شهر عالم پرور مشهد، باغ مفاخر توس راه‌اندازی خواهد شد و برای تجلیل از ستارگان درخشان در آسمان علم و دانش خراسان در توس تمامی اقدامات انجام خواهد شد.

اسماعیلی ادامه داد: با معرفی دستاورد‌های غرورآفرین، راه را برای آینده‌ای امیدبخش هموار خواهیم کرد.

در پایان این مراسم نشان فردوسی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به «امیر علی حاجی زاده" به سبب دلاورمردی هایش در عملیات «وعده صادق» به عنوان حماسه ساز، دکتر «محمد جعفر یاحقی» استاد دانشگاه و پژوهشگر عرصه ادبیات به عنوان حماسه پژوه و سومین نشان به «مریم قربانزاده» در عرصه حماسه سرایی به خاطر نگارش چندین کتاب در عرصه حماسه و ادبیات حماسی بویژه «خاتون و قوماندان» اعطا شد.

آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی در شهر تاریخی توس عصر امروز با حضور «محمد مهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر «سعد سکندر خان» رییس موسسه سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، جمعی از مهمانان و نمایندگان کنسول‌گری‌های خارجی، شاعران و فردوسی پژوهان و دوستداران ادب و هنر این مرز و بوم گلباران شد.

اهدای نشان فردوسی، نقالی و پرده خوانی، ضرب نوازی مرشد‌های ورزش باستانی، اجرای موسیقی سنتی توسط «محمد معتمدی»، اجرای یک پرده از تئاتر «رویای اسبی به نام شبرنگ»، اجرای زنده گروهی و نقالی و شاهنامه خوانی از دیگر برنامه‌های روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در توس است.

در این مراسم لوح ثبت مجسمه «ابوالقاسم فردوسی» اثر استاد «ابوالحسن خان صدیقی» در فهرست آثار ملی رونمایی شد، این مجسمه در محل حوض نیلوفری در محل آرامگاه فردوسی نصب است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.