رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: طرح ایجاد شهرک‏های "های‏تک" در نقاط مختلف کشور عملیاتی می شود.

سیدحسین هاشمی در گفت ‏وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: قوانینی نظیر ممنوعیت ایجاد صنایع آلاینده در شعاع 120 کیلومتر پایتخت و همچنین 50 کیلومتری اصفهان از جمله امور منطقی در حال اجرای سطح کشور محسوب می‏شود.

وی ادامه داد: یکی از سیاست‏های موجود در پس این قوانین مصوب، توزیع عادلانه مراکز صنعتی در همه نقاط کشور بود.

هاشمی اضافه کرد: چرا که 50 درصد صنایع در تهران متمرکز بود و انتشار خبرهایی مبنی بر پا گرفتن صنایع مختلف در سایر نواحی کشور راضی‌کننده است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، جهان امروز را در مسیر نیل به صنایع دانش‏بنیان و یا در اصطلاح های‏تک (فرافناوری) خواند.

وی تصریح کرد: با در نظر گرفتن این رویکرد جهانی به صنایع دانش‏بنیان، وجود استعدادی بالقوه در کشور و همچنین توفیقات بزرگ دانشمندان ایرانی در کسب علوم نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی؛ تحقق این مهم در برنامه پنجم توسعه مورد توجه قرار گرفت.

هاشمی اضافه کرد: بنابراین مجوزهای لازم برای استقرار صنایع های‏تک در نواحی مستقر در شعاع کمتر از 120 کیلومتری پایتخت و موارد مشابه در دیگر نقاط کشور صادر و به‌زودی عملیاتی می‏شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: ویژگی بارزی همچون محوریت دانش در اینگونه صنایع از سویی و نیاز به حضور نیروهای متخصص دانشمند قوی از طرفی دیگر، تهران را به استانی مناسب جهت توسعه آن تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با همراهی کمیسیون صنایع و معدن مجلس شورای اسلامی در پی گسترش صنایع فرافناوری در قالب سازماندهی صحیح آن است تا مطالبات مردم تهران و دیگر نقاط کشور برای برخورداری از اشتغالی پایدار فراهم شود.

هاشمی افزود: این مهم حرکتی معقول قلمداد می‏شود که مجلس شورای اسلامی و دولت برای اجرایی شدن آن در قالب شهرک‏های خصوصی آماده همکاری هستند./س

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.