يك فوق تخصص بیماری های عفونی گفت:مطالعات اخیر کشورمان نشان می دهد که حدود 75 تا 85 درصد موارد حیوان گزیدگی و هاری در کشور مربوط به مردان و حدود 15 تا 25 درصد مربوط به زنان است.

حسن هدیه لو، فوق تخصص بیماری های عفونی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: حیوان گزیدگی و هاری یکی از مهمترین مشکلات بهداشتی در سراسر جهان است که به دلیل کشندگی بسیار بالای آن همواره مورد توجه بوده است.

اين فوق تخصص بیماری های عفونی ادامه داد: بیماری هاری که از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است در اغلب نقاط دنیا شایع بوده و در ایران نیز به عنوان یکی از اولویت های مهم بهداشتی و درمانی مطرح بوده است.

هدیه لو با اشاره به اپیدمیولوژی متفاوت موارد حیوان گزیدگی و هاری در کشور تصریح کرد: بررسی های مختلف نشانگر این است که هاری و حیوان گزیدگی به طور عمده توسط سگ ها و آن هم سگ های اهلی و صاحب دار صورت گرفته است و سایر موارد گزش همچون گزش توسط گربه کمتر دیده می شود.

این فوق تخصص بیماری های عفونی در خصوص جنسیت مبتلایان به هاری و حیوان گزیدگی نیز افزود: مطالعات اخیر در کشورمان نشان می دهد که حدود 75 تا 85 درصد موارد حیوان گزیدگی و هاری در کشور مربوط به مردان و حدود 15 تا 25 درصد مربوط به زنان است.

وی یادآور شد: گروه های سنی مبتلا به حیوان گزیدگی نیز در مناطق مختلف کشور متفاوت است در عین حال در یک نگاه کلی می توان گفت که افراد جوان بیشتر از سایر افراد دچار حیوان گزیدگی و هاری شده اند.

هدیه لو با بیان اینکه موارد حیوان گزیدگی و هاری در مناطق روستایی و شهری تفاوت چندانی ندارد خاطرنشان کرد: شاغلان آزاد، محصلان ، کارگران، دامداران، کشاورزان و زنان خانه دار به ترتیب افرادی بوده اند که موارد حیوان گزیدگی و هاری در آنها بالا بوده است./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار