مهندسین ناظر و مجری لازم در هنگام پایان از مالک روی کپی پایان کار امضا بگیرن و بهش ابلاغ نمایید لازم طبق مبحث 22 ساختمان هنگام بهربرداری به صورت دوره ای مقرر در این قانون و فروش ساختمان بعد پرداخت هزینه آن از نظام مهندسی تقاضای اعزام کارشناس جهت بازرسی ساختمان بنماید و این ابلاغ را به خریداران ساختمان نیز اعلام نماید و نظام مهندسی هم در هنگام مراجعه مالکین از خدمات کارشناسان ماده 27 و شرکت های استاندارد آسانسور استفاده نماید اینجوری خیلی از حوادث ساختمانی حین بهربرداری به گردن مالک میوفته و در دادگاه احتمال محکومیت مهندسین حین ساخت کمتر میشه البته در دفاعیات دادگاه و هیئت کارشناسی هم باید این مطالب ذکر بشه
نمونهی بارز فساد و رانت بدلیل عدم شفافیت همه جانبه در امور جاری و فرآیندها در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران
لیست فوق مربوط به سال ١٣٩٨ است که رئیس وقت سازمان تهران، نفراتی را برای گرفتن وام بانکی به بانک رسالت معرفی مینماید و عجیب اینکه ایشان اصلاً عضو سازمان نظام مهندسی نیستند و چه بسا که مهندس هم نباشند!
بازرسان سازمان و نهادهای بازرسی و نظارتی در سازمان و اداره کل و وزارت راه و شهرسازی و غیره... حتماً کلاهتان را بالا بگذارید!
سلام برابر آگهی پیوست دارن شرکت های مجری ذی صلاح زیر مجموعه وزارت راه شهرسازی رو خرید فروش میکنن دلال ها ، در صورتی که پروانه مهندسی قائم به ذات شخص است و قابل خرید فروش نیست لازم وزیر راه شهرسازی طی آیین نامه ای با راهکار عملی ثبت شرکت ها و کنترل ها در سامانه ای کشوری جلوی این اقدامات رو بگیره و اجازه نده کنترل شرکت به دست افراد غیر از مهندس دارای صلاحیت بیوفته و استقلال آنها را ازشون بگیره و امضا فروشی توسط دلال ها رخ دهد لذا لازم است دادستانی کل کشور به این موضوع به عنوان حمایت از حقوق عامه مردم و بهربرداران اپارتمان ها ورود نماید
با تفسیر این نامه به نظر میرسد سازمام ثبت اسناد و املاک که نماینده قوه قضائیه میباشد ،بدون کنترل رعایت مقررات ملی (شناسنامه فنی ساختمان )برای صدور سند اقدام مینماید ،میتواند مقصر تخریب ساختمانها و باعث ضررهای جانی و مالی در هنگام زلزله و حوادثی مانند متروپل باشد . ..گناه بهره بردار چیست که به سیستم اعتماد کرده و با این تفکر که ساختمان توسط مجری ذی صلاح احداث شده و تمام مقررات ملی در آن انجام گرفته و ارگانهای نظارتی و کنترلی تائید و شناسنامه فنی و پایانکار کنترل گردیده و سند صادر شده است ؟
سلام برابر مواد 15 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1374و برابر ماده 29 آیین تانه اجرایی ماده 33 قانون مذکور مصوب 1383 هیئت مدیره نظام مهندسی ها مکلف اند بر کار مهندسین طراح و ناظر و مجری نظارت نمایند ولی متاسفانه این وظیفه رو انجام نمیدن و به دستور بساز بفروش ها مهندسین قانون مند رو عزل میکنن لذا تقاضا داریم در کلیه پرونده های ساختمانی که قرار است مهندسین محکوم شوند به عنوان مسبب حادثه در این موارد هیئت مدیره نظام مهندسی نیز به عنوان مسبب حادثه به دلیل عدم نظارت و کنترل مهندس نیز محکوم بشود تا درس عبرتی برای هیئت مدیره های فاسد نظام مهندسی هایی بشود که به وظیفه نظارتی خود عمل نمیکنن و حتی مانع اجرای مقررره توسط مهندسین قانونمند میشوند بهترین ابزار دادگستری در اجرای مقرررات و دفاع از جان مردم در برابر مهندسین فاسد در هر جایگاهی محکوم نمودن مقامات مافوق و رعایت سلسه مراتب در محکومیت میباشد بدیهی است همیشه فساد مقامات مافوق باعث فساد سیستم و نا کارآمدی آن و وقوع حوادثی مانند متروپل میشود نگذاریم این حوادث تکرار بشه
برای جلوگیری از امضافروشی و پروانه فروشی و مدرک فروشی در شرکت های خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن نظام مهندسی باید ترتیبی اتخاذ شود که مدیرعامل و اعضای هیات مدیره و سهامداران شرکت آزمایشگاهی توسط شرکت بیمه شوند و هفته ای ۴۴ ساعت در محل آزمایشگاه حضور داشته باشند از ۸ صبح تا ۴ عصر
مدتی پیش ، دیوان عدالت اداری در صدور رای ممنوعیت حضور کارکنان دولت در ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها، استناد کرده بود که سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یک نهاد عمومی غیردولتی و دستگاه اجرایی است. خوب با این حساب یک اتفاق جدید در استان آذربایجان غربی افتاده.
سازمان بازرسی استان آذربایجان غربی ، رییس فعلی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان غربی را یک بازنشسته محسوب کرده که مشمول ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان در دستگاه های اجرایی است. خوب علی القاعده این تفکر سازمان بازرسی آذربایجان غربی قابل تعمیم به سایر استان ها هم هست لیکن یک حرف جدیدتر.
آیا ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان مشمول آقای شکیب رییس کنونی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور هم می شود؟ باید بررسی شود ایشان بازنشسته هستند یا خیر؟
درسته که هییت علمی دانشگاه تلویحا بازنشستگی ندارند اما این موضوع به حوزه دانشگاه و تدریس مربوط میشود نه به حضور در یک دستگاه اجرایی.
قابل توجه مالكين و سازندگان محترم
پيرو اصلاح قانون حق بيمه تامين اجتماعي كارگران ساختماني و بخشنامه مورخ ١٤٠٢.١.١٩ سازمان تامين اجتماعي، دريافت حق بيمه از مبالغ جرايم كميسيون ماده صد شهرداري ممنوع مي باشد و سازمان تامين اجتماعي فقط ميتواند از عناوين عوارض ذكر شده در پروانه ساختماني و آراي كميسيون ماده صد اين مبلغ را دريافت نمايد. همچنين تاريخ قطعيت رأی عوارض ابقاء ملاک عمل سازمان تامین اجتماعی در نحوه محاسبه حق بیمه کارگران ساختمانی می باشد.
چرا سامانه سیامک وزارت راه و شهرسازی برای صدور و تمدید پروانه و ارتقای پایه مهندسان، کند و ضعیف عمل میکند؟؟ گاهی اوقات یک ارتقای پایه از ۲ به ۱ حدود ۵ ماه طول میکشد که این هدر دادن عمر و وقت مهندسان و سرمایه های انسانی کشور است
با سلام . متاسفانه بازدید های بخش نظارت عالیه اداره کل راه و شهرسازی از ساختمان های در حال احداث اصلا کافی نیست و در مدت ۱ سال یا ۲ سال اجرای پروژه کلا ۱ بار به کار مهندسان مجری سرکشی میکنند که در همین یکبار حضور سرساختمان هم حتی کارت شناسایی مهندسان را نمی بینند و چه بسا نگهبان ساختمان خودش را به جای مهندس مجری جا بزند و همين عامل باعث گسترش امضافروشی مهندسان مجری شده. لذا ۲ راهکار متصور است که یکی افزایش جذب و استخدام بازرسان و ناظران جدید و فعال در بخش نظارت عالیه اداره کل راه و شهرسازی استان ها است . دومین راهکار ، برای بررسی حضور یا غیبت مهندس ناظر و مجری در مراحل مختلف ساخت و ساز نرمافزاری تهیه شود که با یک لینک، ارتباطی بین نظام مهندسی و شهرداری برقرار میکند که حضور مهندس ناظر و مهندس مجری در محل پروژه با یک اپلیکیشن با جی.پی.اس. فعال بررسی و گزارشات به صورت آنلاین ارسال میشود
برای بررسی حضور مهندس ناظر در مراحل مختلف ساخت و ساز نرمافزاری تهیه شده که با یک لینک، ارتباطی بین نظام مهندسی و شهرداری برقرار میکند که حضور مهندس ناظر در محل پروژه با یک اپلیکشن با جی.پی.اس. فعال بررسی و گزارشات به صورت آنلاین ارسال میشود؛ این سامانه بزودی به مرحله اجرا میرسد.
سران مملکت، از یک طرف جوانان را به حضور در بخش خصوصی و پرهیز از اشتغال در بخش دولتی تشویق میکنند ولی در مقابل، حتی حاضر نیستند نظام مهندسی را به عنوان شغل ثابت و رسمی دارای بیمه تامین اجتماعی محسوب کنند . این همه تناقض نشان از وجود رانت و فساد و بی عدالتی در بدنه نظام مهندسی است که تا زمانیکه کارمندان و بازنشستگان دولتی از دریافت پروانه اجرا و نظارت و طراحی نظام مهندسی منع نشوند همچنان ادامه دارد
شرکتهای مجری مشاور آتشنشانی ملزم به کارگیری چهار نفر از اعضای پروانه دار سازمان نظام مهندسی ساختمان در چهار رشته عمران ، معماری ، برق و مکانیک بر اساس مندرجات دستورالعمل ابلاغی نامه شماره ۱۸۹۷/ش مورخ ۱۳۹۸/۰۸/۰۶ می باشند.
مهندسان ناظر و مهندسان مجری به جی پی اس دارای حسگر اثر انگشت مجهز شوند تا موقعیت و حضور خود سرساختمان ها را به کمیته مجریان و کمیته نظارت مضاعف نظام مهندسی اعلام کنند . و با مهندسان امضافروش و غایب سرساختمان برخورد قانونی شود
با استعلام سوابق بیمه تامین اجتماعی مهندسان مجری ، میتوان مهندسان شاغل در ارگان های دولتی را تشخیص داد .
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
ریاست محترم سازمان نظام مهندسی استان هرمزگان
با سلام، احترام
به استناد ماده ۱۵۶ قانون آیین دادرسی مدنی مراتب ذیل "رسماً" به حضرتعالی به عنوان رئیس هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان اعلام میگردد:
مسئولین در شورای مرکزی وقتی اجرت و دستمزد واقعی اعلام نمیکنید و حق آنها نمیدهید ‼️
وقتی مهندسان بیمه ندارند واز جیب خودشان پرداخت میکنند ‼️
وقتی مهندسان امنیت شغلی ندارند ‼️
آیا ظلم در حق مهندسان کردند یا خیر ⁉️ جای این مسئولین نظام مهندسی کجاست در بهشت یاجهنم⁉️
باور کنید اگر دستورالعمل منع تعارض منافع را اجرایی می کردند شاید هیچ احتیاجی به افزایش تعرفه نبود
چرا ؟
چون اگر من و شما امضا نکنیم کار مندهای دولت که به نظام مهندسی به عنوان شغل دوم نگاه می کنند با همین ۲۵ درصد افزایش و شاید با ۵۰ درصد تخفیف نقشه ها امضا می کنند .
مشکل باید اساسی حل شود
چون مافیایی متشکل از پرسنل شهرداری ها و مهندسین عضو سازمان و یا شرکت های حقوقی نظام مهندسی وجود دارد و این پروژه ها در همان مراحل ابتدایی دریافت پروانه توسط پرسنل شهرداری گلچین شده و به مهندسین خودی داده میشود.
این وسط حداقل ۵۰ درصد از مبلغ تعرفه بابت همین دلال بازی ها بین اینها تقسیم میشود.
تعرفه خدمات مهندسی اگر در سال های پیش چیزی شبیه به شوخی بود،امسال هزینه های ساخت و ساز ابلاغی شورای مرکزی که مبنای محاسبه تعرفه می باشد ،توهین است!
توهین به شعور و تخصص مهندس... نه تنها نادیده گرفتن واقعیت های معیشتی جامعه که نادیده گرفتن واقعیت های تخصصی ساخت و ساز است !!
آیا با اعلام غیر واقعی هزینه ساخت و ساز روی کاغذ ،تورم مهار می شود؟ هزینه ساخت و ساز ،مسکن و مصالح در واقعیت کاهش می یابد؟
کیفیت مسکن و خدمات مهندسی افزایش
می یابد؟
ماده (۵) قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب ۹/۸/۱۳۸۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی و تبصرههای آن به شرح زیر اصلاح میگردد:
الف- سازمان تامین اجتماعی مکلف است با دریافت هفت درصد (۷%) حق بیمه سهم بیمه شده از مأخذ کسر حق بیمه از کارگران دارای پروانه مهارت فنی شاغل مستقیم در امر، احداث و یا افزایش زیربنای ساختمان، تجدیدبنا، تعمیرات اساسی و یا تخریب آنها و دریافت حق بیمه سهم کارفرمایی مربوطه از محل متراژ ساختوساز، این کارگران را بیمه نماید.
سلام برابر مواد 2و 34 قانون نظام مهندسی شهرداری مکلف است قانون نظام مهندسی رو رعایت نماید ولی این کار رو انجام نمیده و اسم مشاور مکانیک خاک رو در پروانه ساختمان نمیاره و همین باعث میشه بساز بفروش ها در برابر ناظر و طراح سازه مقامت کنن و خطر ناک ترین مرحله ساختمان که ایمن سازی گودبرداری میباشد رو رعایت نکنن و نقشه سازه نگهبان و شیوه خاکبرداری اخذ نکنن و با جان همسایگان و مردم بازی بشه پیشنهاد میشود دادستان ها به عنوان شروع به جرم قتل شبه عمد مجرمین این حوزه رو تحت تعقیب قضایی قرار بدن تا درس عبرتی برای سایرین بشه و جرم ماده 40 قانون نظام مهندسی و مبحث 8مقررات ملی ساختمان جدی گرفته شود و کلیه گود های رها شده غیر ایمن پر شوند
سلام شهرداری های کشور قصد دارند صدور پروانه ساختمان را 2مرحله ای نماید و مرحله اول پروانه شهرسازی و مرحله دوم پروانه ساخت را صادر نماید امید واریم شهرداری نخواهد مقررات نظام مهندسی و استقلال مهندسین ناظر و طراح و مجری رو از بین ببرد چون طبق مواد 2و 34 و 40 قانون نظام مهندسی مکلف به رعایت مقررات نظام مهندسی است و کلا هم شهرداری طبق تبصره 14ماده 55قانون شهرداری مکلف به رفع خطر از بنا های شهر میباشد و در پرونده های دادگستری قابلیت محکومیت دارد اگر در کار نظام مهندسی اخلال ایجاد نماید و نظام مهندسی یک کمک برای شهرداری است و محافظت جان مردم است ولی بازویی اجرایی و قدرت نظام مهندسی شهرداری میباشد اگر بنا باشد همان اول شهرداری عوارض را بگیرد و در هنگام ساخت به گزارشات توجه ننماید مسئولیت حقوقی و کیفری خواهد داشت اسامی کلیه مهندسین طراح و مجری و ناظر باید در پروانه ساختمانی ثبت شود طبق مقررات و آیین نامه ها و مبحث دوم مقررات ملی ساختمان نباید حادثه متروپل تکرار شود
تقاضا داریم برای اجرای عدالت و تحقق مساوات و توزیع عادلانه کار بین تمامی مهندسان مجری، ارجاع کار اجرا هم همانند کار نظارت از طریق سامانه ارجاع کار فعلی انجام شود .
اما چند سوال
چرا قانون تعارض منافع توسط مجلس تهیه نشده تا در ایران هم شاهد برخورد با فساد تعارض منافع باشیم؟ مجلس در سال آخر خودش ،این قانون را تهیه و تصویب می کند؟
آیا اطلاع دارید بین تجمعات فعلی در اسراییل در اعتراض به تصمیم اصلاحات قضایی نتانیاهو و تعارض منافع رابطه مستقیم هست؟
آیا روزی در ایران شاهد تجمع مقابل آرایشگاهی که زنان مسئولین به آن میروند، خواهیم بود؟
فارغ از بحث تهیه قانون تعارض منافع توسط مجلس، چرا دستورالعمل تعارض منافع منع استفاده از پروانه اشتغال مهندسی در جهت ارتقا سلامت اداری حوزه فنی_مهندسی توسط وزارت راه و شهرسازی رفع ابهام نمیشود؟
پ.ن:قصد دارم مدتی بجای انتشار مستندات فساد مسئولین خودمان به نحوه برخورد با فساد خصوصا تعارض منافع در ابعاد بین المللی بپردازم تا آگاهی عمومی نسبت به آن بالا برود و خواستار تصویب و اجرای قانون تعارض منافع شوند.
ماده ١٢٣ آئين نامه اجرايى قانون نظام مهندسى و كنترل ساختمان- نظريه هاى وزير راه و شهرسازى
١)مدت زمان تصدى سمت هاى هيات رئيسه
٢)ممنوعيت تصدى سمت هاى اجرايى سازمان توسط اركان
٣)تغيير اقامتگاه اشخاص حقيقى و حقوقى عضو سازمان
٤)ممنوعيت عضويت پرسنل شاغل وزارت راه و شهرسازى در اركان سازمان
٥)الزام داشتن پروانه اشتغال معتبر در زمان تصدى اركان سازمان
٦)اختيار انتخاب طراح و آزمايشگاه و مجرى توسط مالك
٧)تناسب تعداد اعضاى هيات مديره هر استان با تعداد اعضاى هر رشته
٨)ممنوعيت تصدى همزمان سمت هاى اركان سازمان
٩)مرجع رسيدگى به تخلفات حرفه اى اركان سازمان
١٠)ممنوعيت تصدى بيش از يك شغل و سمت هاى داراى تعارض منافع
تومملکتی که وزیرراه وشهرسازیش ۲واحدمهندسی ساختمان در دانشگاه پاس نکرده هیچ انتظاری نداشته باشید
بنظرمن قبل ازهرکارواقدامی باید دست به برکناری وتغییروزیرزد
چرا قانونی که وجود دارد، سازمانها ها از اجرای آن بی تفاوت هستند!
چرا اعضای سازمان برای پیاده کردن و اجرا کردن قانونی که وجود دارد هر روز باید شکایت به دیوان ببرند!
چرا وزارتخانه و ادارات کل راه و شهرسازی استان ها به وظیفه ذاتی خودشان عمل نمیکنند و پیگیر این گونه مسائل نمیشوند!
چرا قانون رو با زور دیوان عدالت باید پیاده کنند!
هنوز استانهایی هستند که برای ساختمانهای گروه د هم مجری رو الزامی نکردند،
و وزارتخانه ای که بیخیال از کنار این تخلفات چشم پوشی میکنند.
و هیت مدیره های بیتفاوت.
پیرو رای دیوان عدالت اداری و پیگیری های ریاست محترم سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان شرقی جناب آقای دکتر دیزجی و آقای مهندس رنجبر و اعضای محترم هیات مدیره
در جلسه هیات چهار نفره استان مقرر گردید استفاده از خدمات مجری برای تمام طبقات حتی یک طبقه الزامی گردد
شورای مرکزی این همه پول از استانها میگیره،
این همه حقوق نجومی میده،
این همه حق جلسه میده به اعضا،
این همه کمیسیون و کمیته تخصصی تشکیل داده،
این همه حق جلسه از جیب اعضا میده به این کمیسیون های پوچ.
دقیقا میشه اعلام کند چه کاری رو به نتیجه رسونده!
فقط هر از چند گاهی، یه پیامی منتشر میشه
میگن ما پیگیر بیمه مهندسین هستیم.
پیگیر شرح خدمات هستیم
و مثل سازمان ملل فقط ابراز نگرانی میکنه.
کدوم کار رو به نتیجه مطلوب رساندند!
بیمه مهندسین
شرح خدمات
ساختار شکست درست،
تعرفه
خب اگر قراره خود اعضا انجام بدن، لااقل تعطیل کنند این شورای رو. این همه هزینه برای چه!
شورای مرکزی این همه پول از استانها میگیره،
این همه حقوق نجومی میده،
این همه حق جلسه میده به اعضا،
این همه کمیسیون و کمیته تخصصی تشکیل داده،
این همه حق جلسه از جیب اعضا میده به این کمیسیون های پوچ.
دقیقا میشه اعلام کند چه کاری رو به نتیجه رسونده!
فقط هر از چند گاهی، یه پیامی منتشر میشه
میگن ما پیگیر بیمه مهندسین هستیم.
پیگیر شرح خدمات هستیم
و مثل سازمان ملل فقط ابراز نگرانی میکنه.
کدوم کار رو به نتیجه مطلوب رساندند!
بیمه مهندسین
شرح خدمات
ساختار شکست درست،
تعرفه
خب اگر قراره خود اعضا انجام بدن، لااقل تعطیل کنند این شورای رو. این همه هزینه برای چه!
مشکل عمده جامعه مهندسی نداشتن اتحاد است!
اگر مهندس ها متحد باشند و تصمیم بگیرند که هیچ کس تا واقعی شدن تعرفه کوچکترین کار را هم قبول نکنند انوقت است که ساخت و ساز میخوابد و ولوله در مملکت میفتد همان موقع است که قانون شکنان و خائنان با التماس به سراغ مهندسان خواهند امد،تعرفه ها واقعی خواهد شد و شان مهندسی حفظ خواهد شد.
طبق ماده 9 قانون نظام مهندسی تعیین حق عضویت بعهده هیئت مدیره استان هست البته بعداز تصویب مجمع. بنابراین ابلاغیه آقای شکیب مخالف قانون میباشد.(انجمن مهندسان فقیر)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۱۴ فروردين ۱۴۰۲
سازمان نظام مهندسی به کدام سو میرود؟! تا وقتی شایسته سالاری در سازمان حاکم نشود و مناصب و سمتها بر اساس روابط و یا بده بستان ها و گروکشی تقسیم میگردد وضعیت نابسامان سازمان نظام مهندسی همین است و خواهد بود! مگر میشود ارکان شورای انتظامی و بازرسان بدون استعلام صلاحیت انتخاب گردند؟! از هیئت مدیره میخواهم کسانی را انتخاب کنند که سوء پیشینه و سوء اشتهار و سوء مدیریت نداشته اند.
عدم کاهش ظرفیت پایه ها و عدم افزایش تعرفه ها به نفع چه گروهی از جامعه مهندسان در حوزه ساخت و ساز شهری است ؟ ؟ ؟
آیا مقامات نمی دانند ؟ ؟ ؟
سیل فارغ التحصیلان رشته های ساختمان را نمی بینند ؟ ؟ ؟
بازرسان اداره کار بر حضور و غیاب مهندسان مجری نظام مهندسی سرساختمان ، کنترل بیشتری داشته باشند و ترجیحا مهندسان مجری و ناظر ساختمان به دستگاه GPS مجهز شوند
وزارت راه شهرسازی از یک طرف میگه سرپرست کارگاه بایدمقیم باشه وکار نظارتی هم نداشته باشه خب اگر قراراینجوری باشه چرا کارمندان دولتی و کارمندان شرکت های خصوصی ، کار نظارت میگیرن تناقض دلیل بطلان یکی از ادعاهاست
در سال 1352 قانون نظام معماری و ساختمان به تصویب مجلس وقت رسید و در سال 1356 اصلاحیه آن نیز به تصویب رسید در سال 1371 قانون نظام مهندسی ساختمان به تصویب مجلس رسید و طبق ماده 20 این قانون قانون نظام معماری و ساختمان مصوب 1352و اصلاحیه مصوب 1356ان باطل شد و در سال 1371 مهلت 2ساله قانون مذکور طی ماده واحده ای در سال 1373 یک سال تمدید شد و در سال 1374 نیز قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به تصویب مجلس رسید که در ماده 42 آن ایین نامه اجرایی قانون سال 1371 باطل اعلام شد ولی هنوز برگ تعهد نظارت و طراحی شهرداری ها بر اساس قانون باطله نظام معماری و ساختمان مصوب 1352میباسد و شهرداری ها هنوز این برگه تعهد رو اصلاح نکردن و عبارت قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1374 را جایگزین آن نکردن در رای وحدت رویه 786هیات عمومی دیوان عالی کشور سال 1398نیز به قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1374 استناد شده است
منبع سایت دستور قوه قضائیه
با سلام
درخواست میشود پروانه نظارت، طراحی و اجرای ساختمان افراد دارای حقوق دولتی و شرکتی در سازمان نظام مهندسی باطل نمایید. با اجرای این مطالبه، مشکل بیکاری جوانان و تحصیلکردههای زیادی حل میشود. ساختمانها ناظران تماموقت خواهند داشت و اصولی ساخته میشوند.
نباید یک فرد هم پروانه نظام مهندسی داشته باشد و هم حقوق دولتی یا شرکتی
در سال گذشته به شرکتهای مهندسین مشاور اجازه داده شد بنابه ضرورت و حجم زیاد کار پروانه های حقوقی جهت طراحی و نظارت طرحهای مسکنهای ملی داده شود و به شرکتهای متقاضی پروانه داده شد.اما بعدا کارها به دفاتر نظام مهندسی ارجاع داده شد و آنهم دفاتر خاص و محدود .چگونه هست که این اتفاق میافتد؟!چه کسانی در این ماجرا نقش داشته اند ؟دلیل اینکار چیست؟چگونه هست که دفاتر معدود دفاتر حقوقی نظام مهندسی باید کار داشته باشند و در حال بلعیدن کارها باشند و دفاتر حقیقی اکثرا بیکار ولی به مهندسین مشاور که میرسد کار از آنها گرفته و به دفاتر نظام مهندسی داده می شود؟اینور بام تابستان اونور بام زمستان ؟!
برابر بند د ماده 32 و 40 قانون نظام مهندسی کارکنان وزارت راه شهرسازی و هیئت مدیره های نظام مهندسی ها نباید در کار بساز بفروشی ساختمان باشند چون دارای تعارض منافع هستن و مقررات مهندسی رو اجرا نمیکنن اینکه الان در سال جدید هنوز تعرفه مهندسی ابلاغ نشده به همین دلیل ولی خب اگر به مهندسین لطمه نزنن ماهم ازشون شکایت نمیکنیم وگرنه برابر مواد فوق و مواد 570 و 576قانون مجازات اسلامی علاوه بر انفصال خدمت مجازات کیفری نیز در انتظار آنها میباشد و پروانه های ساختمانی صادر و تراکنش های حساب های بانکی آنها به راحتی قابل پیگیری از طرف دادسرا میباشد. اصولا بساز بفروش ها نباید با مقررات مهندسی مخالفت کنن بلایی که سر مالک متروپل آمد باید درس عبرتی برای همه باشه که چه طوری وراث وی هم محکوم به پرداخت خسارت شدن و چون هر هزینه ای برای ساختمان بشه همون قدر میزارن روش و ساختمان رو میفروشن پس بهتر همه مقررات رو اجرا کنن تا در آینده با حین کار با قوه قضائیه درگیر نشن بلاخره همه دنبال یه لقمه حلال بدون دردسر هستن چرا خلاف جریان رودخانه حرکت کنن وقتی میتونن باهم کار کنن و کسب درآمد بدون درگیری با قوه قضاییه داشته باشن
آیا وقت آن نرسیده است که مهندسان ساختمان به طوریکجانبه برای احقاق حقوق خود اقدام انقلابی کنند در حالیکه نمایندگان فاسد و رانت خوار و نجومی بگیر کمیسیون عمران مجلس از اصلاح قانون نظام مهندسی بعد ۸ سال عاجز ماندند ؟
هیج یک از بند های قانون نظام مهندسی مصوب 1374 و آیین نامه اجرایی آن نگفته برای اخذ پروانه اشتغال باید گواهی سابقه کارارائه داد به نظام مهندسی فقط صفحه 72 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان گفته برای اخذ اولین پروانه اشتغال باید گواهی سابقه کار ارائه کرد و در سامانه سپامک وزارت راه شهرسازی هم ذکر شده برای اخذ اولین پروانه اشتغال سابقه کار نیاز است و قانونا برای ارتقا پایه گواهی سابقه کار نیاز نیست اصولا دولت اومد اخذ پروانه رو در قالب سامانه مطرح کرد تا شروط غیر قانونی و مجرمانه ای که خلاف مقررات بود و حقوق قانونی افراد رو نقض میکرد و طبق ماده 570قانون مجازات اسلامی مجازات کیفری برای تصویب کننده آن وجود دارد حذف بشه لذا لازم نظام مهندسی ها و ادارات راه شهرسازی توجه کنن طبق مقررات عمل کنن و بابت ارتقا پایه از مهندسین گواهی اشتغال نخوان در خود سامانه هم نمیخواد
*نظام مهندسی موظف به شفاف سازی در حوزه پرداخت ها و دریافتی ها شد.*
*وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی نامه ای به دکتر حمزه شکیب، یادآور شده است؛ ” طبق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ( مصوب ۱۳۷۸ مجلس شورای اسلامی)، حق دسترسی مردم به اطلاعات عمومی دستگاه های حکومتی، نهادهای عمومی و موسسات خصوصی ارائه دهنده خدمات عمومی محترم است و در این راستا، « سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور » نیز موظف است بر اساس قانون، واحد سازمانی مورد نظر را با قید نام مقام مسئول جهت درج در سامانه مذکور معرفی کند.*
مهندسان چندشغله و امضافروش و پروانه فروش و مدرک فروش که مهر نظام مهندسی را اجاره میدهند باید محکوم شوند .
ناشناس
۱۴:۵۴ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
تا وقتی تعداد جواز ساختماني صادر شده توسط شهرداری در یک سال از تعداد مجری ها کمتر باشه رسیدن به همچین اتحادی برای قیمت گذاری یکسان قراردادهای اجرای ساختمان غیر ممکنه،
سال گذشته اگر اشتباه نکنم به ۲۰۰ مجری شهر اراک کار نرسیده بود.
چرا به مهندسان عمران و کارشناسان معماری ، یک پروانه اشتغال مجری داده میشود. در حالیکه شرح وظایف کارشناسان معماری با شرح وظایف مهندسان عمران متفاوت است .
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
سلام احتراما به استحضار میرسانیم سال 1402 رسید ولی برخلاف بند 15 ماده 15 قانون نظام مهندسی وزیر راه شهرسازی هنوز تعرفه خدمات مهندسی رو ابلاغ نکرده است از آنجایی که درامد مهندسین از تعرفه میباشد عدم ابلاغ آن در سال جدید طبق قیمت واقعی ساخت ساختمان باعث کاهش درآمد مهندسین و عملا اجبار آنها به اخذ رشوه از بساز بفروش ها و تایید خلاف آنها میباشد سهمیه های فعلی مهندسی سالانه به صورت نصفه پرمیشه و با تعرفه های فعلی که متناسب با تورم افزایش نیافته حتی یک حقوق کارمندی دولت هم به مهندسین نمیرسه لذا چون عدم رعایت بند 15ماده 15 قانون نظام مهندسی مصوب 1371 مجلس ترک فعل وزیر راه شهرسازی محسوب میشود و هنوز جواب نامه رئیس سازمان نظام مهندسی را نداده است تقاضا داریم شما مرجع قانونی وزیر راه شهرسازی را طبق ماده 570 و 576 قانون مجازات اسلامی به دلیل نقض حقوق قانونی مهندسین و عدم اجرای مقررات تحت تعقیب قضایی قرار بدهید لازم به ذکر است وزیر محترم هنوز اقدامی در خصوص ارجاع طراحی و مجری ذی صلاح برابر بند 8ماده 15 قانون نظام مهندسی نیز انجام نداده و باعث کاهش قدرت قانونی مهندسین طراح و مجری شده اند و آنها رو مجبور کرده اند امضا فروشی نمایند که برابر مواد 570 و 576 قانون مجازات اسلامی خواستار تعقیب ایشان در این خصوص نیز هستیم زیرا ایشان برابر ماده 35 قانون نظام مهندسی ناظر عالیه این قانون نیز میباشند.
۸ - تنظیم روابط بین صاحبان حرفههای مهندسی ساختمان و کارفرمایان و کمک به مراجع مسوول در بخش ساختمان و شهرسازی در زمینه ارجاع مناسب کارها به صاحبان صلاحیت و جلوگیری از مداخله اشخاص فاقد صلاحیت در امور فنی.
برابر بند 8 ماده 15 قانون نظام مهندسی هیئت مدیره مکلف است موارد فوق رو انجام دهد عدم رعایت موارد فوق برابر مواد 570و 576 قانون مجازات اسلامی و ماده 40 قانون نظام مهندسی جرم کیفری است ارجاع نظارت طراحی اجرا از وظایف هیئت مدیره نظام مهندسی میباشد برابر مقررات فوق ولی گرفتن هزینه طراحی و اجرا از مالک توسط نظام مهندسی و پرداخت آن به مهندس طراح و مجری حداقل وظیفه نظام مهندسی میباشد و در برابر قانون مجلس هیچ ارگانی نمیتونه مخالفت کنه این قانون میگه ارجاع خدمات ولی در بحث طراحی و مجری ذی صلاح ما خواستار واسطه شدن نظام مهندسی هستیم گرچه این قدرت قانونی رو داریم ارجاع طراحی و مجری رو هم بخواهیم
وقتی یک دولت ناکارآمد باشد نتیجه این میشود که بیمه تامین اجتماعی با سختی کار برای کارگران فضای سبز شهرداری وجود دارد ولی بیمه تامین اجتماعی برای مهندسان ناظر ساختمان وجود ندارد
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
اگر صنف مهندسی سازمانی به نام نظام مهندسی داره پس این سازمان باید خودش در مورد تعرفه خدمات مهندسی مطابق مقررات و نرخ روز ،تصمیم گیری کند! وگر نه بودن یا نبودنش چه توفیری دارد یکباره منحلش کنن ببره پی کارش!
وزارت چه کاری و چه خدماتی به مهندسان میدهد که حالا هم برای تعرفه تصمیم بگیرد!؟به جز صادر کردن یک پروانه خشک و خالی چه کار دیگری انجام میدهد!؟
تا به دنبال مچ گیری از مهندس ها و محکوم کردن انهاست که چرا توی ساختمان ال شده و بل شده!!
سازمان نظام مهندسی اگر برای مهندس است باید تمام و کمال به دنبال حمایت از صنف خود باشد.
چطور صنف پیاز فروش قبل از اتمام سال قیمت پیاز سال بعد رو اعلام میکنه اینا نمی تونن!؟!
تازه اگه یه تعرفه شکسته بسته و غیر واقعی هم اعلام کنن چن ماه برای اجراش وقت میذارن!که پرونده های از فلان تاریخ به قبل رو شامل نمیشه و غیره!
ناشناس
۰۱:۵۲ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
اميدوارم، و در حقيقت بايد، در اصلاح قانون جديد نظام مهندسی، حرفه معماري از سازمان نظام مهندسي جدا و مانند همه جاي جهان معماران مستقل از مهندسان و در سازمان معماري و شهرسازی قدرتمندي فعاليت كنند.
تا شاهد ارتقا کیفیت فضای معماری و شهرسازی متعالی در اینده باشیم.
من تازه الان متوجه ميشم چرا اين صنف حال و روزش اينجوريه
هركس دوست داره همه چيز خوب و عالي به نفع خودش باشه
سالهاست اين تفكر غلط در بين همه مردم ايران وجود دارد و همه بدنبال منافع شخصي هستيم
متاسفم كه اين جمله رو ميگم
ولي با وجود اين موارد اين جامعه هيچوقت اصلاح نمي شود.
اگر همكاران يك بار اتحاد داشتند و همه اعضا چه حقوقي و چه حقيقي هيچ كاري را قبول نميكردند شرايط امروز ما اين نبود
وقتي ما زير قيمت تعرفه طراحي كار ميزنيم
وقتي ما در پروژه هاي نظارتي كارهاي تخفيف دار را قبول ميكنيم
وقتي ما مجري صوري مي شويم
وقتي ما پروانه صلاحيت شخصي خودمون را در ازاي مبلغ ناچيز مي فروشيم
وقتي در شرايط جامعه دلار و سكه ميخريم كه سود كنيم
و .....
چرا بايد ريشه تمام مشكلات را در يك ساختار شكست ببينم؟
آيا اعضاي هيات مديره هايي كه امروز موضع گرفتند و اعلام وجود كردند در اين ٢ سال گذشته اقدامي جهت افزايش تعرفه ها و ايجاد مباني قيمت گذاري انجام دادند؟
چرا اينقدر ما ساده هستيم ؟
متاسفم واقعا كه در اين صنف هر چيزي بخواهيد پيدا مي كنيد جز يك ذره حس خوب داشتن و لذت بردن از اين شغل و حرفه كه داريم
ناشناس
۰۰:۵۷ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
متاسفانه تعداد شرکت های مجری حقوقی و خدمات آزمایشگاهی نظام مهندسی با نیاز بازار کار ساخت و ساز متناسب نیست ، به همین علت اغلب این شرکت ها بیکار هستند .
تا زمانی که کارمندان حق رای داشته باشند روال همین طور خواهد ماند. همواره بودجه ها رای میآورد. بیلان ها و ریخت و پاش ها توی مجامع رای خواهد آورد. حقوق های نجومی رای میآورد.
کل استانها همینه. قانون باید اصلاح بشه. کسی که تعارض منافع داره نباید حق رای هم داشته باشه.
چطور میشه کسانی که نمیتوانند از پروانه اشتغال خود استفاده کنند، یا اعضای بدون کد بیان و برای اعضای کد دار تصمیم گیری و بوجه سال و اخذ درصد طراحی و نظارت از اعضا را تصویب کنند.! حق رای رو باید از کارمندان و اعضای افتخاری گرفته بشه. و تا قانون اصلاح نشه هر بودجه ای توی مجمع پیشنهاد بدن و هر درصدی بخوان از مهندسین بگیرند رای خواهد آورد. متاسفانه.
در اپلیکشین با سلام فروشنده جنس رو به نمایش گذاشته خریدار جنس رو میخره و پول رو اینترنتی میپردازه و پول در حساب شرکت باقی میمونه تا زمانی که خریدار تایید کنه جنس سالم به دستش رسیده آن زمان پول به فروشنده پرداخت میشه واسطه ای امین و قابل اعتماد کاری که سازمان نظام مهندسی ساختمان طبق ماده 15قانون نظام مهندسی مکلف علاوه بر خدمات نظارت ساختمان برای طراحی و مجری هم باید انجام بده تا روابط کاری بین مالک و مهندسین تنظیم بشه ما به عنوان مهندس و باهاش ترین قشر جامعه باید الگوی سایر رشته ها در انجام امور به بهترین نحو باشیم
ارایه خدمات صوری توسط شرکت های مجری حقوقی ادامه دارد چون اعضای شرکتهای حقوقی اصولا چیزی را مهر و امضا نمیکنند که حضورشان سرساختمان لازم باشد و این روال غیر قانونی سالهاست ادامه دارد
وظیفه سازمان نظام مهندسی درخصوص برخورد با مهندسانی که در استان (محل عضویت) حضور ندارند.
یکی از مشکلات و معضلات موجود در سیستم ارائه خدمات مهندسی (سازمان نظام مهندسی ساختمان) که در بعضی از استانها وجود دارد حضور فعال افرادی است که در واقع در استان و یا کشور حضور ندارند......
صحبت از آن دسته همکارانیست که در استان (محل عضویت) حضور نداشته و بر خلاف تمام موازین قانونی همچنان با مهر و امضای خود (که در دست شخص دیگری است) به فعالیت حرفه ای پرداخته و کارهای نظارت و طراحی و بعضا مجری ذیصلاح را انجام میدهند.
واقعا چگونه میشود افرادی که چندین سال است به استانی دورتر نقل مکان کرده اند و امکان حضور در استان (برای امر نظارت) را ندارند، همچنان در کارتابل نظارت فعال بوده و از این امتیاز استفاده میکنند.
سوال اینجاست که وظیفه سازمان نظام مهندسی در برخورد با این افراد چیست؟؟؟
آیا سازمان استان از اینگونه تخلفات آگاه است؟؟؟
چگونه است که برخی با بی اعتنایی و زیر پا گذاشتن قانون حق سایر همکاران خود را پایمال میکنند؟؟؟
سازمان استان چگونه باید از حق اعضای مقیم و فعال دفاع کند؟؟؟
آیا سازمان میتواند با این افراد متخلف برخورد قانونی داشته باشد؟؟؟
..:
سلام وضعیت طراحی نقشه های معماری سازه و برق و مکانیک و گاز و اسانسور و سازه نگهبان و مکانیک خاک اصلا قانونی نیست طراحان مجبور به امضا فروشی هستن نظام مهندسی برخاف ماده 15 قانون نظام مهندسی هنوز اقدامی در جهت تنظیم روابط کاری بین مهندسین و مالکین نکرده است پیشنهاد میشود نظام مهندسی فقط نقشه هایی رو قبول نماید که قبلا هزینه طراحی طبق تعرفه به حساب نظام مهندسی واریز شده باشد و طراحی به مهندس از طرف نظام مهندسی با پیشنهاد مالک ارجاع شده باشد و بعد تایید نقشه ها پول از طرف نظام مهندسی به مهندس پرداخت شود و اینگونه دارایی هم بهتر میتواند فرار مالیاتی واد قانونی مذکور رییس نظام مهندسی تحت تعقیب قضایی قرار گیرید تا مجبور شود هییت مدیره را مجاب نماید طبق مقررات و موارد فوق عمل نمایند در شرایط فعلی دلال ها نقشه برای مهندسین فراهم میکنن و سهم زیادی از هزینه طراحی رو میگیرن و مهندسیم مجبور هستن نقشه های خلاف مقررات رو امضا کنن و گرنه پول گیرشون نمیاد و همین نقشه های غیر قانونی اجرا میشن سازندگان و مهندسین رو کنترل کند چون نظام مهندسی پرداخت ها را دارد و مردم هم خیالشون راحت که نظام مهندسی به عنوان امین نظارت بیشتری بر مهندس دارد اینگونه قدرت به دست مهندس میوفتد و دلال ها حذف میشود و از خیلی از جرایم موضوع ماده 40 قانون نظام مهندسی و مواد 570 و 576 قانون مجازات اسلامی پیشگیری میشود لذا لازم است برابر مقررات فوق نظام مهندسی تحت تعقیب قضایی قرار بگیرد تا مجبور بشن موارد فوق رو اجرایی کنن در شرایط فعلی دلال ها طراحی به مهندسین ارجاع میدن و مهندسین مجبورن نقشه های خلاف مقررات رو تایید کنن و همین نقشه ها اجرا میشن و بخش زیادی از پول به دلال ها تعلق میگیره
متاسفانه همیشه تمرکز بحث بر اعضای حقیقی هست و در مورد شرکتهای حقوقی صحبت نمیشه و مثلا گفته نمیشه چرا بر خلاف قانون اعضای دارای صلاحیت شرکتهای حقوقی نقشه ها و گزارشات را امضا نمیکنند و چطور یکنفر به عنوان مدیر عامل میتواند از طرف همه رشته ها مسئولیت قبول کند؟
مثل اینکه در یک بیمارستان رئیس بیمارستان همه عملهای جراحی را خودش انجام بده و همه نسخه بیماران را بنویسه و هیچ پزشکی در بیمارستان حاضر نباشه.
برابر قانون نظام مهندسی و آیین نامه های آن و مبحث دوم مقررات ملی ساختمان ساختمان باید 4ناظر و 4طراح و مجری ذی صلاح داشته باشه و مشخصات آنها در پروانه ساختمان ثبت بشه اینکه نظام مهندسی بگه ناظر نیست و مسئولیت یک ناظر رو بدن به یک ناظر دیگه اگر پرونده ای بابت حادثه در دادگستری تشکیل بشه اگر هماهنگ کننده گزارش نداده باشه علاوه بر هماهنگ کننده هیئت مدیره نظام مهندسی و شهردار هم امکان محکومیت کیفری خواهند داشت ارجاع باید انجام بشه تا ناظر تعیین بشه حق الزحمه ها هم باید طبق تعرفه هر سال توسط مالک پرداخت بشه همیت مالک اتفاقی رخ بده در دادگاه حاظر نیست به جای بقیه بره زندان
لیست فوق مربوط به سال ١٣٩٨ است که رئیس وقت سازمان تهران، نفراتی را برای گرفتن وام بانکی به بانک رسالت معرفی مینماید و عجیب اینکه ایشان اصلاً عضو سازمان نظام مهندسی نیستند و چه بسا که مهندس هم نباشند!
بازرسان سازمان و نهادهای بازرسی و نظارتی در سازمان و اداره کل و وزارت راه و شهرسازی و غیره... حتماً کلاهتان را بالا بگذارید!
منافع پزشکان در سیستم ارجاع تأمین میشود . منافع مهندسان هم در سیستم ارجاع تامین میشود
سازمان بازرسی استان آذربایجان غربی ، رییس فعلی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان غربی را یک بازنشسته محسوب کرده که مشمول ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان در دستگاه های اجرایی است. خوب علی القاعده این تفکر سازمان بازرسی آذربایجان غربی قابل تعمیم به سایر استان ها هم هست لیکن یک حرف جدیدتر.
آیا ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان مشمول آقای شکیب رییس کنونی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور هم می شود؟ باید بررسی شود ایشان بازنشسته هستند یا خیر؟
درسته که هییت علمی دانشگاه تلویحا بازنشستگی ندارند اما این موضوع به حوزه دانشگاه و تدریس مربوط میشود نه به حضور در یک دستگاه اجرایی.
پيرو اصلاح قانون حق بيمه تامين اجتماعي كارگران ساختماني و بخشنامه مورخ ١٤٠٢.١.١٩ سازمان تامين اجتماعي، دريافت حق بيمه از مبالغ جرايم كميسيون ماده صد شهرداري ممنوع مي باشد و سازمان تامين اجتماعي فقط ميتواند از عناوين عوارض ذكر شده در پروانه ساختماني و آراي كميسيون ماده صد اين مبلغ را دريافت نمايد. همچنين تاريخ قطعيت رأی عوارض ابقاء ملاک عمل سازمان تامین اجتماعی در نحوه محاسبه حق بیمه کارگران ساختمانی می باشد.
با سلام، احترام
به استناد ماده ۱۵۶ قانون آیین دادرسی مدنی مراتب ذیل "رسماً" به حضرتعالی به عنوان رئیس هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان اعلام میگردد:
وقتی مهندسان بیمه ندارند واز جیب خودشان پرداخت میکنند ‼️
وقتی مهندسان امنیت شغلی ندارند ‼️
آیا ظلم در حق مهندسان کردند یا خیر ⁉️ جای این مسئولین نظام مهندسی کجاست در بهشت یاجهنم⁉️
چرا ؟
چون اگر من و شما امضا نکنیم کار مندهای دولت که به نظام مهندسی به عنوان شغل دوم نگاه می کنند با همین ۲۵ درصد افزایش و شاید با ۵۰ درصد تخفیف نقشه ها امضا می کنند .
مشکل باید اساسی حل شود
این وسط حداقل ۵۰ درصد از مبلغ تعرفه بابت همین دلال بازی ها بین اینها تقسیم میشود.
توهین به شعور و تخصص مهندس... نه تنها نادیده گرفتن واقعیت های معیشتی جامعه که نادیده گرفتن واقعیت های تخصصی ساخت و ساز است !!
آیا با اعلام غیر واقعی هزینه ساخت و ساز روی کاغذ ،تورم مهار می شود؟ هزینه ساخت و ساز ،مسکن و مصالح در واقعیت کاهش می یابد؟
کیفیت مسکن و خدمات مهندسی افزایش
می یابد؟
الف- سازمان تامین اجتماعی مکلف است با دریافت هفت درصد (۷%) حق بیمه سهم بیمه شده از مأخذ کسر حق بیمه از کارگران دارای پروانه مهارت فنی شاغل مستقیم در امر، احداث و یا افزایش زیربنای ساختمان، تجدیدبنا، تعمیرات اساسی و یا تخریب آنها و دریافت حق بیمه سهم کارفرمایی مربوطه از محل متراژ ساختوساز، این کارگران را بیمه نماید.
بند ۲-۶-۲ ص ۶
شهرداری ها موظف هستند تا زمان رفع تخلف ، از ادامه کار جلو گیری نمایند .
دقت بفرمایید وظیفه شهرداریست
نه ناظر
پس در گزارشهای خلافدار فقط مینویسیم
شهرداری محترم طبق بند ...مبحث۲مقررات ملی اقدامات لازم را مبذول فرمایند.
و بند ۲-۶-۳
شهرداری ها موظف هستند قبل از تکمیل مقررات ملی ، پایانکار صادر ننمایند .
حدود ۱۳۰ هزار مترمربع کارکرد در ۳ سال صحت دارد؟
چرا قانون تعارض منافع توسط مجلس تهیه نشده تا در ایران هم شاهد برخورد با فساد تعارض منافع باشیم؟ مجلس در سال آخر خودش ،این قانون را تهیه و تصویب می کند؟
آیا اطلاع دارید بین تجمعات فعلی در اسراییل در اعتراض به تصمیم اصلاحات قضایی نتانیاهو و تعارض منافع رابطه مستقیم هست؟
آیا روزی در ایران شاهد تجمع مقابل آرایشگاهی که زنان مسئولین به آن میروند، خواهیم بود؟
فارغ از بحث تهیه قانون تعارض منافع توسط مجلس، چرا دستورالعمل تعارض منافع منع استفاده از پروانه اشتغال مهندسی در جهت ارتقا سلامت اداری حوزه فنی_مهندسی توسط وزارت راه و شهرسازی رفع ابهام نمیشود؟
پ.ن:قصد دارم مدتی بجای انتشار مستندات فساد مسئولین خودمان به نحوه برخورد با فساد خصوصا تعارض منافع در ابعاد بین المللی بپردازم تا آگاهی عمومی نسبت به آن بالا برود و خواستار تصویب و اجرای قانون تعارض منافع شوند.
١)مدت زمان تصدى سمت هاى هيات رئيسه
٢)ممنوعيت تصدى سمت هاى اجرايى سازمان توسط اركان
٣)تغيير اقامتگاه اشخاص حقيقى و حقوقى عضو سازمان
٤)ممنوعيت عضويت پرسنل شاغل وزارت راه و شهرسازى در اركان سازمان
٥)الزام داشتن پروانه اشتغال معتبر در زمان تصدى اركان سازمان
٦)اختيار انتخاب طراح و آزمايشگاه و مجرى توسط مالك
٧)تناسب تعداد اعضاى هيات مديره هر استان با تعداد اعضاى هر رشته
٨)ممنوعيت تصدى همزمان سمت هاى اركان سازمان
٩)مرجع رسيدگى به تخلفات حرفه اى اركان سازمان
١٠)ممنوعيت تصدى بيش از يك شغل و سمت هاى داراى تعارض منافع
بنظرمن قبل ازهرکارواقدامی باید دست به برکناری وتغییروزیرزد
چرا اعضای سازمان برای پیاده کردن و اجرا کردن قانونی که وجود دارد هر روز باید شکایت به دیوان ببرند!
چرا وزارتخانه و ادارات کل راه و شهرسازی استان ها به وظیفه ذاتی خودشان عمل نمیکنند و پیگیر این گونه مسائل نمیشوند!
چرا قانون رو با زور دیوان عدالت باید پیاده کنند!
هنوز استانهایی هستند که برای ساختمانهای گروه د هم مجری رو الزامی نکردند،
و وزارتخانه ای که بیخیال از کنار این تخلفات چشم پوشی میکنند.
و هیت مدیره های بیتفاوت.
⭕️ اگر این ترک فعل نیست، پس چیه!
در جلسه هیات چهار نفره استان مقرر گردید استفاده از خدمات مجری برای تمام طبقات حتی یک طبقه الزامی گردد
این همه حقوق نجومی میده،
این همه حق جلسه میده به اعضا،
این همه کمیسیون و کمیته تخصصی تشکیل داده،
این همه حق جلسه از جیب اعضا میده به این کمیسیون های پوچ.
دقیقا میشه اعلام کند چه کاری رو به نتیجه رسونده!
فقط هر از چند گاهی، یه پیامی منتشر میشه
میگن ما پیگیر بیمه مهندسین هستیم.
پیگیر شرح خدمات هستیم
و مثل سازمان ملل فقط ابراز نگرانی میکنه.
کدوم کار رو به نتیجه مطلوب رساندند!
بیمه مهندسین
شرح خدمات
ساختار شکست درست،
تعرفه
خب اگر قراره خود اعضا انجام بدن، لااقل تعطیل کنند این شورای رو. این همه هزینه برای چه!
این همه حقوق نجومی میده،
این همه حق جلسه میده به اعضا،
این همه کمیسیون و کمیته تخصصی تشکیل داده،
این همه حق جلسه از جیب اعضا میده به این کمیسیون های پوچ.
دقیقا میشه اعلام کند چه کاری رو به نتیجه رسونده!
فقط هر از چند گاهی، یه پیامی منتشر میشه
میگن ما پیگیر بیمه مهندسین هستیم.
پیگیر شرح خدمات هستیم
و مثل سازمان ملل فقط ابراز نگرانی میکنه.
کدوم کار رو به نتیجه مطلوب رساندند!
بیمه مهندسین
شرح خدمات
ساختار شکست درست،
تعرفه
خب اگر قراره خود اعضا انجام بدن، لااقل تعطیل کنند این شورای رو. این همه هزینه برای چه!
اگر مهندس ها متحد باشند و تصمیم بگیرند که هیچ کس تا واقعی شدن تعرفه کوچکترین کار را هم قبول نکنند انوقت است که ساخت و ساز میخوابد و ولوله در مملکت میفتد همان موقع است که قانون شکنان و خائنان با التماس به سراغ مهندسان خواهند امد،تعرفه ها واقعی خواهد شد و شان مهندسی حفظ خواهد شد.
آیا مقامات نمی دانند ؟ ؟ ؟
سیل فارغ التحصیلان رشته های ساختمان را نمی بینند ؟ ؟ ؟
منبع سایت دستور قوه قضائیه
با سلام
درخواست میشود پروانه نظارت، طراحی و اجرای ساختمان افراد دارای حقوق دولتی و شرکتی در سازمان نظام مهندسی باطل نمایید. با اجرای این مطالبه، مشکل بیکاری جوانان و تحصیلکردههای زیادی حل میشود. ساختمانها ناظران تماموقت خواهند داشت و اصولی ساخته میشوند.
نباید یک فرد هم پروانه نظام مهندسی داشته باشد و هم حقوق دولتی یا شرکتی
*وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی نامه ای به دکتر حمزه شکیب، یادآور شده است؛ ” طبق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ( مصوب ۱۳۷۸ مجلس شورای اسلامی)، حق دسترسی مردم به اطلاعات عمومی دستگاه های حکومتی، نهادهای عمومی و موسسات خصوصی ارائه دهنده خدمات عمومی محترم است و در این راستا، « سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور » نیز موظف است بر اساس قانون، واحد سازمانی مورد نظر را با قید نام مقام مسئول جهت درج در سامانه مذکور معرفی کند.*
سال گذشته اگر اشتباه نکنم به ۲۰۰ مجری شهر اراک کار نرسیده بود.
برابر بند 8 ماده 15 قانون نظام مهندسی هیئت مدیره مکلف است موارد فوق رو انجام دهد عدم رعایت موارد فوق برابر مواد 570و 576 قانون مجازات اسلامی و ماده 40 قانون نظام مهندسی جرم کیفری است ارجاع نظارت طراحی اجرا از وظایف هیئت مدیره نظام مهندسی میباشد برابر مقررات فوق ولی گرفتن هزینه طراحی و اجرا از مالک توسط نظام مهندسی و پرداخت آن به مهندس طراح و مجری حداقل وظیفه نظام مهندسی میباشد و در برابر قانون مجلس هیچ ارگانی نمیتونه مخالفت کنه این قانون میگه ارجاع خدمات ولی در بحث طراحی و مجری ذی صلاح ما خواستار واسطه شدن نظام مهندسی هستیم گرچه این قدرت قانونی رو داریم ارجاع طراحی و مجری رو هم بخواهیم
وزارت چه کاری و چه خدماتی به مهندسان میدهد که حالا هم برای تعرفه تصمیم بگیرد!؟به جز صادر کردن یک پروانه خشک و خالی چه کار دیگری انجام میدهد!؟
تا به دنبال مچ گیری از مهندس ها و محکوم کردن انهاست که چرا توی ساختمان ال شده و بل شده!!
سازمان نظام مهندسی اگر برای مهندس است باید تمام و کمال به دنبال حمایت از صنف خود باشد.
چطور صنف پیاز فروش قبل از اتمام سال قیمت پیاز سال بعد رو اعلام میکنه اینا نمی تونن!؟!
تازه اگه یه تعرفه شکسته بسته و غیر واقعی هم اعلام کنن چن ماه برای اجراش وقت میذارن!که پرونده های از فلان تاریخ به قبل رو شامل نمیشه و غیره!
تا شاهد ارتقا کیفیت فضای معماری و شهرسازی متعالی در اینده باشیم.
هركس دوست داره همه چيز خوب و عالي به نفع خودش باشه
سالهاست اين تفكر غلط در بين همه مردم ايران وجود دارد و همه بدنبال منافع شخصي هستيم
متاسفم كه اين جمله رو ميگم
ولي با وجود اين موارد اين جامعه هيچوقت اصلاح نمي شود.
اگر همكاران يك بار اتحاد داشتند و همه اعضا چه حقوقي و چه حقيقي هيچ كاري را قبول نميكردند شرايط امروز ما اين نبود
وقتي ما زير قيمت تعرفه طراحي كار ميزنيم
وقتي ما در پروژه هاي نظارتي كارهاي تخفيف دار را قبول ميكنيم
وقتي ما مجري صوري مي شويم
وقتي ما پروانه صلاحيت شخصي خودمون را در ازاي مبلغ ناچيز مي فروشيم
وقتي در شرايط جامعه دلار و سكه ميخريم كه سود كنيم
و .....
چرا بايد ريشه تمام مشكلات را در يك ساختار شكست ببينم؟
آيا اعضاي هيات مديره هايي كه امروز موضع گرفتند و اعلام وجود كردند در اين ٢ سال گذشته اقدامي جهت افزايش تعرفه ها و ايجاد مباني قيمت گذاري انجام دادند؟
چرا اينقدر ما ساده هستيم ؟
متاسفم واقعا كه در اين صنف هر چيزي بخواهيد پيدا مي كنيد جز يك ذره حس خوب داشتن و لذت بردن از اين شغل و حرفه كه داريم
کل استانها همینه. قانون باید اصلاح بشه. کسی که تعارض منافع داره نباید حق رای هم داشته باشه.
چطور میشه کسانی که نمیتوانند از پروانه اشتغال خود استفاده کنند، یا اعضای بدون کد بیان و برای اعضای کد دار تصمیم گیری و بوجه سال و اخذ درصد طراحی و نظارت از اعضا را تصویب کنند.! حق رای رو باید از کارمندان و اعضای افتخاری گرفته بشه. و تا قانون اصلاح نشه هر بودجه ای توی مجمع پیشنهاد بدن و هر درصدی بخوان از مهندسین بگیرند رای خواهد آورد. متاسفانه.
یکی از مشکلات و معضلات موجود در سیستم ارائه خدمات مهندسی (سازمان نظام مهندسی ساختمان) که در بعضی از استانها وجود دارد حضور فعال افرادی است که در واقع در استان و یا کشور حضور ندارند......
صحبت از آن دسته همکارانیست که در استان (محل عضویت) حضور نداشته و بر خلاف تمام موازین قانونی همچنان با مهر و امضای خود (که در دست شخص دیگری است) به فعالیت حرفه ای پرداخته و کارهای نظارت و طراحی و بعضا مجری ذیصلاح را انجام میدهند.
واقعا چگونه میشود افرادی که چندین سال است به استانی دورتر نقل مکان کرده اند و امکان حضور در استان (برای امر نظارت) را ندارند، همچنان در کارتابل نظارت فعال بوده و از این امتیاز استفاده میکنند.
سوال اینجاست که وظیفه سازمان نظام مهندسی در برخورد با این افراد چیست؟؟؟
آیا سازمان استان از اینگونه تخلفات آگاه است؟؟؟
چگونه است که برخی با بی اعتنایی و زیر پا گذاشتن قانون حق سایر همکاران خود را پایمال میکنند؟؟؟
سازمان استان چگونه باید از حق اعضای مقیم و فعال دفاع کند؟؟؟
آیا سازمان میتواند با این افراد متخلف برخورد قانونی داشته باشد؟؟؟
بررسی های قانونی
سلام وضعیت طراحی نقشه های معماری سازه و برق و مکانیک و گاز و اسانسور و سازه نگهبان و مکانیک خاک اصلا قانونی نیست طراحان مجبور به امضا فروشی هستن نظام مهندسی برخاف ماده 15 قانون نظام مهندسی هنوز اقدامی در جهت تنظیم روابط کاری بین مهندسین و مالکین نکرده است پیشنهاد میشود نظام مهندسی فقط نقشه هایی رو قبول نماید که قبلا هزینه طراحی طبق تعرفه به حساب نظام مهندسی واریز شده باشد و طراحی به مهندس از طرف نظام مهندسی با پیشنهاد مالک ارجاع شده باشد و بعد تایید نقشه ها پول از طرف نظام مهندسی به مهندس پرداخت شود و اینگونه دارایی هم بهتر میتواند فرار مالیاتی واد قانونی مذکور رییس نظام مهندسی تحت تعقیب قضایی قرار گیرید تا مجبور شود هییت مدیره را مجاب نماید طبق مقررات و موارد فوق عمل نمایند در شرایط فعلی دلال ها نقشه برای مهندسین فراهم میکنن و سهم زیادی از هزینه طراحی رو میگیرن و مهندسیم مجبور هستن نقشه های خلاف مقررات رو امضا کنن و گرنه پول گیرشون نمیاد و همین نقشه های غیر قانونی اجرا میشن سازندگان و مهندسین رو کنترل کند چون نظام مهندسی پرداخت ها را دارد و مردم هم خیالشون راحت که نظام مهندسی به عنوان امین نظارت بیشتری بر مهندس دارد اینگونه قدرت به دست مهندس میوفتد و دلال ها حذف میشود و از خیلی از جرایم موضوع ماده 40 قانون نظام مهندسی و مواد 570 و 576 قانون مجازات اسلامی پیشگیری میشود لذا لازم است برابر مقررات فوق نظام مهندسی تحت تعقیب قضایی قرار بگیرد تا مجبور بشن موارد فوق رو اجرایی کنن در شرایط فعلی دلال ها طراحی به مهندسین ارجاع میدن و مهندسین مجبورن نقشه های خلاف مقررات رو تایید کنن و همین نقشه ها اجرا میشن و بخش زیادی از پول به دلال ها تعلق میگیره
مثل اینکه در یک بیمارستان رئیس بیمارستان همه عملهای جراحی را خودش انجام بده و همه نسخه بیماران را بنویسه و هیچ پزشکی در بیمارستان حاضر نباشه.