مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش گفت: ایران با دستیابی به دانش فنی واحد پالایشی هیدروکانورژن (HRH) برای نخستین بار در شرکت پالایش نفت هرمز با اجرای این طرح نفت خام های فوق سنگین تولیدی کشور را به فرآورده های نفتی تبدیل می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ حمیدرضا سیدجعفری در گفتگو با شانا ضمن بیان اینکه بخش زیادی از میدان ها و مخازن نفتی کشور را نفت خام فوق سنگین تشکیل می دهد، گفت: برای فرآورش این نفت خام به واحد هیدروکانورژن در صنایع پالایشی کشور نیاز است که دانش فنی آن با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت تدوین شود.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح از مهم ترین طرح های تحقیقاتی شرکت پالایش و پخش است، ابراز امیدواری کرد: این دانش نیز همچون دانش واحدهای ایزومریزاسیون که در پالایشگاه امام خمینی (ره) اجرا شد، بومی و به کار گرفته شود.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، گفت: امسال افزون بر 47 میلیارد تومان بودجه به امور پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: این رقم در مدیریت ها و شرکت های تابعه شرکت ملی پالایش و پخش، بر پایه دستورعمل های موجود، جذب طرح های پژوهشی خواهد شد.

سیدجعفری با تاکید بر حمایت از پژوهشگران داخلی برای ارتقای فعالیت های پژوهشی افزود: این رقم در همه امور پژوهشی در حوزه های پژوهش های پایه، کاربردی و یا تحقیقات توسعه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه امروزه در دنیا واحدهای تحقیق و توسعه (R&D)، واحدهای تولید ثروت محسوب می شوند، افزود: پژوهش به ویژه در شرکت های نفتی مغز و موتور محرک دستیابی به دانش های فنی جدید برای تولید و محصولات با کیفیت بالاتر و ارزان تر است.

وی تصریح کرد: بیشترین سرمایه گذاری و اختصاص بودجه در شرکت های بزرگ نفتی دنیا امروزه به واحدهای تحقیق و توسعه تعلق دارد که در آنها دانش به عملیات و عملیات، به محصولی با هزینه و آلایندگی کمتر و کیفیت بالاتر همراه با سهولت عملیات تبدیل می شود.

سیدجعفری با تاکید بر پیش بینی 120 میلیون دلار سرمایه گذاری در امور پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در برنامه پنجم توسعه، گفت: این حجم سرمایه گذاری انجام شده در حوزه شرکت های پالایشی، خطوط لوله نفت خام، انبار، انتقال و نگهداری فرآورده های نفتی است.

وی تاکید کرد: از 120 میلیون دلار سرمایه گذاری برنامه پنجم توسعه حدود 60 میلیون دلار در صنعت پالایش کشور سرمایه گذاری شده است که دستیابی به دانش فنی پالایشی HDS برای گوگردزدایی فرآورده های نفتی است که یکی از الزام های جدی محیط زیست در جهان است.

سیدجعفری همچنین دستیابی به دانش فنی پالایشی RFCC برای تبدیل ته مانده های سنگین به فرآورده های نفتی با ارزش را یکی دیگر از طرح های مهم امور پژوهش و فناوری حوزه صنعت پالایش کشور خواند.

وي گفت: ساخت و بومی سازی کاتالیست های مورد استفاده در صنایع پالایشی کشور، تولید نرم افزارهای مهندسی در صنایع پالایشی و حمایت از طراحی و ساخت اولین موتور دیزلی خودرو سواری با همکاری شرکت ایپکو (مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو) از دیگر طرح های پژوهش و فناوری در شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردهای نفتی است.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: شرکت پالایش و پخش برای ساخت موتور دیزلی سواری 20 میلیون دلار اختصاص داد که خوشبختانه نتایج آن بسیار رضایت بخش بود و صنعت خودروسازی کشور موفق شد به دانش فنی ساخت موتورهای دیزل سواری دست پیدا کند./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار