منابع هندي اعلام كردند تهران پرداخت‌ها با روپيه را به صادرکنندگان هند آغاز کرده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اکونوميک تايمز، م. رفيق احمد، رئيس سازمان فدراسيون صادرات هند در گفت‌وگو با رويترز اظهار داشت: پرداخت‌ها (به صادرکنندگان هندي) اخيرا از طريق حساب بانک پارسيان با بانک يو‌سي‌او انجام مي‌گيرد.

همچنين دو منبع دولتي که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که مجراي انتقال وجوه از طريق بانک پارسيان و بانک يوسي‌او(UCO) تنها براي پرداخت‌ها در ازاي صادرات‌هاي هند به ايران ايجاد شده است.

بانک پارسيان از جمله بانک‌هاي خصوصي ايران است که مشمول تحريم‌ها عليه بانک‌هاي دولتي اين کشور نمي‌شود.

اين توافق بعد از اين انجام گرفت که نشستي بين هيات ايراني و مقامات بخش مالي و بانکي هند در دو روز گذشته برگزار شد.

بر پايه اين گزارش، واردکنندگان نفت در هند از اواسط سال ۲۰۱۱ ميلادي حدود ۱۱ ميليارد دلار را از طريق بانک هالک بانک ترکيه پرداخت کرده‌اند اما اين روش با توجه به نوسانات ريال براي واردکنندگان ايراني پرهزينه بوده است.

روزنامه اکونوميک تايمز هند، ۱۳ فوريه گزارش داد که بانک مرکزي ايران به همراه رزرو بانک هند در تلاش است تا حسابي را به روپيه در بانک يوسي‌او هند باز کند تا بدين ترتيب مبادلات تجاري نفت ايران و هند تسهيل شود.

بر پايه اين گزارش، بعد از اين‌که تحريم‌هاي امريکا عليه بخش مالي ايران شامل بانک مرکزي اين کشور مشکلاتي را در روش‌هاي تسويه بين کشوري ايجاد کرد، اين راهبرد به خوبي عمل کرد.

هند دومين مشتري بزرگ نفت ايران بعد از چين است و دهلي نو ۱۲ درصد نيازهاي نفتي خود را از واردات نفت ايران تامين مي‌کند./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار