نقص ایمنی اولیه نقص یا یک ژن مشخص باعث کاهش تعداد یا نقص عملکرد سیستم ایمنی بدن میشود و در نهایت دفاع بدن در برابر بیماریها ضعیف میکند و افراد مستعد عفونت‌های مکرر میشوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نیما رضایی، متخصص ایمونولوژی اظهار داشت: بیماریهای ایمنی یک گروه بیماری مادرزادی و وراثتی هستند که از پدر و مادر به فرزند منتقل میشود.

وی افزود: البته بیماری های نقص سیستم ایمنی اولیه و ثانویه هستند که باید این دو را از هم تفکیک کنیم چرا که تشخیص‌های جدا و درمان‌های جدا دارند مثل ایدز یا یکسری سوء تغذیه‌ها که منشأ آنها نقص ایمنی ثانویه است.

رئیس مرکز طبی کودکان افزود: در نقص ایمنی اولیه نقص یک ژن مشخص باعث کاهش تعداد یا نقص عملکرد یکی از اعضای سیستم ایمنی بدن میشود و در نهایت دفاع بدن در برابر بیماریها ضعیف شده و افراد مستعد عفونت‌های مکرر میشوند.

رضایی با اشاره به اینکه گلبول‌های سفیدی که ممکن است موجب ایجاد نقص شوند متفاوتند گفت: لنفوسیت‌های Aلنفوسیت‌های B و لنفوسیت‌های T، نوتووفیل‌ها، پلاکت‌ها و کمپلمان‌هایی که نقصی در یکی از این اجزا منجر به بیماری خاص خودش میشود، چه به صورت عملکردی و چه به لحاظ تعداد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: معمولا نقص در هر یک از این اعضا در ابتدای تولد خود را به عناوین مختلف مانند عفونت‌های گوش مکرر، عفونت سینوزیت مکرر، عفونت ریوی مکرر، عفونت مفاصل نشان می دهد یا عوارض ناشی از واکسن که محل واکسن آبسه میکند و عفونت آن منتشر میشود./ح


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.