كاظم راست گفتار كارگردان سينما به خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران گفت: از مشكلات فيلمنامه نويسي در ايران مي توان به نگارش هاي سطح پايين و نبود نگاه جدي به اين مقوله اشاره كرد و آن را ناشي از آن دانست كه اين رشته از سينما بايد به صورت تخصصي و حرفه اي زيرنظر اساتيد مجرب آموزش داده شود.
وي افزود: در سينماي تجاري توليدكنندگان براساس نياز مخاطب فيلمنامه ها را انتخاب كرده و متأسفانه در كنار معدود فيلم هاي كمدي استانداردي كه توليد شده است، فيلم هاي گندم نماي جو فروش تجاري كه اداي فيلم كمدي را دارند ساخته شده است.
راست گفتار تصريح كرد: در هاليوود براي ساخت يك فيلم مبلغ حدود 5 ميليون دلار هزينه مي شود كه حدود 5 تا 10 درصد از اين هزينه ها به فيلمنامه اختصاص دارد، در صورتي كه در ايران با بودجه هاي محدود اكثر فيلم ها از نوشته هاي فردي بهره مي برند ولي در بيشتر سريال هاي موفق اروپايي از كارگروه ها و فيلمنامه هاي جمعي كه توجيه اقتصادي آن بالاست، استفاده مي كنند.
وي خاطرنشان كرد: متأسفانه هر چقدر از قصه گويي خوب فاصله مي گيريم درام كمتر و در نتيجه كاراكترها به صورت معمولي در مي آيد، زماني كه واقع گرا و به صورت رئال مي نويسيم به طور طبيعي قهرمان داستان هاي ما كه با ادبيات نمايشي و فرهنگ غني ايراني عجين شده كمرنگ تر خواهد شد.
اين كارگردان سينما از معضلي به نام پيش داوري ناشي از نام ها ياد كرد و اظهار داشت: بسياري از جوانان با ايده هاي جذاب زير سايه اسم ديده نمي شوند و تهيه كنندگان فارغ از محتواي فيلمنامه به نام نويسنده توجه كرده كه اين موضوع دوستان نويسنده جوان را در حاشيه قرار مي دهد.
راست گفتار درباره فيلم نامه اقتباسي كه سينما بهره زيادي از آن نبرده با اشاره به نمونه شاخص اين نوع نوشته ها فيلم "ناخدا خورشيد" ساخته ناصر تقوايي كه برداشتي آزاد از داستان "داشتن و نداشتن" ارنست همينگوي است، تأكيد كرد: متأسفانه كارگردانان ما اهل مطالعه و تماشاي فيلم نيستند. دوستان با مطالعه كتاب ها و قصه هاي مختلف، مي توانند بهترين آثار اقتباسي را خلق مي كنند./ي2