تحقيقات نشان داده است كه 15 تا 20 درصد زوج ها نابارور هستند كه 70 درصد آنها با روش هاي ساده بارور مي شوند و 30 درصد به روش هاي پيشرفته نياز دارند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر محمد ابراهیم پارسا نژاد رئیس انجمن ملی باروری و ناباروری تخصصی ایران امروز 8 اسفند در نشست خبری هجدهمین کنگره سراسری و سومین کنگره بین المللی انجمن علمی تخصصی علمی باروری و ناباروری که در انجمن علمی باروری و ناباروری برگزار شده بود افزود: در حال حاضر 15 تا 20 درصد از زوجین کشور نابارور هستند و برای درمان این ناباروری روش های زیادی وجود دارد و یکی از این روش ها استفاده از رحم واگذار است در حال حاضر بیش از 5 درصد زوج های نابارور احتیاج به رحم واگذار یا رحم اجاره ای دارند.
وی گفت: طی چند سال اخیر با رایزنی با وزارت بهداشت در صدد پیدا کردن یک گایدلاین هستیم تا یک پایگاه اطلاع رسانی با نام اهدا راه اندازی کنیم تا اطلاعات افرادی که نابارور هستند در آن به صورت محرمانه ثبت شود.
پارسا نژاد از هزینه های بالای ناباروری گله کرد و اظهار داشت: درمان ناباروری در کشور ما کمرشکن است یک زوج نابارور در طی یک ماه فقط حدود یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار تومان برای دارو پرداخت می کنند که باید توجه داشت که این هزینه ها به غیر از هزینه های جراحی، روش های تشخیص و درمانی و داروهای دیگر است.
وی درخصوص پوشش سیستم بیمه برای درمان ناباروی عنوان کرد: سال 87 سمینار بیمه و ناباروی برگزار شد که با پیگیری های مکرر قرار شد شورای عالی بیمه جهت ایجاد چتری حمایتی از سازمان های بیمه گر بیمه ای پايه تشکیل شود که با تاکید رئیس جمهور پوشش هزینه های زوجین نابارور به تصویب شورای عالی بیمه رسید و ابلاغ شد این کار با شدت و اثر بخشی بيشتري در شهرستان ها در حال انجام است ولی د رتهران به خوبی اجرا نشده است.
رئیس انجمن علمی ناباروی و باروری ایران در ادامه تصریح کرد: برخی از بیمه های خصوصی با شرایطی زوجین را در برابر ناباروری بیمه مي کنند که این نوع پوشش اصلا خوب نیست چرا که اولا زوجین باید هزینه های زیادی بابت این پوشش بدهد و دوما از کجا معلوم است که آن زوج نابارور هستند.
***30 درصد زوج های ناباروی احتياج به روشهای پيشرفته باروری دارند
پارسانژاد در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص کنگره گفت: این کنگره با هدف بررسی جدید ترین روشهای درمان ناباروی و باروری در ایران و دنیا برگزار مي شود. حدود 55 مهمان خارجی از کشورهای مختلف همچون آمریکا، آفریقا و دیگر کشورهای در این کنگره حضور خواهند داشت.
بارسا نژاد ادامه داد: حدود 600 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است که 30 مقاله برای سخنرانی و بقيه مقالات به عنوان پوستر انتخاب شده است باید توجه داشت که مهم ترین محور این کنگره برای بهبود بخشي و ارتقای احتمالات موفقیت در زوج های ناباروری است.

وی با بیان این که 70% از زوج های نابارور با روش های معمول باردار می شوند خاطرنشان کرد: 30 درصد از بقیه افراد نابارور با استفاده از روش های پیشرفته باردار می شوند.
پارسا نژاد عنوان کرد: در طی سه روز کنگره 10 کارگاه و 12 پنل برگزار مي شود، این کنگره دارای 10 امتیاز باز آموزی برای متخصص جراحی زنان ، اورولوژی، پرستاری ، مامایی، پزشکان عمومی، و متخصص تولید مثل انسانی است
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: یکی از روش های ناباروری استفاده از ایجاد جنین در محیط آزمایشگاه و انتقال آن به رحم است که 90 درصد موارد با لقاح تخمک و اسپرم جنین در محیط آزمایشگاه شکل می گیرد ولی حدود 30 درصد آنها مي توانند در رحم جایگزین شود.
شایان ذکر است، که هیجدهمین کنگره سراسری و سومین کنگره بین المللی انجمن ملی نقش باروری و ناباروی ایران 30 فروردین تا اول اردیبهشت در تبریز برگزار می شود./عط

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار