در سال هاي اخير رهبر معظم انقلاب اسلامي توجه ويژه اي به حوزه موسيقي داشته اند.

به گزارش

خبرنگار حوزه موسيقي باشگاه خبرنگاران

حاضر در مراسم اختتاميه بيست و هفتمين جشنواره موسيقي فجر در تالار وحدت تهران در ابتداي اين مراسم سرود جمهوري اسلامي توسط اركستر سمفونيك تهران به رهبري نادر مرتضي پور به صورت زنده اجرا شد و پس ازآن نيز 3 قطعه توسط اركستر سمفونيك به خوانندگي عبدالحسين مختاباد و امير تاجيك و همچنين قطعه اي بي كلام نيز اجرا شد.

حسن رياحي دبير جشنواره موسيقي فجر در اين مراسم گفت: بيست و هفتمين جشنواره موسيقي فجر را در شرايطي به پايان مي‌رسانيم كه شعار جوان گرايي و دانش محوري بر تمام امور جشنواره به خوبي به چشم مي خورد.

وي ادامه داد: جشنواره امسال به گواهي آمار ارائه شده بيشترين سطح جذب نيروي جوان را به خود اختصاص داده است و در بخش هاي مختلف اعم از كلاسيك، سنتي، پاپ، كرال، كودك و بين الملل و گروه نوازي شاهد حضور چشمگير جوانان بوده ايم.

رياحي تصريح كرد: ارائه پايان نامه هاي دانشجويان رشته آهنگسازي به دفتر جشنواره غنايي بي نظير را به جشنواره امسال بخشيده است.

اجرا ي دو قطعه توسط گروه آوازي تهران به رهبري ميلاد عمران لو از بخش هاي ديگر مراسم اختتاميه را تشكيل داده كه پس از آن نيز حكم دبيري بيست و هشتمين جشنواره موسيقي فجر توسط حميد شاه آبادي، معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به حسن رياحي تقديم شد.

سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم اظهار داشت: موسيقي، آواها و نواها و نغمه ها همواره با عرفان و فرهنگ، پيوندي ناگسستني داشته اند و بزرگاني چون ابن سينا و فارابي در اين رابطه رساله دارند و همچنين رساله اخوان الصفا در اين رابطه مثال خوبي به شمار مي آيد.

وي ادامه داد: در سال هاي اخير رهبر معظم انقلاب اسلامي توجه ويژه اي به حوزه موسيقي داشته اند.

حسيني افزود: در سال هاي بعد از انقلاب اسلامي هنرمندان موسيقي با مردم ايران در شادي ها و غم هايشان شريك بوده اند كه آثار مختلف ساخته شده در مناسبت هاي مختلف گواهي بر اين موضوع است و اميدورايم روز به روز شاهد رشد و اعتلا در اين عرصه باشيم.

در بخش اول تقدير از هنرمندان عرصه موسيقي از بزرگاني چون جلال ذوالفنون، وارطان ساهاكيان، علي بيگلري پور و زنده ياد استاد حشمت سنجري با حضور سيد محمد حسيني، حميد شاه ‌‌آبادي، حسن رياحي و حجت الاسلام و المسلمين ادبي قائم مقام رئيس جمهور و رئيس انجمن مفاخر ايران تقدير شد.

محمد سرير عضو هيئت داوران بخش رقابتي جشنواره موسيقي فجر در اين مراسم گفت: بخش رقابتي، شاخه هاي مختلفي داشت و هر كدام از داوران نيز، نظرات مختلفي داشتند و بيانيه هيئت داوران بخش رقابتي در شاخه هايي همچون آواز جمعي، آهنگسازي ايراني، آهنگسازي انقلاب اسلامي، موسيقي كلاسيك ايراني و كلاسيك غير ايراني، منتشر مي شود و نكته اي كه در بخش رقابتي حائز اهميت است حضور هنرمندان جوان با توانايي هاي بالا است.

در بخش پاياني مراسم اختتاميه اهداي جوايز به گروه هاي برگزيده توسط سيد محمد ميرزماني، شاهين فرهت، حسن رياحي، رضا شفيعيان، حميدرضا نوربخش، رافائل ميناسكانيان و رازميك اوهانيان به گروه هاي برگزيده اهدا شد كه اين گروه ها عبارتند از در بخش رقابتي آهنگسازي پايان نامه ها رتبه اول براي قطعه اركستر سمفونيك به نام ثنا به نگين زمردي، ‌رتبه دوم به سوييت سمفونيك ليلي به محمد نصرتي و رتبه سوم براي قطعه مويه به حميد مراديان تقديم شد.

در بخش رقابتي آهنگسازي كلاسيك غير ايراني رتبه اول به قطعه كن فيكون رتبه دوم به مرتضي قربان شيركوهي و رتبه سوم به شهاب ثقفي اهدا شد.

در بخش آهنگسازي ايراني با موضوع دستاوردهاي انقلاب اسلامي رتبه اول به راقسوتي قيام ساخته مرتضي شفيعي از اصفهان اهدا شد.

در بخش رقابتي كلاسيك ايراني رتبه اول به گروه شور انگيز گرگان به سرپرستي محمدرضا ابراهيمي، رتبه دوم به گروه برزين از مشهد به سرپرستي اميرحسين اسكندري و رتبه سوم به گروه شيوار از تهران به سرپرستي مهدي حاج قاسمي اهدا شد.

در بخش رقابتي كلاسيك غيرايراني رتبه اول به مهرداد غلامي و رتبه دوم به سرپرست گروه موسيقي پرديس هنرهاي زيباي دانشگاه تهران، اهدا شد و در نهايت در بخش رقابتي آواز جمعي رتبه اول به گروه سماط از شيراز به سرپرستي آزاده عظيمي، رتبه دوم به گروه آواي ماهان به سرپرستي نيما فاتحي و رتبه سوم به گروه دامور به سرپرستي فراز خسروي دانش اهدا شد./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار