با توجه به شرایط فعلی ایجاب میکنه که سربازی حرفه ای و به عنوان ی شغل تلقی بشه درسته سربازی وظیفه عمومیه اما سرباز که نباید نوکر بی مزد و مواجب باشه من خودم ده سال پیش سرباز بودم اگه مثبت فکر کنی دوران خوبیه اما اگه سخت بگیری و منفی فکر کنی بهت سخت میگذره مسلما اگه به عنوان ی شغل مطرح بشه بیشتر جنبه های منفیش از بین میره
با سلام خداوند انشالله به خانوادشون صبر بده خیلی سخته اون ۸تایی هم که مجروح شدن انشالله شفا پیدا کنن مطمعنم تیم بازرسی اینقد قوی که زود ریشه یابی میکنه حق به حق داره برسه انشالله به یاری خدا شاهد هم چین خبرایی واسه هیجا نباشیم کاش هر کس توشهر خودش خدمت میکرد
چرخش سلاح تهت هیچ عنوان رخ نمیده چون دونفری تیراندازی میکنن، یکی به اصطلاح پوکه جمع کن ویکی تیرانداز، پس احتمال چرخش صفر بوده وهست، مسءله ی دوم روحی روانی؛ من خودم بشخصه زمانی که رفتم خدمت حدود پنج میلیون داشتم، موقعی که اومدم بیرون ماهای آخر وابسته ی جیب خونواده بودم، جوونیه خودم رفت وآخر سری دست خالی از خدمت اومدم بیرون، شدم ۲۱ساله؛ موقعی که اومدم بیرون یه افسرده ی به تمام معنا بودم وشدم، حقوقمم ماهی ۴۰ تومن بود؛ غذاهاشون هم که بد بود؛ فشار روانیه خدمتم بالا؛ اگه چاره جویی نشه وحقوق سرباز رو بالا نبرن و کلاسای مشاوره برای خالی کردنشون ایجاد نکنن وضعیت میشه همین، میشه پدر مادرارو به سوگ وعزای بچه هاشون نشوندن؛
اون سربازی که مشکل روانی داره وچهار خانواده رو عزادار میکنه ویا به خاطر کمبود به قول شما حقوق ویا هرچیز دیگراون سرباز رو باید به جای نشان در میدان تیر ازش استفاده کرد چون به درد چیز دیگری ویا زندگی نمیخورد
واقعا اولش نمیشه بفهمن کی مشکل روحی داره کی نداره پدر ومادر ها با هزار امید وارزو بچه شونو بزرگ میکنن بعد میفرستن سربازی بعدش هم که این جوری تورو خدا مواظب جونای مردم باشین نزارین به همین راحتی از دست برن
اینقد هی نگید تو ارتش بد رفتار میکنن سرباز تو خانواده تربیت میشه بعد میاد سربازی خانواده ها باید بچه هاشونو برا دو سال دوری و یه کم سختی آماده کنن واقعا العان خدمت خیلی آسونتر شده بیشتر این اتفاقات ریشه در مشکلات شخصی و خانوادگی داره.باور کنید اکثر سربازا زودتر از کادریا میرن خونه
از بس که ، به مدارک پزشکی و روحی روانیه سربازان توجه نمی کنند و می گویند کسی باید معاف شود که نقص عضو داشته باشد. و فرد مریض را به زور سرباز می کنند که سبب این حوادث ناگوار می شود. امیدواریم پزشکان وظیفه عمومی این بررسیها را بیشتر مورد توجه قرار دهند.
سرباز در آموزشی و میدون تیر ،مثل کسی میمونه که رفته آموزش رانندگی ببینه، حتی اگر کسی رو هم بکشه مقصر کسی هست که باید امنیت رو برقرار کنه
من خودم زمانی که رفتم میدون تیر اینقدر بی خیال اسلحه ی پر رو دست امثال من ناشی میدادن که انگار اسباب بازیه، اگر یکم روحیه ی یه شخص نا وارد خراب باشه و مراقبش نباشی میشه همین که میبینی
با سلام و ادب احترام خدمت رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای عزیز ،هموطنان گرامی و عرض تسلیت به خانواده عزیزان
خدمت دوستان عرض شود بنده خود شخصا نظامی ام و افسر آموزشی. سوالی دارم… کجاست اون روزایی که سربازا برا ارتباط با خانوادشون مجبور بودن نامه بنویسن الان که تلفن عمومی تو تمام آسایشگاهها هستش این کمبوده؟ رفاه نیست؟
کجاست اونروزی که یک نفر برا طی خدمت سربازی مجبور بود هزاران کیلومتر و ماهها فاصله دور از خانوادش خدمت کنه الان که اکثرا بومی سازی شده رفاه نیست؟
کجاست اونروزی که تا سرباز از همون روز اول پا تو پادگان میزاشت مانور و تنبیه میشد الان که با تکریم پذیرش میشن و پاشون قربونی میکنن و هر آخر هفته و بعد تایم اداری مرخصی این رفاه نیست؟
الان پادگانها با پادگانهای چند سال پیش خیلی فرق داره امکاناتش با امکانات شهری برابری میکنه چرا مشکلات روانی و تو مضیقه باشه.
بنظر بنده جوانای امروزی زیاد سرگرم شبکه های مجازی و عاطفی کاذب شده اند و محیط آموزش برایشان قابل تحمل نیست ضمن اینکه خانواده ها صد درصد مقصرن رفاه برا اولاد حد اندازه ای داره انتظار داریم فکر روزای مبادا هم باشن و کمی شرایط سخت و جدی در زندگی قرار بدن. برادرای سرباز قدم اول ورود به پادگان باید باید خود رو از محیط جامعه و وفور نعمت منفک کنن و به شرایط عادت کنن.
با تشکر مدیریت محترم رسانه شبکه خبرنگاران جوان لازم دیدم نکاتی یاد آور بشم.
چه خبره تو پادگانا؟؟؟؟
چکار میکنین با روح و روان جوونا؟؟؟؟؟
چرااااا؟؟؟؟
اگر فرررض بگیریم که پادگانا گلستانه و خبری از تحقیر و توهینهای شخصیتی و فشار نیست،،،،و اون جوون سرباز خودبخودی مشکل روحی روانی داشته؛ چرا معاف نشده؟؟؟
مقام معظم رهبری فرمودن خدا لعنت کنه کسانی رو که مانع ازدواج جوانان میشوند. از ایشان به عنوان رهبر و پیشوای امت اسلامی در خواست میکنم به این قضیه ورود کنند. سربازی واقعا مانع ازدواج و متعاقبا باعث بروز مشکلات روحی بسیاری هست
منم سرباز ارتش بودم فرار کردم نتونستم تحمل کنم بخاطر فشار روح روانی شدید افسردگی شدید دارم قرص میخورم ۲ سال دکتر میرم قلبم روح و روان و اعصابم داغونه نابوده خودکشی کردم از سربازی و خاطراتی که داشتم و آدماش متنفرم شبا هر شب کابوس دیدم هیچوقت برنمیگردم دیگه لعنت به سربازی
امروزه آنهایی که به سربازی می روندبعضا افرادی هستند که اغلب وقت خودرا درکناررایانه به بازیهای خشن وکش وکشتار می کذراندند،باید درفضای سربازی خیلی مواظب آنها باشند و حتی المقدور از دادن ا سلحه به اونها خودداری شود ،ویا آنهارواز خدمت منصرف کنند،؟!
من ارتش خدمت کردم نسبت به سپاه و نیروی انتظامی خیلی خشک تر است حتی ا نظر غذا که میدادن از تعداد افراد بسیار کمتر میدادن وگوشت هفته یکبار ان هم مرغ میدادن
انسان ها در هر شرایطی میتوان زندگی کن انسان بسیار مقاوم خلق شده و هر شرایطی تحمل می کنه به جز. تبعیض. تمام خدمت سربازی برپایه تبعیض بنا شده شرایط سخت اگر برای همه باشه قابل تحمل ولی در سربازی معافی و... !!!!
ای ول زدی تو هدف، آخه بچه سوسول رو چه به سربازی. سرباز یعنی کسی که هر لحظه آمادس سر خودش رو ببازه( منظور باختن نیست منظور راحت و با شجاعت از دست دادن است)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
چند روز پیش یه سرباز تو کلانتری بوشهر فرماندشو زدو بعدشم خودکشی کرد حادثه آبیک هم که ۴ کشته و ۶ زخمی داشت اینم از کهریزک که اینجوری تو شیرازم یه سرباز تو کلانتری خودکشی کرده
همش بخاطر فشارایی که دارن تحمیل میکنن
نباید چنین حادثه هایی پیش بیاد اونم تو دوره ی مقدس سربازی واقعا باید ریشه یابی بشه این اولیشو اخریش نبود
خب طرف گناه که نکرده اومده خدمت سربازی برا مملکتش با کمترین حقوق که حتی کفاف کرایه ماشین رو هم نمیده این همه تحقیر بشه ؟ آدم تو سربازی جوون هم هست تا یه حدی میتونه خودشو کنترل کنه وگرنه یه همچین فجایعی پیش میاد
بازم میگم برخوردشون با سرباز اصلا درست نیست البته باید شرایط خانوادگیش هم بررسی بشه .
به نظر من باید معاینات پزشکی قبل اعزام به خدمت خیلی محکم و قوی باشه. من رفتم معاینه قبل خدمت، دکتره گفت قد، وزن را بگو. هر چی گفتم نوشت. اصلا اگه ی آدم دیونه که قیافش به دیونه ها شباهت نداشت هم میرفت پیشش، می فرستادش برا اعزام. انصافا باید معاینه حتما ی قسمتش پیش روان شناس خبره باشه
متاسفانه تست سلامت از افرادی که میخوان بیان خدمت خیلی سرسری گرفته میشه حتی اگر طرف واقعا مشکل روانی داشته باشه هم به راحتی نمیتونه معاف بشه .معاینات قبل از پست دفترچه خدمت هم خیلی مسخرست میری پزشک نظام وظیفه بدون هیچ معاینه ای ازت میپرسه سالمی میگی آره دفترچه تو مهر میزنه میگه برو خدمت فقط پول میگیره همین
من خودم سال 81 هوانیروز کرمانشاه سرباز بودم ناراحتی معده داشتم چندین دفعه به فرمانده گردان مراجعه کردم نگذاشتند برم بهداری ..معده ام بر اثر زخم شدید معده ام سوراخ شد ..از فرمانده شکایت کردیم ولی رضایت دادم..بعد از 10ماه معاف شدم ..حالا بعد از 15 سال هنوز هم مشکل دارم ..متاسفانه جو پادگانهای ما خوب نیست
خدمت دوستان عرض کنم که سرباز از نظر غذا و محل استراحت در وضع خوبی دارند ورفتار هم با همه یکسان است چون اگر اینجوری باشه باید همه دست به برادر کشی بزنند باید مشکل از اساس ریشه یابی شود
وقتی بعضی آقایون دکتر موقع اعزام در زمانِ کمتر از 5 ثانیه فرم معاینه پزشکی رو امضا می کنن و هیچ معاینه یا صحبت خاصی با نفر انجام نمیدن همین میشه
وقتی بعضی از فرماندهان و سرگروهبان های یگان هیچ نوع ارتباط اجتماعی با سربازانشون برقرار نمی کنن و هیچ گونه کنترلی نسبت به رفتار ارشدترها نسبت به اعزامی های جدید ندارن همین میشه
ما بدون اطلاع دقیق نمیتوانیم احتمالات را مبنای حوادث قراردهیم این سربازان عزیز وآموزش ومیدان تیر درزمان جنگ هم بوده ولی تومنطقه هیچ سربازی بعمد کشت کشتار نکردمگر به ندرت که آنهم یک نفرغرض شخصی داشته باشه این قضیه علتش باید توسط خبره وجناحی تشخیص داده بشه
سرباز باید نزدیک محل زندگیش خدمت کنه و قبل اعزامم انواع آزمایش های پزشکی و روحی رو بده و در صورت نیاز معاف بشه. من قبول دارم که برای تامین تعداد نیروی لازم برای دفاع از کشور به پرسنل وظیفه نیاز حتمی داریم اما :
- حقوق دریافتی خیلی ناچیزه
- از سرباز ها زیاد کار کشیده میشه
- جایگاه سرباز بسیار پایینه
- مرخصی کمه چون تعداد سربازا کمه
- سربازا بعضا تو یگان های دور از محل زندگی می افتن
و...
پرسنل وظیفه اکثریت نیروی نظامی کشور هستن و باید تخصصی تر مدیریت بشن و جایگاه بالاتری داشته باشن
میدونم این متن رو نمیزارید،ولی با اطلاع دقیق میگم،مشکل از مدرسه تا پایان دانشگاهه،پسرای ما مرد تربیت نمیشن،با کوچکترین مشکلی،قافیه رو میبازن،جدای از سربازی،توی زندگی هم همینطورن،موضوع دیگه هم اینکه مدتهاست توسط نهادهای آموزشی و تربیتی یک بی توجهی و بی حرمتی نسبت به ارتش و خدمت سربازی و فلسفه و وظیفه شرعی قانونی و اجتماعی. اون وجود داره،اینم یک نمونه کوچیکش،بترسیم از اینکه سربازی و دفاع از خود و خانواده و هموطن و کشور،بیگاری تلقی بشه
بهتره دولت و وزارت بهداشت به مبحث روان شناسی توجه زیادی بکنه و کنار هر مطب دکتر عمومی یا تخصصی یک مطب دکتر روانشناسی باشه. مردم زیر این همه مشکلات. وصنعتی شدن جامعه دارن خرد میشوند.90درصد مردم مشکل روانی دارن.
شما یا خدمت نرفتی یا خدمت در خانه بابا بودی و یا تو بهشت خدمت کردی.
داداش من خدمت هم خدمتای قدیم. تو 18 سالگی وقتی هیچی نمیفهمیدی با مدرک تحصیلی درب و داغون میرفتی خدمت، چهارتا داداش هم داشتی که مراقب خونوادت باشن، حقوقت هم لااقل کفاف کرایه اتوبوست رو میکرد، وقتی هم تموم میکردی کار برات بود، از اونطرف هم همش نمیشنیدی فلانی حقوق نجومی میگیره و فلانی بخاطری ددی جونش یا فلان فامیلش از خدمت معاف شده یا یکی دیگه ژن خوب داره!!!
ناشناس
۰۴:۳۰ ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
چقدر قدیم منظورته؟
ناشناس
۰۵:۲۶ ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
یا شما خانم هستی یا اینکه مرد هستی و سربازی نرفتی که این حرف بی خود را از حودتان ساطع می کنید . از آنجایی که اینقدر سطحی نگر هستید اگر فشار های روانی یک سرباز به شما وارد شود احتمالا کل یک پادگان را قتل عام می کنید و بعدش هم می گویید تقصیر خودشان بود از بس لوس هستند.
مهدی
۰۷:۴۸ ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
مگه سن رفتن به سربازی فرق داره
ناشناس
۲۱:۵۸ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
بعضی از سربازا به علت کم سن و سال بودن و تبعآ نداشتن صبر و تحمل دچار سرخوردگی و مشکلات روحی در زمان خدمت میشن، حال به این مشکل، گرفتاری خانوادگی و شخصی و فشارهای روحی دوران خدمت اضافه بشه نتیجش چیزی جز رفتار خطرناک نمیشه
تنها راه حلش فقط و فقط صبر خود سرباز و یک مقدار رئوف تر شدن فرماندهان نسبت به پرسنل وظیفه بخصوص سرباز وظیفه های کم سن و ساله...
البته اضافه کنم رفتار هم خدمتی ها و وظیفه های دارای مت خدمتی [وظیفه های قدیمی] یگان هم خودش معضلیه واسه سرباز جدیدالورود...
مشکل از پادگانها و سختگیریها نیست مشکل از این نسل جدیده ،و گرنه سربازی که ۷ صبح میاد سر خدمت ۲ ظهر میره خونه این دیگه خدمت نیست ،کسی مشکل روحی روانی داره نیاد خدمت ،
این اتفاقا بخاطر دوری از محل زندگیه..کاش همه تو شهر خودشون یا استان خودشون خدمت مبکردن.کاش ب سربازم حقوق بهتر از این میدادن.سرباز هرکاریو حاضرن انجام بدن ک از خدمت معاف بشن.چون فک میکنن دارن دوسال الکی عمرشونو واس هیچی هدر میدن.درست برا محافظت از این مملکت و ناموسشون میرن.
من خودم سالهاست مشکل اعصاب و روان دارم و تحت نظر هستم،بعد از طلاق پدر و مادرم با خیانت پدرم و اینکه تمام اموالمان و خانه مان را ازمان گرفت،حالم بدتر شد،با مدارک کامل برای معافیت پزشکی اقدام کردم،اصلا مدارک را نگاه نمی کنند
یعنی چی عمدی نبوده یارو رگبار زده که 12 نفر کشته و مجروح داشته توی میدون تیر اسلحه باید روی تک تیر باشه گلم.
هموطن ایرانی
۲۰:۵۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
به خدا قسم همه مشکلات ریشه در فقر دارد فاصله طبقاتی غوغا میکند نمی شود که یکی بوگاتی سوار بشود و یکی دیگر برای تهیه یک بطری شیر برای بچه اش شرمنده شود همین نابرابری هم به سرباز وهم به همه احاد و اقشار کم درامد فشار می اورد...
واقعا همینطوره . توی اتوبوس همدان تبریز سرباز ها مواد مصرف کرده بودن . تو این سفر یکیشون اوردوز کرد و حالت تشنج بش دست داد جالب اینجا بود که اولش دوستاش نمی گفتن مواد مصرف کرده.بعد وقتی اورژانس اومد گفتن مواد مصرف کرده علتش این بوده که دوری از خانوادشو تحمل کنه. متاسفانه خانواده ها پسرهاشون رو مرد بار نمیارن
مگه یه آدمی زاد چقدر تحمل داره چقدر باید کمبود وتحقیر بشه.کاری با این موضوع نداریم که اتفاق افتاده ولی یه سرباز پیش خودش فکر میکنه این همه دانشجو با این همه مدرک بیکار هستن.حالاخودش تو خلوت خودش یا سرپست یا یه موقعیتی که براهمه سربازا پیش اومده که فقط فکر میکنن که تو خونشون الان چه خبره.عشقشون ازشون فرار نکنه .ودغدغ های بعد از خدمت وبیکاری وووو بعداز این ۱سال واندی خدمت عودت کارت باید از کجا شروع کنن ممکنه همون لحظه کمبود مالی هم داشته باشه سر خدمتش که برا یه تغذیه معمولی یا یه مرخصی شهری بیرون رفتن .ووووووووفکرای دیگه آخه انسان چقدرباید تحمل بکنه چقدربراخیلیاشون پیش اومده خودکشی کردن سرپست.
به احتمال قوی حادثه غیر عمدی بوده . یکی اینکه در میدان تیر بوده و برای بنده در زمان سربازی ام اتفاق افتاده . البته که در خارج از میدان تیر یعنی در مناطق نظامی مربوطه اسلحه در اختیار عوامل پایور و وظیفه قرار دارد . همیشه بدانید که بار روانی میدان تیر کمتر از داخل محل خدمت آنهم بخاطر اینکه میدان تیر در نقطه دورتر از منطقه نظامی و در جای خالی از سکنه و کوهستانی و گاها سرسبز قرار دارد .
بابا چرا یک مشکلی پش میاد همه منفی فکر می کنید میدان تیر برای سرباز وظیفه یک استرس عجیبی دارد یک حادثه قیر عمد را یک همله انتحاری نشان ندهید برای سربازان وکارکنان شهید علو درجات و برای خانواده صبر و برای مجروحان شفایی عاجل از درگاه خداوند متعال خاهانم انشاءالله در کشور ما چنین مشکلی پیش نیاد از روانشناسان محترم تمنا دارم قبل از آموزش تیر اندازی با سرباز وظیفه مشاوره روحی بزارید تا چنین مشکلاتی برای جامعه رخ ندهد
بودم ا ما اسمش اموزش درحقیقت سربازارو شکنجه میکردن.
بشدت با قوانین سربازی مخالفم
من خودم زمانی که رفتم میدون تیر اینقدر بی خیال اسلحه ی پر رو دست امثال من ناشی میدادن که انگار اسباب بازیه، اگر یکم روحیه ی یه شخص نا وارد خراب باشه و مراقبش نباشی میشه همین که میبینی
خدمت دوستان عرض شود بنده خود شخصا نظامی ام و افسر آموزشی. سوالی دارم… کجاست اون روزایی که سربازا برا ارتباط با خانوادشون مجبور بودن نامه بنویسن الان که تلفن عمومی تو تمام آسایشگاهها هستش این کمبوده؟ رفاه نیست؟
کجاست اونروزی که یک نفر برا طی خدمت سربازی مجبور بود هزاران کیلومتر و ماهها فاصله دور از خانوادش خدمت کنه الان که اکثرا بومی سازی شده رفاه نیست؟
کجاست اونروزی که تا سرباز از همون روز اول پا تو پادگان میزاشت مانور و تنبیه میشد الان که با تکریم پذیرش میشن و پاشون قربونی میکنن و هر آخر هفته و بعد تایم اداری مرخصی این رفاه نیست؟
الان پادگانها با پادگانهای چند سال پیش خیلی فرق داره امکاناتش با امکانات شهری برابری میکنه چرا مشکلات روانی و تو مضیقه باشه.
بنظر بنده جوانای امروزی زیاد سرگرم شبکه های مجازی و عاطفی کاذب شده اند و محیط آموزش برایشان قابل تحمل نیست ضمن اینکه خانواده ها صد درصد مقصرن رفاه برا اولاد حد اندازه ای داره انتظار داریم فکر روزای مبادا هم باشن و کمی شرایط سخت و جدی در زندگی قرار بدن. برادرای سرباز قدم اول ورود به پادگان باید باید خود رو از محیط جامعه و وفور نعمت منفک کنن و به شرایط عادت کنن.
با تشکر مدیریت محترم رسانه شبکه خبرنگاران جوان لازم دیدم نکاتی یاد آور بشم.
چکار میکنین با روح و روان جوونا؟؟؟؟؟
چرااااا؟؟؟؟
اگر فرررض بگیریم که پادگانا گلستانه و خبری از تحقیر و توهینهای شخصیتی و فشار نیست،،،،و اون جوون سرباز خودبخودی مشکل روحی روانی داشته؛ چرا معاف نشده؟؟؟
همش بخاطر فشارایی که دارن تحمیل میکنن
نباید چنین حادثه هایی پیش بیاد اونم تو دوره ی مقدس سربازی واقعا باید ریشه یابی بشه این اولیشو اخریش نبود
بازم میگم برخوردشون با سرباز اصلا درست نیست البته باید شرایط خانوادگیش هم بررسی بشه .
وقتی بعضی از فرماندهان و سرگروهبان های یگان هیچ نوع ارتباط اجتماعی با سربازانشون برقرار نمی کنن و هیچ گونه کنترلی نسبت به رفتار ارشدترها نسبت به اعزامی های جدید ندارن همین میشه
بخدا كافيه ي روز برين دندونپزشكي بيمارستان نجميه
سربازاي پدافند بخدا براي ٢ روز مرخصي ميان دندونهاشونو ميكشن.
ببين تا كجا بهشون فشار اومده ك براي مخصي، ميان دندون ميكشن.
ي تحقيق ميداني شايد بيانگر همه چيز باشه
- حقوق دریافتی خیلی ناچیزه
- از سرباز ها زیاد کار کشیده میشه
- جایگاه سرباز بسیار پایینه
- مرخصی کمه چون تعداد سربازا کمه
- سربازا بعضا تو یگان های دور از محل زندگی می افتن
و...
پرسنل وظیفه اکثریت نیروی نظامی کشور هستن و باید تخصصی تر مدیریت بشن و جایگاه بالاتری داشته باشن
شما ک خبرنگار هستی لطفا ب ی پادگان سربازی سربزنید...
ببینید چ رفتاری با سرباز وظیفه میشه اونم ارتش باش...ک باید ....سرباز برای مرخصی ک 60 تا 70روز هست مرخصی 10 تا خیلی بشه 14 روز میدن.ی گزارش تهیه بشه لطفا
داداش من خدمت هم خدمتای قدیم. تو 18 سالگی وقتی هیچی نمیفهمیدی با مدرک تحصیلی درب و داغون میرفتی خدمت، چهارتا داداش هم داشتی که مراقب خونوادت باشن، حقوقت هم لااقل کفاف کرایه اتوبوست رو میکرد، وقتی هم تموم میکردی کار برات بود، از اونطرف هم همش نمیشنیدی فلانی حقوق نجومی میگیره و فلانی بخاطری ددی جونش یا فلان فامیلش از خدمت معاف شده یا یکی دیگه ژن خوب داره!!!
تنها راه حلش فقط و فقط صبر خود سرباز و یک مقدار رئوف تر شدن فرماندهان نسبت به پرسنل وظیفه بخصوص سرباز وظیفه های کم سن و ساله...
البته اضافه کنم رفتار هم خدمتی ها و وظیفه های دارای مت خدمتی [وظیفه های قدیمی] یگان هم خودش معضلیه واسه سرباز جدیدالورود...
رفــتــیــم مــیــدون تــیــر پــرنــدڪ
یــڪــے بــا مــا بــود ڪــه از نــظــر جــثــه قــدڪــوتــاه و لــاغــر بــود
نــوبــتــش ڪــه شــده بــود
بــا یــه عــده در یــڪ صــفــ دراز ڪــشــیــدن تــیــرانــدازے ڪــنــن
اســلــحــه ژ۳
بــود ڪــه قــویــه و مــوقــع تــیــرانــدازے لــگــد مــیــزنــه
ایــن بــنــده خــدا بــجــاے تــڪ تــیــر
اشــتــبــاها گــذاشــتــه بــود رگــبــار
مــوقــع تــیــرانــدازے بــه هواے تــڪ تــیــر شــلــیــڪ مــیــڪــنــه
ولــے چــون رگــبــار بــوده و ایــن انــتــظــارشــو نــداشــت
یــهو لــگــد مــیــزنــه و ایــنــو مــیــچــرخــونــه
خــدا رحــم ڪــرد اگــه چند سانت بــیــشــتــر چــرخــیــده بــود
همــه رو ڪــشــتــه بــود