ملانو یکی از تومورهای بدخیم پوستی است که با این نوع سرطان، دلایل ایجاد آن و راه‌های پیشگیری از آن آشنا شوید و باید توجه داشت این بیماری به موقع درمان شود چون خطر تهاجمی دور دست برای این نوع سرطان بال

سرطان ملانو چیست؟
ملانو یکی از تومورهای بدخیم پوستی است که با این نوع سرطان، دلایل ایجاد آن و راه‌های پیشگیری از آن آشنا شوید و باید توجه داشت این بیماری به موقع درمان شود چون خطر تهاجمی دور دست برای این نوع سرطان بالاست.
دکتر عباس انتظاری متخصص پیشگیری از بیماریها و عضو هیئت‌ علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان اظهار داشت: ملانوما یکی از تومورهای بدخیم پوستی است که در اثر تغییر در ملانوسیت‌ها ( سلول‌های رنگدانه‌ای پوست) ایجاد می‌شود.
وی گفت: این تومورها ممکن است در زمینه یک پوست به طور کامل سالم و یاحتی در بستر ناخن ایجاد شده و یا در زمینه یک خال قبلی خود را نشان می‌دهد.
بنابر این بعضی از انواع خال‌ها با شرایط خاص ممکن است به سمت ایجاد ملانوم پیشرفت کند.
انتظاری بیان کرد:‌ملانوما علاوه بر پوست، به صورت اولیه ممکن است در مخاط دهان و چشم نیز ایجاد گردند.
این متخصص پیشگیری از بیماریها تصریح کرد: شیوع ملانوما نسبت به انواع دیگر سرطان‌های پوستی بسیار کمتر است و این بیماری بیشتر در افراد جوانتر دیده می‌شود.
انتظاری خاطر نشان کرد: پوست روشن، چشمان سبزیا آبی، موی بور یاقرمز، زندگی در ارتفاعات بالا، کارمداور زیر آفتاب، ضایعات آفتاب سوختگی به شکل تاول، سابقه خانوادگی مثبت، تماس با مواد سرطان‌زا نظیر آرسنیک، وجود بعضی از انواع خال‌های مادرزادی و ضعف سیستم ایمنی از مهمترین عوامل خطرزا برای ایجاد ملانوم هستند.
وی گفت: از نظر علامت شناسی این سرطان به طور کامل شبیه یک خال است، بنابراین هر گونه خال مشکوک باید توسط پزشک مورد معاینه قرار بگیرد البته در موارد کمی ممکن است ملانوم بدون رنگ نیز مشاهده شود که تشخیص بیماری را دشوار تر میسازد.
انتظاری خاطر نشان کرد: به هر حال هر گونه خال که به صورت ناگهانی ایجاد شده باشد باید از نظر ملانوم مورد بررسی قرار بگیرد و رشد غیرقرینه خال، حاشیه‌های نامنظم، هرگونه تغییر رنگ یا اندازه یا شکل خال و یا خالهای بزرگتر از شش میلی‌متر باید توسط پزشک معاینه گردیده و از نظر ملانوما بررسی شود.
این متخصص پیشگیری از بیماری‌ها تاکید کرد:‌خطر متاستاز ( تهاجم موضعی) دور دست برای این سرطان بسیار بالاست و در صورت عدم درمان علاوه بر گسترش موضعی و گرفتاری استخوان‌ها و اعصاب مجاور، بافت‌های دور دست را نیز گرفتار خواهد کرد.
وی بهترین را ه تشخیص پس از شرح حال دقیق و معاینه استفاده از روش نمونه‌برداری( بپوسی) دانست و درمان ضایعه نیز استفاده از جراحی، رادیوتراپی، شیمی درمانی ایمونوتراپی است.
انتظاری بیان کرد:‌ متاسفانه پیش آگهی این بیماری خیلی خوب نیست و ملانوم‌های باقطر بالای چهار میلی متر به دلیل احتمال بالای درگیر شدن غدد لنفاوی خطر مرگ و میر بالایی دارد و احتمال موفقیت درمان نیز پایین است.
وی موثرترین راه پیشگیری از سرطان ملانوما را اجتناب از اشعه ماورای بنفش آفتاب عنوان کردو افزود: بهتر است از کرمهای ضد آفتاب به صورت موضعی، کلاه و دستکش‌های بلند نخی استفاده گردد.
انتظاری تاکید کرد: بر اساس توصیه انجمن طب پیشگیری آمریکا معاینه منظم هر ساله پوست در افراد بالای 40 سال و معاینه منظم پوست هر سه سال یکبار در افراد 20 تا 40 سال توسط پزشک ضروری است و به طور اکید توصیه می‌شود هر گونه تغییر در اندازه، شکل، رنگ در خالها و یا ایجاد خال جدید به طور سریع به اطلاع پزشک رسیده و مورد معاینه پزشک قرار بگیرد./ع
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار