برآوردها نشان می دهد که تا 10 سال آینده سل هفتمین بیماری پرهزینه در جهان از لحاظ بار بیماری ها خواهد شد.

صادق علیایی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: بررسی روند بیماری سل در سال های اخیر نشان می دهد که تغییرات قابل توجهی در خصوص این بیماری و شدت آن رخ داده است.

وی گفت: با تغییر الگوهای رفتاری و ماهیت بیماری های مزمن و همچنین همزمانی بیماری ها با هم، موارد سل فعال به شدت افزایش یافته است که این موضوع می تواند عوارض زیادی همچون دشواری روند بیماری، به همراه داشته باشد.

علیایی با اشاره به اینکه در آینده نزدیک به احتمال زیاد خطرات ناشی از سل بیشتر نمایان خواهد شد تأکید کرد: برآوردها نشان می دهد که تا 10 سال آینده، سل هفتمین بیماری پرهزینه در جهان از لحاظ بار بیماری ها خواهد شد.

وی یادآور شد: در حال حاضر حدود یک سوم جمعیت جهان به میکروب سل آلوده اند که بسیاری از آنها به دلایل متعددی همچون تغییر الگو و ماهیت بیماری ها در معرض ابتلا به سل به ویژه نوع فعال آن هستند.

**50 تا 55 میلیون نفر به باسیل سل مقاوم به چند دارو آلوده اند

استادیار دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: از جمله نگرانی های مهم در خصوص بیماری سل افزایش موارد آلوده و ابتلا به بیماری سل در جهان است.

وی تأکید کرد: برآوردها نشان می دهند که حدود 50 تا 55 میلیون نفر در سراسر دنیا به باسیل سل مقاوم به چند دارو آلوده اند و در صورت ابتلای قطعی به سل، امکان درمان دارویی آنها دشوارتر خواهد بود.

خواجوی با اشاره به اینکه مشکل بسیار جدی و رو به افزایش در بسیاری از کشورهای جهان است خاطرنشان کرد: در صورتیکه از بروز موارد سل فعال و بروز مقاومت های چند دارویی پیشگیری نشود خطرات و عوارض زیادی به وجود آمد که افزایش تعداد مرگ و میر، افزایش شکست درمان و افزایش سرسام آمار هزینه های مرتبط با تشخیص، درمان و مراقبت سل از مهمترین خطرات و عوارض خواهند بود./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار