مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران از افزايش دو برابري ذخاير آب سدهاي تهران به وسيله بارش هاي اخير نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران خسرو ارتقايي امروز در نشست خبري خود كه در محل شركت آب منطقه اي تهران برگزار شد گفت: امسال حجم آب ورودي به سدهاي تهران حدود 147 درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافت و ميزان ذخيره آب سدهاي تهران دو برابر شد.
وي افزود: از ابتداي سال جاري تاكنون بيش از 245 ميليمتر بارش در سطح استان تهران و البرز رخ داده كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته صد در صد افزايش و در مقايسه با درازمدت 44 ساله حدود 63 درصد افزايش يافته است.
وي حجم ذخاير آبي در سدهاي پنجگانه اميركبير، لتيان، لار، طالقان و ماملو را بيش از 650 ميليون مترمكعب عنوان كرد و اظهار داشت:‌ در حال حاضر در سد اميركبير 165 ميليون مترمكعب، سد لتيان 72 ميليون مترمكعب، سد لار 28 ميليون مترمكعب، سد طالقان 336 ميليون مترمكعب و سد ماملو 46 ميليون مترمكعب در مخازن خود ذخيره كرده اند.
وي تصريح كرد: ميزان آب ذخيره شده در سدهاي تهران و البرز در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 210 ميليون مترمكعب افزايش يافته است.
همچنين امسال حجم آب ورودي به سدهاي تهران و البرز حدود 147 درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافت.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت:‌ حجم آب زراعي رهاسازي شده در دشت هاي اطراف تهران بيش از 300 ميليون مترمكعب است و در سال آبي جاري استان هاي تهران بيشترين رشد حجم بارندگي را در بين استان هاي كشور داشته اند.
ارتقايي اظهار داشت: اگر سال هاي پر باران و پربارش ادامه داشته باشد در مدت چند سال امكان پوشش و جبران كسري آب سفره هاي زيرزميني وجود دارد.
وي با اشاره به افتتاح رسمي پروژه تغذيه مصنوعي دشت شهريار گفت: با ايجاد 6 حوضچه در محدوده 3 كيلومتري از رودخانه كرج امكان تغذيه مصنوعي دشت شهريار فراهم شده است.
وي حجم سرمايه گذاري اين پروژه آبي را حدود 70 ميليارد ريال اعلام كرد و افزود: به منظور بهبود شرايط برخي از دشت هاي اطراف تهران اجراي دو طرح مصنوعي رودخانه كردان و جاجرود در دستور كار قرار گرفت.
*** حجم آب ذخيره شده در سد ماملو به 100 ميليون مترمكعب مي رسد
مدير عامل شركت آب منطقه اي تهران در ادامه اين نشست با اشاره به افتتاح سد ماملو در سال گذشته گفت: هم اكنون ميزان آب ذخيره شده در پشت سد 47 ميليون مترمكعب است و پيش بيني مي شود در صورت ادامه بارندگي ها حجم آب ذخيره شده در سد ماملو به 100 ميليون مترمكعب برسد.
وي ادامه داد:‌ در صورت تكميل تصفيه خانه هفتم تهران در سال 91 امكان استفاده از ذخيره آب سد ماملو براي تامين آب شرب  جنوب تهران تا سال 92 فراهم مي شود.
مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران از راه اندازي آزمايشگاه مركزي آب تهران به منظور كنترل كمي و كيفي و ميكروبي آلايندگي آب هاي گروهي به سدهاي تهران خبر داد و گفت:‌ در اين آزمايشگاه مرجع امكان آزمايش فيزيكي، شيميايي و ميكروبي آب قبل از انتقال به تصفيه خانه و تحويل به شركت آب و فاضلاب وجود دارد.
وي تصريح كرد: همچنين اين آزمايشگاه مي تواند نياز ساير سازمان ها و ارگان ها را براي انجام آزمايش برطرف سازد.
وي خاطرنشان كرد: حدود بيش از هزار نمونه آب در طول سال از منابع مختلف جمع آوري شده و در اين آزمايشگاه آزمايش مي شوند تا از سلامت آب مطمئن شويم.
وي در ادامه با اشاره به طرح بزرگ قمرود گفت:  تكميل اين طرح در گرو بهره برداري از سد كوچري كه تاكنون 40 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.
وي ادامه داد:‌ حجم مخزن اين سد حدود 200 ميليون مترمكعب است كه با وجود مشكلات عديده مالي اين پروژه در حال احداث است.
وي با انتقاد از نبود منابع مالي كافي براي اجراي اين طرح بزرگ گفت: در بودجه سال جاري حدود 57 متر ميليارد تومان براي اجراي آن در نظر گرفته شد در حالي كه  اين طرح نياز به بيش از 150 ميليارد تومان اعتبار دارد.
ارتقايي تصريح كرد: رييس جمهور براي پرداخت 100 ميليارد تومان اعتبار براي ادامه اين پروژه دستور داده است كه متاسفانه هنوز در معاونت راهبردي رياست جمهوري به تصويب نرسيده و ابلاغ نشده است.
وي در پايان گفت:‌ با تكميل پروژه قمرود و سد كوچري 10 شهر و 100 روستا منطقه از آب با كيفيت تري برخوردار خواهند شد./ک
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار