راديو نمايش به دليل برخورداري از امكان اطلاع رساني به نقاط مختلف كشور مردم را با خصوصيات، خصلت ها و توانمندي هاي تئاتر و اجراي نمايش هاي صحنه اي روز آشنا مي كند.

به گزارش

خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران حاضر در محل

، ديدار پيشكسوتان راديو با هنرمندان تئاتر با نام عصري با راديو نمايش كه عصر روز گذشته در خانه هنرمندان ايران برگزار شد، ايرج راد مديرعامل خانه تئاتر گفت: خوشبختانه تاكنون توانسته ايم فعاليت هاي ارزنده اي در زمينه نمايش راديويي انجام دهيم كه به يادگار بماند.

وي افزود: جواناني كه با هنر راديو آشنايي پيدا كردند بسيار معتقدند و لذت گوش دادن به داستان شب از گذشته براي آن ها وجود داشته است.

راد ادامه داد: كار راديو بسيار حساس و سخت است و ميزان تاثيرگذاري اين نمايش ها بر مستمع انكار ناشدني است.

مديرعامل خانه تئاتر با اشاره به اينكه نمايش‌هاي راديويي از مولفه هاي بصري چون دكور، گريم و لباس محروم هستند، تصريح كرد: متاسفانه در تلويزيون شاهد اين مسئله هستيم كه به تئاترهاي تلويزيوني بهاي چنداني داده نمي‌شود در صورتي كه همكاري تلوزيون در اين زمينه مي‌تواند زمينه ساز ايجاد شغل براي تئاتري ها باشد.

راد گفت: تلاش همه دست اندركاراني كه سعي در تاسيس راديو نمايش را داشتند اين توفيق را حاصل كرد، راديو نمايش مي‌تواند از لحاظ گسترش تئاتر در جامعه تاثير بسزايي داشته باشد.

وي بيان داشت: همان طور كه مي‌دانيم عرصه تئاتر صحنه از لحاظ اطلاع رساني و سالن بسيار فقير است و بسياري از مردم جامعه خبر از نمايش هايي كه اجرا مي شود ندارند حتي ما خودمان نيز در خانه تئاتر گاه از اين نمايش ها بي اطلاع هستيم و راديو نمايش مي‌تواند در عرصه هاي مختلف ياريگر همه هنرمنداني كه در نمايش هاي صحنه اي فعال هستند، باشد.

مديرعامل خانه تئاتر با بيان اينكه راديو نمايش در جهت آشنا كردن هر چه بيشتر مردم با تئاتر حركت مي‌كند، گفت: راديو نمايش مي‌تواند با معرفي خصلت ها، خصوصيت ها و توانمندي هاي تئاتر در راستاي متعارف كردن نگاه مردم نسبت به اين مسئله گام بردارد.

راد اظهار داشت: بسياري به تئاتر به عنوان يك ابزار براي خنده و تفريح مي نگرند اما ما بايد با تئاتر ارتباط برقرار كنيم هنر همواره جذابيت هاي خودش را دارد اما بسياري از مفاهيم و موضوعات انساني در آن جاي مي‌گيرد.

وي خاطرنشان كرد: اميدوارم راديو نمايش فراگير شود و از تمام كساني كه براي شكل گيري آن تلاش كردند، متشكرم.

ثريا قاسمي بازيگر پيشكسوت تئاتر، سينما و تلويزيون و فعال در راديو در صحبت هاي خود بيان كرد: راديو عشق اول من است و زماني كه از سال 40 به فعاليت پرداختم با عشق آغاز كردم و به خاطر اين علاقه ام براي آن زحمت كشيدم و سخت كار كردم.

وي افزود: آن زمان ما بلد بوديم تا خودمان را رشد دهيم و به دليل اينكه به كارمان احترام مي‌گذاشتيم دلمان مي‌خواست شايسته آن باشيم و حال كه اين رسانه در حال رشد است مرا خوشحال مي‌كند.

قاسمي گفت: هنرمندان راديو براي شهرت و درآمد كار نمي‌كنند زيرا راديو هيچ كدام را ندارد.

وي با اشاره به اينكه سالهاست از تئاتر دور افتاده ابراز كرد: با اين كه مدت هاست كار تئاتر نكردم اما در تله تئاتر فعاليت مي‌كنم همچنين از وضعيت نابسامان تئاتر مطلع هستم اما من تحمل اجحاف و بي نظمي را ندارم و اميدوارم شرايط نامناسب و مشكلات برطرف شود.

اين هنرمند خاطرنشان كرد: بايد از كساني كه با رنج و مرارت چراغ سالن هاي تئاتر را روشن نگه مي‌دارند تشكر كرد و اميدوارم هنرمندان جوان تر راديو به انضباط هاي مربوط به اين حرفه توجه كنند و مديران نيز آن ها را مورد عنايت قرار دهند.

داريوش مودبيان از پيشكسوتان اين عرصه با اشاره به اينكه راديو و نمايش دو دلبستگي اوست، گفت: من از نخستين سال هاي نوجواني ام با راديو آشنا شدم راديو مي تواند از گزارش آغاز كند تا به مدد تعقل خودورزي و به مدد تخيل عشق ورزي پيشه كند.

وي افزود: دل بستگي من به راديو دل بستگي به نمايش است و اكنون اين دل بستگي به راديو نمايش مبدل شده است در اين دوران كه اعتماد ملي دچار نابساماني شده راديو نمايش بايد اعتماد ما را برانگيزد.

وي بيان كرد: تنها راه رسيدن به تعامل تحمل يكديگر است اكنون عصر جلب مخاطب عام به پايان رسيده است تلوزيون جولانگاه عوام شده و هر روز راه ما را به بيراهه مي برد.

مودبيان با اشاره به اين كه راديو بايد تخصصي شود، خاطرنشان كرد: رويكرد فرهنگي بايد برتر از رويكرد سرگرمي باشد و به نظرم هر چيزي در نمايش راديويي امكان پذير است.

قطب الدين صادقي كارگردان و بازيگر تئاتر و تلويزيون گفت: من در راديو بيشتر كارگرداني كردم اما از كودكي تحت تاثير راديو بودم در تئاتر روز منتظر بودم تا داستان شب را گوش كنم، زيرا براي من بسيار خاطره انگيز و آموزنده بود.

وي افزود: هنوز كاري را كه راديو انجام مي‌دهد تلويزيون نتوانسته ارائه كند زيرا راديو به تمامي نقاط مي‌رود و بار فرهنگي بالايي دارد يك دستگاه وقتي درست عمل كند مي‌تواند كارساز باشد.

صادقي تصريح كرد: راديو مي‌ تواند نقش مهي در معرفي نمايش هاي تهران و شهرستان به آن هايي كه بي خبر هستند داشته باشد و فرهنگ نمايش را به دورترين نقاط ببرد.

اين هنرمند ابراز كرد: توليد در راديو بسيار مهم است راديو نبايد تئاتر را تكرار كند بلكه بايد مكمل اش باشد.

وي بيان كرد: ما هر چقدر بيشتر با واژه ها آشنا شويم تفكرمان وسيع تر مي شود راديو تئاتر بايد از لحاظ شكلي و محتوايي آثاري ارزشمند ارائه دهد و همچنين بر روي رمان هاي بزرگ نيز كار كند.

داود رشيدي پيشكسوت تئاتر، تلويزيون و سينما در صحبت هاي كوتاه خود گفت: راديو يك وسيله ارتباط جمعي است كه بسيار راحت به دست مي آيد و مي‌تواند موثر باشد.

وي با اشاره به اينكه اولين گوينده زن راديو دختر دايي وي بوده است، افزود: من در كل بسيار كم به راديو گوش مي‌كنم اما افتخار اين را داشتم كه جمعه اين جا راديو نمايش است و من داوود رشيدي هستم را من براي اولين بار بگويم.

صوفي معاونت صدا با اشاره به اينكه دوران فعاليت هاي فرهنگي و رسانه اي و مديريت وي با شكوه بوده است، بيان داشت: هنرمندان و بزرگان فرهنگ و هنر در اين مراسم از دانش، بينش، تجربيات و مطالعات و توقعاتشان سخن راندند و اميدوارم كه ماليات بهره بردن از اين تجربه ها را داشته باشيم.

وي اظهار داشت: كشوري كه در جهت توسعه اقتصادي، صنعتي و عمراني تلاش كند ماندگار است تا بتواند بي نياز از درخواست كمك باشد.

صوفي بيان داشت: در حال حاضر توسعه رسانه اي يكي از شاخه هاي مهم و توسعه فرهنگي است و در بين مجموعه فعاليت ها و توليدات، توليد نمايش قصه و بازگويي و پخش آن از بهترين، جذاب ترين و تاثيرگذارترين گونه ها محسوب مي شود.

گفتني اس،ت تجليل از ايرج راد توسط دهقان نيري مدير مركز هنرهاي نمايشي راديو، تجليل از ثريا قاسمي توسط خسرو فرخزادي، تجليل از داريوش مودبيان توسط جواد پيشه گر، تجليل از قطب الدين صادقي توسط صدرالدين شجره، تجليل از داوود رشيدي توسط صوفي صورت گرفت و مجري گري آن برعهده ايوب آقاخاني بود./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.