مدت زمان خدمات مورد تعهد دستیارانی که برای ورود به دوره دستیاری از هیچگونه سهمیه ای استفاده نکرده اند کاهش می یابد.

دکتر مرضيه وحید دستجردی، وزیر محترم بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: آزمون دستیاری تخصصی با حضور 15 هزار داوطلب روز 31 فروردین ماه 1391 برگزار می شود، پذیرفته شدگان در این آزمون شهریورماه همان سال دوره تخصصی خود را آغاز می کنند.

وی در خصوص افزایش ظرفیت پذیرش داوطلبان چنین اظهار داشت: هر سال ظرفیت ها را افزایش داده ایم به طوری که سال گذشته حدود 2400 نفر پذیرش داشتیم که نسبت به سال گذشته که 1900 نفر افزایش داشته و در این دوره نیز افزایش منطقی در رشته های مورد نیاز خواهیم داشت و سعی کرده ایم خدمات مورد تعهد را تا حد امکان کاهش دهیم و منطقی کنیم.

وزیر بهداشت برای آگاهی داوطلبان این آزمون به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران چنین عنوان کرد: مدت زمان خدمت مورد تعهد دستیارانی که برای ورود به دوره دستیاری از هیچگونه سهمیه ای استفاده نکرده اند برابر نصف یا طول مدت تحصیل آنها است به طوری که اگر کسی دوره تخصصی 4 ساله را طی می کند حداقل بین 2 تا 4 سال دوره تعهدات قانونی او هست و اگر دوره تحصیل آن 3 ساله است بین 1/5 تا 3 سال مدت تعهدات خدمت او خواهد بود.

وی تصریح کرد: هر یک از ورودی های آزمون تخصصی که دوره طرح خود را در پزشکی عمومی گذرانده باشند مدت 24 ماه از دوره تعهد آنها و خدمت مورد تعهدشان کاهش خواهد یافت.

دستجردی در ادامه بیان کرد: دستیاران باید بدانند که خدمات مورد تعهد براساس محرومیت مناطق برای آنها ضریب بندی می شود بنابراین اگر فرد در مناطقی خدمت کند که جزو مناطق پنج پنجم ما محسوب می شود و معمولاً مراکز استان ها هستند و قبلاً طرح پزشکی عمومی را گذرانده باشند 24 ماه از دوره 4 ساله او کسر خواهد شد و باید 24 ماه دیگر خدمات مورد تعهدش را ارائه کند ولی اگر این خدمات در مناطق سه پنجم که جزو محرومترین مناطق به شمار می آیند ارائه شوند این میزان به حدود 15 ماه کاهش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: مناطق دیگری به عنوان مناطق محروم ویژه تعریف شده اند که در گذشته پزشکان به زحمت به این مناطق فرستاده می شدند ولی در حال حاضر اگر افراد در این مناطق خدمت کنند علاوه بر اینکه از ضریب سه پنجم برای کاهش مدت زمان خدمات مورد تعهدشان استفاده می کنند، 30 درصد نیز تخفیف در مدت تعهدشان داده می شود و به 11 ماه کاهش می یابد و خوشبختانه از این برنامه استقبال خوبی به عمل آمده است.

دکتر دستجردی عنوان کرد: در 2 سال گذشته طرح کاهش مدت زمان خدمات مورد تعهد دوره دستیاری ارائه شده است و البته طرح مناطق محروم ویژه از سال گذشته برنامه ریزی شده و نتایج خوبی به همراه داشته است و امسال حدود 1440 نفر از متخصصین به مناطق محروم اعزام شده اند.

**مژده وزیر بهداشت برای رشته های فوق تخصصی

وزیر بهداشت اظهار داشت: در 5 رشته فوق تخصصی از جمله جراحی اطفال که دوره طرح آنها 2 برابر دوره تحصیل بوده را به نصف مدت تحصیل کاهش داده شد.

وی تصریح کرد: این کار به منظور تسهیل ورود داوطلبان به رشته های فوق تخصصی صورت گرفته است./ح


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار