با عرض سلام و خسته نباشید . این جنگنده ای که تولید شده همون اف5 هستش که؟ اون اوایلی که اف5در امریکا بعنوان جنگنده برتر هوایی تولید شد به طرز مأیوس کننده ای اصلا انتظارات رو براورده نکرد و نتوانست نمره خوبی بگیره و جای خودشو داد به اف 14 و اف 15 و اف 16. از همون اول در جنگهای هوایی از پیش بازنده بود .
دوست من سلام. اين شبيه اف 5 هست ولي به صورت کلي تغييرات زيادي درش انجام شده و خصوصيت اصلي اين جنگنده اينه که تماما ساخت داخل هست مخصوصا موتور که ميشه گفت اولين موتور جت ساخت ايرانه که توي دنيا کمتر کشوري ميتونه موتور جت بسازه. بعد اينکه اين جنگده کارش اينه که به سمت هدف خودش حرکت کنه مثلا ي ناو و ي موشک رو به سمتش شليک کنه و يا در نقش ي بمب افکن و در حد رهگيري هليکپتر هم نقش ايفا کنه. در کل کلا با اف 14 فرق داره چون اف 14 يک جنگنده رهگيره و کارش درگيري هوايي با جنگده جت هاي ديگس. F 15 و 16 هم هواپيماهايي هستن که واسه انهدام اهداف زميني و درگيري هوايي ساخته شدن و با اينکه بعد از f14 ساخته شدن بازم f14 ميتونه تو ي درگيري هوايي اونا رو هدف قرار بده چون کارش اينه مخصوصا واسه رهگيري جت هاي ما فوق صوت اف f14 تخصص داره. در کل اين جنگده کارش پشتيباني نزديک نيروها تو جنگه و بودنش بهتر از نبودنشه. بعدم چون بحث نظامي ي مساله حياتي واسه کشوره به زودي رشد و ارتقا حرفه اي اين جنگنده هارو خواهيم ديد. چون پرايد نيست که بگن حالا فعلا مردم سوار بشن تا بعد.
سید علی
۱۳:۰۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
سلام بر دوستان،با تشکر از زحمت کشان وزارت دفاع و پرسنل نیروی هوایی،هواپیما مهندس معکوس اف5 است با کابین نسبتا دیجیتال.اما چنین هواپیمای نیاز جنگ ها امروزی و رقابت با تسلیحات کشور های دورور را برطرف نمیکند چون اف 5 هم برد کم و هم مداومت پراوزی ،هم توان حمل مهمات زیاد و برد راداری بسیارکمی میباشد،بهتر بود مذاکره و روابط بهتری جهت خرید هواپیما های نسل 5 برقرار بشه،هم زودتر به نتیجه میرسند هم از لحاظ زمان و مالی به صرفه است
امیدوار بودم یک جنگنده با طراحی جدید و رادار گریز مشابه f35 ببینیم اما متاسفانه این همان f5 با بدنه 50 سال قبل بود ! که سالهای قبل اسامی دیگری مثل آذرخش داشت ، این تیپ هواپیما بدلیل ظرفیت کم مخازن و ابعاد بدنه دارای محدودیت شدید مداومت پرواز و برد و محدودیت حمل تسلیحات و محدودیت راداری هستند و دیگر اینکه جنگنده های دو کابین بدلیل هزینه های عملیاتی بالا بجز در موارد آموزشی منسوخ شده اند ، یک هواپیمای جنگنده واقعی و کارامد برای ایران بایستی علاوه بر چند منظوره بودن و توانایی تولید انبوه آن باید لااقل توانایی 4-5 ساعت گشتزنی هوایی بدون نیاز سوختگیری و توانایی حمل لااقل 7 تن تسلیحات و نظارت راداری بر شعاع 400 کیلومتری خود را داشته باشد بعقیده من نیروی دریایی و زمینی و پدافند کارهای خیلی بزرگتر و ارزنده تری در خصوص تولید تسلیحات میکنند
با سلام و عرض خسته نباشید، به توانایی ملی نخبگان ایمان داریم و انشاءالله به کوری چشم بدخواهان نظام و ملت ایران روز بروز بر قدرت دفاعی مان افزوده میشود و در سایه آن در زمینه غیر نظامی هم پیشرفت حاصل خواهد شد.
پس قاهر313 که حتی اسپوتنیک در موردش تو مقاله، مطلب داره چیه؟!
ناشناس
۱۲:۴۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
سلام بر شما
من چندیپیش با یکی از دوستان که در پروژه قاهر هستند صحبت کردم
اشان گفتن اون پروژه درحال انجام است و مراحل راه اندازی و استفاده آن چندین سال طول می کشد ، همانطور که جنگنده های دیگر دنیا نیز چنین مراحلی را طی می کنند
ايشالله بزودي پروازش ببينيم,بايد اين دست اوردها ادامه پيدا كنه چون باعث افتخار ايران وايرانيه
نکته سنج ب
۱۱:۵۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
باسلام،در ابتدا به تمامی صنعتگران و جهادگران نیروهای مسلح به ویژه فرزندان ایران زمین اسلامی در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خسته نباشید عرضکرده وخداقوت می گویم.
کوتاه سخن اینکه:
ای کاش روابط عمومی نیروی هوایی و وزارت دفاع با از فعالان عرصه رسانه در زمینه صنایع هوایی در تنظیم خبر مشورت می گرفتند. عنوان خبر این بود "نخستین جنگنده ایرانی با نام «کوثر» " به چه معنا؟ آیا جنگنده های آذرخش،صاعقه1 و صاعقه2 ائلین جنگنده نبودند؟ در عرصه نظامی و به طور کلی صنایع نظامی واژگان معنای حقیقی دارند نه مضمون، نه ایهام و نه کنایه. برای روشن تر شدن مطلب اینگونه ادامه می دهم که: بازسازی جنگنده: جنگنده ای که توسط کشوری دیگری تولید شده و با دانش و تخصص کشور به کار گیرنده عینا بازسازی می شود. جنگنده اف 5 ساخت آمریکا توسط ایران عینا بازسازی شده است. دراین مورد همانند بهینه اسزی است با این تفاوت که درکنار تلفیق تجربه ودانش شرقی وغربی ونوعآوری ایرانی الزام های فناوری قرن 21 در جنگنده ایجاد می شود در تمامی ابعاد آن اعم از سازه،موتور ناوبری و غیره ساخت افزاری و نرم افزاری. تولید جنگنده:از صفر تا 100 به طور کلی با ساختار جدید روبرو هستیم بنابراین صاعقه 2 وکوثر یک جنگنده بهینه سازی شده برای اف5 است. قاهر یک تولید ایرانی است، صاقع 1 یک مدرن سازی اف5 است.باتشکر
تبریک وخسته نباشید میگم به دلاوران نیروی هوایی ارتش وسپاه،تا گور شود آنکه نتواند دید پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را و نظام انقلاب را.
انشالله که خودرو سازی را هم ازجنگال انحصاری چند نفر دربیارن و تولید ملی گوناگون باکیفیت بالا داشته باشند که ملت ایران اسلامی خوشحال و سرافراز از دست ماشین های نامرغوب داخلی وچینی خلاص بشن.
اولا به هرکس زحمت کشیده خسته نباشید میگم،و اما بعد،یک هفته ست که منتظریم پس قاهر چی شد؟ حقیقتا این مثلاً هواپیما که هیچ فیلم و عکس هم ازش نزاشتید؟!! میخاد با خریدهای کشورهای عربی رقابت کنه؟ ای بابا حالم گرفته شد،به خدا چند روزه از مشکلاتم فراموش کرده بودم گفتم حتماً قاهر رونمایی میشه،تازه قاهر هم قابل رقابت با خریدهای این کشورچه های حاشیه خلیج فارس نبود،ولی بازم حس انجام یه کار جسورانه رو به آدم منتقل میکرد، نمیدونم چی بگم
اذرخش نخستین جنگنده بومی بود بعد صاعقه اومد بعد قرار بود قاهر۳۱۳ بیاد همشونم عکساشون واضح هستش پس چرا این نیست
مگه قبلیا بومی نبودن اینکه کابینش شبیه f5
آذرخش دو کابین با موتور ایرانی ساخت داخل و آیونیک نسل 4 که جای تقدیر داره کار حساسی هست وامیدوارم روز به روز شاهد پیشرفت بیشتر باشیم ولی کمی هم دلخورم که حتی از بدنه صاعقه (با دو سکان) استفاده نشده چه برسه به بدنه جدید یک کم نیاز به ریسک پذیری و خودباوری بیشتر داریم
اين دقيقا يك ارتقاء نسبتا سنگين روي f5 هست هر چند همين ارتقاء هم قابل ارزشه اما اين يك جنگنده ي تمام بومي نيست اصلا تو شرايط فعليه اقتصاد امكان داشتن يه پلتفرم ايراني با اين هزينه هاي گزاف وجود نداره
اين دقيقا يك ارتقاء نسبتا سنگين روي f5 هست هر چند همين ارتقاء هم قابل ارزشه اما اين يك جنگنده ي تمام بومي نيست اصلا تو شرايط فعليه اقتصاد امكان داشتن يه پلتفرم ايراني با اين هزينه هاي گزاف وجود نداره
خدا راشکر خیلی خوب است انشاا...باخرید محصولات نظامی جدید وبه روز وانتقال تکنولوژی واستفاده ازدانش جدیدوخریددانشمندان وعلم انان وانتقال به داخل کشورتولیدات دفاعی کشورمان قویتر وپیشرفته تر ازهمیشه باشدوبومی سازی شودانشاا...
احسنت و خداقوت به متخصصان و سازندگانش
ان شاالله در آینده نزدیک جنگنده های پیشرفته تر و قدرتمندتری هم بسازیم و روزی در زمره 2-3 کشور برتر در قدرت هوایی جهان بشیم
خدا شاهده همه خوشحال میشن از پیشرفت
سمند هم میگیم ۱۰۰ درصد خودروی ملی
من فکر میکنم ۱۰۰ درصد یعنی طراحی اجرا وعملیاتی کردن
نه این که منتاژ کردن چند قطعه با یکدیگر
این بدنه چه فرقی با هواپیمای f5میکند
این تصویر
همان f5 هست که حالا دارای آپشنهای متنوعی شده است
موافقم ولی این بزرگتره و قابلیت حمل مهمات بیشتری داره من هم انتظار بیشتری داشتم ولی موتور و آویونیک جدید که حتی مونتاژ داخل هم باشه خودش خبر خوبیه ولی دز ظاهر بیشتر شبیه اصلاح شده آذرخش دو کابینه است
ناشناس
۱۳:۰۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
((به امید افتخار دیگر برای ایران اسلامی)).
ناشناس
۱۰:۳۷ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
ایکاش طراحی جدید هم میشد برروی بدنه هواپیمای قدیمی تجهیزات جدید نصب کردن همین !!
ما بایستی طراحی بدنه کنیم !
قاهر تا اونجایی که من میدونم اصلا قابلیت پروازی نداره
قابلیت نمایشی و آزمایشی داره
وقتی به خروجی اگزوز و موتور اون نگاه میکنید متوجه میشید در صورت روشن شدن پس سوز و دور بالا بدنه آب خواهد شد
همون موقع هم کارشناسان گفتن
ابعاد قاهر اصلا به یه جنگنده شکاری یا بمب افکن شبیه نیست خیلی کوچکتره
امیدوارم روزی بشه با اصلاحات تو طراحی این جنگنده قابلیت پرولز داشته باشه
افرین
انشالله جنگنده نسل 5 هم میسازیم و صادر میکنیم.
ساخت هواپیما خیلی سخت تر از ساخت موشک است.
رعایت ایمنی برای حفظ جان خلبان ساخت هواپیما را خیلی دشوار میکند.
من چندیپیش با یکی از دوستان که در پروژه قاهر هستند صحبت کردم
اشان گفتن اون پروژه درحال انجام است و مراحل راه اندازی و استفاده آن چندین سال طول می کشد ، همانطور که جنگنده های دیگر دنیا نیز چنین مراحلی را طی می کنند
زیاد تولید کنید.
کوتاه سخن اینکه:
ای کاش روابط عمومی نیروی هوایی و وزارت دفاع با از فعالان عرصه رسانه در زمینه صنایع هوایی در تنظیم خبر مشورت می گرفتند. عنوان خبر این بود "نخستین جنگنده ایرانی با نام «کوثر» " به چه معنا؟ آیا جنگنده های آذرخش،صاعقه1 و صاعقه2 ائلین جنگنده نبودند؟ در عرصه نظامی و به طور کلی صنایع نظامی واژگان معنای حقیقی دارند نه مضمون، نه ایهام و نه کنایه. برای روشن تر شدن مطلب اینگونه ادامه می دهم که: بازسازی جنگنده: جنگنده ای که توسط کشوری دیگری تولید شده و با دانش و تخصص کشور به کار گیرنده عینا بازسازی می شود. جنگنده اف 5 ساخت آمریکا توسط ایران عینا بازسازی شده است. دراین مورد همانند بهینه اسزی است با این تفاوت که درکنار تلفیق تجربه ودانش شرقی وغربی ونوعآوری ایرانی الزام های فناوری قرن 21 در جنگنده ایجاد می شود در تمامی ابعاد آن اعم از سازه،موتور ناوبری و غیره ساخت افزاری و نرم افزاری. تولید جنگنده:از صفر تا 100 به طور کلی با ساختار جدید روبرو هستیم بنابراین صاعقه 2 وکوثر یک جنگنده بهینه سازی شده برای اف5 است. قاهر یک تولید ایرانی است، صاقع 1 یک مدرن سازی اف5 است.باتشکر
انشالله که خودرو سازی را هم ازجنگال انحصاری چند نفر دربیارن و تولید ملی گوناگون باکیفیت بالا داشته باشند که ملت ایران اسلامی خوشحال و سرافراز از دست ماشین های نامرغوب داخلی وچینی خلاص بشن.
وباغرورمیگم من یک ایرانیم
مگه قبلیا بومی نبودن اینکه کابینش شبیه f5
امیدوارم هرچه زود تر شاهد پرواز این جنگنده بومی باشیم
ان شاالله در آینده نزدیک جنگنده های پیشرفته تر و قدرتمندتری هم بسازیم و روزی در زمره 2-3 کشور برتر در قدرت هوایی جهان بشیم
خدا شاهده همه خوشحال میشن از پیشرفت
سمند هم میگیم ۱۰۰ درصد خودروی ملی
من فکر میکنم ۱۰۰ درصد یعنی طراحی اجرا وعملیاتی کردن
نه این که منتاژ کردن چند قطعه با یکدیگر
این بدنه چه فرقی با هواپیمای f5میکند
این تصویر
همان f5 هست که حالا دارای آپشنهای متنوعی شده است
باتشکر
ما بایستی طراحی بدنه کنیم !
اگه این پرنده اولین هواپیمای جنگی ایران است پس جنگنده قاهر۳۱۳ که چند سال پیش رونمایی شد چه بود آیا؟
اگه این پرنده اولین هواپیمای جنگی ایران است پس جنگنده قاهر۳۱۳ که چند سال پیش رونمایی شد چه بود آیا؟
قابلیت نمایشی و آزمایشی داره
وقتی به خروجی اگزوز و موتور اون نگاه میکنید متوجه میشید در صورت روشن شدن پس سوز و دور بالا بدنه آب خواهد شد
همون موقع هم کارشناسان گفتن
ابعاد قاهر اصلا به یه جنگنده شکاری یا بمب افکن شبیه نیست خیلی کوچکتره
امیدوارم روزی بشه با اصلاحات تو طراحی این جنگنده قابلیت پرولز داشته باشه