هركس پروژه اي با هزار متر مكعب خاكبرداري انجام داده باشد ميداند طرحي به اين مسافت ٢٠٠٠ كيلومتري در فلات مرتفع ايران كه ميانگين هزاروپانصد متر ارتفاع دارد ،كاريست كه بودجه صد سال ايالات متحده هم كفاف انرا نميدهد چه برسد به اقتصاد نفت فروشي ايران،اين طرح با مداد رنگي روي نقشه جغرافي كار ساده ايست
با کدوم پول با کدام مدیریت، تکنولوژی ، تخصص،چهل ساله یه خط لوله گاز به پاکستان بدون اجازه امریکا با اینهمه هزینه به بن بست خورده. اتوبان تهران شمال به بن بست مالی خورده، ساخت نیروگاه اتمی بعد از چهل سال یکی به ساخت رسیده در حالی که تا 90 درصد قبل انقلاب تکمیل بود.
مهمترین نگرانی در مورد این پروژه این هست که ایران به قسمت تقسیم میشه که این خود باعث نگرانی هست و کنترل و تمرکز کردنش دشوار و راه نفوذ دشمن راحت تر میشه
اینها در این حد نیستن که این پروژه رو انجام بدهند سد سیمره از سال 1369 شروع بکار کرد قرار شد 15 سال به بهره برداری برسه که تا اسفند 1394 طول کشید اونهم با کمک مهندسین خارجی ... اینها فقط بلدند شعار بدن ...
میشود بخشهایی به دویست تا سیصد کیلومتر از هر طرف ایجاد نمود و بقیه راه بخصوص راههای کم ارتفاع را با قطار طی نمود برای جریان اب هم بقیه اش را تونلهای زیر زمینی ایجاد کرد. که شرقی غربی نشه و راههای زمینی درخطر انقراض محیط زیست قرار نگیرد.والبته اگربشه مشکل بیکاری تاحدودی حل میشه ابهای زیرزمینی پر و درچند سال اینده زلزله ها را مهار میکنه. البته باعرض شرمندگی جلوی اختلاس و امنیت را درهمین صبحتها هم بگوش میرس که باید یه فکر اساسی کرد
یکی از این طرح ها رو برای دریاچه ارومیه بزارن و اجرایی کنند که فاجه زیست محیطی دیگه از این بدتر نشه طوفان نمک شکل بگیره کل باغ ها و مزارعه کل آذربایجان وکردستان نابود میشه وبه شوره زار لوت تبدیل میشه
واقعا اگر این اتفاق بیفته خیلی دیگه مسئولین درجه یکی داریم!!!!
با تدبیر اووووووف یه وضی!!
اصن آینده نگر!
دلسوووووووووززززز واویلتااااااا
محیط زیست مناطق رو به کل تغییر میده
ما که کشورمون به جاهای خوبی رسیده اینم اخرین تیر خلاصه دیگه
دمشون گرم
!!!!!
چقدر تو ایران متخصصین چیره دستی داریم ما! نمی دونم چرا با وجود این همه متخصص آب از آب تکون نمی خوره! یادمه حدود چهل سال پیش طرح مشابهی قرار بود کانالی به عرض 1000 متر از بندر چابهار تا شهداد شهری در استان کرمان، که حدود 300 متر از سطح دریا پایین تر هست اجرا بشه و کلا شهداد رو بفرستن زیر آب مجری این پروژه کمپانی کاتر پیلار، حتی تجهیزکارگاه هم کرد که مصادف شد با انقلاب که کاتر پیلار ول کرد رفت و خیلی از تجهیزات جا مانده نصیب مردم منطقه چابهار شد
تنها لازمه این طرح پیگیری و تدبیر مقام معظم رهبری ،مجلس وملی کردن این طرح می باشد که اگر این پروژه اجرا شود اینده ایران از نظر اقتصادی ،سیاسی وتامین اب تضمین خواهد شدوامید واریم این طرح در اسرع وقت اجرایی شود.
اسم این طرح رویایی ایران رود است و البته فقط فعلا رویاست و با این وضع کشور عزیزمان شدنی نیست . ب
برای اطلاع بیشتر به در ویکی پدیا ایران رود را سرچ کنید.
چند انتقاد :
اتوبان مرند کشکسرای که مسیر اصلی ایران ترکه هست به طول 15 کیلومتر را الا نزدیک 10 سال هست هنوز در این تاریخ افتتاح نکردن . چه برسه کوه بکنیم :)
هنوز ما در شهرمون تلویزیون دیجیتال که چندتا دکل بیش نیست نصب نداریم ! می خوان آب شیرین کنن :)
اصلا نمیدونم اینکار شدنیه یا نه.یعنی اصلا تخصص شو ندارم که بخوام اظهار نظر کنم.ولی چیزی که هست اینه که آدمو یاد اون خندقی میندازه که توی عراق بین کردستان عراق ومنطقه عرب نشینش کندن.حالا با چه هدفی خدا میدونه!!!!!!!!!!! حالا اینم از فردای افتتاحش بهونه ای واسه جنگولک بازی بعضیا نشه خوبه
به نظر من یه کانال هر چند هم بزرگ باشه تاثیر چندانی روی کویر بااون وسعت نمیزاره ماسوای رونق توریسم منفعتش فقط بر میگرده به شهرها و روستاهایی که از بی آبی رنج میکشن اما طرحیه که نباید ریسک کرد
انگار ایران دوتیکه شده. از این طرح جدیدش خوشم نمیاد:| ولی مطمئنا با ساخت این طرح همونطور که امارات به وسیله آب دریا به بهشت تبدیل شد کویر های داخل ایران هم به بهشتی واسه خودشون تبدیل میشن. و همینطور هم شغل های فراوانی ایجاد میشه
هر کاری مزایا و معایبی داره.این کار قدرت نظامی روسیه و کشور رو بالا میبره اما مخاطرات زیست محیطی هم داره.باید سبک سنگین کرد ببینیم کدام کفه ترازو سنگینتره
اجرای چنین پروژه ای در یای خزر رو نابود می کنه
خزر یه در یاچست اکوسیستم بسته
ورودی اندک اب وتبخیر و خروجی زیاد همون بلایی که سر دریاچه ارومیه اومد سر خزر هم میاد
محیط زیست مادر همه فعالیت های انسانی و طبیعی هست اگه صدمه ببینه مسلما خساراتی که به بار میاره بیشتر از سود فعالیت های هست که انجام میشه
امیدوارم هر تصمیمی گرفته میشه به نفع محیط زیست و مردم باشه☺☺☺
میگم من یه سوال داشتم اینکار باعث از بین رفتن دریاچه ی خزر نمیشه اخه ما میگیم دریای خزر ولی در اصل دریاچه است و ممکنه باعث بشه اب اون خالی و به اقیانوس هند ریخته بشه درست میگم؟
فقط یک مورد عرض می کنم به تعداد پل های یا اسکله های که دو طرف ایران رو بهم وصل کنه فکر کردید. در شهری مثل اهواز که کارون تقریبا از وسطش رد می شه از همان ابتدایی بنای شهر تا امروز پل ساخته اند ولی تا حالا موفق نشد که نیاز مردم را براورد کنند و هر روز در یک قسمتی از آن نیاز به ساخت پل احساس می شه. فقط به این تعداد فکر کنید.
اولا این طرح مسخره و تخیلیه...دوما اگه فرض کنیم با امکانات و تخصص امروزه بشه این کار رو انجام داد جز تقسیم ایران به شرقی و غربی و تخریب محیط زیست و تردد بیگانگان در طول کشور چیز دیگه ای نخواهد داشت.
اگر سپاه به واسطه امکانات و نیروی انسانی زیاد که داره این پروژه رو در دست ساخت قرار بده و به فرمایش مقام معظم رهبری جهاد اقتصادی کند حتما" چنین پروژه ای در سه سال قابل ساخته و حدود چند میلیون شغل ایجاد میکنه مستقیم و غیر مستقیم اگه میخواهید مشکل بیکاری حل بشه اگه میخواهید اقتصاد رونق پیدا کنه تنها راهش همینه میدانید چقدر درآمد ترانزیت ایجاد میکنه چقد شغل از پرورش ماهی و میگو اونم در قلب ایران ایجاد میشه میدانید چقدر درآمد توریست ایجاد میشه ایا میدانید چقدر منافع کشاورزی داره یکی از قدیمیها میگفت نگید چقد کاره و فقط نگاه کنید از کار زیاد نترسید وقتی شروع به حرکت کنید اون کار بزرگ کوچک میشه انشالله کشور را با کمک همه نیروها ی مخلص بسازیم
کاش اقایان محترم باتاریخ وگذشته ایران اشنایی داشتند کویر لوت کویر نمک جایگاه باقی مانده از یک دریاچه کهن میباشد ودر اطراف این دریاچه جنگل انبوهی بود وگونه های زیست محیطی وجانوری از جمله پلنگ هم وجود داشت که بعداز خشک شدن دریاچه کونه ها از بین رفتند وشن خالی باقی ماند وجود اب باعث ابادانی وتوسعه وترقی منطقه میشود وهمینطور جایگاه مناسبی برای انواع گونه های حیوانی و گیاهی است .
بهتر نیست که این کانال لب مرز شرقی کشور احداث شود تا هم از نا امنی ها در شرق و هم از قاچاق مواد جلوگیری شود و ایران هم به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم نشود،در زمینه محیط زیست هم اطلاعاتی ندارم
خطاب به عزیزانی که میگن باعث تجزیه کشور میشه عاقلایی مثل شما تو این کشور باشن دیگه نیازی به این کانال نیست کشور بدون این کانال هم تجزیه میشه مثل خیلی از کشورهای همسایه که دارن بدون کانال کشی تجزیه میشن
البته میشه با با بالابرهای ابی که در اروپا ازشون استفاده میشه و کشتی های غولپیکر رو از سطوح پایین تر دهها متر به بالادست برد و این اختلاف ارتفاع رو در چند نقطه در مسیر جبران کرد که اگر چنان طرح عظیمی قراره بزیر ساخت بره مطمئنا براش تدابیری اندیشیده شده وگرنه یه روزه آب خزر تو خلیج پارس خالی میشه.
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۸ فروردين ۱۳۹۵
سلام چرا بعضی ا ز خوانندگان اینقدر خود وتواناییهای کشورشان را ذست کم ویانادیده میگیرند مطمئن باشند آگر دردستگاههای اجرایی ما مدیریت قوی ودلسوز واکاه در راس امور قرابکیرند طرحهای مهمتر وپیچیده تری هم قابل اجرا می باشد
بنظر من این طرح از چند نظر میتونه مفید باشه
اول اینکه به لحاظ اقتصادی به نع کشور هست و میتونه ایران رو به یکی از قطب های مبادلات اقتصادی در جهان تبدیل کنه بعد اینکه در جهت ابرسانی کمک به شهرهایی ککه با مساله ی کمبود اب مواجه هستن میتونه مفید باشه به لحاظ توریستی مطمئنا مفید هست اینکه وسط دل کویر یه رود خانه بگذره و به لحاظ توریستی هم صرفه ی اقتصادی داره و نکته ای که از همه مهمتره همونجور که تو متن بالا هم نوشته شده از اونجایی که روسیه موافق درجه یک این طرح هست میتونیم از منابع مالی خود روسیه هم استفاده کنیم یا اصن مثلا اجرای این طرح رو بسپاریم به خود روسیه
به نظرمن این طرح اگر قابل اجراباشددارای مزایای زیادی میباشد اولااین طرح بیشتر مناطق کویری ایران رادربرمگیردکه عملا قابل استفاده نیست وخودکویر ایران باعث جدایی مناطق مختلف ازهم شده است وازانجایی که آب عامل اصلی آبادانی است باعث رونق اقتصادی درحاشیه رودخانه وشهرهای نزدیک میشود درضمن ازطوفانهای شنی شدید درمنطقه تاحدودی زیادی جلوگیری میکندوازمهاجرت مردم مناطق کویری وخالی شدن بخش عمده ای ازساکنین روستاها درنزدیکی این پروژه گرفته میشود.درضمن قرارنیست کشتیهای نظامی سایر کشورها از آن عبورکندواگرهم بخواهند بایدباهماهنگی ودادن عوارض باشدونیت ازاین طرح بیشتر تجاری واقتصادی میباشد
چقدر متخصص داریم ما............باید یاد بگیریم بر مبنا و اصول هر کار را انجام دهیم یا بر مبنای درست نظر بدیم این کار به تخصص های مختلف نیاز دارد که انها باید نظر بدهند سبک وسنگین کنند وسپس نظر بدهند احترام به تخصص باعث موفقیت در هر کار میشود
من رشته ام GIS هستش. اینکار خیلی مشکله چن خزر که منفی 28 متر از آبهای ازاده و ی سد عطیمی مث البرز دربرابرش قرار داره. اینکه بگیم هیچ کاری نکنیم به خاطر محیط به نظرم ی حیله برا امثال ماهاست تا از محیط استفاده نکنیم.الان دریاهای ها بهترین منبع برا تولید تو قسمت های مختلفی مث پروش انواع آبزیان و صید اوناست ولی ما هیچ استفاده ای نمیکنیم. اگه این طرح هم قابلیت عملیاتی شدن داشته باشه و هم اینکه ملاحظات زیست محیطی هم در نظر گرفته بشه، خوب میشه.
اینکه نگرانی نداره, ساخت راه آهن شمال به جنوب یعنی ساخت راه آهن قزوین رشت آستارا و تکمیل راه آهن اصفهان شیراز بوشهر باعث نگرانی روسیه میشود چون ایران به مرکز ترانزیت و تجارت خارجی در خوارمیانه تبدیل میشود
دوستانی که میگن این طرح هزینه هاش خیلی بالاست و دریاچه ارومیه و اتوبان و .... رو هنوز نتونستید درست کنید
یه نگاه به جنوب ایران کنن متوجه میشن ما چطوری سکوی نفتی و گازی داریم. انتقال گاز و نفت رو ب نظرتون خودمون انجام میدیم؟ به نظرتون خط لوله هایی ک ایران به کشورای دیگه میکشه رو خودش انجام میده؟
مثل ساخت سکوهای نفتی یه قرار داد با یک یا چند شرکت بسته میشه که شما سکوی نفتی رو بساز . راه اندازی کن . 1 سال هر چقد نفت ازش در اومد مال تو . بعدشم شرکت هیچ حق مالکیتی نداره و وقتی سود از پیش تعیین شده رو شرکت بدست اورد دمشو میذاره رو کولشو میره.
طرح شمال ب جنوب هم ابر شرکتهای خارجی توش دخالت دارن . وگرنه ایران به تنهایی حتی نمیتونه نفت خودشو بکشه بالا چ برسه ابراهه شمال ب جنوب
این طرح هم توسط شرکت های خارجی مخصوصا شرکتای غربی باید انجام بشه . و بعد از پایان پروژه سود هنگوفتی به جیب همون شرکتا میره
حالا مشکل اصلی اینجاست ک همین شرکتا به دلیل تحریما نمیتونن با ایران سندی امضا کنن
حالا بماند ک حتی اگه تحریم ها برداشته بشه چون ریسک این ابرپروژه بالاست و ممکنه دوباره ایران تحریم بشه هیچ شرکتی همچین ریسکی رو نمیکنه
از نظر اعتبار طرح مطمئنا مشکلی نخواهیم داشت البته با جلب اعتماد شرکتها و یک مقدار روی خوش نشون دادن به کشورهای غربی...
ولی از نظر زمین شناسی و زیست محیطی و رشته کوه البرز و دشت لوت و ... به عهده یک کارشناس نمیشه گذاشت. چندین کارشناس باید جمع بشن و نظرات خودشون رو بدن ک البت کارشناسی ایرانی تنها صاحب نظر نیستند.
*** طرحی که از نظر مهندسی اجرای آن شدنی است و برنامه ریزی شده است****
بر پایه بررسیهای جغرافیائی و زمینشناسی شروع مسیر از خلیج کوچک واقع در باختر خلیج چابهار به سوی شمال آغاز و پس از گذشتن از کنار شهر بم، کویر لوت را گذرانده، از کنار کویر نمک و شهر طبس به سوی شمال عبور نموده در حوالی ۱۳۰ کیلومتری خاور شاهرود به سوی شمال باختری متمایل شده و پس از گذشتن از کنار گرگان به بندر ترکمن در دریای خزر میرسد.
طول آبراه بین ۱۴۶۵ کیلومتر تا ۱۶۰۰ کیلومتر برآورده شدهاست. در طول مسیر باید کانالی به ژرفای ۵۰۰ متر حفر شود و از آنجائی که سطح دریای خزر نزدیک به ۲۹ متر از سطح دریای آزاد پائینتر است، در بخش کوچکی از مسیر در شمال ایران از الگوی کانال پاناما استفاده شده و تالابهایی ساخته خواهد شد تا از سرازیر شدن آب دریای آزاد به دریای کاسپین جلوگیری به عمل آید. در همین ناحیه میتوان با نصب توربین، برق سراسر آبراه را تأمین نمود. پهنای آبراه در پائین ۲۵۰ متر و در سطح زمین ۱۰۰۰ متر پیشبینی میشود تا بتواند رفتوآمد دو سویه کشتیهای بزرگ از جمله نفتکشها را امکانپذیر سازد.
بنده به عنوان یک کارشناس میگویم این کار باعث خسارتهای زیادی خواهد شد:
1.آب شور دریا باعث حاصلخیزی زمینهای مجاور و ساحلی خود نمیشود بلکه باعث کویری و شوره زاری بیشتر زمینهای مرکزی ایران خواهد شد.
2.آب دریای جنوب از نظر غلظت نمک با آب دریای شمال فرق دارد که این امر باعث از بین رفتن موجودات زنده دریای شمال وهمچنین راهیابی حیوانات سمی و خطرناک دریای جنوب به دریای شمال خواهد شد مثل سنگ ماهی و کوسه و عقرب ماهی و...
3.ایران را به دو قسمت اساسی و حساس تقسیم خواهد کرد (که جای بحث بسیار دارد).
4.باعث فلج شدن کشاورزی در شمال و آسیب پذیری مردم منطقه خواهد شد.
5.سود حاصل از این کار بسیار کمتر از هزینه کرد آن است.
ایرانیان ۲۵ قرن پیش دریای کاسپین و خلیج پارس را به یکدیگر پیوند زده بودند.
*******ایران رود، طرحی از زمان هخامنشیان****
بنا به گفته هرودوت: «بیشتر آسیا را داریوش بزرگ اکتشاف کرده بود. در آنجا رودخانهای است به نام سند که در آن نهنگ (تمساح) فراوان وجود دارد و تنها یک رودخانه در روی زمین (رود نیل) بیش از آن نهنگ دارد. داریوش که میخواست بداند سند از کجا سرچشمه میگیرد و در کجا به دریا میریزد، کشتیهایی را به سرپرستی اسکیلاکس دریانورد هخامنشی و مردان دیگری را که به راستگویی آنان اعتماد داشت، در پی این کار فرستاد. پس از این اکتشاف دریایی داریوش بزرگ، هندیان را تحت فرمان خود درآورد و آن دریا را در قلمرو ایران قرار داد. به این ترتیب معلوم شد که آسیا به جز بخشهایی که در طرف برآمدن خورشید است، از جهات دیگر به آفریقا (Libya) شباهت دارد». از این قرار، اسکیلاکس دریانورد هخامنشی، در زمان پادشاهی داریوش نخست (پادشاه ایران از ۵۲۱ تا ۴۸۵پم) معروفیت و شهرت یافتهاست. در سال ۳۴۸ تا ۳۶۰ پم، کتاب مسافرت دور دریایی اسکیلاکس (Periplus of Scylax) نوشته شده که در آن شرح گشتهای دریایی اسکیلاکس دریانورد، از جمله این مسافرت به تفضیل آورده شدهاست، اما، نکته بسیار جالب در این کتاب، ادامه مسافرت اسکیلاکس دریانورد است. او از خلیج پارس به راه میافتد، و دریای هند را طی میکند، به سوی سرچشمه رودخانه سند رفته، از آنجا سرچشمه رودخانه جیحون (Oxus) را مییابد، از رودخانه جیحون به سمت دریای کاسپین ره میسپارد. رودخانه جیحون تا سال ۱۵۵۰ میلادی (۹۲۹ خورشیدی) به دریای کاسپین میریخته و دو دریاچه وخش (آرال) و کاسپین به یکدیگر مربوط بودهاند. امروزه محل پیوند این دو دریاچه، گودالی به نام (آقچهبایا) با ژرفنای ۸۲- متر، پایینتر از سطح دریا قرار گرفتهاست. ارسطو در نوشتههای خود به این کتاب و این سفردریایی و این آبراهه اشاره نموده، خواندن آن را جزو وظایف شاگرد خود، اسکندر مقدونی، قرار داد. پولوبیوس (۱ پم) و استرابون (۱ پم) هم شرح این سفر دریایی و این آبراهه را در نوشتههای خود آوردهاند. مطالب این کتاب از جمله سفر دریایی از خلیج پارس به دریای کاسپین، توسط دانشمندان معاصر، افسانه آمیز تلقی شد، تا اینکه، در سال ۱۹۵۷ میلادی (۱۳۳۶ خورشیدی) دانشمندان شوروی سابق بقایای حفاری یک ترعه، مربوط به زمان هخامنشیان، در سرچشمههای ایندو رود را پیدا کردند. این کشف باعت توجه دوباره دانشمندان به داستان این کتاب بود. با توجه به حفر کانال سوئز میان دریای سرخ و رودخانه نیل در مصر، در زمان داریوش بزرگ، و حفر کانال آتوس در زمان خشایارشا، در یونان، میتوان انگاشت که اندیشمندان و فرزانگان ایرانی به ضرورت ایجاد یک راه آبی که دریاهای شمال و جنوب ایران را به یکدیگر پیوند بزند، پی برده بودند. ایرانیان ۲۵ قرن پیش دریای کاسپین و خلیج پارس را به یکدیگر پیوند زده بودند.
ببیند دوستان این طرح مزایا و معایب بسیار زیادی داره ولی خوبه به نکاتی اشاره کنم.
عرض این کانال تو این تصویر چندین کیلومتر نشون داده شده درحالی که اینقد نمیشه
دوما اگه این گذرگاه وصل بشه بسیاری از صنایع مادر مثل فولاد و مس از این اب استفاده میکنند و از طرفی این طرح مطمعن باشید که به سود کشورای شوروی سابق و حاشیه دریای خزره چون اگه نبود مطمعنا با ایران مخالفت میکردن.
قبل انقلاب هم این نقشه بوده.
از طرفی ارتفاع دریای خزر نسبت به اب ازاد بالاتره و بدون هیچ پمپی این کار انجام میشه
اگه این کار انجام بشه هزاران هزار کار واسه جوونایی مثل من و شما ایجاد میشه پس غصه محیط زیست و نخورید چون به کویر مرکزی ایران هم کمک میشه.
ایشالله که بشه...
از نظر نظامی و امنیتی بسیار خطرناکه و ایران رو کاملا ب دو دسته تقسیم میکنیم و راه رو برای روسیه ک همیشه جز خیانت کارا بوده باز میزاریم تا ب سادگی وارد مملکتمون بشه، از نظر جغرافیای ما تو چهاراه جهانیم و بجای اینکه ی پروؤه جدید تعیف کنیم ب فکر اصلاح و تکمیل پروژه ها در حال حاضرمون باشیم، نه اینکه رو ب جلو فرار کنیم، بجاش ی فکری واسه احیا دریاچه ارومیه و هامون و زیست محیط کشورمون کنیم، امریکا هم فهمیده هرکار ک خواستش باشه خلافشو ب ایران نشون میده ، ایران هم از لج با امریکا اون کارو میکنه و آمریکا ب خواستش میرسه در صورتی ک ب ظاهر یچیز دیگه بروز میده
به جای فکرکردن به روسیه امریکا انگلیس فرانسه همین کشورها بودن کشور مارو تجزیه وکوچک کردن چپاول کردن همه اینا دزد وچپاول کرن فکر وخیال خودمونو صرف پیشرفت کشور خودمون کنیم از فکرکردن به غیر ایرانی دست برداریم زنده باد ایران
با سلام و احترام به بزرگ مردان و زنان ایران زمین
مطمئناً انجام کارهای بزرگ به دست شیر مردان و زنان خستگی ناپذیر انجام می شه که توانستن در طول تاریخ نام ایران و ایرانی را مانند ستاره درخشان, در طول تاریخ روشن نگه دارند و از هر بزدل و ترسو و خودباخته ای نمی توان چنین انتظاری رو داشت.
طرح های بزرگ و نشدی که از بزرگ ایرانیان باستان تا کنون انجام گرفته, از کورش کبیر تا دوران بسیجیان دریا دلی که دنیای کبر و ظلم و خود پسندی را در طوفانی از نظرات انسانهای خودباخته به تسلیم و تحسین وا داشتند.
بله این چنین طرح ها نیز از این دسته اند, این نیز مردان کارزار می طلبد نه بزدلان قلادین به مدارک پر تمطراق بی فایده.
در رابطه با چنین طرحهایی همین بس که هر بار که مطرح می شود مستکبران عالم و ایادی آنها به تکاپو می افتند که آن را بی فایده و مضر طبیعت و انسانیت و حقوق بشر جلوه دهند.
نکته ای که مهم است این است که صد در صد چنین طرح هایی اگر با مدیریت صحیح و جهادی و اگر با مشارکت صحیح بین المللی اجام پذیرد از همه نظر چه اقتصادی, نظامی, امنیتی , محیط زیست و حتی ارتقاء توان فرهنگی و دینی جامعه می تواند مثمر ثمر باشد. انشا ا..
صد در
سلام من رشته تحصیلی م جغرافیاست همچین طرحی روی نقشه توپوگرافی( پستی بلندی)اصلا ممکن نیست تمام اکوسیستمها رو تحت تاثیر قرار میده بعید میدونم هیچ انسان عاقلی به این موضوعات فکر کنه
باوا این عکسی این بنده خدا زده باعث شده همه فکر کنن عرض کانال اینقد بزرگه
این عرضی ک تو نقشه هست چنتا شهرو زیر خودش گرفته خخ
شرقی غربی کجاست ی کانال ک اینقد بررگ نمیشه
دولت اگه میخاد به مردم خدمت کنه بیاد با دستگاه آب شیرین کن آب دریا رو پمپاژ کنه برا بلوچستان تا کشاورزی رونق بگیره یا از این طریق قناتا احیا کنه نه به روسها خدمت کنه پول مملکت خرج هزینه ورود بیگانه کنه همون بیگانه که چندسالهs300به شما نمیده .نگرانی آمریکا راست یا دروغ برای ما منطقیه
این پیام را برای رهبر ایران میفرستم:
این کار باعث بوجود آمدن ایران شرقی و ایران غربی خواهد شد و بهترین کمک به اسرائیل و وهابیت برای ایجاد خاورمیانه جدید خواهد شد
به شخصه اگر مزایای طرح بیشتر باشه میپسندم ولی حس میکنم از نظر بحث مطالعاتی .بودجه پروژه . و اجرای اون خیییلی ضعیفیم .درسته مشارکت هست ولی مطمئنا تو اجرای این طرح مثل 8سال جنگ تحمیلی تنهاتر از تنها باشیم
چیزی که آمریکا مخلفشه متونه به نفع ایران باشه با این کار نه اکوسیستم خراب میشه و نه خسارتی به بار میاد برای تردد حیوانات هم می تونن پلهای مخصوص طراحی کنند این کار به بی آبی کویر کمک میکنه و باعث افزایش زمین های کشت کشاورزی با تصفیه کردن و نمک زدایی اب میشه اونوقت هم مردم استان های مرکزی به گونه های جدید مثل ماهی ها کوسه ها و وال و نهنگ هم آشنا میشن و شروع به ماهی گیری می کنند خلاصه اصفهان شیراز و یزد و... میشن بندر و بندر های جدیدی درست میشه اوه اینقدر خواص و فواید داره که نگو حالا آمریکا از این رونق اقتصادی می ترسه می تونیم از کشور های اتحاد جماهیر شوروی هم بخاطر تردد کشتی پول بگیریم عجب گلستانی میشه ایران
دوستانی که میگن این طرح هزینه هاش خیلی بالاست و دریاچه ارومیه و اتوبان و .... رو هنوز نتونستید درست کنید
یه نگاه به جنوب ایران کنن متوجه میشن ما چطوری سکوی نفتی و گازی داریم. انتقال گاز و نفت رو ب نظرتون خودمون انجام میدیم؟ به نظرتون خط لوله هایی ک ایران به کشورای دیگه میکشه رو خودش انجام میده؟
مثل ساخت سکوهای نفتی یه قرار داد با یک یا چند شرکت بسته میشه که شما سکوی نفتی رو بساز . راه اندازی کن . 1 سال هر چقد نفت ازش در اومد مال تو . بعدشم شرکت هیچ حق مالکیتی نداره و وقتی سود از پیش تعیین شده رو شرکت بدست اورد دمشو میذاره رو کولشو میره.
طرح شمال ب جنوب هم ابر شرکتهای خارجی توش دخالت دارن . وگرنه ایران به تنهایی حتی نمیتونه نفت خودشو بکشه بالا چ برسه ابراهه شمال ب جنوب
این طرح هم توسط شرکت های خارجی مخصوصا شرکتای غربی باید انجام بشه . و بعد از پایان پروژه سود هنگوفتی به جیب همون شرکتا میره
حالا مشکل اصلی اینجاست ک همین شرکتا به دلیل تحریما نمیتونن با ایران سندی امضا کنن
حالا بماند ک حتی اگه تحریم ها برداشته بشه چون ریسک این ابرپروژه بالاست و ممکنه دوباره ایران تحریم بشه هیچ شرکتی همچین ریسکی رو نمیکنه
از نظر اعتبار طرح مطمئنا مشکلی نخواهیم داشت البته با جلب اعتماد شرکتها و یک مقدار روی خوش نشون دادن به کشورهای غربی...
ولی از نظر زمین شناسی و زیست محیطی و رشته کوه البرز و دشت لوت و ... به عهده یک کارشناس نمیشه گذاشت. چندین کارشناس باید جمع بشن و نظرات خودشون رو بدن ک البت کارشناسی ایرانی تنها صاحب نظر نیستند.
باسلام
نقشه رو که نگاه با کانال نگاه می کنیم ،متوجه می شویم که انگار این کانال ایران یکپارچه ما را دو پارچه می کند ،تمام راه های مواصلاتی در مسیر باید پل مرتفع زده شود .به نظر بنده کمترین از نظر اقتصادی شاید شاید شایدولی از نظر امنیتی هم داستان داره و کلا جالب بنظر نمیرسه
ازون ور میگن قادر به پرداخت یارنه مردم نیستیم و باید یارانه 24میلیون نفر قطع بشه بعد ازین ورم دم از یه پروژای میزنن که حتی کشورهایی مثل آمریکا و چین هم آمادگیشو ندارن یجا یه همچین کاری رو انجام بدن ،از نظر اقتصادی منظورمه.
والا بخدا نمیدونم توهم زدن یا خودشونو به کوچه علی چپ زدن
با تدبیر اووووووف یه وضی!!
اصن آینده نگر!
دلسوووووووووززززز واویلتااااااا
محیط زیست مناطق رو به کل تغییر میده
ما که کشورمون به جاهای خوبی رسیده اینم اخرین تیر خلاصه دیگه
دمشون گرم
!!!!!
اسم این طرح رویایی ایران رود است و البته فقط فعلا رویاست و با این وضع کشور عزیزمان شدنی نیست . ب
برای اطلاع بیشتر به در ویکی پدیا ایران رود را سرچ کنید.
چند انتقاد :
اتوبان مرند کشکسرای که مسیر اصلی ایران ترکه هست به طول 15 کیلومتر را الا نزدیک 10 سال هست هنوز در این تاریخ افتتاح نکردن . چه برسه کوه بکنیم :)
هنوز ما در شهرمون تلویزیون دیجیتال که چندتا دکل بیش نیست نصب نداریم ! می خوان آب شیرین کنن :)
اول برای جاده های شمال اتوبان بزن
فک کنم بزرگترین طرح خیالی دنیاست
اتمام 3000
خزر یه در یاچست اکوسیستم بسته
ورودی اندک اب وتبخیر و خروجی زیاد همون بلایی که سر دریاچه ارومیه اومد سر خزر هم میاد
محیط زیست مادر همه فعالیت های انسانی و طبیعی هست اگه صدمه ببینه مسلما خساراتی که به بار میاره بیشتر از سود فعالیت های هست که انجام میشه
امیدوارم هر تصمیمی گرفته میشه به نفع محیط زیست و مردم باشه☺☺☺
شبیه اروند و ارس و اترک مرز نشه
چون برای جوج زدن با نوشابه نیاز نیست تو این ترافیک بریم شمال همجه شمال میشه
البته با شلوارک گل گلی
اوووو.آزادراه تهران شمال هنوز تموم نشده چ برسه به این.
اول اینکه به لحاظ اقتصادی به نع کشور هست و میتونه ایران رو به یکی از قطب های مبادلات اقتصادی در جهان تبدیل کنه بعد اینکه در جهت ابرسانی کمک به شهرهایی ککه با مساله ی کمبود اب مواجه هستن میتونه مفید باشه به لحاظ توریستی مطمئنا مفید هست اینکه وسط دل کویر یه رود خانه بگذره و به لحاظ توریستی هم صرفه ی اقتصادی داره و نکته ای که از همه مهمتره همونجور که تو متن بالا هم نوشته شده از اونجایی که روسیه موافق درجه یک این طرح هست میتونیم از منابع مالی خود روسیه هم استفاده کنیم یا اصن مثلا اجرای این طرح رو بسپاریم به خود روسیه
یه نگاه به جنوب ایران کنن متوجه میشن ما چطوری سکوی نفتی و گازی داریم. انتقال گاز و نفت رو ب نظرتون خودمون انجام میدیم؟ به نظرتون خط لوله هایی ک ایران به کشورای دیگه میکشه رو خودش انجام میده؟
مثل ساخت سکوهای نفتی یه قرار داد با یک یا چند شرکت بسته میشه که شما سکوی نفتی رو بساز . راه اندازی کن . 1 سال هر چقد نفت ازش در اومد مال تو . بعدشم شرکت هیچ حق مالکیتی نداره و وقتی سود از پیش تعیین شده رو شرکت بدست اورد دمشو میذاره رو کولشو میره.
طرح شمال ب جنوب هم ابر شرکتهای خارجی توش دخالت دارن . وگرنه ایران به تنهایی حتی نمیتونه نفت خودشو بکشه بالا چ برسه ابراهه شمال ب جنوب
این طرح هم توسط شرکت های خارجی مخصوصا شرکتای غربی باید انجام بشه . و بعد از پایان پروژه سود هنگوفتی به جیب همون شرکتا میره
حالا مشکل اصلی اینجاست ک همین شرکتا به دلیل تحریما نمیتونن با ایران سندی امضا کنن
حالا بماند ک حتی اگه تحریم ها برداشته بشه چون ریسک این ابرپروژه بالاست و ممکنه دوباره ایران تحریم بشه هیچ شرکتی همچین ریسکی رو نمیکنه
از نظر اعتبار طرح مطمئنا مشکلی نخواهیم داشت البته با جلب اعتماد شرکتها و یک مقدار روی خوش نشون دادن به کشورهای غربی...
ولی از نظر زمین شناسی و زیست محیطی و رشته کوه البرز و دشت لوت و ... به عهده یک کارشناس نمیشه گذاشت. چندین کارشناس باید جمع بشن و نظرات خودشون رو بدن ک البت کارشناسی ایرانی تنها صاحب نظر نیستند.
بر پایه بررسیهای جغرافیائی و زمینشناسی شروع مسیر از خلیج کوچک واقع در باختر خلیج چابهار به سوی شمال آغاز و پس از گذشتن از کنار شهر بم، کویر لوت را گذرانده، از کنار کویر نمک و شهر طبس به سوی شمال عبور نموده در حوالی ۱۳۰ کیلومتری خاور شاهرود به سوی شمال باختری متمایل شده و پس از گذشتن از کنار گرگان به بندر ترکمن در دریای خزر میرسد.
طول آبراه بین ۱۴۶۵ کیلومتر تا ۱۶۰۰ کیلومتر برآورده شدهاست. در طول مسیر باید کانالی به ژرفای ۵۰۰ متر حفر شود و از آنجائی که سطح دریای خزر نزدیک به ۲۹ متر از سطح دریای آزاد پائینتر است، در بخش کوچکی از مسیر در شمال ایران از الگوی کانال پاناما استفاده شده و تالابهایی ساخته خواهد شد تا از سرازیر شدن آب دریای آزاد به دریای کاسپین جلوگیری به عمل آید. در همین ناحیه میتوان با نصب توربین، برق سراسر آبراه را تأمین نمود. پهنای آبراه در پائین ۲۵۰ متر و در سطح زمین ۱۰۰۰ متر پیشبینی میشود تا بتواند رفتوآمد دو سویه کشتیهای بزرگ از جمله نفتکشها را امکانپذیر سازد.
1.آب شور دریا باعث حاصلخیزی زمینهای مجاور و ساحلی خود نمیشود بلکه باعث کویری و شوره زاری بیشتر زمینهای مرکزی ایران خواهد شد.
2.آب دریای جنوب از نظر غلظت نمک با آب دریای شمال فرق دارد که این امر باعث از بین رفتن موجودات زنده دریای شمال وهمچنین راهیابی حیوانات سمی و خطرناک دریای جنوب به دریای شمال خواهد شد مثل سنگ ماهی و کوسه و عقرب ماهی و...
3.ایران را به دو قسمت اساسی و حساس تقسیم خواهد کرد (که جای بحث بسیار دارد).
4.باعث فلج شدن کشاورزی در شمال و آسیب پذیری مردم منطقه خواهد شد.
5.سود حاصل از این کار بسیار کمتر از هزینه کرد آن است.
*******ایران رود، طرحی از زمان هخامنشیان****
بنا به گفته هرودوت: «بیشتر آسیا را داریوش بزرگ اکتشاف کرده بود. در آنجا رودخانهای است به نام سند که در آن نهنگ (تمساح) فراوان وجود دارد و تنها یک رودخانه در روی زمین (رود نیل) بیش از آن نهنگ دارد. داریوش که میخواست بداند سند از کجا سرچشمه میگیرد و در کجا به دریا میریزد، کشتیهایی را به سرپرستی اسکیلاکس دریانورد هخامنشی و مردان دیگری را که به راستگویی آنان اعتماد داشت، در پی این کار فرستاد. پس از این اکتشاف دریایی داریوش بزرگ، هندیان را تحت فرمان خود درآورد و آن دریا را در قلمرو ایران قرار داد. به این ترتیب معلوم شد که آسیا به جز بخشهایی که در طرف برآمدن خورشید است، از جهات دیگر به آفریقا (Libya) شباهت دارد». از این قرار، اسکیلاکس دریانورد هخامنشی، در زمان پادشاهی داریوش نخست (پادشاه ایران از ۵۲۱ تا ۴۸۵پم) معروفیت و شهرت یافتهاست. در سال ۳۴۸ تا ۳۶۰ پم، کتاب مسافرت دور دریایی اسکیلاکس (Periplus of Scylax) نوشته شده که در آن شرح گشتهای دریایی اسکیلاکس دریانورد، از جمله این مسافرت به تفضیل آورده شدهاست، اما، نکته بسیار جالب در این کتاب، ادامه مسافرت اسکیلاکس دریانورد است. او از خلیج پارس به راه میافتد، و دریای هند را طی میکند، به سوی سرچشمه رودخانه سند رفته، از آنجا سرچشمه رودخانه جیحون (Oxus) را مییابد، از رودخانه جیحون به سمت دریای کاسپین ره میسپارد. رودخانه جیحون تا سال ۱۵۵۰ میلادی (۹۲۹ خورشیدی) به دریای کاسپین میریخته و دو دریاچه وخش (آرال) و کاسپین به یکدیگر مربوط بودهاند. امروزه محل پیوند این دو دریاچه، گودالی به نام (آقچهبایا) با ژرفنای ۸۲- متر، پایینتر از سطح دریا قرار گرفتهاست. ارسطو در نوشتههای خود به این کتاب و این سفردریایی و این آبراهه اشاره نموده، خواندن آن را جزو وظایف شاگرد خود، اسکندر مقدونی، قرار داد. پولوبیوس (۱ پم) و استرابون (۱ پم) هم شرح این سفر دریایی و این آبراهه را در نوشتههای خود آوردهاند. مطالب این کتاب از جمله سفر دریایی از خلیج پارس به دریای کاسپین، توسط دانشمندان معاصر، افسانه آمیز تلقی شد، تا اینکه، در سال ۱۹۵۷ میلادی (۱۳۳۶ خورشیدی) دانشمندان شوروی سابق بقایای حفاری یک ترعه، مربوط به زمان هخامنشیان، در سرچشمههای ایندو رود را پیدا کردند. این کشف باعت توجه دوباره دانشمندان به داستان این کتاب بود. با توجه به حفر کانال سوئز میان دریای سرخ و رودخانه نیل در مصر، در زمان داریوش بزرگ، و حفر کانال آتوس در زمان خشایارشا، در یونان، میتوان انگاشت که اندیشمندان و فرزانگان ایرانی به ضرورت ایجاد یک راه آبی که دریاهای شمال و جنوب ایران را به یکدیگر پیوند بزند، پی برده بودند. ایرانیان ۲۵ قرن پیش دریای کاسپین و خلیج پارس را به یکدیگر پیوند زده بودند.
عرض این کانال تو این تصویر چندین کیلومتر نشون داده شده درحالی که اینقد نمیشه
دوما اگه این گذرگاه وصل بشه بسیاری از صنایع مادر مثل فولاد و مس از این اب استفاده میکنند و از طرفی این طرح مطمعن باشید که به سود کشورای شوروی سابق و حاشیه دریای خزره چون اگه نبود مطمعنا با ایران مخالفت میکردن.
قبل انقلاب هم این نقشه بوده.
از طرفی ارتفاع دریای خزر نسبت به اب ازاد بالاتره و بدون هیچ پمپی این کار انجام میشه
اگه این کار انجام بشه هزاران هزار کار واسه جوونایی مثل من و شما ایجاد میشه پس غصه محیط زیست و نخورید چون به کویر مرکزی ایران هم کمک میشه.
ایشالله که بشه...
مطمئناً انجام کارهای بزرگ به دست شیر مردان و زنان خستگی ناپذیر انجام می شه که توانستن در طول تاریخ نام ایران و ایرانی را مانند ستاره درخشان, در طول تاریخ روشن نگه دارند و از هر بزدل و ترسو و خودباخته ای نمی توان چنین انتظاری رو داشت.
طرح های بزرگ و نشدی که از بزرگ ایرانیان باستان تا کنون انجام گرفته, از کورش کبیر تا دوران بسیجیان دریا دلی که دنیای کبر و ظلم و خود پسندی را در طوفانی از نظرات انسانهای خودباخته به تسلیم و تحسین وا داشتند.
بله این چنین طرح ها نیز از این دسته اند, این نیز مردان کارزار می طلبد نه بزدلان قلادین به مدارک پر تمطراق بی فایده.
در رابطه با چنین طرحهایی همین بس که هر بار که مطرح می شود مستکبران عالم و ایادی آنها به تکاپو می افتند که آن را بی فایده و مضر طبیعت و انسانیت و حقوق بشر جلوه دهند.
نکته ای که مهم است این است که صد در صد چنین طرح هایی اگر با مدیریت صحیح و جهادی و اگر با مشارکت صحیح بین المللی اجام پذیرد از همه نظر چه اقتصادی, نظامی, امنیتی , محیط زیست و حتی ارتقاء توان فرهنگی و دینی جامعه می تواند مثمر ثمر باشد. انشا ا..
صد در
این عرضی ک تو نقشه هست چنتا شهرو زیر خودش گرفته خخ
شرقی غربی کجاست ی کانال ک اینقد بررگ نمیشه
این کار باعث بوجود آمدن ایران شرقی و ایران غربی خواهد شد و بهترین کمک به اسرائیل و وهابیت برای ایجاد خاورمیانه جدید خواهد شد
منم نظری ندارم چون دانششو ندارم اخبار و تحلیل ها رو دیدم و شنیدم
افرین به همه
یه نگاه به جنوب ایران کنن متوجه میشن ما چطوری سکوی نفتی و گازی داریم. انتقال گاز و نفت رو ب نظرتون خودمون انجام میدیم؟ به نظرتون خط لوله هایی ک ایران به کشورای دیگه میکشه رو خودش انجام میده؟
مثل ساخت سکوهای نفتی یه قرار داد با یک یا چند شرکت بسته میشه که شما سکوی نفتی رو بساز . راه اندازی کن . 1 سال هر چقد نفت ازش در اومد مال تو . بعدشم شرکت هیچ حق مالکیتی نداره و وقتی سود از پیش تعیین شده رو شرکت بدست اورد دمشو میذاره رو کولشو میره.
طرح شمال ب جنوب هم ابر شرکتهای خارجی توش دخالت دارن . وگرنه ایران به تنهایی حتی نمیتونه نفت خودشو بکشه بالا چ برسه ابراهه شمال ب جنوب
این طرح هم توسط شرکت های خارجی مخصوصا شرکتای غربی باید انجام بشه . و بعد از پایان پروژه سود هنگوفتی به جیب همون شرکتا میره
حالا مشکل اصلی اینجاست ک همین شرکتا به دلیل تحریما نمیتونن با ایران سندی امضا کنن
حالا بماند ک حتی اگه تحریم ها برداشته بشه چون ریسک این ابرپروژه بالاست و ممکنه دوباره ایران تحریم بشه هیچ شرکتی همچین ریسکی رو نمیکنه
از نظر اعتبار طرح مطمئنا مشکلی نخواهیم داشت البته با جلب اعتماد شرکتها و یک مقدار روی خوش نشون دادن به کشورهای غربی...
ولی از نظر زمین شناسی و زیست محیطی و رشته کوه البرز و دشت لوت و ... به عهده یک کارشناس نمیشه گذاشت. چندین کارشناس باید جمع بشن و نظرات خودشون رو بدن ک البت کارشناسی ایرانی تنها صاحب نظر نیستند.
نقشه رو که نگاه با کانال نگاه می کنیم ،متوجه می شویم که انگار این کانال ایران یکپارچه ما را دو پارچه می کند ،تمام راه های مواصلاتی در مسیر باید پل مرتفع زده شود .به نظر بنده کمترین از نظر اقتصادی شاید شاید شایدولی از نظر امنیتی هم داستان داره و کلا جالب بنظر نمیرسه
والا بخدا نمیدونم توهم زدن یا خودشونو به کوچه علی چپ زدن