سفير آمريکا در روسيه استفاده واشنگتن از پايگاه نظامي ماناس در کشور قرقيزستان را عليه ايران رد کرد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي، مايکل مک‌فال در وبلاگ خود نوشت: مرکز عبور ماناس در کمک به ايجاد ثبات و تامين امنيت در افغانستان به کار مي‌رود و تنها در اين راه از آن استفاده خواهد شد.

اين اظهارات در واکنش به سخنان الکساندر لوکاشويچ سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه مطرح شد که چهارشنبه هفته گذشته گفته بود، آمريکا ممکن است از پايگاه هوايي ماناس در نزديکي بيشکک، پايتخت قرقيزستان براي حمله به جمهوري اسلامي استفاده کند.

لوکاشويچ همچنين هشدار داد که امکان حمله به ايران و اقدام تلافي جويانه اين کشور، نگراني‌ها در کشورهاي آسياي مرکزي را افزايش داده است.

از سوي ديگر، آلمازبک آتامبايف رئيس جمهور قرقيزستان در نشست اخیر خود با هيات امريکايي به سرپرستي سوسان اليوت معاون وزارت خارجه ايالات متحده امريکا در امور آسياي ميانه و جنوب آسيا گفت: هيچ نيروي خارجي نبايد بعد از سال ۲۰۱۴ در پايگاه ماناس باقي بماند.

آمريکا و رژيم اسرائيل همواره تهران را به حمله نظامي در صورت متوقف نکردن برنامه هسته‌اي اش تهديد کرده‌اند، اين دو در کنار متحدان اروپايي خود، تهران را به پيگيري اهداف نظامي در برنامه هسته‌اي ایران متهم مي‌کنند.

ايران ضمن رد اين اتهامات بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای در کشور تاکید می کند، مقامات ايراني همچنين درباره پاسخي کوبنده به هرگونه حمله نظامي به اين کشور هشدار داده و تصریح کرده اند چنين اقدامي جنگي را فراتر از مرزهاي خاورميانه رقم خواهد زد./پ2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار