هیات داوران سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر در بخش "تجلی اراده ملی" با صدور بیانیه ای، فیلم های ارائه شده در این بخش را فاقد ویژگیهای لازم با محوریت هویت ملی در حوزه میراث فرهنگی اعلام کرد و خواستار توجه بیشتر سینماگران کشور در این زمینه شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، گروه داوری معرفی شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، به ارزیابی تمامی آثار نمایش داده شده در بخش « تجلی اراده ملی» سی امین جشنوراه فیلم فجر پرداختند و در خاتمه بیانیه ای از سوی هیات داوران این بخش صادر گردید که متن کامل آن به شرح زیراست:

بررسی و ارزیابی فیلم های ارائه شده در سی امین جشنواره فیلم فجر نشان از توجه کمرنگ سینماگران کشور به هویت ملی و میراث فرهنگی دارد. متاسفانه در جشنواره سی ام فیلم فجر َآثاری که در آنها فضای زندگی و کار سنتی مردم ایران چه فیزیکی و چه فرهنگی، چه مستقیم و چه غیرمستقیم انعکاس یافته باشد اگر نه نایاب حداقل کمیاب بود و این می تواند نشانه ای باشد از نابودی تدریجی خرده فرهنگ های متنوع ایرانی و پذیرش سلطه فرهنگی قدرتهای رسانه ای جهان به خصوص هالیوود. در حدود 45 فیلمی که در طول جشنواره مشاهده شد، به چند فیلم می توان اشاره کرد که از زوایای گوناگون به زندگی و روابط و منش مردم توجه کرده بودند ، چند فیلم دفاع مقدس از جمله روزهای زندگی کارآقای شیخ طادی ، ملکه، ضد گلوله ، شور شیرین ، تلفن همراه رئیس جمهور؛ روئیدن در باد ، بوسیدن روی ماه ، آمین خواهیم گفت و ... در همه این فیلمها با اینکه می شد مشخصات و جرئیاتی از زندگی و روابط، منش ها، فضای فیزیکی و فرهنگی محیط را مشاهده کرد ولی متاسفانه نوع برخورد دست اندرکاران این فیلمها ضعیف و اغلب سطحی می باشد. به جز این گروه از فیلم ها بقیه ی آثار به نمایش درآمده تنها به طبقه متوسط شهرنشین آن هم با شکلی نمایشی و اغلب بسیار ساخته گی و جعلی توجه کرده اند و به گرفتاریهای اغلب عاطفی و مشاجرات لفظی و مشکلات مادی این گروه به صورت سطحی اشاره شده است. به این ترتیب به این خطر بالقوه سینمای جدید ایران باید توجه بیشتری شود در غیر این صورت وابستگی فرهنگی به کشورهای سلطه گر دور از انتظار نیست. لذا از سینماگران کشور انتظار می رود باتوجه بیشتر به هویت ملی و میراث فرهنگی و انعکاس هرچه بیشتر این عرصه ها در آثار خود، مانع خطراتی شوند که فرهنگ و هویت این مرز و بوم را تهدید می کند. مع الوصف در این تکاپوی هنری که اسباب تلنگر و حضوری منتقدانه فراهم شد، شایسته است از تلاشهای برگزارکنندگان جشنوراه ی سی ام، قدردانی نمود که فضایی را ترسیم کردند تا وضعیت امروز سینمای ایران را در بخش میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، شفاف تر و نزدیکتر لمس کنیم . هماره امید است تا با اندیشه ای دیگر و همتی والاتر، تمامی دست اندرکاران ، سیاستمداران و مسئولین عرصه ی سینمای ایران اسلامی ، برای این خلاء فرهنگی در میراث کشور ، با همراهی و مشارکت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، چاره ای سازنده اتخاذ کنند.


"سید احمد محیط طباطبایی- جهانگیر کازرونی - مسعود صالحی- مسعود شریفی- داوود سماواتی یار"
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار