رئيس جمهور قرقيزستان اعلام كرد بيشکک قصد دارد پايگاه هوايي ماناس که توسط امريکا اجاره شده را تعطيل کند تا از اين پايگاه براي حمله به ايران استفاده نشود.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي، آلمازبيک آتامبايف گفت: از اين پايگاه نبايد براي حمله عليه ايران استفاده شود. به همين دليل ما در حال مذاکره براي لزوم خروج نيروهاي خارجي از اين فرودگاه غيرنظامي پس از سال ۲۰۱۴ و تعطيلي آن هستيم."

اظهارات آتامبايف در حالي مطرح شد که الکساندر لوکاشويچ، سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه روز ۲۲ فوريه گفت امريکا ممکن است از پايگاه هوايي ماناس براي حمله به ايران استفاده کند.

با اين حال سفير امريکا در روسيه احتمال استفاده واشنگتن از پايگاه نظامي ماناس در کشور قرقيزستان را در صورت درگيري با ايران رد کرد.

از پايگاه ماناس که در فرودگاه اصلي شهر بيشکک پايتخت قرقيزستان واقع شده است، به عنوان مرکزي براي ترانزيت نيروي نظامي و تجهيزات مورد نياز براي عمليات واشنگتن در افغانستان استفاده مي‌شود. هم اکنون در اين پايگاه حدود يک هزار و ۲۰۰ سرباز امريکايي مستقر هستند.

امريکا و رژيم اسرائيل همواره تهران را به حمله نظامي در صورت متوقف نکردن برنامه هسته‌اي اش تهديد کرده‌اند.

ايران ضمن رد اين اتهامات بر صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي در کشور تاکيد مي‌کند. مقامات ايراني همچنين درباره پاسخي دندان‌شکن به هرگونه حمله نظامي به اين کشور هشدار داده و تصريح کرده‌اند، چنين اقدامي جنگي را فراتر از مرزهاي خاورميانه رقم خواهد زد./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار