لرستان/

توسعه روابط تجاری لرستان و بلغارستان/ وقتی تحریمها شکست می خورد!

سفر کاردار و رایزن اقتصادی بلغارستان به لرستان علاوه بر اینکه زمینه ساز توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور بود نشان دهنده شکست تحریم ها از سوی اتحادیه اروپا است.

به گزارش

خبرنگار باشگاه خبرنگاران

؛توجه به صادرات یکی از مولفه های اساسی در توسعه اقتصادی اجتماعی به شمار می رود و تقویت صادرات و مثبت شدن تراز بازرگانی در مقابل کالاهای وارداتی از اهمیت زیادی در مناسبات تجاری و سیاستهای توسعه برخوردار است.

از سوی دیگر صادرات طی سال‌های اخیر در سطح جهان اهمیت زیادی یافته است و بسیاری از کشورها سعی بر این دارند تا از این راه منابع ارزی خود را متنوع سازند تا نوعی ثبات در درآمدهای ارزی خود ایجاد کنند.

توسعه مناسبات تجاری لرستان و بلغارستان

در دنیای امروز صادرات موتور توسعه اقتصادی کشورها محسوب می شود و هرچه اقتصاد کشوری پیشرفته تر، قدرت بهره وری آن بالاتر و توانمندی رقابت آن در عرصه بین المللی بیشتر باشد سهم بیشتری از تجارت جهانی را به خود اختصاص خواهد داد.

این در حالیست که صادرات در استانهای کمتر توسعه یافته ای مانند لرستان با قابلیتهای منحصر به فرد در بخش آب، خاک، صنعت و معدن و ... می تواند سکوی پرشی برای توسعه، اشتغال و کارآفرینی باشد.

از سوی دیگر توسعه تجارت خارجی و یافتن بازارهای جدید برای کالاهای صادراتی لرستان خود می تواند ظرفیتی مهم برای توسعه روابط تجاری استان باشد زیرا توزیع صادرات کالا بین کشورهای مختلف زمینه را برای معرفی بیشتر کالاهای لرستان در جهان مهیا می کند.

همچنین توسعه روابط خارجی با کشورهای مختلف دنیا علاوه بر ایجاد بازارهای جدید صادراتی برای استان لرستان می تواند زمینه ساز تعاملات دو کشور به لحاظ گردشگری و توسعه صنعت توریسم باشد.

زمینه صادرات محصولات لرستان به بلغارستان فراهم می شود

آنجل استیانف رایزن اقتصادی سفارت بلغارستان در ایران در نشست با صادرکنندگان، تجار و تولید کنندگان استان با اشاره به اینکه ما به منظور توسعه همکاریهای دو طرفه ایران و بلغارستان به اینجا آمده ایم، اظهار داشت: به خاطر موقعیت جغرافیایی مناسبی که ایران و بلغارستان دارند، امکان همکاریهای اقتصادی آسان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در بلغارستان امکانات حمل و نقل مناسبی وجود دارد، یادآور شد: این امکانات تجارت میان دو کشور را آسان می کند.

رایزن اقتصادی سفارت بلغارستان در ایران با اشاره به اینکه سیستم بانکداری باثبات و نرخ پایین تورم در بلغارستان وضعیت مطلوبی را برای تجارت ایجاد می کند، افزود: لرستان دارای صنایع خوبی است و می تواند محصولات خود را به بلغارستان صادر کند.

استیانف تصریح کرد: من به عنوان رایزن اقتصادی می توانم آنچه را که برای صادرات محصولات و همکاری اقتصادی بین لرستان و بلغارستان نیاز است فراهم کنم.

بسیاری از بانکهای بلغارستان با سرمایه گذاران ایرانی همکاری می کنند

وی با بیان اینکه بلغارستان می تواند در رابطه با وارد کردن سنگهای تزیینی و ساختمانی با لرستان همکاری داشته باشد، افزود: با توجه به اینکه صادرات سنگ جزو مزیتهای لرستان است می توانیم در رابطه با این موضوع رایزنیها و صحبتهای بیشتری داشته باشیم.

رایزن اقتصادی سفارت بلغارستان در ایران با اشاره به وضعیت گردشگری و صنعت توریسم در بلغارستان اظهار داشت: ما تجربیات زیادی در رابطه با توریسم داریم که می توان برای تبادل این تجربیات با لرستان همکاری کنیم.

استیانف با بیان اینکه ما در رابطه با انتقالات مالی بین ایران و اروپا و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد صحبت کرده ایم، یادآور شد: 99 درصد بانکهای بلغارستان خصوصی هستند و هم اکنون نیز بسیاری از بانکهای بلغارستان با سرمایه گذاران ایرانی همکاری می کنند.

وی با اشاره به اینکه راههای زیادی برای برخورد با این مسئله وجود دارد، افزود: ترکیه نقطه مناسبی است و تجارت و اقتصاد خوبی دارد و همچنین بلغارستان نیز روابط خوبی با ترکیه دارد.

رایزن اقتصادی سفارت بلغارستان در ایران تصریح کرد: همچنین بانکهای دیگری نیز در منطقه وجود دارد که می توان از طریق آنها سرمایه گذاری کرد.

درهای سفارتخانه بلغارستان به سوی ایران کاملا باز است

استیانف با بیان اینکه اتاق بازرگانی نیز ایده های خوبی برای رفع این مشکلات دارد، یادآور شد: تجارت مالی بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا رقمی بالغ بر 20 میلیارد دلار است که این یک رقم گردش مالی بالا است.

وی ادامه داد: بلغارستان نیز عضو اتحادیه اروپا است و مشکلات و بحرانهای اقتصادی خاص خود را دارد.

رایزن اقتصادی سفارت بلغارستان در ایران با اشاره به اینکه برخی محصولات مثل گوجه و صیفی جات در لرستان ارزان است، اظهار داشت: ما می توانیم روی این موارد نیز مراوداتی با لرستان داشته باشیم.

استیانف با بیان اینکه ما می توانیم مبادلات و معاملات اقتصادی خوبی را داشته باشیم، عنوان کرد: درهای سفارتخانه بلغارستان به سوی ایران کاملا باز است و ما آمادگی برای همکاری با ایران و لرستان را داریم.

استیلیان واربانف کاردار سفارت بلغارستان در ایران نیز با اشاره به اینکه ما به منظور گسترش همکاریها و مذاکرات ایران و بلغارستان به لرستان آمده ایم، اظهار داشت: لرستان دارای توانمندیهای زیادی است و ما در سفر خود به لرستان اطلاعات زیادی در رابطه با این توانمندیها کسب کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه هدف از این سفر افزایش همکارهای بین دو کشور است، عنوان کرد: ظرفیت های خوبی در لرستان وجود دارد که می توان روی آنها سرمایه گذاری کرد.

سه محور همکاری اقتصادی لرستان و بلغارستان

حبیب الله دهمرده استاندار لرستان نیز با اشاره به سفر رایزن اقتصادی بلغارستان به استان لرستان اظهار داشت: این سفر به دنبال اعزام هیئت تجاری لرستان در تاریخ 8 تا 13 خردادماه سالجاری به بلغارستان، صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه سفررایزن و کاردار بلغارستان به استان در راستای مبادلات کالاهای غیر نفتی لرستان است، بیان داشت: در این زمینه جلسات کاربردی، علمی و کارشناسی میان دو طرف برگزار شده است.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه اقدامات مطلوبی در زمینه معرفی ظرفیتهای لرستان در ابعاد مختلف به این هیئت تجاری صورت گرفته است، عنوان کرد: در این راستا سفارت ایران نیز همکاریهای بسیار مطلوبی را انجام داده است.

دهمرده با بیان اینکه طی جلسه ای که با این هیئت تجاری بلغاری در استانداری داشتیم نقطه نظرات دو طرف مطرح شد، ادامه داد: طی این جلسه هر دو طرف در راستای همکاری های مشترک به توافقاتی دست یافتند.

مناسبات تجاری که نشان از شکست تحریم ها دارد

وی با تاکید بر اینکه سفر رایزن اقتصادی بلغارستان به لرستان در راستای ارتقا ظرفیتهای استان و همچنین صادرات محصولات غیر نفتی این استان به کشور بلغارستان است، بیان داشت: محورهای اصلی همکاری تجاری میان بلغارستان و لرستان در زمینه معادن، کشاورزی، دامپروری و گردشگری است.

دهمرده توسعه گردشگری لرستان را از دیگر محورهای این توافقات دانست و بیان داشت: باید اقدامات و تلاشهای لازم را در زمینه جذب گردشگر از خارج از کشور داشته باشیم.

وی با تاکید بر بازتاب این مناسبات تجاری، عنوان کرد: سفر کاردار و رایزن اقتصادی بلغارستان به لرستان نشان دهنده این است که تحریم ها علیه ایران به بن بست رسیده است.

استاندار لرستان این سفر را نمونه بارز شکست تحریم های علیه کشورمان دانست و بیان داشت: در طول سه دهه گذشته تاکنون همواره تحریم های اقتصادی کشورهای غربی و اروپایی علیه ایران با شکست مواجه شده است./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.