نوروز امسال استان آذربايجان شرقي پذيراي 10 ميليون سفر خواهد بود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران،صنعت گردشگری در جهان از نظر درآمد و گستردگی حرف اول را می زند و بسیاری از گره های کور اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی را می تواند حل کند از جمله بیکاری کاهش می یابد ، گردش سرمایه افزایش می یابد ، صنایع دستی و صنعت کالا های فرهنگی رونق پیدا می کند ، تبادل فرهنگی را افزایش می دهد ، جرم و جنایت کاهش می یابد ، فرهنگ عمومی را بالا می برد و...، صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است.گردشگری در ایران به مجموعه امکانات گردشگری از جمله بناهای تاریخی، مکان‌های تفریحی، طبیعت، حمل و نقل، هتل‌داری و ... گفته می‌شود.گسترش صنعت گردشگري علاوه بر نقش و تاثير آن در ابراز هويت ملي و ايجاد امنيت اجتماعي، موجب ارتقاي ابعاد وسيع اقتصادي از جمله ايجاد فرصت‌هاي شغلي، درآمدزايي، كاهش فقر و گسترش عدالت اجتماعي و رفاه در جامعه مي‌شود و توسعه صنعت گردشگري مقدمه‌اي براي توسعه سرمايه‌گذاري ديگر بخش‌هاي اقتصادي است كه لازمه آن حضور در زنجيره جهاني گردشگري و نظام‌هاي بزرگ سامان يافته است. در اين بين استان آذربایجان شرقی نيز به عنوان یکی از قطبهای مهم گردشگری در کشور به شمار می رود که با برخورداری از سابقه دیرین تمدن و فرهنگ ، طبیعت و شرایط اقلیمی گوناگون و عوامل دیگر از این دست ، توانایی قرار گیری در جایگاه مناسب نقاط پر جاذبه ی گردشگری در سطح ملی وبین المللی را دارا است. شاید بتوان گفت که گردشگری به خصوص گردشگری شهری به گونه ای تمام فعالیت های فراغتی دیگر را باخود همراه دارد و بدین سبب برنامه ریزی و مدیریت گردشگری از امور حساس و پیچیده و چند وجهی است که توجه ویژه مسئولان دولتی را می طلبد. اما برنامه ریزی دقیق علمی وکاربردی زمانی تحقق می یابد که برمبنای آمار علمی تهیه و تدوین گردد تا واجد خصوصیات لازم برای پذیرش گردشگر شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اعلام كرد: طبق برنامه‌ريزهاي صورت گرفته نوروز امسال استان آذربايجان شرقي آمادگي پذيراي حدود 10 ميليون سفر را خواهد داشت.

تراب محمدي با اشاره به اقداماتي چون افزايش تعداد كمپ‌هاي گردشگري، بازسازي و مرمت هتل ها و موزه ها، افزايش تعداد موزه‌ها، بهبود امكانات پزشكي، توجه به زيرساختهاي گردشگري و افزايش اقدامات زيرساختي نسبت به سالهاي قبل، افزايش وسايل ارتباطي، افزايش مراكز اقامتي، ...افزود: امسال استان آذربايجان شرقي علاوه بر برنامه‌هاي نوروزي هر سال با برنامه‌هاي متفاوت و پربارتر نسبت به سال‌هاي قبل پذيراي مهمانان نوروزي خواهد بود.

وي جلفا، حاشيه رود ارس، منطقه ارسباران، شهرستان مراغه را از مهم ترين مناطق گردشگري استان عنوان كرد و افزود: تمامي آثارو خانه هاي تاريخي، پاركها و شهربازيها، امكان گردشگري جهت پذيراي از گردشگران نوروزي امسال برنامه هاي مورد نياز را جهت رفاه گردشگران در نظر گرفته‌اند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: گردشگري ايران شامل 4 فصل است كه به نسبت شرايط و موقعيت قرار گرفتن استانها به لحاظ جغرافيايي  و عواملي چون نوع گردشگري از جمله علمي، فرهنگي، تاريخي...نسبت جذب گردشگر در استان‌هاي مختلف داراري رتبه هاي متفاوت مي‌باشد.

وي وضعيت گردشگري در استان را مطلوب اعلام كرد و افزود: نمي‌توان آمار دقيقي از نسبت گردشگران  را در نوع گردشگري عنوان كرد، چراكه نوع گردشگري استانها همانطور كه گفتم متفاوت است، ولي در برخي زمينه ها و برخي فصول وضعيت گردشگري استان ما مطلوب بوده و روز به روز نيز بهتر مي‌شود.

تراب محمدي با اشاره به افزايش 30 درصدي آمار گردشگران داخلي و خارجي استان گفت: با توجه به افزايش تعداد آثار ثبت شده جهاني استان و معرفي و تبليغ بيشتر ظزفيتهاي گردشگري استان در نمايشگاه‌هاي خارجي و داخلي و افزايش امكانات براي گردشگران آمار گردشگران استان 30 درصد افزايش يافته است، كه پيش بيني مي‌شود با توجه به اقدامات انجام شده اين آمار افزايش يابد.

وي برگزاري نمايشگاه‌هاي صنايع دستي، جشنواره هاي گردشگري با موضوعات متنوع، اجراي برنامه‌هاي فرهنگي، هنري با مضمون معرفي آداب و رسوم و فو لكلور ،برپايي مراكز اطلاع رساني گردشگري، افزايش راهنمايان گردشگران در نقاط مختلف استان، انتشار و توزيع اقلام فرهنگي، توسعه زيرساخت هاي گردشگري و... را از ديگر برنامه‌ها و اقدامات نوروز امسال عنوان كرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی خاطر نشان كرد: با توجه به ظرفيت ها و تغيير فصول سال عمدتا گردشگران داخلي از سراسر كشور به ويژه مناطق جنوبي و گردشگران خارجي عمدتا از كشورهاي همجوار از جمله تركيه، آذربايجان، نخجوان و همچنين ساير كشورها از جمله كشورهاي اروپايي مي‌باشند./س


 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.