بیماري نقرس اختلالی در متابوليسم اسید اوریک است که باعث رسوب اسید اوريک در بافت های غیر معمول خارج از عروق خونی می شود.

دکتر جمشیدی، متخصص روماتولوژی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران گفت: بیماری نقرس یک بیماری متابولیک است که اختلالی در متابولسیم اسید اوریک ایجاد می کند، اسید اوریک در بافت های غیر معمول مانند ، مفصل، کلیه و پوست خارج از عروق خونی رسوب می کند و باعث بیماری نقرس می شود.
وی افزود: معمولا نقرس برای اولین بار در مفصل انگشت شست پا دیده می شود که به تدریج مفصل گرم و متورم و قرمز شده و بشدت درد ناک می شود به طوری که ظرف 24 ساعت درد به اوج خود می رسد و درد به تدریج ظرف یک هفته فروکش می کند.
دکتر جمشیدی گفت: اگر نقرس کنترل نشود باعث نارسایی هایی در کلیه می شود علاوه بر این اسید اوریک می تواند در پوست رسوب کند و باعث برجستگی هایی در پوست شود که به آن توفوس نقرسی گویند.
وی خاطر نشان کرد: مواد غذایی پروتئین دار مانند گوشت قرمز، حبوبات وحتی گوشت سفید اگر زیاد از حد استفاده شود باعث تشدید این بیماری شود.
دکتر جمشیدی تصریح کرد: نقرس در حمله ها به وسیله درمان های دارویی متوقف می شود ولی در مورد حملات مزمن باید سطح اسید فولیک را پایین آورد.
وی در ادامه گفت: رژیم های غذایی سخت برای بیماران نقرسی توصیه نمی شود بیمار باید رژیم مناسبی با همکاری متخصص تغذیه داشته باشد تا بتواند آن را رعایت کند و این امر از رژیم های غذایی سخت خیلی بهتر است./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار