شهر نشینی بی برنامه و افزایش جمعیت شهری منجر به شیوع بیماری های غیر واگیر از جمله دیابت شده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر مصداقی نیا، معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش در کنگره تازه های دیابتی گفت: نزدیک به 25 سال پیش نظام پیشگیری مراقبت های اولیه بهداشتی در کشور راه اندازی شد به این مفهوم که این شبکه دارای حدود 18 هزار خانه بهداشت و 6 هزار مرکز بهداشتی در سطح روستا و شهر ایجاد شده و کارهای عظیمی در زمینه بهداشت کشور به انجام رسید.
وی گفت: یکی از شاخص هایی که کشورمان توانسته موفق باشد بحث امید به زندگی است، نزدیک به 30 سال پیش این شاخص 51 سال بود که هم اکنون به 73 سال ارتقا پیدا کرده است.
مصداقی نیا تصریح کرد: شاخص دیگری که طی سی سال اخیر ارتقا پیدا کرده است شاخص مرگ مادران است که این رقم از 240 مرگ درصد هزار تولد زنده به زیر 30 رسیده است.
معاون بهداشتی وزارت بهداشت اظهار کرد: یکی از گرفتاری هایی که در چند سال اخیر اتفاق افتاده است مهاجرت روستاییان به شهرها و افزایش جمعیت شهری است افزایش جمعیت شهری و  نبود برنامه باعث شده که بیماری های غیر واگیر مانند دیابتی افزایش یابد.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم کشور از سه سال پیش تصمیم گرفت که مبحث بیماری های غیر واگیر را با اولویت بیشتری در پی گیرد.
مصداقی نیا اظهار کرد: اقدام دیگر وزارت بهداشت برقراری پزشک خانواده و نظام ارجاع است هم اکنون 22 میلیون نفر در مناطق روستایی تحت پوشش نظام ارجاع هستند بنابر مصوبات قانونی برنامه پزشک خانواده این طرح باید برای 53 میلیون نفر جمعیت شهری انجام گیرد./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار