معاون بهداشت،‌ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: تا كنون 8 بيمارستان دوستدار مادر ايجاد شده كه بايد تا انتهاي برنامه پنجم توسعه به 700 بيمارستان برسد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر محل؛ دکتر مصداقی نیا، معاون بهداشتی وزارت بهداشت امروز 18 بهمن در مراسم اهدای لوح بیمارستان دوستار مادر که در سالن امام جواد وزارت بهداشت برگزار شده بود افزود: از استراتژی های مهم وزیر بهداشت حفظ و نگهداری سلامت مادران و جلوگیری از مرگ و میر مادران باردار است چراکه علت این امر این است که مادران سکان دار خانواده هستند که اگر مادری در زمان بارداری و یا به هر علت دیگری از جمع خانواده برود آن خانواده دچار گسستگی می شود.

وی عنوان کرد؛ سلامت مادران و مرگ و میر مادران باردار به عنوان یک شاخص سلامت مطرح است، در طی سال های اخیر با ایجاد نظام مراقبت های بهداشتی، تربیت نیروی انسانی مناسب و ایجاد خانه های بهداشت توانسته ایم آمار مرگ و میر مادران را کاهش دهیم، آمار مرگ و میر مادران باردار در ایران که در سال 89 توسط WHO اعلام شد 30 مرگ در هر 100 هزار تولد زنده بود اما امسال این آمار به 22/7 در هر 100 هزار تولد زنده رسیده است اما هنوز راضی کننده نیست چراکه کشور ما پتانسیل بالایی دارد و ما تعهد کرده ایم که تا پایان برنامه پنجم توسعه این رقم به 15 در هر 100 هزار تولد زنده برسانیم.

مصداقی نیا با بیان اینکه تأسف بار است که ایران در منطقه رتبه دهم را از لحاظ کاهش آمار مرگ و میر مادران دارد تصریح کرد: این رتبه مناسبی برای ایران نیست ،کشورهای منطقه استعداد زیادی در امور پزشکی ندارند ولی ایران کشوری است که سابقه خوب و درخشنده ای در پزشکی دارد بنابراین باید تلاش کنیم تا با هماهنگی و همکاری هم ایران رتبه واقعی خود را در منطقه کسب کنیم.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت عنوان کرد: یکی از استراتژی های دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس این است که نه تنها باید آمار مرگ و میر را کاهش دهد بلکه باید عوارض بیماری های همراه با زایمان و بارداری را هم کاهش دهد.

**ایجاد 700 بیمارستان دوستار مادر در کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه

مصداقی نیا در ادامه افزود: استراتژی بعدی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ایجاد بیمارستان های دوستدار مادر است که تاکنون 8 دانشگاه علوم پزشکی در کشور توانسته اند بیمارستان دوستار مادر ایجاد کنند و در تلاش هستیم تا پایان برنامه پنجم توسعه تعداد بیمارستان های دوستدار مادر به 700 بیمارستان برسد همچنین اعتبار مربوط به این بیمارستان افزایش پیدا کند.

مصداقی نیا گفت: ما کارهای مهمی با همکاری معاونت آموزشی داشتیم که یکی از آنها تهیه کوریکولون آموزشی پزشک عمومی دروس مامایی و دوره تخصصی زنان و زایمان بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی خط مقدم این جبهه هستند که باید مسئله کاهش مرگ و میر مادر و نوزاد را در اولویت های کاری خود قرار دهند و با اجرای برنامه های تدوین شده این آمار را کاهش دهند.

گفتني است كه در پايان اين مراسم از 8 بيمارستان دوستدار مادر تقدير و قدرداني شد./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار