بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق(ع) با صدور نامه مطالبه گرايانه‌اي خطاب به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خواستار پيگيري مصوبه شورايعالي انقلاب فرهنگي در ارتباط با گسترش فرهنگ حجاب و عفاف از سوي وي شد.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، بسيج دانشگاه امام صادق(ع)در رابطه با فرهنگ گسترش حجاب، عفاف و گلايه از اجرايي نشدن مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي نامه اي مبني بر گسترش فرهنگ حجاب به وزير ارشاد و فرهنگ اسلامي نوشتند.


چندی پیش بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) بنابر وظیفه شرعی خود و بر اساس رسالتی که بر دوش خود احساس می کرد با سرلوحه قرار دادن فرمایش مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای حفظه الله راجع به ضرورت وجود روحیه مطالبه گری در دانشجویان، نامه ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای حسینی پیرامون کم توجهی و کوتاهی این دستگاه مهم کشوری درباره قانون عفاف و حجاب -که چندین سال از تصویب آن می گذرد- نگاشت و امید آن را داشت که جوابی قابل قبول از ایشان دریافت کند؛ اما با گذشت بیش از پانزده روز از تاریخ ارسال نامه و نیز پس از چندین بار پیگیری، جوابی از ایشان دریافت نشد؛ لذا تصمیم بر آن گرفت که مردم عزیز را هم در جریان این نامه بگذارد.

متن اين نامه به شرح زير است:

باسمه تعالی

وَأَنيبُوا إِلى‏رَبِّكُمْ وَ أَسْلِمُوا لَهُ مِن قَبْلِ أَن يَأْتِيَكُمُ الْعَذابُ ثُمَّ لاتُنْصَرُونَ (54زمر)

"من بارها گفته‏ام؛ از آن روزى بايد ترسيد كه جوان ما، دانشجوى ما در دانشگاه انگيزه‏ طرح مسئله، طرح سؤال، طرح درخواست نداشته باشد.


بايد همه همت ما اين باشد كه اين روحيه مطالبه، خواستن و مدعا داشتن در زمينه‏هاى گوناگون را در نسل جوان كشورمان - بخصوص جوان علمى - گسترش بدهيم."

بيانات مقام معظّم رهبری در ديدار دانشجويان نخبه، برتران كنكور و فعالان تشكلهاى سياسى فرهنگى دانشگاهها۱۷/07/1386

جناب آقای دکتر حسینی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

سلام علیکم؛

به جرات می توان مسئله بدحجابی را یکی از مهم ترین معضل های فرهنگی عصر حاضر در ایران اسلامیمان دانست که بروز و ظهور برجسته ای هم در سطح جامعه دارد. متاسفانه چهره برخی مناطق ایران اسلامی آلوده به این ضد ارزش دینی و اسلامی شده به گونه ای که ثبات و وحدت فرهنگی جامعه اسلامی را متاثر از خود کرده است که این امر به نوبه خود به مرور زمان هویت دینی جامعه را خدشه دار می کند.

بدحجابی مسئله ای چندبعدی و چند وجهی است که کسب شناخت و ارائه تحلیل و راهکار کارآمد برای آن، نیازمند درک پیچیدگی های آن است.

امروزه بدحجابی تنها یک مسئله اجتماعی و فرهنگی تلقی نمی شود. در نگاهی دقیق و البته عمیق می توان ادعا کرد که این موضوع قسمتی از جنگ نرمی است که دشمن چندین سال است که در حال طراحی، برنامه ریزی و اجرای آن است. مستکبران و زورگویان و بدخواهان جمهوری اسلامی به درستی دریافته اند که تقابل با نظام اسلامی با رویکردهای جنگ سخت هرگز نمی تواند به ثمر بنشیند. امری که از همان ابتدای سال پیروزی انقلاب اسلامی کلید خورد و پروژه ها و برنامه های متعددی در رویارویی سخت با انقلاب تازه به ثمر رسیده به بوته آزمایش درآمد که همگی آنها با شکست به پایان رسید.

درک درست دشمن از ماهیت و هویت جمهوری اسلامی ایران آنان را به این باور رسانده که تنها راه غلبه و چیرگی بر ایران، نشانه رفتن باورها، ارزش ها و بایدهای دینی و در یک کلمه تضعیف ایمان و تقوای جامعه است. طراحی های دشمن متمرکز بر هدف گیری فاکتورهایی است که می تواند به این هدف نامقدس جامه عمل بپوشاند. رواج بدحجابی و شکستن حدود و مرزهای دینی در روابط بین افراد جامعه قسمتی از این برنامه هاست که مع الاسف در مواردی حتی شاهد پدیده منحوس بی حجابی در قالب نافرمانی های مدنی و شیطانی بوده ایم. موضوعی که به خودی خود می تواند عامل و عللی برای بروز بسیاری از مسائل و مشکلات در حوزه های مختلف باشد که پرداختن به آن خارج از هدف این نوشتار است.

مبارزه با این معضل اجتماعی، نیازمند مشارکت و پیوستگی در اجرای برنامه ها است. بنابراین هماهنگی و تلاش همه سازمان ها و دستگاه های موثر در این مسئله را می طلبد. حرکت های مقطعی و کوتاه مدت و یا بی توجهی برخی از دستگاه ها نسبت به تکالیف خود، منجر به ضایع شدن سایر تلاش ها و فعالیت ها در این زمینه خواهد شد.

کمیته ضربان (امر به معروف و نهی از منکر) بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام بر اساس تکلیف و رسالتی که در حفظ و ترویج دستاوردهای انقلاب اسلامی بر دوش خود احساس می کند، لازم می داند در خصوص کم توجهی (و یا بهتر بگوییم بی توجهی) اکثر دستگاه هایی که بر اساس قانون راهكارهاي اجرايي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي در تاریخ 13 دي 1384 مکلف به انجام وظایف تخصصی در این حوزه شده اند هشدار داده و این سوال و مطالبه جدی را مطرح کند که تا چه میزان دستگاه های موظف به تکلیف خود عمل کرده اند؟

لازم به یادآوری است که بر اساس این قانون، وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف به انجام وظایف زیر شده است:

1- هماهنگي و نظارت بر رسانه‌هاي ارتباط جمعي همانند: روزنامه‌ها، مجلات و محصولات سمعي و بصري، نمايش‌ها و ... براي توجه به فرهنگ حجاب و عفاف و رعايت آن.
2- حمايت مادي و معنوي از آثار فرهنگي - هنري همانند تسريع در صدور مجوز،‌ ارايه يارانه و تشويق توليد كنندگان آثار فرهنگي و هنرمنداني كه راهكارهاي تازه و جذاب در راستاي توسعه فرهنگ عفاف ارائه مي‌كنند.
3- جلوگيري از انتشار و تبليغ كالاهاي فرهنگي كه با فرهنگ عفاف و حجاب مغايرت داشته باشد مانند (كتاب، فيلم، نشريات، تئاتر و... )
4- ترويج الگوهاي مناسب براي عفاف و حجاب و ممانعت از ترويج فرهنگ مدگرايي منفي در محصولات و كالاهاي فرهنگي.
5- هماهنگي و همكاري با رسانه‌هاي جمعي براي ايجاد حساسيت لازم در خانواده‌ها نسبت به اهميت فرهنگ حجاب و عفاف.
6- توليد سمفوني و آثار موسيقايي متناسب با موضوع عفاف و حجاب.
7- برگزاري جشنواره‌هاي فرهنگي - هنري، منطقه‌اي، ملي و بين‌المللي براي رواج فرهنگ عفاف و حجاب.
8- استفاده از ظرفيت سازمان‌هاي فرهنگي غير دولتي و خصوصي جهت ترويج فرهنگ عفاف و حجاب.
9- نظارت فرهنگي بر اينترنت و ايجاد سياست‌هاي حمايتي و هدايتي به منظور تعميق فرهنگ عفاف و حجاب و جلوگيري از ورود و گسترش مظاهر تهاجم فرهنگي.
10- تبيين و تحليل ريشه‌هاي ديني و اعتقادي فرهنگ عفاف و حجاب - به ويژه براي نسل جوان - از طريق توليدات ملي، برگزاري نشست‌هاي فكري - فرهنگي، ايجاد باشگاه انديشه و مانند آن.
11- نظارت بر تشكل‌هاي هنري - مردمي، نمايشگاه‌هاي هنري و محافل هنري عمومي مانند: كنسرت‌ها و نمايشگاه‌ها در جهت رعايت عفاف و حجاب.
12- اهتمام لازم براي اجراي قانون «منع استفاده ابزاري از تصاوير زنان در مطبوعات.»
13-به عضويت پذيرفتن خانم‌هاي متعهد و مطلع از مسائل عفاف و حجاب در هيئت‌هاي نظارت بر بازبيني فيلم، كتاب و.....
14-تهيه فيلم‌هاي سينمايي در مورد تاريخچه‌ كشف حجاب در ايران و بررسي علل و عوامل آن.
15- استفاده مناسب از لباس‌هاي اسلامي - ملي (حجاب و حجاب برتر) در فيلم‌هاي سينمايي و استفاده نكردن از اين پوشش توسط شخصيت‌هاي منفي و منفور در فيلم‌ها.
16- ارزيابي مستمر وضعيت حضور زنان در فيلم‌هاي سينمايي و مطبوعات.
17- نظارت دقيق و اصولي بر وضعيت فرهنگي - اخلاقي سالن‌هاي سينما و مراكز مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
18-حمايت از انتشار نشريات تخصصي و پوشاك اسلامي و سعي در جهاني كردن اين نشريات از طريق اينترنت.
19- ارتباط مستمر و تبليغ در جهت گسترش فرهنگ و سنن ايراني - اسلامي در بين ايرانيان مقيم خارج از كشور به وسيله رايزني‌هاي فرهنگي در سفارتخانه‌هاي جمهوری اسلامي ايران در سراسر دنيا ( با همكاري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي)
20- همكاري و هماهنگي درجهت اعزام گروه‌هاي فرهنگي جهت ترويج و تبليغ فرهنگ و آداب اسلامي - ملي براي ساير ملل- خصوصاً ايرانيان مقيم خارج از كشور - (با همكاري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي)
21- توسعه و گسترش ارتباط فرهنگي - اسلامي و ملي بين سفارتخانه‌هاي كشورهاي اسلامي در ايران ( با همكاري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي)

بعد از گذشت بیش از 5 سال از تصویب این قانون جای این سوال و مطالبه گری وجود دارد که چه فعالیت ها و اقداماتی در راستای تحقق این وظایف انجام گرفته است؟ تا چه میزان فعالیت های انجام شده توسط این سازمان اثر بخش بوده و توانسته است تاثیر لازم را در حل این مشکل مهم ایفا کند؟ و اگر فعالیت های انجام شده منسجم و هدفمند نبوده و یا نتوانسته آن گونه که باید و شاید موثر واقع شود، علت این امر در چیست؟

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام ضمن دعوت از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در دانشگاه، مطالبه جدی خود را در خصوص توضیح عملکرد این سازمان در عمل به تکالیف مشخص شده در قانون عفاف و حجاب را خواستار است و امید آن دارد که این جلسه محلی برای ارائه گزارشی مفید از عملکردی منسجم و دغدغه مند باشد که تاکنون از آن بی خبر بوده و در عرصه جامعه شاهد اثربخشی آن نبوده ایم.

لازم به یادآوری است که این نامه سرگشاده بوده و امت شهیدپرور و همیشه در صحنه در جریان جزئیات این امور هستند و لذا هرگونه تعلل و کوتاهی در ارائه پاسخ مستند،منطقی و قابل قبول در این امر را به منزله بی توجهی به آرمان های این انقلاب و قصور در تبعیت از فرامین رهبری و ولایت امر دانسته و مطابق بند میم وصیت نامه الهی- سیاسی حضرت امام خمینی(ره) خود وارد عرصه می شویم و به وظیفه انقلابی خویش عمل خواهیم کرد./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار