وی ادامه داد: سازمان جهانی تجارت، قواعد خاصی برای کنترل و مدیریت کیفیت صادرات دارد همچنین در کشورهای توسعه یافته، قواعد ورود کالاها سختتر است. ما باید به سمت صادارت کالاهای با کیفیتتر برای بازارهای توسعه یافتهتر حرکت کنیم و در این مسیر باید قواعد بین المللی از سوی صادرکنندگان بیشتر رعایت شود.
زادبوم تصریح کرد: استاندارد اجباری در تجارت جهانی وجود ندارد، اما کشورها برای واردات خود قواعدی دارند که صادرکنندگان برای ورود به بازارهای هدف باید رعایت کنند.
این مقام مسئول بیان کرد: یک زمان درخواست مشتری خرید کالا با درجههای مختلف و کیفیت کمتر است، اما یک زمان هست که صادرکنندگان تعهدی به خریدار میدهند، اما کیفیت کالای آنها کمتر است. وزارت صمت با این موضوع برخورد خواهد کرد و منظور وزیر صنعت از ممنوعیت صادرات کالاهای بی کیفیت، این موارد است.
بیشتر بخوانید: برندسازی، عاملی تعیینکننده در تحقق رونق تولید/ سهم ۱۰۰ هزار واحد صنعتی در بازار بینالمللی چقدر است؟
وی بیان کرد: امسال خواست ما از سازمان ملی استاندارد امضای تفاهمنامه دوجانبه استاندارد در کشورهای هدف اولویت یک است تا گواهی استاندارد کالاهای ما در این کشورها قابل قبول باشد.
زادبوم تصریح کرد: اجرای نظام جامع مدیریت کیفیت صادرات امسال در دستور کار ما قرار دارد. ما راهبرد ملی صادرات را طراحی میکنیم و یکی از فاکتورهای مهم در این خصوص مدیریت کیفیت صادرات است.
این مقام مسئول افزود: در حال حاضر ۱۴ میلیاد دلار که برابر با یک چهارم از کل صادرات ما میشود به کشورهایی که نظام کنترل استاندارد قوی ندارند صادر میشود که ممکن است کیفیت مطلوبی نداشته باشند، اما وضعیت کیفیت ۷۵ درصد از صادرات ما بد نیست.
زادبوم گفت: باید همه صادرات را ارتقا دهیم و از سطح سنتی به پیشرفته برسد. قدم اول در این راه ایجاد برند ملی است.
وی افزود: قدم دوم کارهای اجرایی در دولت، وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد است. نباید طوری قدم برداریم که موانع غیر ضروری در نظام تجارت ایجاد کنیم.
وی بیان کرد: در حوزه استفاده از کارتهای بازرگانی تخصصی باید از تجربیات جهانی استفاده شود.
در ادامه برنامه لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات در این خصوص گفت: اگر کالا کیفیت نداشته باشد بیشترین ضرر را خود صادرکننده می کند چراکه تنها برای یک دوره صادرات می تواند انجام دهد.
وی با بیان اینکه بازارهای هدف شرایط خرید متفاوت دارند، افزود: کیفیت کالا نباید تنها به کالاهای صادراتی محدود باشد بلکه باید از درب کارخانه تولید شروع کرد و کالای تولید شده باید پس از خروج از کارخانه استاندارد لازم را داشته باشد.
رئیس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد: توافق کشورها در پذیرش گواهی استانداردها باید در تعهد کشورهای طرف معامله هم باشد. در حال حاضر گواهی استاندارد برخی کالاها مورد قبول بازار داخلی است اما در کشور هدف اعتبار ندارد و هر کشوری گواهی های استاندارد خاص خود را دارد.
وی در خصوص راهکارهای کیفیت صادرات افزود: مورد اول اینست که در توافقنامه های صادراتی باید گواهی های استاندارد مورد قبول یکدیگر و دوجانبه باشد. نکته دوم اینست که کارها در کشور ما تخصصی نیست کارت های بازرگانی تخصصی در این بخش کمک می کند.
لاهوتی درباره ضرورت ایجاد برند ملی گفت: برند سازی با حمایت از شرکت های مدیریت صادرات محقق می شود.
انتهای پیام/