طيبه صفايي و ايراندخت فياض در نشست خبري جبهه بصيرت و بيداري اسلامي برنامه هاي اين جبهه را در حوزه زنان و خانواده تبيين كردند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، در ابتداي نشست خبري كميته بانوان جبهه بصيرت و بيداري اسلامي طيبه صفايي با اشاره به سهم عمده زنان در پارلمان هاي ساير كشورها گفت:‌ در ارزيابي پارلماني ساير كشورها به اين نتيجه رسيديم كه ورود زنان در مجلس از طريق اختصاص سهميه دنبال مي شود و زنان با سهميه‌هاي 35 يا 20 درصدي به مجلس وارد مي‌شوند كه اين روش محاسن و معايبي دارد و نمي‌توان براساس آن مبنايي براي ورود نمايندگان زن به مجلس تبيين كرد.

دبير كميته بانوان جبهه بصيرت و بيداري اسلامي ادامه داد:‌يكي از محاسن روش سهميه بندي زنان براي ورود به مجلس افزايش كمي آنها در مجلس است و اين در حالي است كه در چنين كشورهايي مردم رويكرد مثبتي نسبت به حضور زنان در مجلس ندارند.

وي افزود: زنان كشور ما حقوق برابر با مردان دارند و سهم آنها براي حضور در محافل سياسي مساوي با مردان تبيين شده است.

صفايي از راهكارهاي افزايش درصد حضور زنان در مجلس اين چنين ياد كرد: در كشور ما از بُعد قانوني چنين سهميه اي براي زنان پيش بيني نشده چرا كه مغاير با اسناد فرادستي نظام است اما در حال پيگيري هستيم تا موانع قانوني را برطرف كنيم ضمن اينكه با توجه به آمار و ارقام در حوزه موفقيت‌هاي علمي زنان بايد مسير ورود آنها به سطوح تصميم گيري كلان كشور هموار شود.

نماينده مردم تهران در مجلس تاكيد كرد:‌اگر موانع فرهنگي حضور زنان در مجلس و ساير عرصه‌هاي سياسي برطرف شود زنان هم سهم عمده‌اي در پيشرفت هاي كشور ايفا خواهند كرد.

براساس اين گزارش ايراندخت فياض يكي ديگر از اعضاي كميته زنان جبهه بصيرت و بيداري اسلامي در پاسخ به اين سوال كه چرا حضور زنان در فرايند ثبت نام مجلس نهم كمرنگ بوده است گفت:‌ در مجموع افرادي كه كانديداي مجلس نهم شده‌اند 5 درصد از زنان اعلام آمادگي كرده اند و بايد گفت اين رقم در مقابل توانمندي‌هاي آنها بسيار اندك است و اين در حالي است كه سهم زنان متخصص و كارآمد 59 به 49 درصد نسبت به مردان است.

دبير كل كميته بانوان جبهه دانشگاهيان انقلاب اسلامي در تحليل اين ضعف افزود:‌ فضاسازي فرهنگي براي حضور زنان در عرصه‌هاي مختلف كشور ايجاد نشده ضمن اينكه براي درك استعدادها و توانمندي زنان در مرحله ا ول بايد به اين ظرفيت ها اعتماد كنيم.

وي ادامه داد:‌اگر در فضاي مجلس كه كميسيون‌هاي تخصصي دارد از حضور زنان به خوبي بهره‌برداري شود و فارغ از مسئله جنسيت تخصص و توانمندي آنها در نظر گرفته شود شاهد رونق و شكوفايي قوانين در عرصه‌هاي مختلف خواهيم بود.

فياض تصريح كرد:‌ زنان كشور در طي 33 سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي ثابت كردند كه در تمامي عرصه‌ها حضوري فعال دارند و حتي يكي از علت‌هاي پيشرفت مردان در عرصه‌هاي مختلف نشان از هدايت‌گري،‌ ترغيب و همراهي‌هاي زنان دارد.

طيبه صفايي در بخش ديگري از اين نشست خبري با بيان اينكه هنوز كارهاي ناتمامي در مجلس هشتم دارم تصريح كرد:‌ يكي از انگيزه‌هايي كه موجب شد براي دور نهم كانديداي مجلس شوم كارهاي ناتمامي بود كه در حوزه زنان برنامه ريزي كرده بودند و اميدوارم با حضور در مجلس نهم آنها را به سرانجام مثبتي برسانم.

وي از عملكرد فراكسيون زنان مجلس هشتم هم اين چنين ياد كرد:‌در حوزه زن و خانواده مجلس هشتم با برنامه‌ريزي‌هاي هدفمند و همسو با منويات رهبري حركت كرديم و تلاش كرديم خلاءهاي موجود در اين زمينه مرتفع شود.

فياض ادامه داد:‌ فراكسيون زنان مجلس هشتم با برنامه ريزي هاي كلان 14 محور را كه بخشي از آنها شامل تعميق باورهاي ديني، گسترش فرهنگ عفاف و حجاب،‌ ساماندهي امور اقتصادي و معيشتي، ارتقا سلامت زنان، توجه به اوقات فراغت زنان و ... است را با جديت دنبال كرد.

وي تصريح كرد: براساس سياست ابلاغي رهبر فرزانه انقلاب پرداختن به مسئله زن و نهاد خانواده بايد به عنوان يكي از اولويت هاي مجلس آينده دنبال شود.

فياض در مورد ضرورت حضور زنان در عرصه‌هاي سياسي كشور گفت:‌ ورود زنان به مجلس با توجه به ظرفيت‌ها و تخصص‌هاي قابل قبول آنها نقش موثري در پيشبرد اهداف متعالي نظام خواهد داشت.

وي افزود:‌ در كسب رتبه‌هاي برتر تخصصي كشور تعداد زنان نسبت به مردان 51 به 49 درصد است كه اين رقم نشان مي‌دهد زنان در پيشرفت‌هاي علمي و فناوري كشور سهم عمده‌اي را داشته و دارند.

كانديداي اصولگراي مجلس تاكيد كرد :‌فضاي تك جنسيتي در كشور موجب غفلت از دنبال كردن برخي برنامه‌ها مي شود كه ادامه اين غفلت‌ها در آينده لطمه هاي جبران‌ناپذيري را در سطح كلان تصميم‌گيري ها به دنبال خواهد داشت.

فياض در تشريح برنامه‌هايي كه براي مجلس نهم در نظر دارد اظهار داشت:‌ عملياتي كردن مصوبات مجلس،‌ ارتقا و تعالي نهاد خانواده و دنبال كردن برنامه‌هاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در حوزه زنان از جمله برنامه‌هايي است كه طراحي كرده‌ام. /س3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار