سرطان بر اثر عوامل بسيار متنوع و به مرور زمان به وجود مي‌آيد و براي پيشگيري از سرطان، بررسي عوامل خطر زا و عوامل محافظ ضروري است.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ مدير گروه مبارزه و پيشگيري از بيماري‌هاي غير واگير معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شيراز با بيان اين مطلب گفت: بخش بزرگي از علل سرطان‌ها شناخته شده نيستند اما با رعايت چند نکته مي‌توان از بروز حداقل يک سوم سرطان‌ها جلوگيري نمود.

دکتر حسين فرامرزي افزود: افراد با به‌کارگيري نکته‌هايي مانند استفاده نکردن دخانيات، مصرف نکردن مشروبات الکلي، نگه داشتن وزن در حد طبيعي و انجام فعاليت‌هاي ورزشي منظم مي‌توانند از بروز سرطان پيشگيري کنند.

وي در زمينه ساير علل پيشگيري از سرطان بيان داشت: رعايت نكاتي از جمله عدم مواجهه طولاني مدت با نور آفتاب به ويژه در ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر، محدوديت کردن مواجهه با عوامل شغلي خطر زا، پيگيري موارد ژنتيکي و انواع سرطان‌هاي خانوادگي و رعايت بهداشت جنسي مي‌توان از بروز انواع سرطان‌ها پيشگيري کرد.

مدير گروه مبارزه و پيشگيري از بيماري‌هاي غير واگير اظهار داشت: رعايت رژيم غذايي مناسب و مصرف سبزيجات و ميوه‌جات به صورت روزانه و به مقدار کافي و همچنين استفاده کم از غذاهاي با منشأ چربي حيواني، عدم مصرف غذاهاي کپک زده، شور، دود اندود و نمک سود و استفاده نکردن از مواد غذايي داراي ماده نگه‌دارنده نيتريت در پيشگيري از سرطان‌ها موثر هستند. /ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار