عضو مرکز تحقيقات گوش، حلق بيني و سروگردن دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت: مصرف خودسرانه داروهاي آنتي بيوتيکي در زمان سرماخوردگي موجب مقاومت دارويي و عوارض جبران ناپذير مي شود.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛  دکتر محمد رضا شريفيان، عضو مرکز تحقيقات گوش، حلق بيني و سروگردن دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه بيماري‌هايي شبيه سرماخوردگي علايم متفاوتي دارند كه با دقت زياد مي‌توان آن‌ها را از يكديگر جدا كرد، خاطر نشان کرد: اگر افراد بدون توجه به نوع اين بيماري‌ها اقدام به خوددرماني كنند با گذشت زمان دچار مشكلات جبران‌ناپذيري مي‌شوند.

دانشيار دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه سرماخوردگي شايعترين بيماري اين فصل به شمار مي رود که با علائمي خفيف و به‌ صورت عطسه، سرفه، آب‌ريزش بيني، تب مختصر و گرفتگي به مدت 3 تا 5 روز در فرد ديده مي شود گفت: به‌طور معمول سرماخوردگي نوعي بيماري ويروسي است كه بين مردم شايع بوده و واكسني ندارد كه فرد از ابتلا به آن مصون باشد.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با بيان اينکه آنفلوآنزا، يكي ديگر از بيماري‌هايي است كه بيشتر مردم به نوعي آن را تجربه كرده‌اند گفت: بروز تب مختصر، بيحالي، بي اشتهايي و با گذشت زمان افزايش تب، درد و ضعف همراه با گلو درد و ساير عفونت ها از جمله علائم اين بيماري است و در بيماراني كه بدن‌شان ضعيف‌تر است، آنفلوانزا به سمت عارضه‌هاي حادتر مي‌رود.

دکتر محمد رضا شريفيان با اشاره به اينکه در افرادي که داراي ريسک بالا هستند از جمله سالمندان، کودکان زير 5 سال و زنان باردار توصيه مي شود از واکسن آنفولانزا استفاده کنند خاطر نشان کرد: در اين بيماري، آنتي‌بيوتيك كاربردي ندارد و فردي كه مبتلا به آنفلوانزا شده بايد مايعات زيادي بخورد و اجازه دهد دوره درمانش طي شود. بسياري از بيماري‌ها با مصرف مواد مغذي درمان مي‌شوند.

وي در ادامه به عفونت‌هايي كه نياز به توجه جدي دارند اشاره کرد و گفت: عفونت‌هاي حلق يا فارنژيت‌ها شكل شايعي از عفونت لوزه هستند كه ممكن است ويروسي و يا ميكروبي باشند. علامت شاخص آن درد در ناحيه گلو است كه اين گلو درد در هنگام بلع تشديد مي‌شود. از ديگر علايم اين بيماري، ضعف،‌ درد بدن،‌ سردرد و بي‌حالي است. اگر نوع ويروسي آن باشد علايم خفيف‌تر بوده اما در نوع ميكروبي علايم شديدتر شده و در گلو لايه سفيدي مشاهده مي‌شود كه نشان‌دهنده چركي شدن گلو است.

وي يادآور مي‌شود:‌ در اين عفونت‌ها بيمار بايد تحت‌نظر پزشك باشد و با تزريق پني‌سيلين و آنتي‌بيوتيك‌هاي مناسب از بروز بيماري‌هاي مادام‌العمر پيشگيري ‌شود.

عضو مرکز تحقيقات گوش، حلق بيني و سروگردن دانشگاه علوم پزشکي مشهد سينوزيت را از ديگر عفونت ها اعلام کرد و گفت: اين بيماري در اين فصل بسيار شايع است. در سينوزيت‌ها فرد دچار گرفتگي بيني مي‌شود. ترشحات چركي از بيني، دفع خلط، ترشحات پشت حلق، ‌احساس سنگيني و پري، احساس سردرد و لق‌لق شدن در سر از علايم هشداردهنده سينوزيت است و درصورتي كه ويروسي باشد نياز به آنتي‌بيوتيك ندارد.

عضو هيئت‌ علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد افزود: اگر سينوزيت، چركي باشد و خوب درمان نشود منجر به عفونت‌ در سينوس‌ها شده و در نهايت به چشم آسيب مي‌رساند و همچنين عفونت وارد ريه‌ها شده و به برونشيت منجر مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه بي‌توجهي به عفونت‌هاي فوقاني منجر به عفونت‌هاي تحتاني مي‌شود، اظهار داشت: در اين نوع بيماري، تمركز عفونت در ريه‌ها و برونش‌ها، ناي، بافت ريه و حنجره است. عفونت‌هاي دستگاه تنفسي تحتاني با علايم شديد مانند خروسك، تنفس صدادار، تنگي نفس، تب بالا، سرفه‌هايي همراه با خلط چركي و آجري رنگ، تب 39 تا 40درجه و درد در هنگام تنفس همراه است. عفونت تنفس فوقاني نياز به درمان جدي دارد./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار