حوادث مختلف نشان می دهد که هنوز در انسجام مدیریت بحران ضعف وجود دارد و این ضعف باعث می شود بسیاری از فرصت های طلایی امداد و نجات در زمان حوادث از دست بروند.

دکتر محمود تولایی، رئیس سازمان بسیج علمی کشور در حاشیه برگزاری پنجمین کنگره بهداشت، درمان و مدیریت بحران در حوادث و بلایا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پزشکی باشگاه خبرنگاران گفت: برای مدیریت علمی و اصولی در زمان بحران لازم است که دستگاه های مسئول و مجموعه ارکان نظام و سازمان های امدادی در قالب یک سیستم و سازماندهی و قربانیانی که در این حوادث پدید می آیند و ثانیه ها در این مواقع در کمک به آنها ارزش حیاتی پیدا می کند را به درستی درک کنیم و برای آنها برنامه ریزی کنیم.

دکتر تولایی تصریح کرد: مدیریت یعنی هرچیز را در جای خود قرار دادن و اگر در مواقع امدادرسانی به کسانی که درگیر بحران هستند و آسیب دیده اند را نتوانیم در جای خود دسته بندی صحیح کنیم این امر در هم ریختگی را به وجود می آورد و روند امدادرسانی را کند و در آن اختلال به وجود می آورد و روند امداد رساني را كند و در آن اختلال به وجود مي آورد.

وی با بیان اینکه عدم توجه به مقوله مدیریت بحران باعث بروز خسارات و ضایعات می شود افزود: باید با استفاده از مجموعه همایش هایی مانند این کنگره وظایف و مسئولیت ها در زمان بروز حوادث و بلایا را در قالب یک سازمان و مجموعه هماهنگ تعریف کنیم و در جای خود قرار دهیم و حوادث ناخواسته ای که به وجود می آید تعریف سیستم و سازماندهی امداد و نجات باید در شرایط منطقی و آرامشی باشد.

دکتر تولایی در ادامه با تأکید بر اینکه باید از این لحظات امن و آرام برای برنامه ریزی و سازماندهی مدیریت بحران استفاده کرد افزود: مشخص شدن نقش همه اجزا این سازماندهی بسیار با اهمیت است و تحقق این امر باعث موفقیت در مدیریت بحران می شود.

وی به نقش بسیج در امداد رسانی به حادثه دیدگان در مواقع بروز حوادث اشاره و تصریح کرد: تفکر بسیجی یعنی از خود گذشتن و ایثارگرانه عمل کردن و در قالب نام و عنوان و سازمان نگنجیدن، بنابراین باید ما از فرصت استفاده کنیم و در هر جا و هر سازمانی که هستیم تفکر بسیجی را در کارهای خود پیاده سازی کنیم که قطعاً خداوند متعال در این راه ما را یاری خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری این کنگره و این حضور هم افزا ناشی از میدان داری بسیج است و آنها خود را بسیجی می دانند و بسیج را متعلق به خودشان می دانند و این ایفای نقش خوب و مؤثر را باید به بسیجیان تبریک گفت و باید در زمان آرامش هم با حضورمان به این وظایف تعمیم بدهیم که بتوانیم با تفکر بسیجی زندگی مان اثر بخش تر باشد./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار