استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت : کشاورزی حفاظتی سبب پایداری درازمدت سیستم کشاورزی خواهد شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛

غلامرضا محمدی گفت: باید توجه داشت که استفاده از سیستم های رایج کشاورزی به علت تخریب محیط زیست و استفاده از سموم و مواد شیمیایی و ... در دراز مدت کشاورزی پایدار را تحت تاثیر قرار دهد و زیان های جبران ناپذیری را به زمین های کشاورزی وارد کند.

وی افزود: آنچه که حائز اهمیت است پایداری دراز مدت سیستم کشاورزی است که قطعا با استفاده از سیستم های رایج امروزی در آینده نزدیک با مشکلات فراوانی مواجه خواهیم شد.

محمدی در ادامه به معرفی کشاورزی حفاظتی پرداخت و اظهار کرد: کشاورزی حفاظتی نوعی کشاورزی است که ضمن تولید محصول کافی، محیط زیست را حفظ و از آلودگی منابع طبیعی ممانعت می کند.

این استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: کشاورزی حفاظتی سیستم متفاوت و گسترده ای است که در برخی از عملیات های آن بجای استفاده از روش های خاک ورزی رایج، از خاک ورزی حفاظتی، بدون شخم و یا خاک ورزی حداقلی استفاده می شود، به این معنا که در این روش مثل سیستم رایج خاک زیر و رو نمی شود و حداقل 30 درصد بقایای محصول قبل در سطح خاک حفظ می شود که این مسئله در بهبود وضعیت رطوبتی خاک حائز اهمیت است.

محمدی افزود: با توجه به اینکه در این روش خاک زیر و رو نمی شود، رطوبت خاک عمقی در معرض تبخیر قرار نمی گیرد.

وی اذعان داشت: هدف اصلی کشاورزی حفاظتی حفاظت از خاک است، زیرا با توجه به اینکه خاک بستر اصلی تولید محصول است اگر دچار فرسایش شود قطعا محصول خوبی برداشت نخواهیم کرد، اما با استفاده از عملیات های این نوع کشاورزی(حفاظتی) می توان در راستای حفاظت خاک پیش رفت.

محمدی سپس در مورد مشکلات پیش روی بکارگیری کشاورزی حفاظتی، گفت: در بکارگیری این روش می توان به مشکلات چند وجهی اقتصادی، فرهنگی، فنی و ... اشاره کرد.

وی در مورد مشکلات اقتصادی استفاده از این روش اظهار کرد: گاهی نداشتن ادوات متناسب با کشاورزی حفاظتی و به طور کلی نبود تکنولوژی متناسب با این روش علت اصلی عدم بکارگیری این روش است.

محمدی افزود: باید توجه داشت که کشاورزان به سیستم های رایجع عادت کرده اند و به راحتی حاضر به تغییر روش خود نیستند که ترس از کاهش محصول می تواند یکی از دلایل این امر باشد./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.