کارشناس قفقاز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سد «قیز قلعه سی» پروژه‌ای برای دوستی میان تهران و باکو است

مومنی گفت: افتتاح سد «قیز قلعه سی» یک پروژه برای صلح و دوستی میان ایران و آذربایجان است و اهمیت استراتژیک دارد.

میرقاسم مومنی کارشناس مسائل قفقاز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره افتتاح سد آبی-خاکی قیز قلعه سی (قلعه دختر) که محصول مشترک ایران و جمهوری آذربایجان است، اظهار کرد: ایجاد این خط آبی-خاکی برای ذخیره آب کشاورزی و رونق اقتصادی منطقه ارس است که می‌تواند زمینه را برای استفاده هر دو طرف ایرانی و آذری مهیا کند.

کارشناس مسائل قفقاز ادامه داد: افتتاح این سد به عنوان یک پروژه صلح و دوستی میان ایران و آذربایجان است و اهمیت استراتژیک دارد. با توجه به تنش‌هایی که روابط ایران و آذربایجان در چند مدت گذشته داشتند، این پروژه می‌تواند گشایشی برای نزدیکی و هم‌فکری بیشتر جهت توسعه مناسبات اقتصادی و همچنین بهبود شرایط بازارچه‌های مرزی و تردد‌های تجار باشد.

مومنی افزود: از  سوی دیگر شاهدیم طرف‌های آذری نیز تمایل دارند که درخصوص توسعه سفارتخانه و مناسبت‌های خود در ایران قدم‌هایی بردارند. این اتفاقات پالس‌های خوبی را برای دو کشور دارد. آذری‌ها متوجه شدند جمهوری اسلامی ایران یک واقعیت تاریخی و ملموسی است و نمی‌شود بدون توجه به منافع و مسائل امنیتی ایران، بخواهند کاری را انجام دهند و این در تناقض با مسائل امنیتی منطقه است.

وی تاکید کرد: افتتاح پروژه سدی و خاکی می‌تواند فرصت دقیق و درستی برای توسعه اقتصادی منطقه و همچنین شروعی برای سفر‌های دوجانبه روسای جمهور دو کشور  باشد.

مومنی تاکید کرد: دستگاه دیپلماسی و دستگاه‌های فرهنگی باید در توسعه روابط با جمهوری آذربایجان با هوشمندی بیشتری قدم برداند. نباید وارد جنگ‌های روانی و رسانه‌ای صهیونیست‌ها و ترکیه‌ای‌ها شویم. امیدواریم روابط خوبی را در آینده با جمهوری آذربایجان داشته باشیم.

وی ادامه داد: آقای رئیسی دیپلماسی فعالی را اجرا کرده که سعی می‌کند این دیپلماسی در حوزه سیاست خارجی پویا و اثرگذار باشد. به نظرم رفع موانع و توسعه روابط با کشور‌های قفقاز و حل موضوعات موجود و سوء تفاهم‌ها اولویت‌های دولت آقای رئیسی است و می‌تواند موفق باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار