مدير عامل شرکت حفاري شمال درباره دکل حفاري دريايي پيشرفته سحر گفت: اين دکل اخيرا وارد آبهاي جمهوري اسلامي شده و در جزيره کيش استقرار يافته است.

هدايت اله خادمي مدير عامل شرکت حفاري شمال در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ درباره دکل حفاري دريايي پيشرفته سحر 1 توضيح داد: اين دکل اخيرا وارد آب هاي جمهوري اسلامي شده و در جزيره کيش استقرار يافته است.

به گفته خادمي دکل حفاري سحر 1 از سوي شرکت هاي حفاري نفت وگاز ساخته و خريداري شده و اکنون به صورت موقت در جزيره کيش استقرار يافته است اما به زودي عازم محل مورد نظر براي حفاري مي شود.

مدير عامل شرکت حفاري شمال قدرت دستگاه سحر 1 را سه هزار اسب بخار و توانايي حفاري آن را تا 30 هزار فوت اعلام کرد و ادامه داد: اين دستگاه داراي پنج ديزل ژنراتور و سه دستگاه پمپ گل 2200 اسب بخار نيز است.

خادمي با توجه به ورود دستگاه هاي جديد حفاري در سال جاري گفت: امسال درآمدهاي شرکت حفاري شمال افزايش مي يابد و با توجه به سرمايه گذاري هاي انجام شده قبلي سود بهتري عايد اين شرکت خواهد شد.

وي افزود: دستگاه سحر 1 به احتمال زياد در يکي از پروژه هاي مربوط به شرکت نفت فلات قاره مورد استفاده قرار مي گيرد.همچنين دستگاه سحر 2 نيز در حال ساخت است که در نيمه دوم سال آينده از سوي شرکت سازنده به حفاري شمال تحويل خواهد شد.

خادمي درباره دستگاه هاي حفاري بخش خشکي توضيح داد: يک دستگاه حفاري با قدرت 2000 اسب بخار و 30 هزار فوت قدرت حفاري وارد کشور شده و در يکي از پروژه هاي شرکت نفت مناطق مرکزي فعاليت خواهد کرد در مجموع هم اکنون هشت دستگاه حفاري در بخش خشکي کشور مشغول به کار هستند که با اين دستگاه جديد تعداد آنها به 9 دستگاه ارتقا مي يابد.

مدير عامل شرکت حفاري شمال در ادامه سخنان خود به ميدان گازي اکتشافي در درياي خزر اشاره کرد و اظهار داشت: دستيابي به ذخاير هيدروکربوري و کشف ميدان گازي در درياي خزر فعاليت سکوي امير کبير را هدفمندتر کرده است.

* دكل حفاري سحر 1 پيشرفته ترين سکوهاي نيمه شناور در سطح جهان

وي افزود:‌اين سکو از پيشرفته ترين سکوهاي نيمه شناور در سطح جهان است که نظير آن در آسيا يافت نمي شود و پس از آنکه شرکاي خارجي ما به علت تحريم سکوي امير کبير را رها کردند کارشناسان ايران با پذيرفتن ريسک راه اندازي آن را به آب انداختند.

خادمي ادامه داد: هم اکنون در عمق دو هزار و 419 متري به گاز رسيده ايم که خوشبختانه از فشار بسيار زيادي برخوردار است و نشان دهنده يک ميدان بزرگ گازي با پيش بيني ورود 50 تريليون فوت مکعب گاز است.

خادمي ضمن اظهار اميدواري از دستيابي به نتايج درخشان ديگري در حفاري هاي درياي خزر گفت: ميزان دقيق گاز در لايه چليکن 1 هنوز مشخص نشده و امکان دارد بيش از 50 تريليون تي سي اف گاز داشته باشد اما در لايه هاي چليکن 2 و 3 نيز وجود گاز پيش بيني شده با اين حال اولويت اکتشاف و بهره برداري با نفت است و پس از آن مي توانيم گاز باقي مانده را به عنوان يک ذخير مطمئن انرژي مورد بهره برداري قرار دهيم.

وي با تاکيد بر اينکه حفاري در آب هاي عميق بسيار دشوار است و اين فناوري در قاره آسيا تنها در اختيار ايران قرار دارد، ادامه داد: اين مخزن قابليت احداث 100 چاه توسعه اي را براي برداشت دارد و بهره برداري کامل از اين چاه اکتشافي با حفر چاه هاي توصيفي و توسعه اي جديد انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ما؛ ميدان گازي کشف شده در حوزه درياي خزر 50 تريليون فوت مکعب گاز دخيره شده دارد که با فعاليت نيروهاي صنعت نفت و با فناوري حفاري در آب هاي عميق در عمق 700 متري و در انتهاي بخش مرزي خزر کشف شده و تا امروز بيش از 2500 متر عمليات حفاري براي دستيابي به مخزن صورت گرفته است.

لازم به ذکر است؛ اين مخزن مشترک نيست و علي رغم آنکه پيش از اين سهم ايران در درياي خزر 11 تريليون فوت مکعب گاز اعلام شده بود تنها در همين مخزن ياد شده چند برابر گاز وجود دارد. کشف اين مخزن در درياچه خزر که از نظر برخي ويژگي ها در مقايسه با خليج فارس و درياي عمان بزرگتر و پيچيده تر است با تکيه بر تلاش چند ساله متخصصان داخلي انجام شده و با کشف آن منابع قابل توجهي به ذخاير کشور افزوده شده است.

مدير عامل شرکت حفاري شمال درباره پيش بيني وجود لايه نفتي در مخزن جديد گازي اکتشافي در خزر تصريح کرد: پيش بيني مي شود در اين ميدان اکتشافي يک لايه نفتي نيز وجود داشته باشد و برنامه ريزي ها بر همين اساس براي آغاز توليد از اين ميدان انجام مي شود.

وي افزود: گاز توليدي از اين ميدان جديد به داخل کشور منتقل مي شود و برنامه صادرات گاز را در کشور از اين منطقه جديد و ديگر ميدان هاي در حال برداشت خواهيم داشت، همچنين توافق هايي براي صادرات گاز به ترکيه و اروپا در حال انجام است./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار