⛔️ در ایران، اصلی ترین رانتی که قدرت ایجاد می کند، رانت ایجاد شغل برای اطرافیان است.
⚠️ طراحی و ایجاد مکانیزم های شایسته سالارانه و فاقد تبعیض برای استخدام و به کار گیری کارشناسان باید به عنوان نخستین مطالبه از نهادها و سازمانهای عمومی و تخصصی مورد توجه باشد.
برای جلوگیری از تخفیف گرفتن مالکان از مجریان ساختمان باید حق الزحمه مهندس مجری طبق تعرفه نظام مهندسی به حساب خزانه کل کشور یا وزارت راه و شهرسازی پرداخت شود و سپس به حساب مهندس مجری واریز شود . باید بر حضور و غیاب مهندسان مجری سرساختمان کنترل بیشتری انجام شود . مهندسان مجری به دستگاه جی پی اس سرساختمان مجهز شوند . مهندسان مجری که حق بیمه تامین اجتماعی آنها از طریقی به غیر از نظام مهندسی پرداخت میشود حتما شاغل تمام وقت سرساختمان نیستند و باید فیلد مجری را عوض کنند
اصلا دادن ۲ کار همزمان به یک مهندس ناظر معنی ندارد . چگونه ممکن است وقتی هنوز یک کار نظارت به اتمام نرسیده سراغ کار دوم رفت ! فقط با نظارت های صوری چنین کاری اتفاق می افتد .
دوستان 6ماه از بهترین روزهای سال رو از دست دادیم و شهریور هم از راه رسیدو خیلی از مالکین از فرصت سوء استفاده میکنن و با تعرفه 96 امضاهای من و شما رو پر میکنن و حق زن و بچه هامون رو خودمون با بی اهمیتی ضایع میکنیم .
باید قانونی تصویب شود که ناظران و مجریان ساختمان تا زمانیکه گزارش پایان کار به شهرداری ارسال نکردند نتوانند کاری بعدی را بگیرند یا مجریان نظام مهندسی در صورت داشتن ۲ کار همزمان حتما یک سرپرست کارگاه در پروژه دوم خود قرار دهند .
وظیفه نظام مهندسی اینه که مهندسین با حرفه آشنا کنه.اگر نظام کلاس هایی در باره خطرات نظارت و طراحی و راه های پیشگیری برقرار کنه(به شکل فعلی که بیشتر جلسات کم خاصیته نباشه)مطمئن باشید تخفیف دادن که از بین میرود بلکه افزایش روی تعرفه هم داریم .
پارتی بازی در استخدام های دولتی به اوج خود رسیده ولی کارمندان دولت به حق خود بسنده نکرده و از سهمیه مهندسان ناظر و مجریان بیکار نظام مهندسی هم استفاده میکنند و با امضافروشی و حضور نیافتن سرساختمان ، شان و منزلت مهندسان را خدشه دار میکنند . کارمند دولتی که صبح تا عصر در اداره دولتی مشغول به کار است اصلا نباید از مهر نظارت نظام مهندسی استفاده کند چون فرصت نظارت بر ساخت و ساز ندارد .
متاسفانه هر ارگان دولتی برای استخدام فرزندان کارمندان خود یک سهمیه استخدامی قرار میدهد و دیوان عدالت اداری در مقابل این سهمیه های ناعادلانه سکوت کرده . مثلا شرکت پتروشیمی شازند ۱۵ درصد سهمیه برای فرزند کارکنان . وزارت نیرو و شرکت برق باختر ۲۰ درصد سهمیه برای فرزندان کارکنان شاغل و بازنشسته
الان یک نفر با مدرک لیسانس برق و با استفاده از سهمیه استخدامی پدرش که کارمند پتروشیمی شازند یا کارمند وزارت نیرو یا کارمند اداره برق باختر بوده به استخدام دایم این ارگان ها درآمده و برجی ۳ میلیون تومان حقوق میگیرد . ولی یک مهندس عمران با مدرک کارشناسی ارشد که هیچ پارتی یا سهمیه ای نداشته با تلاش فراوان و مطالعه بسیار در آزمون نظام مهندسی قبول شده و پروانه اشتغال گرفته ولی الان بیکار هست . به علت ناکارآمدی وزیر
متاسفانه فساد اداری و چندشغلگی و رانت خواری به اوج خود رسیده و علیرغم بیکاری جوانان هنوز هم بازنشستگام هستند که در حال مهر و امضاکردن نقشه های ساختمانی هستند .... تعداد اعضای نظام مهندسی از سال ۷۴ تا الان ۱۰ برابر افزایش یافته باید ظرفیت اشتغال به کار مهندسان به همین نسبت کاهش یابد . ظرفیت اشتغال به کار نظارت پایه ۳ از ۸۰۰۰ متر به ۸۰۰ متر کاهش یابد .
درسته مهندس
حرف من شايد مهم نباشه
اما ميگم
ما به سيستمي از پايه احتياج داريم
١ دانشگاهي كه بار علم تئوري و عملي قابل قبولي داشته باشه پروژه فروشي نشه ، نمره فروشي نشه نمرهاي ٤ را ١٠ ندن و ....
٢ دوره كاركرد مهندس قبل اعطا پروانه توسط بازرس سازمان نظارت بشه
٣ امتحان عملي نظارت و اجرا براي اعطاي پروانه
٤ بار علمي بالا بره با آموزش ماقبل امتحان پروانه ، و بعد از قبولي در پروانه مهندس پايه ٣ مدتي در كنار مهندسان ارشد مشغول به فعاليت باشه
٥ برخورد شديد با رابطه مالي خارج از قرارداد و قانون مند بودن كه فقط ميتونه ابطال مادام اعمر پروانه باشه و پرداخت جريمه توام و جلوگيري از هرگونه فعاليت قانوني شخص خاطي در بخش ساختمان و تعيين جرم
٦ شناسايي مهندسان پاك و صادق و تجليل ايشان و معرفي ايشان به اعضا و دادن تسهيلات و امكانات از محل انباشته هاي مالي سازمان
٧ پرداخت مبالغ نظارت به حساب شخص مهندس بدون كسر ماليات و درصد سازمان
به نماينده گروه مهندسان ، يعني يك ساختمان حتما ٤ ناظر باشه و يك نفر حسابدار باشه ، و سازمان براي كسي كه گزارش فساد را در گروه مهندسان به سازمان بدهد معادل حق نظارت مهندسي كه به فساد دچار شده و به مالكين هم اعلام نمايند چنانچه گزارش فساد با مدرك را بدن پاداش دريافت ميكنند ،
٩ تصويب هر قانوني كه منجر به جلوگيري از اين فساد بشه و اجازه رسد كردن حسابهاي مهندس و اطرافيان مهندس به سازمان
١٠ بالا بردن حق الزحمه نظارت به صورت واقعي مطابق با تورم واقعي
١١ احترام به مهندسان و دستگيري از مهندساني كه شرايط مالي مناسبي ندارند اما علم خوبي دارند
اين پيشنهاد من براي حذف ارجاع كار هست
یکی از اهداف شیوه نامه جدید جلوگیری از پراکنده کاری و سردر گمی مالکین و صوری نبودن کار بوده. به این ترتیب در یک روند طبیعی مالک با مراجعه به طراح پروژه و قرارداد با او مدیریت کار را به شخصی واحد واگذار میکند و هماهنگی با سایر مهندسین در مراحل بعد بر عهده طراح پروژه خواهد بود. یعنی همان اتفاقی که در دفاتر مشاور میافتد و منجر به تغییر این روند صوری فعلی خواهد شد.
اون چیزی که واضح و مبرهن است و حلقه مفقوده ساخت و ساز در کشور ما می باشد بحث مجری و پیمانکار صاحب صلاحیت است اگر این مقوله جدی گرفته شود بسیاری از مشکلات ساخت و ساز کشور حل خواهد شد دوستان عزیز تایید می نمایند که ارتباط یک ناظر با مجری ذیصلاح بسیار آسان تر و فنی تر خواهد بود تا با یک سازنده فاقد صلاحیت آنچه که مسلم است ناظر و مجری ذیصلاح همدیگر را به راحتی درک کرده و با یکدیگر تعامل بسیار سازنده و راحت تری دارند تا با یک مجری فاقد صلاحیت.
اون چیزی که واضح و مبرهن است و حلقه مفقوده ساخت و ساز در کشور ما می باشد بحث مجری و پیمانکار صاحب صلاحیت است اگر این مقوله جدی گرفته شود بسیاری از مشکلات ساخت و ساز کشور حل خواهد شد دوستان عزیز تایید می نمایند که ارتباط یک ناظر با مجری ذیصلاح بسیار آسان تر و فنی تر خواهد بود تا با یک سازنده فاقد صلاحیت آنچه که مسلم است ناظر و مجری ذیصلاح همدیگر را به راحتی درک کرده و با یکدیگر تعامل بسیار سازنده و راحت تری دارند تا با یک مجری فاقد صلاحیت.
چرا این همه حقوق و پاداش و اضافه کاری به یک کارمند میدهند که از حلقومش بیرون بزند ولی اکثریت جامعه در فقر و رکود و بدبختی زندگی میکنند . آیا می دانید قدرت خرید مردم کم شده و متوسط درآمد یک کاسب با شغل آزاد کمتر از ۸۰۰ هزار تومان در ماه است !
چرا این همه حقوق و پاداش و اضافه کاری به یک کارمند میدهند که از حلقومش بیرون بزند ولی اکثریت جامعه در فقر و رکود و بدبختی زندگی میکنند . آیا می دانید قدرت خرید مردم کم شده و متوسط درآمد یک کاسب با شغل آزاد کمتر از ۸۰۰ هزار تومان در ماه است !
کل اقتصاد مملکت فلج شده و هزاران پروژه عمرانی و گردشگری و بیمارستان سازی و دانشگاه سازی و مدرسه سازی و ... تعطیل شدند و نقدینگی ناشی از انباشت افزایش حقوق ها به رقم ۸۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده
کل اقتصاد مملکت فلج شده و هزاران پروژه عمرانی و گردشگری و بیمارستان سازی و دانشگاه سازی و مدرسه سازی و ... تعطیل شدند و نقدینگی ناشی از انباشت افزایش حقوق ها به رقم ۸۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده
متاسفانه تمام بودجه به شکل حقوق و پاداش و اضافه کاری (۳۰۰ ساعت ) و کارانه و عیدی بین کارمندان دولت تقسیم شده و بقیه مردم باید بیکار باشند ولی در همین حد هم اکتفا نشده و کارمندان در حال استفاده از پروانه اشتغال نظارت و اجرای مهندسان بیکار هستند
یکی از مشکلات اصلی ما این است که ما افرادی را داریم که شغل اصلی شان، حضور در هیئت مدیره است.
هر دوره هم با نامی متفاوت و شعاری تازه و در خور سلیقه افراد و شرایط روز، پا به میدان می گذارند.
معمولا هم رای می آورند.
و این چرخه معیوب همیشه ادامه دارد.
٢- در شيوه نامه تعريف بازرس قانوني داريم كه در حال حاضر متاسفانه به مهندسين ناظر اطلاق ميشه و اگر اين قانون درست اجرا بشه عملا هر پروژه دوتا مهندس رو به كار ميگيره و اينكار و بازرسي پروژه كه جنبه حاكميتي داره در واقع به عهده شهرداري گذاشته شده و از طرفي شهرداري ميتونه اين كار رو به شركتها و اشخاص حقيقي كه صلاحيت بازرسي دارن واگذار كنه و طبق شيوه نامه حق الزحمه براشون تعريف بشه و كساني كه واحد صلاحيت باشن به اختيار خودشون در يكي از اين كارها مسغول بشن
٢- در شيوه نامه تعريف بازرس قانوني داريم كه در حال حاضر متاسفانه به مهندسين ناظر اطلاق ميشه و اگر اين قانون درست اجرا بشه عملا هر پروژه دوتا مهندس رو به كار ميگيره و اينكار و بازرسي پروژه كه جنبه حاكميتي داره در واقع به عهده شهرداري گذاشته شده و از طرفي شهرداري ميتونه اين كار رو به شركتها و اشخاص حقيقي كه صلاحيت بازرسي دارن واگذار كنه و طبق شيوه نامه حق الزحمه براشون تعريف بشه و كساني كه واحد صلاحيت باشن به اختيار خودشون در يكي از اين كارها مسغول بشن
جامعه پزشکی حتی تازه کاراشون هم درآمد بهتری دارن بنابراین وقتی تصمیم میگرن کاری انجام بدهند تامین هستند
اما خیلی از مهندسین با تجربه هنوز تامین مالی ندارند و مجبورن با تخفیف دادن به کارها فعلا امورات روزانه رو بگذروند
نیاز اجازه اتحاد رو نمی ده
مقایسه نظام مهندسی با نظام پزشکی و حتی وکلا ، مقایسه اشتباهی ست.
نظام پزشکی در سال ۱۳۳۲ تشکیل شده و نظام وکلا در سال ۱۳۳۱ ! و نظام مهندسی فکر میکنم در سال ۱۳۷۱ بوجود آمده یعنی نظامی که ما عضو اون هستیم نصف سن اونها هم نیست مطمئنا اونها هم آزمون و خطاهای بسیاری داشتن و حتی مثل ما درگیر تعرفه ها و اتحاد و هماهنگی بودند تا اینی شدن که در حال حاضر میبینیم .
ما هم همین راه رو باید بریم ! امیدوارم هم صنف های ما در آینده قدر زحمات ما رو بدونند.
ممنوعیت جذب و استخدام مجدد بازنشستگان دولت در سازمان نظام مهندسی _ ممنوعیت صدور و تمدید و ارتقای پروانه مهندسان بازنشسته که فرصت اشتغال را از دست مهندسان جوان گرفتند .
٣- براي اجرا و ساخت واقعا اشخاص حقيقي و شركتهايي كه تجربه كافي دارن و مثلا شركتهاي پيمانكاري داراي گريد اجازه ساخت پيدا كنن نه صرفا با داشتن مجوز مجري ذيصلاح اينكارو به كساني واگذار كنن كه بصورت صوري فقط امضا ميكنن
من شخصا مجرياني رو ميشناسم كه فقط قرارداد واقعي ميبندن و حتي خيلي از وقتا چندين ماه بيكار هستن و مالكين دنبال مجرياني هستن كه صوري امضا كنن و كارشون به اين مجريان واگذار نميكنن
سلام باتوجه به اینکه سازمان یک مجموعه صنفی وحرفه ای است و مسوول اجرای ساخت ساختمان هستندوباتوجه به تجربه چندانتخابات فارغ التحصیلان به صرف عضویت و عدم دریافت پروانه اشتغال نباید در انتخابات شرکت ورای بدهندواستفاده ابزاری براساس استادودانشجو گردیده و سرنوشت سازمان توسط آماتورها ازنظر عدم آشنایی با ماهیت کاری سازمان تغییر پیدا می کند.همانطورکه در انتخابات کشوربراساس تشخیص مجلس سن از۱۵ سال به۱۸ سال تغییر کرد باید در انتخابات آتی نظام نیزاز شرایط رای دهندگان داشتن پروانه اشتغال الزامی باشد.ودراصناف مختلف نیز پروانه کسب ومجازحق رای دارند
طبق قانون اساسی ایجاد شغل مناسب برای مردم از وظایف دولت است ولی کارمندان دولت که کار و درآمد ثابت و دایمی دارند هیچ نیازی به حق الزحمه نظارت نظام مهندسی ندارند . پس کارمندان و بازنشستگان دولت از دریافت پروانه اشتغال نظام مهندسی منع شوند . همچین ترتیبی اتخاذ شود که مهندسان بالای ۶۰ سال سن یا بازنشسته شده یا تست اعتیاد و اکو قلب و تست ورزش و تست بینایی سنجی و شنوایی سنجی از آنها گرفته شود .
تعرفه ۹۷ که اعلام نشده! همون ۹۶ رو هم که بجای ۷۰ درصد قبل ۵۰ درصد میدن با اینکه کسر از سهمیش بیشتر شده! از رو همونم که دفاتر کلی تخفیف میگیرن! پنج درصدش رو هم که نظام برمیداره! مالیاتش هم جدا باید بدیم! حق عضویت هم که در یک سال ۱۰۰ درصد افزایش داشته! و همه اینا در مقطعی اتفاق افتاده که قیمت همه چیز سه برابر شده!
اصلاحات واقعی یعنی حق بیمه تامین اجتماعی مهندسان توسط وزارت راه و شهرسازی پرداخت شود . یعنی به هر مهندس ناظر و مجری فقط ۱۰۰۰ متر مربع کار بدهند تا همه مهندسان از یک کار آبرومند در طی سال برخوردار باشند و هیچ مهندسی بیکار نماند .
تقریبا همه پیمانکاران دارن پروژه هاشون رو یا تعطیل میکنند و یا ماده ۴۸ میکنن
یه پیمانکار اگه بخواد امروز یه پروژه ای رو قرارداد ببنده باید ۲۰۰% پلوس بزنه شاید بتونه سر به سر تموم کنه
دلم بحال اون پیمانکاری میسوزه که پولشو دولت با اوراق داده یا میخواد بده
خیلی راحت میتوان قانونی تصویب کرد که به مهندسان ناظر و مجری بیشتر از ۱ کار در سال داده نشود . با این روش هیچ مهندسی امضافروشی نمیکند و زیر تعرفه نظام مهندسی قرارداد نمی بندد . چون میداند تنها منبع درآمدش برای یکسال همین یک کار است
✅ با مهندسین ناظر متخلف برخود نمی شود/ سازوکار شورای انتظامی نظام مهندسی ناکارآمد است
⭕️رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر گفت: متاسفانه گزارشهای ارائه شده از سوی شهرداری تهران و شورای انتظامی نظام مهندسی حاکی آنست که عملا برخورد موثر و پیشگیرانهای با مهندسان ناظر که در فرایند ساخت و ساز قصور داشته اند، انجام نمیشود.
⛔️⛔️با سلام
اگر يك سازو كاري درست بشه كه حق مهندس ها به نظام واريز و از طريق نظام به مهندسين پرداخت بشه. فقط فرق اين روش با ارجاء كار اين هست كه مالك خودش مهندسينشو انتخاب ميكنه. و بنظرم من مشكلي نخواهد داشت و ديگه نميتونن درخواشت تخفيف كنند.
نظام مهندسي ميتونه به عنوان يك نهاد ناظر و اتحاديه مهندسان قبول اين مسءوليت را بكنند.
مالكين كلي سود ميكنن از يك ساخت و ساز چرا پس نبايد ما حق و حقوقمون را كامل دريافت كنيم.
⛔️⛔️با سلام
اگر يك سازو كاري درست بشه كه حق مهندس ها به نظام واريز و از طريق نظام به مهندسين پرداخت بشه. فقط فرق اين روش با ارجاء كار اين هست كه مالك خودش مهندسينشو انتخاب ميكنه. و بنظرم من مشكلي نخواهد داشت و ديگه نميتونن درخواشت تخفيف كنند.
نظام مهندسي ميتونه به عنوان يك نهاد ناظر و اتحاديه مهندسان قبول اين مسءوليت را بكنند.
مالكين كلي سود ميكنن از يك ساخت و ساز چرا پس نبايد ما حق و حقوقمون را كامل دريافت كنيم.
جناب مهندس
اين وظيفه ذاتي سازمانه كه اول شرايط بازرسي توسط شهرداري رو كه فراهم شد بعدش طرح ارجاع رو بگونه اي حذف ميكرد كه تمام زيرساختهاي ناظر مقيم و نماينده كارفرما مهيا ميشد تا طبق شيوه نامه ناظر مسيوليت نظارت مثل قبل رو نداشت
ولي منافع عده اي معلوم الحال در سازمان باعث شد يك شبه مصوبه حذف ارجاع بياد بيرون تا حدود ٢ميليون متر كار توسط اقايون دلالي بشه
معذرت ميخام براشون اصلا مهن نيست كه چه بلايي سر ناظرين مياد
ظرفیتها که همیشه خالی می مونه و هیچوقت پر نمی شه حالا هم که خود مالکین ناظر انتخاب می کنند یک عده ظرفیت شان پر میشه وبقیه هم تمامی ظرفیت آنها خالی می مونه ...
بنظره بنده برای روند اداری پروند مالکین باید اول فیش واریزی حق الزحمه مهندسی را ارائه بدن تا ادامه پرونده امکان پذیر باشه و واریزی هم باید مطابق تعرفه باشه اینطوری مالکین مجبورن...
دلال هم حذف میشه
ظرفیت اشتغال به کار شرکت های مجری حقوقی باید کاهش یابد . وقتی ظرفیت اشتغال به کار زیاد باشد هم مهندسان هم شرکت ها به دنبال امضافروشی برای گرفتن کار جدید هستند تا سهمیه سالانه آنها زودتر پرشود . پس کیفیت فدای کمیت میشود . پس حضور مجریان سرساختمان کمرنگ میشود . ولی وقتی فقط یک کار اجرا یا نظارت نصیب هرشرکت حقوقی شود مجبور میشوند به نحو احسنت کار خود را انجام دهند .
دانشگاه آزاد مرکز آستانه نه استاد تمام وقت دارد نه آزمایشگاه مناسب نه کارگاه استاندارد نه سالن امتحانات نه سلف سرویس نه کتابخانه و یک دانشگاه نامعتبر است ولی مدرک کارشناسی ناپیوسته معماری صادر میکنه
ساده ترین قوانین در نظام مهندسی اجرا نمیشود . مثلا مجری حقیقی باید شاغل تمام وقت سرساختمان باشد یعنی کارمند دولت نباشد ولی من برای شما اسامی حداقل ۴۰ نفر مهندس رو میارم که کارمند دولت هستن و از سهمیه مجریان استفاده میکنند . مثلا کارمندان سازمان نوسازی مدارس و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کارمندان سازمان فنی و حرفه ای و معلمان هنرستان ها و کارمندان بیمارستان ها و .... حتی سازمان نظام مهندسی یک استعلام ساده از سازمان برنامه و بودجه انجام نمیدهد تا اسامی کارمندان دولت را از لیست مهندسان مجری شناسایی کند .
۳ کار همزمان برای شرکت های مجری حقوقی اصلا معنی ندارد وقتی این همه مهندس بیکار داریم چرا یک شرکت مجری حقوقی به طور همزمان ۳ کار اجرا بگیرد که حتی فرصت نکند یک کار را به درستی انجام دهد ولی بقیه مهندسان حتی یک کار اجرا هم نگرفتند .
شیوه نامه اجرای ساختمان ابلاغ شود و مدت حضور مهندسان مجری سرساختمان مشحص شود . قانون بازنشستگی مهندسان ساختمان توسط مجلس تدوین شده و ابلاغ شود . یعنی مهندسان ناظر و طراح و مجری به محض رسیدن به ۶۰ سال سن بازنشسته شده و پروانه اشتغال به کار آنها باطل شود تا فرصت اشتغال برای مهندسان بیکار و جوان فراهم شود .
اول صدور پروانه اشتغال برای مدارک کارشناسی ناپیوسته دانشگاه علمی کاربردی ممنوع شود . ثانیا مدیرانی که ماهی ۳۰ میلیون تومن حقوق میگیرند و هیچ توجهی به اشتغال و معیشت مهندسان ندارند باید برکنار شوند . ظرفیت اشتغال مهندسان مجری پایه ۳ از ۱۵۰۰ متر به ۸۰۰ متر کاهش یابد .
اصلاح قانون زیاد سخت نیست ولی افرادی باید در ریاست سازمان نظام مهندسی قرار گیرند که اولا تک شغله باشند ثانیا سرمایه دار و میلیاردر و مرفه بی درد نباشند تا مشکلات سازمان را با گوشت و پوست و استخوان خود درک کنند . مساله خیلی ساده است سالی ۲ بار آزمون فرمالیته نظام مهندسی در بخش نظارت و اجرا برگزار میشود و هرسال ۵۰ هزار نفر به اعضای پروانه دار سازمان اضافه میشوند ولی حتی یک نفر از مهندسین قدیمی و فسیل بازنشسته نشدند . پس عرضه و تقاضا به هم میخورد و تعداد مهندسان بسیار زیاد میشود و مهندسان شروع به تخفیف دادن میکنند تا کار بگیرند .
همچنین کاملاً مشخص است که از فرط فشار و خستگی این فرآیند های اداری این شیوه نامه خیلی با عجله و بدون فکر نوشته شده است. مهمترین آن نادیده گرفتن نقش فردی ( تحت عنوان مثلاٌ هماهنگ کننده یا هر چیز دیگر ) که قبلاً در کسوت مدیر دفتر مهندسی به ارائه خدمات می پرداخت
ظرفیت اشتغال به کار مهندسی باید کاهش یابد . چون تعداد مهندسان ۱۰ برابر افزایش یافته ولی تعداد پروانه های ساختمانی کاهش یافته . لذا باید ظرفیت اشتغال ناظران پایه ۳ از ۸۰۰۰ متر به ۱۰۰۰ متر کاهش یابد تا عرضه و تقاضای مهندسین و کارهای ساختمانی به حالت تعادل برسد
این موضوع به تفاوت ماهیت کار نظارت و کار کنترل ساختمان برمیگردد
آنچه در عمل باید اتفاق بیفتد ( که نمی افتد ) این هست که مالک صرفاً یک سرمایه گذار است نه سازنده. باید برای کار خود یک مجری سازنده انتخاب کند و این حق را دارد که جهت نظارت بر کار مجری از خدمات چند ناظر استفاده کند لذا اینجا نظارت یک خدمت به مالک است که کنترل آن. پس ذاتاً نمی توان مالک را مجبور به داشتن مهندس ناظر بدون حق انتخاب کرد. درست مثل طراحی و اجرا یا مثل هر خدمت دیگر مثل حق انتخاب پزشک
دوستان عزیز سلام .
متاسفانه بعد از ۵ ماه متوجه نشدم من شیوه نامه رو درست متوجه نشدم یا دوستان مطالعه نکرده اند .
مطابق شیوه نامه وضعیت مسئولیت ناظر کلا فرق میکنه و با پایان کار مسئولیت ناظر تمام میشه و مسئولیت ساختمان بعد از پایان کار با شهرداری و بازرس شهرداری خواهد بود .
اینکجاش مشکل داده و باعث کاهش کیفیت خواهد شد ضمن اینکه مجری و بیمه ساختمان اجباری میشه
فقط کافی بود سقف مجاز کار نظارت از ۸۰۰۰ متر به ۱۰۰۰ متر در سال کاهش پیدا کنه در اینصورت هیچ مهندس ناظری بیکار نمی ماند و عدالت شغلی برقرار میشد و تمام کارهای نظارت نصیب یک مهندس نمیشد .
فقط برای افزایش تعرفه ی مهندسی که فقط صورت خودشو باسیلی سرخ نگه داشته و... باید از مراجع ذیصلاح عبورکنیم تا بتونیم متری 13تومنو مثلا 15تومن بگیریم یا حداقل بتونیم تعرفه واقعی روبگیریم بعد
بعد
صنف مرغداران
جوشکاران
ارماتوربندا
و...
بدون هیچگونه تشریفاتی قیمتهارو تغییر میدن واب از اب تکون نمیخوره.
این 1ماه هم برای ما گذشت ودوستان ادمین وهمکارانشون فعلا که هیچ اقدامی نکرده و فقط یه گروه فقط به اسم اتحاد در عمل به تعرفه راه اندازی کردند فعلا در حد اسم موندیم.
بنده خیلی هم دوست دارم تریپ باشخصیت وروشن فکربه خودم بگیرم!!!
پیشنهاد:
1- وزارت راه و شهرسازی هرچه سریعتر بخشنامه های لازم را برای تعیین شرایط شکل گیری افراد حقیقی و حقوقی به عنوان بازرس و کنترل کننده ساختمان به ادارات کل اعلام نماید.
2- شهرداریها نسبت به تعیین جایگاه این نهاد وارتباط آن با معاونت شهرسازی و معماری اقدام نماید.
3- سازمان نظام مهندسی نسبت به برگزاری کلاسهای توجیهی برای مهندسینی که می خواهند درآینده به عنوان بازرس به اشتغال ادامه دهند اقدام نموده و همزمان فهرست مهندسین این حوزه را ازمهندسینی که می خواهند دربخش نظارت یا طراحی مشغول به کارباشند حذف نماید. تا مجبورنباشیم ازمهندسینی دراین نهاد استفاده کنیم که همزمان نظارت یا طراحی ساختمانی را برعهده داشته باشند.
4- وزارت محترم کشوردرجهت مساعدت به شهرداری منابع بودجه ای این نهاد را برای شکل گیری وادامه کارتعیین نماید.(درقانون شهرداریها مصوب سال 45 درصدی ازهزینه ساخت برای تامین بودجه این شرکتها درنظرگرفته شده که وزارت محترم کشور با کمک مجلس محترم می توانند همان قانون را باردیگر عملیاتی نماید).
5- همزمان با عملیات فوق کمیته ای با حضور نماینده ای ازکلیه مراجع ذیربط که دربندهای قبل به آنها اشاره شد وسازمان برنامه وبودجه تشکیل گردد تا بر فرآیند شکل گیری و ادامه کاراین نهاد نظارت نموده
رونمایی از سامانه کارنامه حرفهای مهندسان و ساختمان/ سامانهای برای مدیریت یکپارچه نظام مهندسیها
عضو هیئترئیسه شورای مرکزی سازمان نظاممهندسی بابیان اینکه طراحی و ایجاد سامانه کارنامهای حرفهای مهندسی و ساختمان در شورای مرکزی شروعشده و در چند ماه آینده رونمایی و مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت. گفت: این سامانه دربرگیرنده تمام اطلاعات هویتی وحرفهای اعضای نظام مهندسان است
سلام
تو بعضی از کتاب های قوانین و و مسؤلیت مجری ذکر شده که شخص مجری باید ضمانت های لازم و گارانتی ساختمان رو حداقل برای ۱۰سال آینده انجام دهد، با این تفاسیر هر مشکلی که پیش بیاد و اثبات بشه نتیجه کار مجری بوده، بایستی جوابگو باشد.
سلام.
خيلي از دوستان از نبود "شأن مهندسي" صحبت ميكنند.بنظرم اين شأن فقط با پرداخت تعرفه بدست نمياد.بياين از روياهامون خارج بشيم.ما اول بايد جايگاه مون رو از مالك پس بگيريم.لازمه كنار گذاشتن مالك از پروسه ساخت،افزايش دانش و توان اجرايي مهندسين هست.پذيرش مسوليت مهندسي در قالب گارانتي پروژه و متناسب با اون ، دريافت حق الزحمه واقعي است.با اين شرايط قطعا تعرفه كار مهندسي بيش از اينهاست.ولي چيزي كه فعلا به مالك فروخته ميشه فقط يك امضاست كه بيش از عرف جاري هم قيمت نداره.
دوست من الان بنگاهداران سه ساله میگن ما به تعرفه اتحادیه کاری نداریم وتوصد میلیون معامله حداقل از هرطرف معامله دوونیم ملیون کمیس دریافت میکنن بدون هیچ تعهدی حال ما با امضامون خودمون که هیچی در صورت فوت ورثه وماترک هم باید جواب بدن
لبنیات 32درصد گرون شده،
اجارهخونه بیش از 50درصد،
هرآنچیز که به دلار ربط داره، 250درصد،
میوه 100درصد،
ماشین 40درصد،
کرایه تاکسی و اسنپ 30درصد،
کاغذ 70درصد!
.
حقوق ملت هم 10درصد اضافه شده!
مهمترین نکته ای که در این کشمکش صنفی باید مد نظر مهندسان ناظر گرامی باشد عدم تغییر مسئولیتها و اختیارات آنها ست. به این معنی که مهندس ناظر مستقیماً توسط کارفرما انتخاب شود و یا توسط نظام مهندسی به کارفرما معرفی گردد اختیارات و مسئولیتهای قانونی او تفاوتی نخواهد داشت و همچنان در صورت هر گونه حادثه و یا شکایت بهره برداران مهندس ناظر نیز یک پای دادگاه خواهد بود و می بایست برای دفاع از خود مستندات ارائه نماید.
نکته ای مهم که مدام مورد تأکید مقامات وزارت محترم قرار می گیرد، ایجاد تحول و اصلاحات در نظام ساخت و ساز و انطباق آن با استانداردهای پذیرفته شدۀ جهانی ست. جا دارد که آن مقامات عالی رتبه توجه داشته باشند و امور فنی را از تدوین آیین نامه گرفته تا کنترل و بازرسی و اجرا تماماً به تشکلها، سندیکاها و انجمنهای صنفی متخصص در آن امور واگذار نموده اند.
✔️سری به بازار ارائه خدمات ساخت و ساز بزنید و ببینید که چگونه پروانه اشتغال های صادر شده برای فارغ التحصیلان رشته های غیر مرتبط از مدارس بی کیفیت چه بر سر کیفیت ساختمانها آورده است؟
✔️بیایید و ببینید که بسازوبفروش ها چگونه بر سر دریافت خدمات از این قشر سر و دست می شکانند؟
✔️بیایید و ببینید که چطور یکبار دیگر دوران تولید ساختمانهای بیکیفیت بر اساس پروانه اشتغال اعضای فاقد سواد فنی و علمی مناسب رونق یافته است؟
جامعه پزشکی وضعیتش فرق می کنه عزیز! یه حرفی بزنید که واقعی باشه! در هر شهری نسبت بیمار به پزشک چقدره؟ وضعیت مالی پزشکها و نیازشون به حق ویزیت چقدره؟ حالا تو همون شهر نسبت کار مهندسی به مهندسان بیکار چقدره؟ وضعیت فلاکت بار بسیاری از مهندسان بیکار و علاف و نیازشون به حداقل دستمزد چطور؟!!!
خلاصه واقعیت و بازار مطابق قیاس های مع الفارق و رویابافی های ما حرکت نمی کنه بلکه طبق قانون عرضه و تقاضا حرکت می کنه. و همه می دونیم که با حذف ارجاع کار و صوری شدن ناظر مستخدم مالک در بیش از ۹۰ درصد موارد باعث سقوط شدید حق الزحمه این مستخدمین خواهد شد!
صوري گري در صنعت ساختمان چيست؟
صوریگری را میتوان به دریافت حقالزحمه در برابر ارائه خدمات غیر واقعی ازسوي اشخاص حقیقی و حقوقی صلاحیتدار سازمان نظاممهندسی ساختمان اطلاق کرد. در واقع دليل اين عنوان غيرواقعي براي آن است كه شايد مهندسي كه نام و امضاي آن در پروژه ذكر شده، هيچگاه يك بار هم سر ساختمان مذكور حضور پيدا نكند و بناي در حال احداث را يكبار هم مشاهده نكرده باشد اما كيفيت را با امضاي خويش تضمين كرده است.
در واقع ریشه تمامی صوریگریها و امضافروشي ها تحميل مهندس مورد نظر سازمان نظام مهندسي ساختمان به مالك و كارفرماست؛ بهگونهای که او را وادار کردهایم که علاوهبر مهندسان مورد اعتماد خويش که بهصورت واقعی ارائه خدمات میکنند، عده دیگری را با تحمیل هزینهای اجباری و بهصورت صوری بهعنوان مهندسان طراح، ناظر و گاه مجری به استخدام درآورند که هیچ نقشی در فرآیند تولید پروژه ندارند؛ در این میان سازمانهای نظاممهندسی نیز از این فرآیند به نام کنترل و به دلیل انتفاع مالی خود استقبال میکنند.
پیشنهاد:
1- وزارت راه و شهرسازی هرچه سریعتر بخشنامه های لازم را برای تعیین شرایط شکل گیری افراد حقیقی و حقوقی به عنوان بازرس و کنترل کننده ساختمان به ادارات کل اعلام نماید.
2- شهرداریها نسبت به تعیین جایگاه این نهاد وارتباط آن با معاونت شهرسازی و معماری اقدام نماید.
3- سازمان نظام مهندسی نسبت به برگزاری کلاسهای توجیهی برای مهندسینی که می خواهند درآینده به عنوان بازرس به اشتغال ادامه دهند اقدام نموده و همزمان فهرست مهندسین این حوزه را ازمهندسینی که می خواهند دربخش نظارت یا طراحی مشغول به کارباشند حذف نماید. تا مجبورنباشیم ازمهندسینی دراین نهاد استفاده کنیم که همزمان نظارت یا طراحی ساختمانی را برعهده داشته باشند.
4- وزارت محترم کشوردرجهت مساعدت به شهرداری منابع بودجه ای این نهاد را برای شکل گیری وادامه کارتعیین نماید.(درقانون شهرداریها مصوب سال 45 درصدی ازهزینه ساخت برای تامین بودجه این شرکتها درنظرگرفته شده که وزارت محترم کشور با کمک مجلس محترم می توانند همان قانون را باردیگر عملیاتی نماید).
5- همزمان با عملیات فوق کمیته ای با حضور نماینده ای ازکلیه مراجع ذیربط که دربندهای قبل به آنها اشاره شد وسازمان برنامه وبودجه تشکیل گردد تا بر فرآیند شکل گیری و ادامه کاراین نهاد نظارت نموده وبرای کارآیی و بهره وری بیشتراین نهاد سیاست گذاری نماید
این چه شیوه نامه ای است زمانی که پیمانکار یا کارفرما ناظر را انتخاب کند یعنی ناظر باید تحت فرمان او باشد
۲ _چرا پروژه های زیر ۶۰۰ متر یا گروه الف باید تک ناظر بشوند ایا مسئولیت حقوقی سایر رشته ها به عهده یک ناظر قرار میگیرد ؟
۳_در استان های کوچک که اکثر پروژه ها زیر ۶۰۰ متر است این بخش نامه ظلم به مهندسین ان استان نیست؟
۴_پروژه های گروه ب ج د چرا باید تحت نظارت یکی از مهندسین عمران یا معمار باشند و الویت با کدام رشته است ؟
۵_ با حذف برخی از مهندسین ناظر از پروژه ها و مسئولیت ان با سایر مهندسین ایا هزینه تعرفه ان مهندسین هم به سایر مهندسین پرداخت میشود ؟
۶_ با توجه به حذف برخی از مهندسین ناظر از پروژه ها در صورت رخ دادن حادث در ان قسمت ایا مسکن و شهرسازی خسارات مالی و جانی را تقبل میکند ؟
۷_ایا این شیوه نامه برای رفاه حال پیمانکاران نوشته شده یا مهندسین و بهره برداران؟
شهرداری از مهندسان حقیقی و حقوقی برای بازرسی استفاده کند.
⛔️ در ایران، اصلی ترین رانتی که قدرت ایجاد می کند، رانت ایجاد شغل برای اطرافیان است.
⚠️ طراحی و ایجاد مکانیزم های شایسته سالارانه و فاقد تبعیض برای استخدام و به کار گیری کارشناسان باید به عنوان نخستین مطالبه از نهادها و سازمانهای عمومی و تخصصی مورد توجه باشد.
اولین و آخرین باری که فهرست
#قیمت خدمات مهندسی ساختمان در یک استان توسط وزیر ابلاغ شد!!!
سهم سازمان؟؟؟ بیمه؟؟؟ چه بیمه ای؟؟؟
حرف من شايد مهم نباشه
اما ميگم
ما به سيستمي از پايه احتياج داريم
١ دانشگاهي كه بار علم تئوري و عملي قابل قبولي داشته باشه پروژه فروشي نشه ، نمره فروشي نشه نمرهاي ٤ را ١٠ ندن و ....
٢ دوره كاركرد مهندس قبل اعطا پروانه توسط بازرس سازمان نظارت بشه
٣ امتحان عملي نظارت و اجرا براي اعطاي پروانه
٤ بار علمي بالا بره با آموزش ماقبل امتحان پروانه ، و بعد از قبولي در پروانه مهندس پايه ٣ مدتي در كنار مهندسان ارشد مشغول به فعاليت باشه
٥ برخورد شديد با رابطه مالي خارج از قرارداد و قانون مند بودن كه فقط ميتونه ابطال مادام اعمر پروانه باشه و پرداخت جريمه توام و جلوگيري از هرگونه فعاليت قانوني شخص خاطي در بخش ساختمان و تعيين جرم
٦ شناسايي مهندسان پاك و صادق و تجليل ايشان و معرفي ايشان به اعضا و دادن تسهيلات و امكانات از محل انباشته هاي مالي سازمان
٧ پرداخت مبالغ نظارت به حساب شخص مهندس بدون كسر ماليات و درصد سازمان
به نماينده گروه مهندسان ، يعني يك ساختمان حتما ٤ ناظر باشه و يك نفر حسابدار باشه ، و سازمان براي كسي كه گزارش فساد را در گروه مهندسان به سازمان بدهد معادل حق نظارت مهندسي كه به فساد دچار شده و به مالكين هم اعلام نمايند چنانچه گزارش فساد با مدرك را بدن پاداش دريافت ميكنند ،
٩ تصويب هر قانوني كه منجر به جلوگيري از اين فساد بشه و اجازه رسد كردن حسابهاي مهندس و اطرافيان مهندس به سازمان
١٠ بالا بردن حق الزحمه نظارت به صورت واقعي مطابق با تورم واقعي
١١ احترام به مهندسان و دستگيري از مهندساني كه شرايط مالي مناسبي ندارند اما علم خوبي دارند
اين پيشنهاد من براي حذف ارجاع كار هست
یکی از مشکلات اصلی ما این است که ما افرادی را داریم که شغل اصلی شان، حضور در هیئت مدیره است.
هر دوره هم با نامی متفاوت و شعاری تازه و در خور سلیقه افراد و شرایط روز، پا به میدان می گذارند.
معمولا هم رای می آورند.
و این چرخه معیوب همیشه ادامه دارد.
#مراقب_باشیم
اما خیلی از مهندسین با تجربه هنوز تامین مالی ندارند و مجبورن با تخفیف دادن به کارها فعلا امورات روزانه رو بگذروند
نیاز اجازه اتحاد رو نمی ده
نظام پزشکی در سال ۱۳۳۲ تشکیل شده و نظام وکلا در سال ۱۳۳۱ ! و نظام مهندسی فکر میکنم در سال ۱۳۷۱ بوجود آمده یعنی نظامی که ما عضو اون هستیم نصف سن اونها هم نیست مطمئنا اونها هم آزمون و خطاهای بسیاری داشتن و حتی مثل ما درگیر تعرفه ها و اتحاد و هماهنگی بودند تا اینی شدن که در حال حاضر میبینیم .
ما هم همین راه رو باید بریم ! امیدوارم هم صنف های ما در آینده قدر زحمات ما رو بدونند.
من شخصا مجرياني رو ميشناسم كه فقط قرارداد واقعي ميبندن و حتي خيلي از وقتا چندين ماه بيكار هستن و مالكين دنبال مجرياني هستن كه صوري امضا كنن و كارشون به اين مجريان واگذار نميكنن
میزان تعیین حق الزحمه براساس 2 آیتم تخصص و میزان زمانی است که صرف آن کار می شود.
مهندس ناظر باید مدافع منافع سازنده باشد/ پایش ناظر از سوی شهرداری
معاون دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی گفت: انتخاب مهندس ناظر ساختمان بر عهده کارفرما و انتخاب بازرس پروژه های ساختمانی با شهرداری هاست.
یه پیمانکار اگه بخواد امروز یه پروژه ای رو قرارداد ببنده باید ۲۰۰% پلوس بزنه شاید بتونه سر به سر تموم کنه
دلم بحال اون پیمانکاری میسوزه که پولشو دولت با اوراق داده یا میخواد بده
رسما این مسئولان کمر پیمانکارها رو شکست...
آهن ۵/ ۲برابر
سیمان ۲برابر
شیرآلات ۲ برابر
آسانسور ۵/ ۲برابر
گرمایشی وسرمایشی ۳برابر
سایر مصالح ۵۰تا۸۰ %
⭕️رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر گفت: متاسفانه گزارشهای ارائه شده از سوی شهرداری تهران و شورای انتظامی نظام مهندسی حاکی آنست که عملا برخورد موثر و پیشگیرانهای با مهندسان ناظر که در فرایند ساخت و ساز قصور داشته اند، انجام نمیشود.
اگر يك سازو كاري درست بشه كه حق مهندس ها به نظام واريز و از طريق نظام به مهندسين پرداخت بشه. فقط فرق اين روش با ارجاء كار اين هست كه مالك خودش مهندسينشو انتخاب ميكنه. و بنظرم من مشكلي نخواهد داشت و ديگه نميتونن درخواشت تخفيف كنند.
نظام مهندسي ميتونه به عنوان يك نهاد ناظر و اتحاديه مهندسان قبول اين مسءوليت را بكنند.
مالكين كلي سود ميكنن از يك ساخت و ساز چرا پس نبايد ما حق و حقوقمون را كامل دريافت كنيم.
با تشكر از همه⛔️⛔️
اگر يك سازو كاري درست بشه كه حق مهندس ها به نظام واريز و از طريق نظام به مهندسين پرداخت بشه. فقط فرق اين روش با ارجاء كار اين هست كه مالك خودش مهندسينشو انتخاب ميكنه. و بنظرم من مشكلي نخواهد داشت و ديگه نميتونن درخواشت تخفيف كنند.
نظام مهندسي ميتونه به عنوان يك نهاد ناظر و اتحاديه مهندسان قبول اين مسءوليت را بكنند.
مالكين كلي سود ميكنن از يك ساخت و ساز چرا پس نبايد ما حق و حقوقمون را كامل دريافت كنيم.
با تشكر از همه⛔️⛔️
اين وظيفه ذاتي سازمانه كه اول شرايط بازرسي توسط شهرداري رو كه فراهم شد بعدش طرح ارجاع رو بگونه اي حذف ميكرد كه تمام زيرساختهاي ناظر مقيم و نماينده كارفرما مهيا ميشد تا طبق شيوه نامه ناظر مسيوليت نظارت مثل قبل رو نداشت
ولي منافع عده اي معلوم الحال در سازمان باعث شد يك شبه مصوبه حذف ارجاع بياد بيرون تا حدود ٢ميليون متر كار توسط اقايون دلالي بشه
معذرت ميخام براشون اصلا مهن نيست كه چه بلايي سر ناظرين مياد
ناظر نمیتواند رابطه مالی با مالک داشته باشد...
اینکه با پیداکردن ناظر توسط مالک مغایرت داره
دلال هم حذف میشه
آنچه در عمل باید اتفاق بیفتد ( که نمی افتد ) این هست که مالک صرفاً یک سرمایه گذار است نه سازنده. باید برای کار خود یک مجری سازنده انتخاب کند و این حق را دارد که جهت نظارت بر کار مجری از خدمات چند ناظر استفاده کند لذا اینجا نظارت یک خدمت به مالک است که کنترل آن. پس ذاتاً نمی توان مالک را مجبور به داشتن مهندس ناظر بدون حق انتخاب کرد. درست مثل طراحی و اجرا یا مثل هر خدمت دیگر مثل حق انتخاب پزشک
متاسفانه بعد از ۵ ماه متوجه نشدم من شیوه نامه رو درست متوجه نشدم یا دوستان مطالعه نکرده اند .
مطابق شیوه نامه وضعیت مسئولیت ناظر کلا فرق میکنه و با پایان کار مسئولیت ناظر تمام میشه و مسئولیت ساختمان بعد از پایان کار با شهرداری و بازرس شهرداری خواهد بود .
اینکجاش مشکل داده و باعث کاهش کیفیت خواهد شد ضمن اینکه مجری و بیمه ساختمان اجباری میشه
بعد
صنف مرغداران
جوشکاران
ارماتوربندا
و...
بدون هیچگونه تشریفاتی قیمتهارو تغییر میدن واب از اب تکون نمیخوره.
این 1ماه هم برای ما گذشت ودوستان ادمین وهمکارانشون فعلا که هیچ اقدامی نکرده و فقط یه گروه فقط به اسم اتحاد در عمل به تعرفه راه اندازی کردند فعلا در حد اسم موندیم.
بنده خیلی هم دوست دارم تریپ باشخصیت وروشن فکربه خودم بگیرم!!!
1- وزارت راه و شهرسازی هرچه سریعتر بخشنامه های لازم را برای تعیین شرایط شکل گیری افراد حقیقی و حقوقی به عنوان بازرس و کنترل کننده ساختمان به ادارات کل اعلام نماید.
2- شهرداریها نسبت به تعیین جایگاه این نهاد وارتباط آن با معاونت شهرسازی و معماری اقدام نماید.
3- سازمان نظام مهندسی نسبت به برگزاری کلاسهای توجیهی برای مهندسینی که می خواهند درآینده به عنوان بازرس به اشتغال ادامه دهند اقدام نموده و همزمان فهرست مهندسین این حوزه را ازمهندسینی که می خواهند دربخش نظارت یا طراحی مشغول به کارباشند حذف نماید. تا مجبورنباشیم ازمهندسینی دراین نهاد استفاده کنیم که همزمان نظارت یا طراحی ساختمانی را برعهده داشته باشند.
4- وزارت محترم کشوردرجهت مساعدت به شهرداری منابع بودجه ای این نهاد را برای شکل گیری وادامه کارتعیین نماید.(درقانون شهرداریها مصوب سال 45 درصدی ازهزینه ساخت برای تامین بودجه این شرکتها درنظرگرفته شده که وزارت محترم کشور با کمک مجلس محترم می توانند همان قانون را باردیگر عملیاتی نماید).
5- همزمان با عملیات فوق کمیته ای با حضور نماینده ای ازکلیه مراجع ذیربط که دربندهای قبل به آنها اشاره شد وسازمان برنامه وبودجه تشکیل گردد تا بر فرآیند شکل گیری و ادامه کاراین نهاد نظارت نموده
عضو هیئترئیسه شورای مرکزی سازمان نظاممهندسی بابیان اینکه طراحی و ایجاد سامانه کارنامهای حرفهای مهندسی و ساختمان در شورای مرکزی شروعشده و در چند ماه آینده رونمایی و مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت. گفت: این سامانه دربرگیرنده تمام اطلاعات هویتی وحرفهای اعضای نظام مهندسان است
تو بعضی از کتاب های قوانین و و مسؤلیت مجری ذکر شده که شخص مجری باید ضمانت های لازم و گارانتی ساختمان رو حداقل برای ۱۰سال آینده انجام دهد، با این تفاسیر هر مشکلی که پیش بیاد و اثبات بشه نتیجه کار مجری بوده، بایستی جوابگو باشد.
خيلي از دوستان از نبود "شأن مهندسي" صحبت ميكنند.بنظرم اين شأن فقط با پرداخت تعرفه بدست نمياد.بياين از روياهامون خارج بشيم.ما اول بايد جايگاه مون رو از مالك پس بگيريم.لازمه كنار گذاشتن مالك از پروسه ساخت،افزايش دانش و توان اجرايي مهندسين هست.پذيرش مسوليت مهندسي در قالب گارانتي پروژه و متناسب با اون ، دريافت حق الزحمه واقعي است.با اين شرايط قطعا تعرفه كار مهندسي بيش از اينهاست.ولي چيزي كه فعلا به مالك فروخته ميشه فقط يك امضاست كه بيش از عرف جاري هم قيمت نداره.
اجارهخونه بیش از 50درصد،
هرآنچیز که به دلار ربط داره، 250درصد،
میوه 100درصد،
ماشین 40درصد،
کرایه تاکسی و اسنپ 30درصد،
کاغذ 70درصد!
.
حقوق ملت هم 10درصد اضافه شده!
نکته ای مهم که مدام مورد تأکید مقامات وزارت محترم قرار می گیرد، ایجاد تحول و اصلاحات در نظام ساخت و ساز و انطباق آن با استانداردهای پذیرفته شدۀ جهانی ست. جا دارد که آن مقامات عالی رتبه توجه داشته باشند و امور فنی را از تدوین آیین نامه گرفته تا کنترل و بازرسی و اجرا تماماً به تشکلها، سندیکاها و انجمنهای صنفی متخصص در آن امور واگذار نموده اند.
✔️سری به بازار ارائه خدمات ساخت و ساز بزنید و ببینید که چگونه پروانه اشتغال های صادر شده برای فارغ التحصیلان رشته های غیر مرتبط از مدارس بی کیفیت چه بر سر کیفیت ساختمانها آورده است؟
✔️بیایید و ببینید که بسازوبفروش ها چگونه بر سر دریافت خدمات از این قشر سر و دست می شکانند؟
✔️بیایید و ببینید که چطور یکبار دیگر دوران تولید ساختمانهای بیکیفیت بر اساس پروانه اشتغال اعضای فاقد سواد فنی و علمی مناسب رونق یافته است؟
خلاصه واقعیت و بازار مطابق قیاس های مع الفارق و رویابافی های ما حرکت نمی کنه بلکه طبق قانون عرضه و تقاضا حرکت می کنه. و همه می دونیم که با حذف ارجاع کار و صوری شدن ناظر مستخدم مالک در بیش از ۹۰ درصد موارد باعث سقوط شدید حق الزحمه این مستخدمین خواهد شد!
صوریگری را میتوان به دریافت حقالزحمه در برابر ارائه خدمات غیر واقعی ازسوي اشخاص حقیقی و حقوقی صلاحیتدار سازمان نظاممهندسی ساختمان اطلاق کرد. در واقع دليل اين عنوان غيرواقعي براي آن است كه شايد مهندسي كه نام و امضاي آن در پروژه ذكر شده، هيچگاه يك بار هم سر ساختمان مذكور حضور پيدا نكند و بناي در حال احداث را يكبار هم مشاهده نكرده باشد اما كيفيت را با امضاي خويش تضمين كرده است.
در واقع ریشه تمامی صوریگریها و امضافروشي ها تحميل مهندس مورد نظر سازمان نظام مهندسي ساختمان به مالك و كارفرماست؛ بهگونهای که او را وادار کردهایم که علاوهبر مهندسان مورد اعتماد خويش که بهصورت واقعی ارائه خدمات میکنند، عده دیگری را با تحمیل هزینهای اجباری و بهصورت صوری بهعنوان مهندسان طراح، ناظر و گاه مجری به استخدام درآورند که هیچ نقشی در فرآیند تولید پروژه ندارند؛ در این میان سازمانهای نظاممهندسی نیز از این فرآیند به نام کنترل و به دلیل انتفاع مالی خود استقبال میکنند.
1- وزارت راه و شهرسازی هرچه سریعتر بخشنامه های لازم را برای تعیین شرایط شکل گیری افراد حقیقی و حقوقی به عنوان بازرس و کنترل کننده ساختمان به ادارات کل اعلام نماید.
2- شهرداریها نسبت به تعیین جایگاه این نهاد وارتباط آن با معاونت شهرسازی و معماری اقدام نماید.
3- سازمان نظام مهندسی نسبت به برگزاری کلاسهای توجیهی برای مهندسینی که می خواهند درآینده به عنوان بازرس به اشتغال ادامه دهند اقدام نموده و همزمان فهرست مهندسین این حوزه را ازمهندسینی که می خواهند دربخش نظارت یا طراحی مشغول به کارباشند حذف نماید. تا مجبورنباشیم ازمهندسینی دراین نهاد استفاده کنیم که همزمان نظارت یا طراحی ساختمانی را برعهده داشته باشند.
4- وزارت محترم کشوردرجهت مساعدت به شهرداری منابع بودجه ای این نهاد را برای شکل گیری وادامه کارتعیین نماید.(درقانون شهرداریها مصوب سال 45 درصدی ازهزینه ساخت برای تامین بودجه این شرکتها درنظرگرفته شده که وزارت محترم کشور با کمک مجلس محترم می توانند همان قانون را باردیگر عملیاتی نماید).
5- همزمان با عملیات فوق کمیته ای با حضور نماینده ای ازکلیه مراجع ذیربط که دربندهای قبل به آنها اشاره شد وسازمان برنامه وبودجه تشکیل گردد تا بر فرآیند شکل گیری و ادامه کاراین نهاد نظارت نموده وبرای کارآیی و بهره وری بیشتراین نهاد سیاست گذاری نماید
✅اقدام موثر وزارت راه و شهرسازی در حمایت از افراد صاحب صلاحیت با پروانه حقیقی .
(NGO: Non Governmental Organization.)
یعنی سازمانی غیر دولتی.
۲ _چرا پروژه های زیر ۶۰۰ متر یا گروه الف باید تک ناظر بشوند ایا مسئولیت حقوقی سایر رشته ها به عهده یک ناظر قرار میگیرد ؟
۳_در استان های کوچک که اکثر پروژه ها زیر ۶۰۰ متر است این بخش نامه ظلم به مهندسین ان استان نیست؟
۴_پروژه های گروه ب ج د چرا باید تحت نظارت یکی از مهندسین عمران یا معمار باشند و الویت با کدام رشته است ؟
۵_ با حذف برخی از مهندسین ناظر از پروژه ها و مسئولیت ان با سایر مهندسین ایا هزینه تعرفه ان مهندسین هم به سایر مهندسین پرداخت میشود ؟
۶_ با توجه به حذف برخی از مهندسین ناظر از پروژه ها در صورت رخ دادن حادث در ان قسمت ایا مسکن و شهرسازی خسارات مالی و جانی را تقبل میکند ؟
۷_ایا این شیوه نامه برای رفاه حال پیمانکاران نوشته شده یا مهندسین و بهره برداران؟