سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نقش فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها به منظور جهش اقتصادی کشور

عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای شریعتی گفت: دانشگاه‌ها باید به رفع مشکلات کمک کرده و با استفاده از فعالیت‌های پژوهشی جهش اقتصادی را مهیا کنند.

سلطنت روایی، عضو هیئت علمی رشته حسابداری دانشگاه فنی و حرفه‌ای شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: دانشگاه‌ها به عنوان یک نهاد پیشرو وظیفه دارند راه‌هایی برای برقراری ارتباط دو جانبه با جامعه بیابند.

او افزود: دانشگاه‌ها بایستی تقویت ارتباط با جامعه را در دستور کار خود قرار دهند، چرا که تعاملات سازنده و موثر با صنعت، یکی از الزامات بالندگی و شکوفایی دانشگاه هاست، به خصوص دانشگاه فنی و حرفه‌ای که به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه مهارت محور، به منظور صیانت از جایگاه ممتاز مهارتی خود، نیازمند جذب نخبگان علمی و مهارتی است.

روایی تصریح کرد: امسال با نام جهش تولید نامگذاری شده است و در بزرگ‌ترین دانشگاه مهارت محور، یعنی دانشگاه فنی و حرفه ای لزوم هماهنگی فرصت‌های بازار کار با آموزش‌های مهارتی بیش از پیش احساس می‌شود. در این راستا هم بایستی ارتقای مهارت نرم و هم مهارت سخت مورد توجه جدی قرار گیرد که تحقق این  امر مهم با شناسایی نخبگان و پژوهشگران توانمند و تشکیل گروه‌های پژوهشی و حمایت از آنان امکان پذیر است.

او با بیان اینکه امروزه نقش‌ها و کارکرد‌های آموزش عالی، فراتر ازآموزش (دانشگاه نسل اول) و پژوهش (دانشگاه نسل دوم) است، تاکید کرد: دانشگاه‌های کارآفرین مسئولیت پذیرفته شده‌ای در کمک به توسعه محلی دارند. هم چنین دانشگاه چند کارکردی در مقابل دانشگاه تک کارکردی مطرح شده است و آن‌ها به منظور ایفای نقش‌های چندگانه و موثر خود و پاسخگویی به الزامات محیطی نیازمند درک مناسب از خواسته‌ها و نیاز‌های جامعه هستند.

عضو هیئت علمی رشته حسابداری دانشگاه فنی و حرفه‌ای شریعتی اضافه کرد: از آن جایی که تعاملات موثر و سازنده با جامعه هدف (صنعت) یکی از مسئولیت ها، کارکردها، ارزش‌ها و الزامات بالندگی و شکوفایی دانشگاه هاست، بنابراین دانشگاه ها باید در برابر جامعه و کم وکیف پیشرفت آن، تقاضا محور، مسئولیت پذیر و پاسخگو باشند.

روایی ادامه داد: وظیفه دانشگاه هاست که به رفع مشکلات و فشار‌ها کمک کرده و شرایط را برای جهش اقتصادی مهیا کنند و نقش فعالیت‌های پژوهشی در این میان تعیین کننده است، برهمین اساس است که گفته می‌شود راه برون رفت از فشار‌ها و آمادگی برای جهش اقتصادی و تولید، به طور خاصه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای، حرکت به سمت طرح‌های پژوهشی کاربردی، ماموریت گرا و ناظر به رفع نیاز‌ها و مسائل کشور است.

او گفت: با توجه به موارد گفته شده و با عنایت به این که در راهبرد کلان ۱۳ سند نقشه جامع علمی کشورآمده است که موسسات آموزشی و پژوهشی باید به دنبال تقویت تحقیقات بین رشته‌ای از طریق اشتراک امکانات و تجهیزات، تقسیم کار‌های پژوهشی و جذب نخبگان علمی باشند، دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران دکتر شریعتی نیز به عنوان بزرگترین مرکز از زیر مجموعه دانشگاه فنی و حرفه ای، وظیفه خود می‌داند تا منطبق با ماموریت اصلی دانشگاه، به دنبال تقویت و حمایت از فعالیت‌های پژوهشی بین رشته‌ای، کاربردی و محصول محور، حمایت از ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه دانشجویان و اساتید، برگزاری وبینار‌ها و کارگاه‌های مختلف با رویکرد تقویت ایده پردازی و خلاقیت و اشتغال زایی، کارآفرینی و تجاری سازی محصولات اساتید و دانشجویان باشد.

روایی در پایان یادآوری کرد: اهتمام بیش از پیش به استاندارد سازی آزمایشگاه‌ها و کارگاه ها، راه اندازی کانون خلاقیت و شکوفایی، مرکز نوآوری، حضور پررنگ و ارائه آثار و دستاورد‌های دانشجویان و اساتید در نمایشگاه‌های مختلف، از جمله استراتژی‌های حاکم بر فعالیت‌های پژوهشی دانشکده فنی و حرفه‌ای شریعتی است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.