تغيير عادات غذايي و استفاده مستمر از غذاي آماده در کنار کاهش تحرک بدني و زندگي ماشيني سرمنشأ اضافه وزن، چاقي و بسياري از بيماري‌هاي متابوليک و سرطان‌هاست.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ ليلا شورورزي، کارشناس تغذيه دانشکده علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني نيشابور، به مناسبت هفته ملي مبارزه با سرطان (8 تا 15 بهمن) افزود: سرطان از جمله بيماري‌هايي است که تغذيه صحيح نقش تعيين کننده‌اي در پيشگيري و درمان آن ايفا مي‌کند.

ليلا شورورزي تصريح کرد: متاسفانه بر اساس پيش‌بيني‌هاي سازمان جهاني بهداشت (WHO) روند ابتلا به سرطان در دنيا رو به فزوني است.

وي اظهار داشت: شيوه‌هاي زندگي جديد، استفاده نکردن از مواد غذايي تازه، مصرف بالاي غذاهاي کنسروي و نمک از جمله عواملي است که در زمينه بروز انواع سرطان‌ها را مهيا مي‌سازد.

اين کارشناس تغذيه گفت: بر اساس آمار و اطلاعات موجود تغذيه در حداقل 35 درصد سرطان‌ها نقش تعيين‌کننده‌ دارد.

شورورزي با بيان اينکه صندوق جهاني تحقيقات سرطان، براي پيشگيري از سرطان سه راهبرد کليدي را توصيه مي‌کند، افزود: در طول زندگي وزن مناسب را هدف قرار دهيد و روزانه حداقل 30 دقيقه يا بيشتر فعاليت بدني داشته باشيد.

وي ادامه داد: غذاهاي گياهي را بيشتر انتخاب کنيد، مصرف گوشت قرمز را محدود و از مصرف گوشت‌هاي فرآوري‌شده خودداري کنيد.

به گفته وي، بکارگيري هر يک از اين توصيه‌ها احتمال ابتلا به سرطان را کاهش مي‌دهد اما پيروي از هر سه آنها، اثر محافظتي بيشتري در برابر سرطان دارد./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار