با پايان سفر بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي به ايران اين نكته به اذهان عمومي خطور مي كند كه به راستي هدف هيئت اعزامي آژانس به ايران چيست، که بنا به ادعاي رسانه هاي غربي در سفر به ايران به آن دست به آن دست نيافتند!

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران؛ دور جديد سفر بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي به ايران در حالي  به پايان رسيد و آنها پس از دو روز حضور در ايران و مذاکره با مقامات هسته اي کشورمان، تهران را ترک کردند و بار ديگر به محض بازگشت هيئت اعزامي آژانس از تهران، رسانه هاي غربي نتيجه اين سفر را شکست اعلام كردند .آنچه که در اين ميان مطرح مي شود اين است که مگر قرار بود بازرسان در سفر به تهران کاري به جز مذاکره انجام دهند ؟رامين مهمان پرست، سخنگوي وزارت خارجه کشورمان گفته بود، هدف بازرسان آژانس از سفر دوباره به ايران، مذاکره کردن است نه بازديد از تأسيسات هسته اي. پس چرا غرب، نتيجه سفر هيئت پنج نفره آژانس به ايران را شکست تلقي مي کند؟!! و بازرسان آژانس به واقع بدنبال چه چيزي در ايران هستند؟!

ايران براي آن که حسن نيت خود را به جهان به ويژه غرب نشان دهد، و ثابت کند ادعاهاي غرب در مورد نظامي بودن برنامه هسته اي ايران بي پايه و اساس است ، تمايل خود را براي مذاکره اعلام کرد .غرب به ويژه واشنگتن هم ، از ابراز تمايل ايران براي مذاکره، با خوشبيني استقبال کرد.

روز دوشنبه اول اسفند هيئت پنج نفره بازرسان آژانس به رياست هرمان نکائرتس وارد تهران شدند تا مذاکرات ماه قبل را ادامه دهند.اما با وجود آن که از پيش هم اعلام شده دراين سفر هيئت هيچ بازديدي از تأسيسات هسته اي نخواهد داشت، برخلاف توافقات، بازرسان خواستار بازديد از تأسيسات نظامي پارچين شدند، که با مخالفت ايران روبرو شدند.

همين عدم دسترسي بازرسان به تأسيسات نظامي پارچين، بهانه اي شد تا غرب و رسانه هاي وابسته به آن مدعي شوند، بازرسان آژانس با دست خالي تهران را ترک کردند. از اين عبارات، چنين به نظر مي رسد که گويي بازرسان از سفر به ايران هدفي جز مذاکره و حل مسئله هسته اي ايران داشته اند.اما اين بار خواسته هاي نامعقول بازرسان آژانس به همين جا ختم نشد و آنها خواستار ملاقات با دانشمندان هسته اي کشورمان شدند.

همين درخواست هاي نابجا و غيرمعقول، اين امر را محتمل مي كند که آژانس بين المللي انرژي اتمي به ابزار جاسوسي در دست آمريکا و اسرائيل تبديل شده و بازرسان اين نهاد بين المللي درسايه وپوشش بازديد از تأسيسات هسته اي ايران براي سرويس هاي جاسوسي سيا و موساد اطلاعات جمع آوري مي کنند.

سال گذشته ميلادي وقتي تأسيسات هسته اي نطنز به ويروس استاکس نت که محصول آزمايشگاه هاي آمريکا و اسرائيل بوده، آلوده شد. برخي گمانه زني ها درخصوص منشأ اين آلودگي به اينجا رسيد که بازرسان آژانس عامل آلوده شدن سانتريفيوژهاي سايت نطنز بوده اند و ويروس مذکور توسط آنها به سايت منتقل شده تا در عملکرد سانتريفيوژها اختلال ايجاد کند.

پس از ترور چند تن از دانشمندان هسته اي کشورمان اين ظن افزايش يافت كه آژانس اطلاعات مربوط به آنها را در اختيار جوخه هاي ترور سيا و موساد قرار داده اند.

حال با وجود آن که در بازرسي هاي پيشين مأموران آژانس ازسايت نظامي پارچين، مشخص شد اين منطقه هيچ ارتباطي به فعاليت هاي هسته اي ايران ندارد، اين سئوال پيش مي آيد که چرا بازرسان آژانس اين بار هم، اصرار به بازديد از پارچين داشتند؟!!!

تحليل گران سياسي و نظامي به اين سئوال مهم اين طور پاسخ داده اند آمريکا قصد دارد با استفاده از بازرسان انرژي اتمي و به بهانه مرتبط بودن فعاليت هاي هسته اي و نظامي به اطلاعاتي درخصوص توانايي هاي موشکي و نظامي کشورمان دست يافته و تأکيد بازرسان آژانس در گذشته و حال بر بازرسي از مراکز نظامي نيز در همين راستا قابل تفسير است.

عليرضا نامور حقيقي، کارشناس و استاد دانشگاه تورنتو و تحليل گر مسايل ايران مي گويد، تقاضاي آژانس هيچ ربطي به پروتکلي که ايران امضا کرده(معاهده ان پي تي) ندارد و ايران متعهد نيست اجازه بازديد از پارچين را به بازرسان آژانس بدهد.

وي افزود: رفتارهاي آمريکا به خصوص در دوره رياست جمهوري جرج بوش، باعث شد ايران به اين نتيجه برسد که هرگونه همکاري مثلا در مورد تقاضا براي گفتگو با دانشمندان هسته اي يا بازديد از تأسيسات هسته اي به ضرر ايران است.

محمودرضا سجادي سفير ايران در مسکو نيز درخصوص خواسته بازرسان مي گويد، پارچين يک تأسيسات نظامي است تا اين که يک تأسيسات هسته اي باشد يک بار بازرسان اجازه يافتند از پارچين بازديد کنند، اما هيچ چيز هسته اي آنجا پيدا نکردند، بنابراين اکنون ما نمي دانيم آيا آژانس بين المللي انرژي اتمي مي خواهد مسئله هسته اي ايران را حل کند يا قصد جاسوسي در خصوص توان نظام ما دارد.

باوجود آن که بازرسان آژانس به گفته غربي ها دست خالي از ايران بازگشتند، اما قرار است بازهم مذاکرات ادامه يابد و ممکن است درآينده آنها دوباره به ايران بازگردند، البته هنوز زمان سفر مجدد آنها به ايران مشخص نشده است.

اکنون اين سئوال مطرح مي شود که اگر ايران طبق ادعاهاي دبيرکل سرسپرده آژانس با بازرسان همکاري لازم را ندارد پس سفر مکرر مأموران اين ارگان به ايران باچه هدف وانگيزه اي انجام مي گيرد؟!

آمانو درحالي اين ادعا را مطرح مي کند که به گفته مقامات هسته اي کشورمان و به شهادت محمد البرادعي دبيرکل سابق آژانس، ايران نه تنها با بازرسان آژانس همکاري هاي لازم را داشته، بلکه حتي فراتر از مندرجات معاهده ان پي تي، داوطلبانه با آژانس بين المللي انرژي اتمي همکاري کرده است.

گفتني است،ايران بارها تأکيد کرده سلاح هسته اي ندارد و به دنبال بمب هسته اي نيست و خود غربي ها هم به اين موضوع اذعان دارند./ا

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار